Angelica Fădor
Angelica Fădor
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.20 Angelica Fădor - despre sistemul de probațiune;

Doamna Angelica Fădor:

Astăzi voi expune problemele cu care se confruntă personalul din sistemul de probațiune.

Consilierul de probațiune necesită o pregătire multidisciplinară exclusiv universitară și criteriile de selecție a consilierilor de probațiune sunt subsecvente unei singure categorii profesionale din sistem, aceea a magistraților. În raport cu celelalte categorii de personal din Ministerul Justiției, consilierul de probațiune are un contact direct cu persoane inculpate sau condamnate penal, precum și cu instituțiile din comunitate implicate în executarea sancțiunilor neprivative. Raportat la problematica interacțiunii sociale, sunt de subliniat riscurile pe care aceste interacțiuni/contacte directe de tipul față în față, fie la sediul serviciului de probațiune, fie la locuința persoanei supravegheate, le presupun atât în ceea ce privește sănătatea fizică și psihică, cât și în ceea ce privește integritatea corporală, știut fiind faptul că în evidența consilierilor de probațiune se află persoane diagnosticate cu tuberculoză, hepatita B, hepatita C sau alte boli infecto-contagioase, persoane dependente de alcool/droguri ori persoane cu potențial crescut de agresivitate.

Ca atare, în absența sistemului de probațiune și a eforturilor susținute întreprinse de consilierii de probațiune, pentru a gestiona și supraveghea un număr atât de mare de cazuri, multe dintre cele 90.546 de persoane supravegheate ar fi ajuns în mediul penitenciar, sporind astfel aglomerarea din unitățile de detenție și grevând bugetul de stat.

De asemenea, este de precizat că un număr semnificativ dintre persoanele supravegheate de consilierii de probațiune sunt orientați sau motivați de aceștia din urmă să își consolideze inclusiv situația profesională, fiind astfel integrați în muncă, una dintre consecințele astfel generate fiind impactul pozitiv în ceea ce privește plata contribuțiilor la stat - impozite, taxe, cotizații la sistemul de pensii, sănătate, asigurări sociale etc.

Astfel, sistemul de probațiune a fost înființat ca alternativă la pedeapsa închisorii cu executare efectivă și este de menționat aportul său în ceea ce privește reducerea costurilor sociale legate de cheltuielile efectuate cu încarcerarea persoanelor condamnate penal. Raportat la atribuțiile și la responsabilitățile de serviciu, personalul de probațiune este expus unei supraîncărcări de sarcini, având în vedere orientarea instanțelor de judecată către sancționarea cu măsuri alternative închisorii a persoanelor care au săvârșit infracțiuni, cea mai mare parte a acestora fiind dată în competența consilierilor de probațiune care supraveghează minori și majori față de care instanța de judecată a dispus suspendarea sub supraveghere a pedepsei închisorii, amânarea aplicării pedepsei închisorii, măsuri educative neprivative de libertate sau liberarea condiționată din penitenciar.

De menționat este faptul că, în urma noilor atribuții conferite de legislația penală, Noul Cod penal - Legea nr. 286/2009, Legea nr. 253/2013, Legea nr. 252/2013 -, sistemul de probațiune funcționează în deficit de resurse umane și materiale - spații insuficiente, neiluminate, inadecvat poziționate, lipsa asigurării pazei etc. - și va funcționa în acest mod și în perioada următoare, chiar și cu noile ajustări de personal, 187 de posturi fiind scoase la concurs național anul trecut.

Astfel, multitudinea responsabilităților și volumul mare de muncă au creat o presiune foarte mare asupra consilierilor de probațiune, generând o uzură fizică și psihică accentuată, resimțită tot mai mult în sistem, cu implicații nefaste în plan personal, dar și asupra rolului important pe care aceștia îl au în sistemul de justiție. În aceste condiții, sistemul de probațiune se vede așezat pe o poziție de inferioritate în sistemul de justiție, în totală contradicție cu aportul său la eficiența sancțiunii penale neprivative de libertate și cu poziția pe care această activitate o are în viziunea justiției europene.

Având în vedere problemele expuse cu care se confruntă consilierii de probațiune, este absolut necesară implicarea Ministerului de Justiție în promovarea sistemului de probațiune si a măsurilor alternative pe care acest sistem le gestionează/ supraveghează, astfel: prin creșterea numărului personalului raportat la complexitatea atribuțiilor și la numărul mare de persoane aflate în evidentă, respectiv angajarea de noi consilieri; crearea unor condiții adecvate de muncă - spații insuficiente, neiluminate, inadecvat poziționate, lipsa pazei etc.; adoptarea unui nou statut al consilierilor de probațiune, în acord cu poziția în sistemul penal de justiție și cu atribuțiile sporite conferite.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 21 october 2019, 13:31
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro