Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/26-04-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 18-04-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2018

13. Supunerea la votul final:  

   

După pauză

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Stimați colegi,

Vă rog să luați loc în bănci.

Facem un vot test în 20 de secunde.

Vă rog să votați.

 
 

Mai facem un vot test, în alte 10 secunde.

Vă rog să votați.

 
 

Mulțumesc.

Începem.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Programului de investiții pentru înființarea centrelor de colectare a laptelui în zona montană (PL-x 79/2018). (adoptat)

Legi ordinare. Adoptări.

1. Proiectul de Lege privind aprobarea Programului de investiții pentru înființarea centrelor de colectare a laptelui în zona montană.

Comisia pentru agricultură propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

236 de voturi pentru, un vot împotrivă, 3 abțineri, un coleg care nu optează. Adoptat.

Domnul Sebestyén Csaba-István, explicarea votului.

 
 

Domnul Sebestyén Csaba-István:

Domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Noi am fi vrut ca acest program să rezolve în totalitate problema colectării și prelucrării laptelui din zona montană, adică în sensul să-i sprijinim nu numai pe cei care încep acum o afacere în acest domeniu, ci și pe cei care doresc să modernizeze sau să extindă această îndeletnicire, însă din păcate nu am reușit.

De asemenea, am fi vrut să fie beneficiare și asociațiile profesionale, adică asociațiile crescătorilor de bovine, care într-adevăr se ocupă cu colectarea și prelucrarea laptelui; din păcate nici aceasta nu s-a realizat.

Noi am votat, totuși, pentru această lege, deoarece considerăm că, din punct de vedere demografic, este foarte important ca muntele să nu se depopuleze. Laptele este un produs care asigură venituri continue și suficiente pentru populația din zona montană și sperăm că vom reveni pentru a sprijini și modernizarea activității celor care prelucrează laptele și a celor care îl colectează.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.108/2017 privind prorogarea unui termen (PL-x 54/2018). (adoptat)

2. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 108/2017 privind prorogarea unui termen.

Comisia pentru învățământ propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

226 de voturi pentru, 24 de abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.92/2017 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 50 de unități de învățământ preuniversitar de stat (PL-x 53/2018). (adoptat)

3. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2017 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 50 de unități de învățământ preuniversitar de stat.

Comisiile - pentru învățământ și pentru administrație publică - propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

231 de voturi pentru, 18 abțineri, un coleg care nu optează.

Adoptat.

Doamna Turcan, explicarea votului.

 
 

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal a inițiat un proiect de alimentație diversificată în școală, de forma înlocuirii actualului Program "Cornul și laptele", care s-a dovedit în foarte multe locuri a fi o risipă, și a lăsat la latitudinea consiliilor de administrație să decidă, împreună cu autoritățile locale, un pachet alimentar diversificat, astfel încât alimentația copiilor să fie mai bună în școală. Acest pachet urma să se asigure în baza unei liste de produse avizate de Ministerul Sănătății, pentru a fi corespunzător din punct de vedere caloric.

Am inițiat acest proiect de lege. Foarte mulți dintre dumneavoastră, și de-o parte și de cealaltă, l-ați semnat și l-ați și votat și vă mulțumesc pentru asta.

Din păcate, în Parlamentul României, proiectul, la final, a avut o soartă nefericită și a fost foarte mult tergiversat. Și atunci am apelat la Guvernul tehnocrat care a funcționat pe o perioadă de un an, să parcurgem o etapă pe care am considerat-o necesară pentru foarte mulți dintre cei care au respins proiectul. Și anume, pilotarea pe un număr redus de elevi și de școli, astfel încât să vedem ce nu funcționează, ce deficiențe majore există în punerea în aplicare și ce putem corecta.

Ca atare, a fost dată o ordonanță de urgență și proiectul a fost pilotat pe un număr de 50.000 de elevi. 50.000 de copii trebuiau să primească un pachet diversificat de alimente.

Din păcate, lucrurile n-au fost duse până la capăt, într-un spirit care ne caracterizează; și normele de aplicare au apărut foarte târziu.

Ca atare, dintre cei 50.000 de copii, doar o parte au beneficiat de acest program, în școlile în care autoritățile publice locale au spus: "Nu mai avem nevoie de norme de aplicare și facem achizițiile!".

Ca atare, ce s-a întâmplat mai departe?

Guvernul avea două opțiuni.

Una: să generalizeze programul, în baza corecturilor pe care le puteam face la acest proiect, sau să continue pilotarea, așa cum suntem astăzi în situația de a vota.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să concluzionați.

 
 

Doamna Raluca Turcan:

O să concluzionez! Dați-mi încă un minut și... Este pur și simplu în interes public.

Am avut o discuție cu domnul premier Tudose și care, la momentul guvernării PSD-ALDE, a încurajat finanțarea acestui program de alimentație diversificată și îi mulțumesc.

În Comisia pentru buget, finanțe a fost votată finanțarea acestui program.

Așadar, există premisele ca într-un termen rezonabil, în România, Programul "Cornul și laptele" să fie înlocuit cu un pachet de alimentație diversificată, dacă există voință politică.

Ce vreau să întăresc prin această intervenție este că facem un apel la decidenți - și evident cei care au partea de finanțare - să nu renunțe la acest program, și faptul că s-a perpetuat pilotarea, și nu generalizarea lui, să nu constituie, de fapt, oprirea programului de alimentație diversificată în școlile din România.

Există o așteptare, există un impact extrem de pozitiv, în primul rând asupra copiilor și sănătății lor.

În al doilea rând, impactul pozitiv există și asupra...

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

 
 

Doamna Raluca Turcan:

...autorităților publice locale care pot să stimuleze producătorii autohtoni.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
 

Doamna Raluca Turcan:

Votul sper să fie în continuare favorabil pe acest proiect și să ajungem ca în școlile din România să existe alimentație diversificată.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dragi copii,

Copiii de la balcon și doamna profesoară, vă rog să luați loc!

Vă rog să luați loc! (Se adresează unui grup de copii aflat la balcon.)

Doamna Iurișniți, explicarea votului.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Într-adevăr, este nevoie de o generalizare și de o aducere la nivel național a acestui proiect-pilot, pe care tot îl repetăm, în serie, de anul trecut, din 2016.

Este o mare problemă, stimați colegi parlamentari. Nu putem da girul unui proiect, cum să spunem, falimentar, pentru că mai este o lună și jumătate de școală și nu sunt terminate licitațiile, nu este funcțional acest proiect. Nu poți să dai girul, un vot pentru, acestui proiect care nu funcționează!

Prin urmare, acest proiect-pilot propus de coaliție, de fapt, este un proiect falimentar și o risipă a resurselor și în primul rând nu are în centru beneficiarul, adică copiii, elevii noștri, care sunt văduviți de un drept al lor, de acest suport alimentar.

Prin urmare, Uniunea Salvați România se va abține de la acest vot și va propune anul viitor un proiect mult mai coerent și la nivel național.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru ratificarea Memorandumului de Înțelegere între Guvernul României și Guvernul Georgiei privind asigurarea reciprocă a sprijinului națiunii gazdă, semnat la Batumi, la 11 octombrie 2017 (PL-x 168/2018). (adoptat)

Continuăm.

4. Proiectul de Lege pentru ratificarea Memorandumului de Înțelegere între Guvernul României și Guvernul Georgiei privind asigurarea reciprocă a sprijinului națiunii gazdă, semnat la Batumi, la 11 octombrie 2017.

Comisia pentru apărare propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

252 de voturi pentru, două abțineri. Adoptat.

 
Legea privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine pentru activitatea de reproducție, reexaminată la cererea Președintelui României (PL-x 471/2017/2018). (adoptată legea cu amendamente)

5. Legea privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine pentru activitatea de reproducție, reexaminată la cererea Președintelui României.

Comisiile - pentru buget și pentru agricultură - propun adoptarea legii cu amendamente.

Vă rog, vot.

 

225 de voturi pentru, 22 de voturi împotrivă, 6 abțineri. Aprobată.

Domnul Itu. Explicarea votului, domnul Itu. Nu vrea domnul Itu.

Nici domnul Oros?

Domnul Oros vrea?

Vă rog.

 
 

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Mulțumesc, domnule președinte.

Partidul Național Liberal a votat acest proiect de lege, care este așteptat și generat de către asociațiile de crescători și de către Asociația Română a Cărnii, proiect care - dacă va fi implementat corect de către minister - va corecta o aberație care se întâmplă de mult în agricultura românească, și anume exportarea subvențiilor.

În speranța că normele de aplicare nu vor distorsiona prea mult acest proiect și el să nu aibă soarta Programului "Tomata", de anul trecut, care deși a necesitat o sumă de peste 60 de milioane, a generat un deficit comercial crescut, față de 2016, cu 20%, avem speranța și vom monitoriza normele de aplicare și implementarea proiectului, în așa fel încât el să-și atingă scopul.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Păle.

 
 

Domnul Dănuț Păle:

Mă bucur foarte mult pentru votul pe care l-ați dat astăzi. Mă bucur că și cei din opoziție, și mai ales colegii de la Comisia pentru agricultură, au demonstrat că agricultura n-are culoare politică și să fiți foarte siguri că ceea ce am votat astăzi înseamnă dezvoltarea sectorului zootehnic.

Dacă astăzi avem nevoie de 10.000 de porci pe zi, din care 3.000 îi producem în România și 7.000 îi importăm, prin această lege sper să inversăm sau să nu mai aducem deloc din afară carne de porc și gândiți-vă că în momentul acesta 75% din producția de cereale nu este valorificată la noi în țară, ci doar 25%.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

 
Legea privind aprobarea Programului de susținere pentru activitatea de reproducție, incubație și de creștere în sectorul avicol, reexaminată la cererea Președintelui României (PL-x 470/2017/2018). (adoptată legea cu amendamente)

6. Legea privind aprobarea Programului de susținere pentru activitatea de reproducție, incubație și de creștere în sectorul avicol, reexaminată la cererea Președintelui României.

Comisia pentru buget și Comisia pentru agricultură propun adoptarea legii cu amendamente.

Vot.

 

226 de voturi pentru, 19 voturi împotrivă, 7 abțineri. Aprobată.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România (PL-x 330/2017). (adoptat)

7. Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România.

Comisia pentru transporturi propune adoptarea.

Vă rog să votați.

 

251 de voturi pentru, două abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.20/2017 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și prorogarea unor termene (PL-x 353/2017). (adoptat)

8. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 20/2017 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și prorogarea unor termene.

Comisia pentru industrii propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

254 de voturi pentru, o abținere, un coleg care nu optează. Adoptat.

Domnule Stancu, vă rog.

La punctul 8, explicarea votului.

 
 

Domnul Florinel Stancu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prezentul proiect de lege are în vedere o serie de măsuri legate de reglementarea fiscal-bugetară și modificarea și prorogarea unor termene, pentru a nu perturba activitățile comerciale și a preveni pierderile financiare.

Cunoaștem cu toții necesitatea reglementării unui calendar de implementare a înlocuirii treptate a aparatelor electronice fiscale de marcat, dotate cu role jurnal, suport de hârtie, cu cele dotate cu jurnal electronic, astfel încât să obținem o scădere a evaziunii fiscale și, pe cale de consecință, o creștere a gradului de colectare a veniturilor.

Având în vedere faptul că la această dată se înregistrează un decalaj față de calendarul prevăzut de lege pentru implementarea noilor aparate de marcat, dar și necesitatea identificării celor mai bune soluții de reglementare a unor aspecte cu grad mare de dificultate care se regăsesc la nivelul legislației secundare, Grupul Partidului Social Democrat a votat pentru proiectul de lege.

Precizez că aceste prorogări prevăzute în Ordonanța Guvernului nr. 20/2017 au în vedere necesitatea de a evita eventualele dificultăți care pot să apară în procesul de dotare cu noile aparate de marcat.

De asemenea, la comisie a fost studiat cu atenție acest proiect de lege și a fost emis un raport favorabil aprobării lui.

În concluzie, modificăm și unele dispoziții privind sancțiunile contravenționale, în scopul asigurării transparenței deciziilor luate de către agentul constatator.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.7/2017 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul sănătății (PL-x 377/2017). (adoptat)

9. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2017 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul sănătății.

Comisia pentru buget și Comisia pentru muncă propun adoptarea.

Vă rog, vot.

 

228 de voturi pentru, 24 de voturi împotrivă, două abțineri.

Domnul Roman.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Cred că nimeni nu poate ignora faptul că, la această oră și de o săptămână, cei care au venituri mai mici în luna martie, decât în februarie, din sănătate, sunt în stradă, protestează și își plâng amarul, care pe unde apucă. Cred că nu putem ignora acest lucru, oricât de mult am vrea să vedem doar partea frumoasă a lucrurilor, și anume că salariile au crescut pentru medici și o parte din asistenți.

În urmă cu circa o săptămână, doamna ministru Olguța Vasilescu, doamna ministru Sorina Pintea, declarau triumfalist, după întâlnirea cu reprezentanții Sanitas, că lucrurile sunt rezolvate și că în două ore o circulară va ajunge la nivelul unităților spitalicești, iar soluția "miraculoasă" era posibilitatea folosirii veniturilor proprii pentru acoperirea acestor scăderi, pentru acordarea de stimulente.

Văzând că ceea ce au propus este o prostie mai mare decât soluția "miraculoasă", această circulară nu a ajuns în teritoriu, ea este și ilegală, iar doamna Pintea, în lipsă de soluții, nu face altceva decât să facă presiuni asupra managerilor de spitale, să încalce legea.

Nu poate un manager de spitale să încalce O.U.G. nr. 90, care spune foarte clar, la art. 6, dacă nu mă înșel, că este interzisă acordarea de stimulente, în 2018, inclusiv pentru cei din sănătate.

Așadar, dacă doriți să dați cu adevărat o mână de ajutor acestor oameni, gândiți o soluție de modificare, gândiți o excepție pentru cei din sănătate care sunt într-o astfel de situație!

În al doilea rând, o minte bună trebuie să gândească că sporurile plafonate trebuie acordate diferențiat. Nu poți să dai aceleași sporuri la Floreasca, și aceleași sporuri într-o comună sau într-un orășel mic. Nu merge, oricât de egalitaristă ar fi această propunere!

De aceasta, stimați colegi, vă propun să discutați cu colegii dumneavoastră din Guvern. Să știți că fluturașii aceștia sunt reali! (Arată fluturașii de salariu către sală.)

Februarie cu martie: 160 de lei la o îngrijitoare de la Spitalul Județean; 235 de lei la o infirmieră de la ATI; o îngrijitoare de la UPU - 460 de lei... (Vociferări.) Martie... Vi le citesc, niciun fel de problemă!

Haideți că vă satisfac curiozitatea!

Infirmieră UPU - leafă februarie: 3.488 de lei; leafă martie: 2.865 de lei. Scădere de 623 de RON. (Vociferări.)

Din sală:

Salariul brut!

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Vă citesc salariul brut! Dacă nu pricepeți, este problema dumneavoastră, puteți să le verificați!

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Roman...

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Farmacist primar: 825... (Vociferări.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Roman...

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Nu țipați la mine, că dumneavoastră ați votat asemenea...

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Roman...

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Da, mă opresc imediat, domnule președinte!

Registrator medical principal, scădere de 453 de RON.

Stimați colegi,

Sunt soluții pe care vi le-am propus, suntem deschiși să rezolvăm împreună această problemă, dacă există și interes din partea dumneavoastră!

Degeaba țipați la mine, mergeți mai bine și rezolvați problema!

Mulțumesc. (Vociferări.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Seidler.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Lucrurile sunt relativ simple. Avem de alocat cel puțin 6% din PIB pentru sănătate. Unu.

2. Sănătatea trebuie depolitizată și deparazitată, la propriu și la figurat.

3. Atunci când creșteți salariile, dar veniturile se diminuează, așa cum ne spune chiar doamna Pintea, așa cum ne spune și recunoaște chiar domnul Teodorovici, vă rog, nu faceți aceste creșteri în detrimentul pacienților, nu în detrimentul serviciilor, nu în detrimentul banilor cheltuiți pe medicamente și consumabile! (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal (PL-x 361/2017). (adoptat)

Continuăm.

10. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Comisia pentru buget propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

247 de voturi pentru, o abținere. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru completarea art.6 din Legea educației fizice și sportului nr.69/2000 (PL-x 409/2017). (adoptat)

11. Proiectul de Lege pentru completarea art. 6 din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000.

Comisia pentru învățământ propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

251 de voturi pentru, o abținere. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.19/2017 pentru modificarea Legii nr.672/2002 privind auditul public intern și pentru prorogarea termenului prevăzut la art.III pct.1 din Legea nr.191/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr.672/2002 privind auditul public intern (PL-x 434/2017). (adoptat)

12. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2017 pentru modificarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern și pentru prorogarea termenului prevăzut la art. III pct. 1 din Legea nr. 191/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern.

Comisia pentru buget propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

193 de voturi pentru, 41 de voturi împotrivă, 15 abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.12/2017 pentru modificarea art.8 din Ordonanța Guvernului nr.19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și bunuri mobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (PL-x 433/2017). (adoptat)

13. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 12/2017 pentru modificarea art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și bunuri mobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat".

Comisia juridică și Comisia pentru administrație propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

218 voturi pentru, 26 de voturi împotrivă, 11 abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru completarea art.36 din Legea nr.46/2008 privind Codul Silvic (PL-x 74/2018). (adoptat)

II. Organice. Adoptări.

14. Proiectul de Lege pentru completarea art. 36 din Legea nr. 46/2008 privind Codul Silvic.

Comisiile - juridică, pentru agricultură și pentru mediu - propun adoptarea.

Vă rog, vot.

 

171 de voturi pentru, 69 de voturi împotrivă, 8 abțineri. Adoptat.

Explicarea votului, domnul Moșteanu.

 
 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Tocmai ați votat scoaterea din fondul forestier a unor suprafețe fără respectarea Codului silvic, fără compensații?! Compensații care înseamnă reîmpăduriri! În loc să veniți cu soluții care să reîmpădurească cele 2,5 milioane de hectare de terenuri și perdele forestiere, tocmai ați votat că pădurile nu sunt importante!

Tocmai ați votat o lege care nu are nicio legătură cu dezvoltarea durabilă, spunând că vă gândiți la cei din Valea Jiului. Ar fi trebuit ca până acum să veniți cu soluții reale, care să le permită o viață decentă acestor oameni și acum, și mai ales după ce se vor închide minele, dar voi mințiți că vor putea merge la mină pe vecie!

Voci din sală:

Dumneavoastră!

 
 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Aceasta este inacceptabil, dragi colegi!

De 28 de ani, Valea Jiului moare, încet, încet, dar vă interesează, pentru că afacerile voastre merg foarte bine acolo! Și până acum ar fi trebuit să veniți cu măsuri de suport, de protecție socială, de reconversie profesională pentru oamenii de acolo, măsuri de protecție a pădurilor, și de acolo și din toată țara, însă iată că din nou ați preferat o soluție simplă, care nu rezolvă nimic pe termen lung, în loc să veniți cu niște măsuri adevărate, complexe, care să ducă la înflorirea acelei zone, pentru că atât puteți! (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Băișanu.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

O să încerc să evit un drept la replică, dar am să-i spun unuia dintre cei care au vorbit astăzi că una e Hunedoara și alta e Valea Jiului! Oltenia e în altă parte!

E bine să susții un lucru, dar e bine să-l susții după ce ai verificat că ai toate datele și vorbești exact de legea care trebuie!

Aici nu vorbim de defrișări aiurea, nu vorbim de distrugerea pădurilor, ci vorbim de un interes național, pe zonă minieră, în zona Olt, pentru a dezvolta în continuare mineritul, fără a afecta sub nicio formă distrugerea pădurilor.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației (Pl-x 73/2018). (adoptată)

Continuăm.

15. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației.

Comisia pentru învățământ propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

201 voturi pentru, 44 de voturi împotrivă, 5 abțineri. Adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru completarea art.25 din Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr.144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative (Pl-x 597/2017). (nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru adoptare)

16. Propunerea legislativă pentru completarea art. 25 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative.

Comisia juridică propune adoptarea.

Vă rog să votați.

 

Bingo! Legea nu a întrunit numărul necesar de voturi. (Aplauze.)

Domnul Roman, explicarea votului.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am solicitat cuvântul și în calitate de președinte al Comisiei pentru administrație publică locală.

Observ așa un atac extrem de serios, în ultima vreme, la adresa aleșilor locali.

Aleșii locali au devenit noua țintă a multora din țara aceasta. Sunt atacați aleșii locali că, în sfârșit, au niște salarii pe care le merită, conform atribuțiilor pe care le au.

Nimeni nu le plângea de milă primarilor, când aveau niște salarii mizerabile! Nimeni! Probabil că foarte mulți uită că până acum ceva vreme un primar de comună avea o leafă de 1.300-1.400 de lei, iar un primar de municipiu de reședință de județ din România ajungea undeva la 3.500 de lei. Și se mai minunau unii și alții că avem corupție în administrația publică locală!

Acum, primarii sunt priviți în orice proiect de lege, de foarte mulți, ca și infractori, direct!

Îi văd pe foarte mulți dintre mai tinerii colegi uitându-se, așa, cu ură și cu dispreț la această categorie profesională.

Eu îi rog să îi trateze, dacă susțin într-adevăr principiile statului de drept, să se uite la un om cu prezumția de nevinovăție. Până și crima are un termen de prescripție! La primar, dacă discutăm de o asemenea chestiune, e mare bai! (Vociferări.) Cineva încearcă să-i acopere! Îmi cer scuze, era pe vechea procedură, aveți perfectă dreptate!

Voiam să spun că sunt fapte grave care au termen de prescripție, iar când vorbim de acest aspect, ne inflamăm, așa, dintr-o dată! Nu înțeleg de ce ne inflamăm?! De ce ne uităm la acești oameni care fac alimentări cu apă, străzi, canalizare, care modernizează satul românesc, care modernizează România, mai mult decât oricine în țara aceasta! Pentru că un primar, oricât este de bun, oricât este de rău, tot face ceva și rămâne ceva după el!

Apelul meu către dumneavoastră este să opriți, cei care faceți acest lucru, prigoana împotriva aleșilor locali!

Fac acest apel în calitate de președinte al Comisiei pentru administrație! Nu aici sunt problemele! Credeți-mă! Nu este corect să stai cu un dosar al unui primar ținut la sertar și să-l ghidonezi când vrei tu! Nu este normal! Nu v-ar conveni nici dumneavoastră, celor care îi atacați pe acești oameni! Nu este nici moral! Îi atacăm că iau salarii mari. Iau salarii conform legii și dacă iau conform legii sunt legale! Și dacă sunt legale, sunt și morale! Opriți această prigoană împotriva aleșilor locali!

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Și mai am o singură observație, domnule președinte.

Mulțumesc.

Vom vorbi peste puțin timp de Codul administrativ. Fac apel la colegii din majoritate, care au legătură cu administrația! Măi, oameni buni, nu putem să-i facem pe numiți mai stăpâni decât cei aleși! Uitați-vă la acest aspect! Este o nouă bătaie de joc la adresa celor legitimați, prin votul popular; ajung să fie slugi ale unor prefecți numiți politic!

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ion Stelian.

 
 

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Vă mulțumesc.

USR, evident, a votat împotriva acestui proiect. Nu este o surpriză. Surpriză pentru mine a fost votul unor colegi; un domn deputat al PSD și-a retras chiar semnătura de pe acest proiect de lege.

Eu salut faptul că v-ați răzgândit, pentru că în Comisia juridică se dăduse un raport pozitiv pentru acest proiect și într-un fel a creat confuzie această schimbare de direcție, în condițiile în care chiar Guvernul României, guvernul pe care dumneavoastră, cei de la putere, îl susțineți, a spus foarte clar că acest proiect este antieuropean, că duce la o instabilitate în domeniul legislației privind integritatea publică. A spus faptul că nu a existat o transparență în procesul decizional.

Este bine că v-ați revenit în fire și aș vrea să fie foarte clar că nimeni nu consideră că sunt dușmani primarii, aleșii locali, nu este vorba despre acest lucru. Trebuie să asigurăm o legislație în domeniul integrității, care să fie transparentă și care să-și atingă obiectivul.

Faptul că anul trecut s-a modificat conflictul de interese, prin modificarea Codului penal, că ulterior s-au șters unele interdicții referitoare la parlamentari, pe perioada 2007-2013, că s-a intenționat modificarea introducerii unui termen de prescripție care, este adevărat, este normal să fie, dar nu în acea formă pe care ați încercat s-o adoptați astăzi, toate aceste lucruri, da, aduc niște îndoieli puternice și faptul că ați bătut în retragere este un lucru bun.

Sunt convins că dacă nu ar fi existat opoziția noastră, dacă nu am fi avut luări de cuvânt publice, lucrurile ar fi stat altfel.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Nicolicea, explicarea votului.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

În prezent, în art. 2.517 din Codul civil, este prevăzut un termen general de prescripție de trei ani.

De asemenea, Curtea Constituțională a decis că judecătorii ar trebui ca, atunci când judecă o astfel de situație, să verifice într-adevăr dacă s-a îndeplinit sau nu termenul de prescripție. Pentru că acest lucru nu se face de către judecători, pentru că în mod abuziv se fac că nu văd art. 2.517 care prevedere un termen de prescripție de trei ani, acest termen de prescripție a fost prevăzut în lege. Iar în lege chiar scrie: "conform Codului civil în vigoare". Și Codul civil se aplică. Un judecător trebuie să aplice toate legile. Pentru că nu le aplică, am băgat acest text chiar în corpul legii, ca să-l vadă, să nu mai poată să spună că n-a știut despre el.

Copierea unui text dintr-o lege în altă lege nu creează efecte juridice noi.

Deci n-am înțeles ce slăbire a legislației de integritate... Codul acesta trebuia respectat! Singura chestiune era că obligi judecătorii să vadă ceea ce nu vor să vadă.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

Am fost foarte atent, stimate domnule președinte, la luările de cuvânt ale colegilor de la diferite grupuri parlamentare.

Partidul Mișcarea Populară nu are prea mulți primari în țară și nu poate fi suspectat de vreo înțelegere sau de vreun protecționism exagerat.

Dar pentru că în timpul vieții mele am fost și consilier local, și consilier județean, și vicepreședinte de consiliu județean, și președinte de consiliu județean, e greu acolo, e foarte multă muncă, de o duritate extraordinară! Responsabilitatea, mai ales pe umerii primarilor, este grozavă! Toți cei care am trecut prin alegeri, unii dintre dumneavoastră sunt pitiți aici, în sală, au candidat pentru primar și n-au ieșit. N-au ieșit că nu i-a votat lumea! Toți dintre noi știm că un partid fără primari are șanse foarte mici la alegerile parlamentare!

De aceea, în atitudinea noastră, a parlamentarilor față de aleșii locali, fie ei consilieri județeni, consilieri locali și primari, trebuie să avem în vedere importanța muncii acestora. Știți, probabil, că în primării, în consilii județene, datorită fricii - repet, datorită fricii - foarte multe proiecte sunt întârziate; nu-și urmează cursul, pentru că nici primarii nu-și mai iau... n-au curaj să meargă mai departe, pentru că în țară s-a produs o vânzoleală.

Spunea domnul fost vicepreședinte al Consiliului județean de la Alba, domnul Roman, un parlamentar care înțelege nuanțat, că este un fel de prigoană asupra primarilor... Nu știu dacă este o prigoană așa de mare asupra primarilor. Știu că a fost o prigoană extraordinară legislatura trecută asupra parlamentarilor și mulți dintre ei au căzut.

În concluzie, legile pe care le dăm, proiectele de lege pe care le aprobăm, trebuie să confere celui care are decizie pe plan local un statut foarte clar, și acesta să aibă putere de decizie, și să nu fie la dispoziția unui prefect pe care, repet, nu l-a ales nimeni, niciodată!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru completarea art.165 din Legea nr.254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal (PL-x 589/2017). (adoptat)

Continuăm.

17. Proiectul de Lege pentru completarea art. 165 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Comisia juridică propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

202 voturi pentru, 47 abțineri. Adoptat.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 580/2017). (respinsă)

Capitolul III. Legi organice. Respingeri.

18. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Comisia pentru învățământ propune respingerea.

Vă rog, vot.

 

235 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 (Pl-x 13/2018). (respinsă)

19. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001.

Comisiile - juridică și pentru administrație publică - propun respingerea.

Vă rog, vot.

 

214 voturi pentru, 8 voturi împotrivă, 29 de abțineri. Adoptată.

Mulțumesc.

Doamna Todoran, explicarea votului.

Domnul, mă scuzați! (Râsete.)

 
 

Domnul Adrian-Mihăiță Todoran:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îmi pare rău că...

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

N-are nicio legătură cu timbrul vocal, îmi cer scuze! Deci chiar am greșit! (Râsete. Aplauze.) Chiar am văzut Adriana, îmi cer scuze!

 
 

Domnul Adrian-Mihăiță Todoran:

Cred că am o voce mult mai puternică!

Dar, dragi colegi, acest proiect a fost inițiat după ce am avut întâlniri cu foarte mulți cetățeni, viceprimari și vicepreședinți de consilii județene.

Astăzi ați fost împotriva faptului ca un vicepreședinte de consiliu județean, ca un viceprimar să aibă atribuții.

Vi se pare normal - și mă uit aici, și la colegii de la USR - să vă abțineți de la un lucru prin care se cheltuiește banul public ineficient?

Astăzi mulți viceprimari au secretare, au mașini, dar nu au atribuții!

Dacă credeți că în România cheltuirea banului public este, așa, o joacă, uitați că cetățenii nu cred acest lucru!

În Maramureș sunt orașe în care viceprimarii nu au nicio atribuție, dar comunitatea cheltuiește bani atât cu un salariu destul de mare în ultimul timp, cu mașini și cu tot ce înseamnă un aparat administrativ. Cred că era bine ca viceprimarii să aibă atribuții, indiferent care ar fi fost acestea!

Nu se poate ca un primar, ieșit cu 7%, cu 8%, să decidă pentru o comunitate, pentru un consiliu local care și-a numit un viceprimar!

Partidul Mișcarea Populară susține cheltuirea banului public eficient și era normal ca viceprimarii să aibă atribuții, cum este normal ca un primar să fie ales în două tururi!

Mulțumesc frumos. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Benga.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Mulțumesc.

Așa cum am explicat și ieri, votul nostru pleacă în primul rând dintr-o problemă de asimetrie, de legitimitate.

Suntem absolut de acord cu ideea că administrația locală este ineficientă, suntem absolut de acord că este nevoie de vot în două tururi, tocmai pentru legitimitatea crescută a primarilor, dar motivul abținerii noastre ține tocmai de asimetria de legitimitate. Primarii sunt aleși direct de cetățeni și, prin urmare, au un mandat cât se poate de clar direct de la cetățeni. Viceprimarii sunt aleși pe o listă și, prin urmare, a-i forța printr-o lege să aibă anumite atribuții, aceasta ar reduce legitimitatea alesului, primarul.

Acesta a fost motivul abținerii noastre.

Mulțumesc frumos.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Suspendăm ședința.

Ședință de Birou permanent.

La ora 13,00, teoretic, plen comun.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 12,49.

 
     

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 21 october 2019, 4:01
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro