Petru-Sorin Marica
Petru-Sorin Marica
Ședința Camerei Deputaților din 18 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/26-04-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 18-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 aprilie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.61 Petru-Sorin Marica - declarație politică intitulată "Simplificarea mecanismelor de achiziții publice este urgentă";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Petru-Sorin Marica:

"Simplificarea mecanismelor de achiziții publice este urgentă"

Achizițiile publice anuale depășesc suma de 15 miliarde de euro. Acest fapt demonstrează cât de important este ca procedura financiară prin care se derulează acest proces să fie în același timp eficientă, nediscriminatorie și transparentă - eficientă pentru a realiza un raport optim între costurile aferente administrației și costurile aferente ofertantului; nediscriminatorie, astfel încât orice furnizor de produse, executant de lucrări sau prestator de servicii să aibă șanse egale în competiția pentru atribuirea contractului respectiv; transparentă, pentru a fi eliminate suspiciunile legate de corectitudinea aplicării reglementărilor în vigoare.

Principiile enumerate mai sus reprezintă garanția că banii vor fi utilizați cum trebuie în beneficiul comunităților.

Certitudinea faptului că suntem în fața unei priorități urgente rezultă și din efortul imperativ al Guvernului de a finaliza cât mai repede pachetul legislativ dedicat achizițiilor publice. Iar cei mai mulți dintre noi cunoaștem cauza principală. Actuala legislație reprezintă de fapt o piedică pentru administrația centrală și locală.

Desigur, nu inventăm noi roata acum. Au fost luate în calcul două modele, cel german și cel austriac. În conformitate cu soluția germană în domeniul achizițiilor, termenul de rezolvare a contestațiilor va fi mult redus, la circa 30 de zile, și se vor simplifica procedurile până la atribuirea contractelor. Alternativa austriacă presupune existența unei autorități centrale și a unui sistem unic pentru toate autoritățile, locale sau centrale. Pe de o parte, instituirea unei unități naționale de achiziții publice ar putea duce la economii bugetare, deoarece ar exista referințe unice pentru același tip de mărfuri sau servicii. Însă, pe de altă parte, constituirea acestui sistem în care să intre administrația centrală și administrația locală ar putea genera un blocaj total. Practic, este vorba despre interconectarea a câteva mii de autorități locale și a câteva sute de entități centrale. Sau, altfel spus, cele două abordări sunt foarte diferite, respectiv, descentralizare versus centralizare.

Indiferent ce model va fi adoptat pentru România, poate că o abordare etapizată ar fi mai potrivită și ar oferi posibilitatea de a remedia din timp eventualele erori sau inadvertențe inerente unui edificiu structural de o asemenea anvergură. O astfel de construcție financiară ar putea porni cu un proiect pilot, aplicat pe un anumit domeniu și, în funcție de rezultatele obținute, ar putea fi ulterior extins treptat.

Cert este că unul dintre cele mai mari obstacole în fluidizarea procedurilor de achiziții publice este practicarea sistematică a contestării licitațiilor în justiție de agenții economici care participă la acestea. Așa s-a ajuns ca o procedură de achiziție publică să dureze în medie doi ani, ceea ce nu este normal. Numărul mare de contestații este un indicator al disfuncționalității sistemului de achiziții publice. Și din această cauză reducerea birocrației și simplificarea procedurilor, în acord cu normele europene, rămân priorități absolute ale actualului guvern.

Totuși, așa cum se arată și în recentul Raport al Comisiei Europene, în România s-au înregistrat progrese cu privire la achizițiile publice, combaterea muncii nedeclarate și combaterea plăților informale în sistemul de sănătate.

Și, într-adevăr, au fost luate și alte măsuri pentru ameliorarea stării existente în domeniul achizițiilor publice. Pot aminti, printre altele, înlocuirea variantei anterioare a Sistemului Electronic de Achiziții Publice, SEAP, ajuns la un grad de utilizare care nu mai era în concordanță cu propria capacitate tehnologică, cu noul Sistem Informatic Colaborativ pentru mediu performant de desfășurare a achizițiilor publice, SICAP. În procesul de înlocuire a SEAP cu noul sistem s-a ținut cont și de faptul că au trecut zece ani de când vechiul SEAP a fost dat în funcțiune, perioadă în care au avut loc nenumărate modificări care au ajuns cu mult peste capacitatea admisă, prin proiectarea vechii platforme.

Nu în ultimul rând, chiar săptămâna trecută a fost adoptată în Senat o inițiativă legislativă care își propune de asemenea să simplifice procedurile de achiziții publice. Referitor la determinarea ofertei celei mai avantajoase, proiectul introduce în seria criteriilor de atribuire "cel mai bun raport calitate-preț sau calitate-cost", renunțându-se la criteriul obligatoriu de atribuire "cel mai mic preț". În acest fel se schimbă accentul de la conformare la rezultate de calitate.

Toate acestea completează și ameliorează pas cu pas condițiile de desfășurare ale procedurilor de achiziții publice.

Cel mai important demers rămâne însă redactarea pachetului de legi destinat domeniului achizițiilor publice pe care îl așteptăm în Parlament.

Doresc să evidențiez faptul că domeniul achizițiilor publice dă măsura bunei guvernanțe, întrucât reglementează modul de cheltuire a banului public.

De aceea, o legislație coerentă, suplă și mai puțin birocratică, fundamentată pe studii de impact și consultări publice, va avea efecte pozitive în creșterea ponderii achizițiilor publice din produsul intern brut, în creșterea absorbției fondurilor europene, a încurajării competiției și participării operatorilor economici, fără criterii de discriminare. În plus, o astfel de legislație va crește rolul achizițiilor publice, de a sprijini operațional buna funcționare a administrației publice, ceea ce reprezintă și o condiție de progres general, economic și social.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 13:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro