Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/26-04-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 18-04-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2018

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.7/2017 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul sănătății (PL-x 377/2017). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 377/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

18. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2017 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul sănătății.

Comisiile?

Doamna Violeta Răduț.

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2017 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul sănătății, transmis cu adresa PL-x 377/2017 din 23 octombrie 2017.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de Lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2017, care vizează asigurarea influențelor financiare determinate de creșterile salariale, din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, de la o poziție distinctă, pentru personalul încadrat în unitățile sanitare publice. Au fost avute în vedere inclusiv entitățile care au ca asociat unic unitățile administrativ-teritoriale aflate în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2017 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul sănătății, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Neagu, dezbateri generale.

Domnul Nicolae Neagu:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte, domnule președinte de ședință.

Noi discutăm de a reglementa într-un cadru legal influențe financiare pe semestrul II 2017, ca urmare a unor modificări salariale de la Ministerul Sănătății.

Normal că cel afectat la vremea respectivă trebuia să fie Fondul Național Unic de Sănătate și nu altfel. Pentru că s-ar fi văzut în rectificări bugetare.

Deci suntem în situația în care, normal, 2017 - buget închis, acest lucru nu este decât o treabă de procedură, de a-l rezolva.

Problema în schimb este alta. Noi suntem în 2018 și într-un moment în care există un conflict deschis pe tema salariilor din sănătate, la care asistăm cu toții.

Și întrebarea pertinentă în acest moment este: ce are de gând să facă Guvernul? Ce are de gând să facă majoritatea parlamentară PSD-ALDE, în vederea soluționării corecte a conflictelor deschise?

Pentru că problema pe fond nu este să ne trezim în 2019 cu rectificări semestriale, pe semestrul I 2018 sau semestrul II 2018, din nou, prin a modifica cadre sau a găsi cadre legale fiscale, dintr-un fond de sănătate unic, pe care nu știm dacă îl vom gestiona corect, până la nivelul finalului anului 2018.

Și atunci, nu credeți că mai corect este să revizuiți pe fond problema Legii nr. 153 și să îndrăzniți mai mult decât ați îndrăznit în acest moment, Guvern și majoritate PSD-ALDE, încât să nu ne mai puneți în situația de a veni pe semestrul II 2018 sau pe semestrul I 2019, a găsi reglementări pe Legea nr. 227 și altele, încât să... aceste, știu eu, exercitări necesare pentru corecții financiare să le facem din Fondul de asigurări de sănătate sau nu. (Discuții în sală.)

Acum, domnule Suciu, eu vorbesc pe subiect, n-am vorbit fără subiect, îmi pare rău.

Dacă cumva... poate că n-am înțeles eu corect sensul discuției dumneavoastră.

Și îmi cer scuze, chiar nu voiam să... și vă apreciez, sunteți sibian, și ar trebui să ne înțelegem că sunt... bistrițean... sibian... sau și pe la Sibiu ați fost. Și, la un moment dat, parcă erați și prin Partidul Național Liberal, într-o perioadă de timp. Dar...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Puteți să vorbiți asta între dumneavoastră, la o cafea?

Domnul Nicolae Neagu:

Deci noi...

Da, cu mare... și pe dumneavoastră vă invit, domnule vicepreședinte, la pauză... și pe domnul... (Voci suprapuse.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da, dar acum noi suntem la chestiunea acesta, cu ordonanța.

Domnul Nicolae Neagu:

Deci noi vom susține ceea ce trebuie să facem la nivelul anului 2017, că aici suntem, pe acest proiect al ordonanței.

Dar rugămintea mare este să găsiți soluția și să acceptați punctele de vedere ale Partidului Național Liberal vizavi de Legea nr. 153, încadrările legale, și de ceea ce va trebui făcut în acest an, pentru a curma și a stopa deficitele înregistrate ca urmare a salarizării incorecte și neunitare din sănătate.

Mulțumim.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Roman. (Vociferări.) Așa văd aici, la aparat, domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ieri am participat și eu la dezbateri, în cadrul Comisiei pentru muncă.

Și pentru mine stupefiant a fost răspunsul reprezentantului Ministerului Sănătății, la întrebarea: am înțeles, ce facem cu creșterile? Ce facem cu scăderile? Iar răspunsul a fost: avem speranțe, dar mai mult nu pot să vă spun.

Stimați colegi,

Acuzați de foarte multe ori opoziția că este distructivă, că nu vine cu soluții.

Vă dăm cele două soluții, cu care puteți rezolva problemele din sănătate, dacă vă doriți cu adevărat.

Domnul Solomon, de altfel, ieri mi-a atras atenția într-un mod destul de licențios: domnule Roman, ce vă enervați, uitați-vă în Programul de guvernare, noi am promis creșteri salariale doar medicilor și asistenților.

Uitase de partea cu scutirea de venituri pentru medici. Dar, mă rog, așa e în Parlament, e bine să dezbatem.

Soluția numărul 1, doamnă ministru. În primul rând, îmi pare rău că îndemnați managerii să nu respecte legea. A pune managerii să acopere aceste scăderi din venituri proprii, în condițiile în care Ordonanța nr. 90 interzice acordarea de stimulente în 2018, înseamnă fie o proastă comunicare cu colegii de cabinet, fie o necunoaștere a legii.

A doua soluție. Faceți excepție de la Ordonanța nr. 90 și dați-le posibilitatea legală, managerilor, acolo unde au venituri proprii, să poată face acest lucru.

Iar a treia chestiune pe care trebuie să o luați foarte serios în calcul, pentru că așa cum ați anunțat, este o soluție pompieristică, fără studiu de impact. Dați voie, prin regulamentul de sporuri, să se meargă diferențiat, în funcție de clasificarea spitalelor. Nu puteți impune același regim de sporuri pentru cei de la Floreasca ca și pentru cei de la Cuca Măcăi. Nu se poate. Lucrează în condiții cu totul și cu totul diferite.

Deschideți, stimați colegi din majoritatea guvernamentală, urechile și la propunerile opoziției. Nu ne deranjează să vi le însușiți, dar rezolvați problema, pentru că plâng 50.000 de oameni în stradă.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimați colegi,

Ordonanța pe care o discutăm acum e o ordonanță cu aplicabilitate pentru a doua jumătate a anului 2017. Ordonanța poartă nr. 7.

Avem o altă ordonanță, emisă în același an, 2017, poartă nr. 114, care prevede practic același lucru pentru anul 2018.

Care este problema? Problema este că nu puteți gândi mai mult de 6 luni înainte. Iar dacă eventual ați putea-o face, din punct de vedere tehnic, nu puteți, pentru că nu sunt previzibile nici chiar pentru dumneavoastră propriile măsuri pe care urmează să le luați.

Vorbim aici despre finanțarea salariilor, a creșterilor salariale din sănătate și impactul lor.

O să vă aduc aminte că la nivelul anului 2017 alocăm noi, ca țară, 4,9% din PIB. Media europeană, nu maximul european, media europeană este 9,9%. Cu alte cuvinte, alocăm jumătate din cât alocă, în medie, o țară din Uniunea Europeană, pentru sănătate.

Dar ce se întâmplă cu această ordonanță de urgență?

De fapt, măririle salariale pe care le-ați preconizat urmează să se plătească în detrimentul serviciilor spitalicești.

Acest lucru de unde îl știm? Îl știm dintr-o declarație de ieri a doamnei ministru, care ne spune, pe lângă faptul că nu peste tot avem creșteri, ci că avem chiar scăderi în domeniul salarizării în sănătate, ne spune faptul că "nu este în regulă" - și aici o citez pe dânsa - "ca spitalele să acorde sporuri maxime, iar pacienții să vină de acasă cu medicamente".

Cu alte cuvinte, recunoașteți chiar de la nivel guvernamental că aceste măriri salariale, atât cât s-au făcut ele, s-au făcut în detrimentul medicamentelor, în detrimentul consumabilelor din spitale.

În plus, aceeași doamnă ministru ne spune: unele scăderi salariale nu sunt atât de dramatice.

Vă rog, nu ne mai spuneți că nu există scăderi salariale. O spune chiar doamna ministru al sănătății.

Sau remaniați-o, dacă dânsa spune lucruri neadevărate.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ungureanu.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Stimați colegi,

Acum, când stăm de vorbă, au intrat în grevă, la Institutul Inimii, 80 de persoane.

Vă detaliez, foarte scurt, pentru că are foarte mare legătură cu ordonanța de astăzi, ce spune managerul Florin Crișan.

E vorba de personalul medical care în această lună a primit partea de salariu fără a se aplica deocamdată regulamentul nou de sporuri. "În condițiile în care noi avem un procent de 21%, nu reușim să ne încadrăm în acest procent alocat de minister și, pentru moment, am acordat doar salariile, fără a aplica regulamentul. Încercăm, prin discuții cu ministerul, să obținem un procent mai mare. Sunt categorii de personal care, prin aplicarea acestui regulament și, coroborat cu cuantumul sporului alocat nouă, pierd la venituri".

Ce este mai rău decât aceasta este - deși sună ciudat din partea opoziției să auziți un asemenea lucru - este grav că ați promis dublări, dar este mult mai grav că oamenii care s-au bazat pe promisiunile dumneavoastră de dublare se găsesc astăzi în situația să aibă scăderi.

Oamenii nu mai visează la creșteri, oricât de mici ar fi ele - de 10%, 5%, 7%. Nimic! Ei doar își doresc să nu li se scadă veniturile.

Deci problema care s-a creat, la această oră, în sistem este că oamenii se uită chiorâș unii la alții, ideea de echipă s-a dus de râpă și au început să vorbească, nu știu, moașele, tehnicienii, infirmierele, cu medicii, ceva de genul: vi s-a dat vouă, ca să ni se ia nouă.

Iar în ceea ce privește ceea ce se întâmplă cu finanțarea acestor plusuri. La unii medici, în unele cazuri, da, dublări de venituri, este foarte real, da, este foarte real. Se face deocamdată pe o filă de buget, pe un act adițional, la casă. Dar în foarte scurt timp acele creșteri trebuie să se vadă în creșterea punctului și a serviciilor medicale, pentru că așa este legea.

Întrebarea pe care și-o pun cei care au acum venituri duble este: dacă există sustenabilitate pe termen lung a acestora?

Și întrebarea pentru toată lumea, pentru cei care sunt în coaliția majoritară, aproape un pariu. Când vine următoarea ordonanță, ca să mai repare ce s-a stricat deja pentru - repet - cei care au scăderi salariale și care nici măcar nu visează la orice tip de creștere?

Deci, cei cu scăderi, ei sunt acum cei care sunt în stradă și pentru care trebuie să găsiți soluții.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și noi.

Domnul Budăi.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos.

Am auzit și luăm în seamă, sigur, recomandările tuturor colegilor noștri.

Păcat că atunci când vorbim de sănătate și când, tot în sănătate, când dumnealor au fost la guvernare au închis spitale - probabil, cu studii de impact, așa cum ne recomandă dumnealor - au tăiat salarii - tot cu studii de impact, cum ne recomandă dumnealor.

Însă eu am aici postarea unei doamne doctor, medic chirurg, din Cluj, care ne spune că în februarie avea un salariu net de 6.065 RON, iar în luna martie a primit 11.242 RON. Aceasta este realitatea.

Sigur că atunci când mai avem de făcut acorduri fine, le vom face și vom rezolva.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Stamatian.

Domnul Vasile-Florin Stamatian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am un sentiment de frustrare, ca medic, ca și cadru didactic, ca om care mi-am petrecut 40 de ani în medicină, în învățământ și în cercetare, încercând să creez colective care să țină oamenii, să le dea satisfacția locului de muncă, să le dea perspectiva de carieră.

Am depus amendamente la buget. Am depus amendamente la Legea salarizării. Am discutat, în Comisia pentru sănătate, amendamente la ordonanțele de urgență care încercau să dreagă imperfecțiunile. Și au trecut la Comisia pentru sănătate, și au căzut la Comisia pentru muncă, au căzut la Comisia pentru buget, finanțe, au căzut în plen.

Vă dau două exemple. Și dacă dumneavoastră credeți că este logic, mergem înainte tot așa.

În specialitatea în care am lucrat, locul cel mai fierbinte este sala de nașteri. Cine lucrează acolo are în mână două vieți. În grila de salarizare nu există moașa. Moașa nu există. Nu e asistentă, nu există.

Și, paradoxal, dacă avem asistente pe care am încercat să le perfecționăm, să lucreze în sala de nașteri, lor le crește salariul, iar acelora care au studii superioare, facultate de moașe, nu. Specialitatea de obstetrică-ginecologie nu este specialitate de urgență. Dacă moare mama nu e urgență! Dacă moare copilul nu e urgență!

Ne-ați criticat de atâtea ori. Și dumneavoastră ați ieșit, în presă, pentru diverse imperfecțiuni ale... Există și imperfecțiuni în specialitatea noastră. Și acum nu constatați că e urgență.

Am creat un centru de cercetare. Medicii care sunt angajați ca asistenți cercetători, pe care dumneavoastră ziceți că vreți să-i țineți în țară pentru dezvoltarea medicinei românești, nu sunt cuprinși în grilă. Așa că un medic specialist sau medic primar care lucrează cu titlu de medic cercetător nu a fost cuprins în grilă.

Am un memoriu pe care o să-l depun la Ministerul Sănătății.

Dar speranța mea, în acest an și jumătate, de când sunt în Parlament, scade perpetuu în ceea ce privește într-adevăr corectarea nedreptăților și modul în care privim această specialitate - medicina.

Că sunt doctori cărora le-au crescut salariile e adevărat. Că sunt unii care nu au motiv - dintre medici - să comenteze, e adevărat.

Dar medicina este o muncă ce cuprinde, și brancardierul și portarul. Vă plângeți cum suntem primiți la poartă, da? Păi, acel portar, dacă pleacă acasă cu 600 de lei și celorlalți din jur le-au crescut salariile, cum îl motivăm?

Cred că trebuie să reflectăm foarte profund. Legea, în sănătate... trebuia să fie o grilă specială făcută pentru sănătate, în care să se țină cont de absolut toate condițiile în care lucrăm, responsabilitatea...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Concluzionați, domnule deputat.

Domnul Vasile-Florin Stamatian:

... și rolul social pe care îl avem.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Băișanu.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mi-aduc aminte, acum câțiva ani, când Traian Băsescu și Emil Boc tăiau salariile și pensiile cu 25%, s-a auzit, în țara românească, doar un murmur. Nimeni nu striga, nimeni nu făcea scandal.

Acum, în realitate, când salariile cresc, vedem că sunt foarte mulți oameni supărați. De un singur motiv, și anume că unii au salarii foarte mari, iar alții n-au reușit să primească și ei salarii, ca să-i mulțumească și să țină aproape de cei care au salariile crescute.

Consider, în acest sens, că Guvernul României, Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății ar trebui să găsească o soluție de echilibru, pentru a-i mulțumi pe toți.

Pentru că dacă în România mulțumești doar 80% dintre oameni, ceilalți 20% îți spun că n-ai făcut nimic.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vot final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 16 october 2019, 21:17
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro