Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/26-04-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
22-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 18-04-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2018

13. Supunerea la votul final:  
  13.16 Propunerea legislativă pentru completarea art.25 din Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr.144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative (Pl-x 597/2017). (nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru adoptare)
 
see bill no. 597/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

16. Propunerea legislativă pentru completarea art. 25 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative.

Comisia juridică propune adoptarea.

Vă rog să votați.

Bingo! Legea nu a întrunit numărul necesar de voturi. (Aplauze.)

Domnul Roman, explicarea votului.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am solicitat cuvântul și în calitate de președinte al Comisiei pentru administrație publică locală.

Observ așa un atac extrem de serios, în ultima vreme, la adresa aleșilor locali.

Aleșii locali au devenit noua țintă a multora din țara aceasta. Sunt atacați aleșii locali că, în sfârșit, au niște salarii pe care le merită, conform atribuțiilor pe care le au.

Nimeni nu le plângea de milă primarilor, când aveau niște salarii mizerabile! Nimeni! Probabil că foarte mulți uită că până acum ceva vreme un primar de comună avea o leafă de 1.300-1.400 de lei, iar un primar de municipiu de reședință de județ din România ajungea undeva la 3.500 de lei. Și se mai minunau unii și alții că avem corupție în administrația publică locală!

Acum, primarii sunt priviți în orice proiect de lege, de foarte mulți, ca și infractori, direct!

Îi văd pe foarte mulți dintre mai tinerii colegi uitându-se, așa, cu ură și cu dispreț la această categorie profesională.

Eu îi rog să îi trateze, dacă susțin într-adevăr principiile statului de drept, să se uite la un om cu prezumția de nevinovăție. Până și crima are un termen de prescripție! La primar, dacă discutăm de o asemenea chestiune, e mare bai! (Vociferări.) Cineva încearcă să-i acopere! Îmi cer scuze, era pe vechea procedură, aveți perfectă dreptate!

Voiam să spun că sunt fapte grave care au termen de prescripție, iar când vorbim de acest aspect, ne inflamăm, așa, dintr-o dată! Nu înțeleg de ce ne inflamăm?! De ce ne uităm la acești oameni care fac alimentări cu apă, străzi, canalizare, care modernizează satul românesc, care modernizează România, mai mult decât oricine în țara aceasta! Pentru că un primar, oricât este de bun, oricât este de rău, tot face ceva și rămâne ceva după el!

Apelul meu către dumneavoastră este să opriți, cei care faceți acest lucru, prigoana împotriva aleșilor locali!

Fac acest apel în calitate de președinte al Comisiei pentru administrație! Nu aici sunt problemele! Credeți-mă! Nu este corect să stai cu un dosar al unui primar ținut la sertar și să-l ghidonezi când vrei tu! Nu este normal! Nu v-ar conveni nici dumneavoastră, celor care îi atacați pe acești oameni! Nu este nici moral! Îi atacăm că iau salarii mari. Iau salarii conform legii și dacă iau conform legii sunt legale! Și dacă sunt legale, sunt și morale! Opriți această prigoană împotriva aleșilor locali!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Și mai am o singură observație, domnule președinte.

Mulțumesc.

Vom vorbi peste puțin timp de Codul administrativ. Fac apel la colegii din majoritate, care au legătură cu administrația! Măi, oameni buni, nu putem să-i facem pe numiți mai stăpâni decât cei aleși! Uitați-vă la acest aspect! Este o nouă bătaie de joc la adresa celor legitimați, prin votul popular; ajung să fie slugi ale unor prefecți numiți politic!

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ion Stelian.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Vă mulțumesc.

USR, evident, a votat împotriva acestui proiect. Nu este o surpriză. Surpriză pentru mine a fost votul unor colegi; un domn deputat al PSD și-a retras chiar semnătura de pe acest proiect de lege.

Eu salut faptul că v-ați răzgândit, pentru că în Comisia juridică se dăduse un raport pozitiv pentru acest proiect și într-un fel a creat confuzie această schimbare de direcție, în condițiile în care chiar Guvernul României, guvernul pe care dumneavoastră, cei de la putere, îl susțineți, a spus foarte clar că acest proiect este antieuropean, că duce la o instabilitate în domeniul legislației privind integritatea publică. A spus faptul că nu a existat o transparență în procesul decizional.

Este bine că v-ați revenit în fire și aș vrea să fie foarte clar că nimeni nu consideră că sunt dușmani primarii, aleșii locali, nu este vorba despre acest lucru. Trebuie să asigurăm o legislație în domeniul integrității, care să fie transparentă și care să-și atingă obiectivul.

Faptul că anul trecut s-a modificat conflictul de interese, prin modificarea Codului penal, că ulterior s-au șters unele interdicții referitoare la parlamentari, pe perioada 2007-2013, că s-a intenționat modificarea introducerii unui termen de prescripție care, este adevărat, este normal să fie, dar nu în acea formă pe care ați încercat s-o adoptați astăzi, toate aceste lucruri, da, aduc niște îndoieli puternice și faptul că ați bătut în retragere este un lucru bun.

Sunt convins că dacă nu ar fi existat opoziția noastră, dacă nu am fi avut luări de cuvânt publice, lucrurile ar fi stat altfel.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Nicolicea, explicarea votului.

Domnul Eugen Nicolicea:

În prezent, în art. 2.517 din Codul civil, este prevăzut un termen general de prescripție de trei ani.

De asemenea, Curtea Constituțională a decis că judecătorii ar trebui ca, atunci când judecă o astfel de situație, să verifice într-adevăr dacă s-a îndeplinit sau nu termenul de prescripție. Pentru că acest lucru nu se face de către judecători, pentru că în mod abuziv se fac că nu văd art. 2.517 care prevedere un termen de prescripție de trei ani, acest termen de prescripție a fost prevăzut în lege. Iar în lege chiar scrie: "conform Codului civil în vigoare". Și Codul civil se aplică. Un judecător trebuie să aplice toate legile. Pentru că nu le aplică, am băgat acest text chiar în corpul legii, ca să-l vadă, să nu mai poată să spună că n-a știut despre el.

Copierea unui text dintr-o lege în altă lege nu creează efecte juridice noi.

Deci n-am înțeles ce slăbire a legislației de integritate... Codul acesta trebuia respectat! Singura chestiune era că obligi judecătorii să vadă ceea ce nu vor să vadă.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Am fost foarte atent, stimate domnule președinte, la luările de cuvânt ale colegilor de la diferite grupuri parlamentare.

Partidul Mișcarea Populară nu are prea mulți primari în țară și nu poate fi suspectat de vreo înțelegere sau de vreun protecționism exagerat.

Dar pentru că în timpul vieții mele am fost și consilier local, și consilier județean, și vicepreședinte de consiliu județean, și președinte de consiliu județean, e greu acolo, e foarte multă muncă, de o duritate extraordinară! Responsabilitatea, mai ales pe umerii primarilor, este grozavă! Toți cei care am trecut prin alegeri, unii dintre dumneavoastră sunt pitiți aici, în sală, au candidat pentru primar și n-au ieșit. N-au ieșit că nu i-a votat lumea! Toți dintre noi știm că un partid fără primari are șanse foarte mici la alegerile parlamentare!

De aceea, în atitudinea noastră, a parlamentarilor față de aleșii locali, fie ei consilieri județeni, consilieri locali și primari, trebuie să avem în vedere importanța muncii acestora. Știți, probabil, că în primării, în consilii județene, datorită fricii - repet, datorită fricii - foarte multe proiecte sunt întârziate; nu-și urmează cursul, pentru că nici primarii nu-și mai iau... n-au curaj să meargă mai departe, pentru că în țară s-a produs o vânzoleală.

Spunea domnul fost vicepreședinte al Consiliului județean de la Alba, domnul Roman, un parlamentar care înțelege nuanțat, că este un fel de prigoană asupra primarilor... Nu știu dacă este o prigoană așa de mare asupra primarilor. Știu că a fost o prigoană extraordinară legislatura trecută asupra parlamentarilor și mulți dintre ei au căzut.

În concluzie, legile pe care le dăm, proiectele de lege pe care le aprobăm, trebuie să confere celui care are decizie pe plan local un statut foarte clar, și acesta să aibă putere de decizie, și să nu fie la dispoziția unui prefect pe care, repet, nu l-a ales nimeni, niciodată!

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 23 october 2019, 13:41
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro