Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/18-04-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 10-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 aprilie 2018

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România - S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 26/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 26/2017

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

5, 6 nu am primit raportul.

Punctul 7, procedură de urgență, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România - S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative.

Proiectul de lege are un caracter ordinar.

Avem 109 amendamente admise.

Din partea inițiatorului, Guvernul României?

Comisia. Se dă cuvântul domnului deputat Sorin Bota, pentru prezentarea raportului.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota:

Mulțumesc.

Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 22 decembrie 2016, în condițiile art. 115, teza a III-a din Constituția României, republicată, ca urmare a depășirii termenului de adoptare.

Proiectul a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România - S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, cu amendamentele admise prezentate în anexa care face parte integrantă din raportul depus.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Timpul afectat dezbaterii?

Domnule deputat, timpul afectat dezbaterii? 5minute.

Vot. Vă rog, votați, 5 minute - timpul afectat dezbaterii.

122 de voturi pentru, 18 voturi împotrivă, o abținere. 5 minute - timp afectat dezbaterii.

Din partea grupurilor parlamentare, domnul deputat Drulă Cătălin, dezbateri.

Domnul Cătălin Drulă:

Stimați colegi,

Ideea de la baza acestei ordonanțe era una bună, respectiv, separarea activității de întreținere, de mentenanță a drumurilor, de cea de investiții.

Chiar la sfârșitul anului 2016, când a fost dată această ordonanță, s-a semnat și un contract de asistență tehnică cu compania austriacă de autostrăzi, Compania Națională ASFiNAG, care să ajute la operaționalizarea și structurarea acestei companii. Aceasta este teoria.

Drumul de la teorie la practica guvernării PSD-iste e lung, din păcate. Așa că în practică am avut următoarele chestiuni care s-au întâmplat sau nu s-au întâmplat, de fapt.

15 luni această companie nu a avut niciun angajat. Deci în momentul de față nu are niciun angajat; asistența tehnică cu austriecii a fost reziliată; consiliul de transparență care era prevăzut în această lege a fost tăiat în Parlament; și ultimul pas a fost făcut recent. A fost angajat ca director general al acestei companii - o companie care trebuia să fie de elită, trebuia să aducem un profesionist desăvârșit -, domnul Narcis Neaga, care este supranumit și "groparul infrastructurii românești" sau "omul-dezastru".

Reamintesc, este omul care a condus din 2013 până în 2015 această companie; omul care e responsabil de autostrada prăbușită, Orăștie-Sibiu; omul care e responsabil de eșecul de 3 ori al concesiunii Comarnic-Brașov; omul care e responsabil de faptul că București-Ploiești, proiectul de care s-a ocupat personal, nu e terminat nici după 10 ani. Și aș putea continua.

Acest om, sinonim cu dezastrul infrastructurii românești, a fost numit director general al noii companii de drumuri.

Din păcate, sub guvernarea PSD, dezastrul din infrastructură este deplin și se adâncește în fiecare zi.

O idee de reformă dată pe mâna unor incompetenți sfârșește în acest fel.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul Bode Lucian, vă rog.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Permiteți-mi să vă salut cu salutul creștinesc Hristos a înviat!.

Suntem în Săptămâna Luminată și cred că smerenia ar trebui mai mult ca oricând să ne caracterizeze. Nu de alta, dar știți că smerenia e singurul lucru pe care nu-l poate face Diavolul.

Și, din acest motiv, o să încerc în intervenția mea să fiu cât mai puțin acid la adresa majorității guvernamentale, într-o problemă vitală, cred eu, pentru dezvoltarea României, așa cum este problematica dezvoltării infrastructurii rutiere în România.

Categoric, fostul CNADNR, înființat în 2003 de Adrian Năstase, era, în momentul adoptării Ordonanței nr. 55/2016, o instituție perimată, nereformată, anchilozată, cu performanțe limită către zero.

Așadar, era necesară splitarea, separarea activității de investiții în infrastructura rutieră de activitatea de administrare a infrastructurii rutiere în România.

Numai că de la o intenție bună, corectă, necesară, iată, a trecut mai bine de un an, iar rezultatele, din păcate, lipsesc cu desăvârșire.

Modul sinecurist în care majoritatea guvernamentală a înțeles să pună în aplicare prevederile Ordonanței nr. 55/2016 este unul pe care eu și Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal nu-l agreăm.

Ordonanța de urgență nr. 55/2016, așa cum spuneam, privind înființarea CNIR și reorganizarea CNAIR, a fost emisă de Guvernul Cioloș și apoi modificată, prin Ordonanța nr. 16, de Guvernul Tudose, la sfârșitul lunii august 2017.

Din păcate, în tot acest timp, CNAIR-ul a continuat să gestioneze proiecte mari de infrastructură rutieră, fără rezultate.

După cum știți, în 2017 a fost promisă inaugurarea a 90 de kilometri de autostradă și s-au realizat, s-au dat în folosință 15 kilometri de autostradă, și aceia construiți în 2016.

În 2018, același CNAIR promite 60 de kilometri de autostradă, iar rezultatul îl vom vedea. Așa cum spunea domnul ministru, vom circula pe cei 60 de kilometri de autostradă atunci când vor fi gata.

Astfel, toate proiectele începute înainte de anul 2017 au acumulat întârzieri majore în implementare.

Mai mult, au fost reziliate contracte importante, cum ar fi contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești, CNAIR-ul angajându-se că va finaliza acest studiu de fezabilitate, cu forțe proprii.

Sigur, sunt multe exemple de proastă administrare a infrastructurii rutiere de către CNAIR, dar aș vrea să dau posibilitatea și colegului de la UDMR să intervină pe timpul afectat, alocat dezbaterilor.

Aș vrea să spun că așa cum amintea aici colegul, domnul deputat Drulă, din păcate, guvernarea PSD-ALDE a pus lucrurile în mișcare și pare decisă să operaționalizeze CNIR-ul abia după ce a găsit persoana pe care să o numească în fruntea acestei instituții, responsabilă cu tronsoanele de autostradă aflate în construcție și cu cele aflate în proces de licitație.

L-ați reevaluat, stimați colegi, pe Narcis Neaga, "groparul CNADNR" în guvernarea Ponta, responsabil cu prăbușirea unei porțiuni din lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, inaugurat în grabă, în noiembrie 2014, drept cadou electoral pentru prezidențiabilul PSD, și l-ați uns, iată, șef la CNIR. El este profesionistul identificat de PSD și pus șef, acum, peste autostrăzile României.

Cu asemenea istoric, am mari îndoieli că domnul Neaga se califică pentru această funcție. Destinul proiectelor mari de infrastructură din România pare pecetluit - dezastru și haos total.

Din păcate, interesul PSD pentru această instituție este legat strict de plasarea unor personaje loiale în structurile de conducere.

S-a pierdut un an, un an și cinci luni, în care toate aceste etape premergătoare puteau fi parcurse, de la angajarea de personal, la transferul de proiecte. Nu avem nicio garanție că blocajele administrative nu vor mai exista, pentru că în continuare legislația achizițiilor publice este ambiguă, iar avizele necesare demarării construcțiilor se emit haotic.

Fără aceste aspecte clarificate și simplificate, vom avea două instituții anchilozate - CNAIR și CNIR -, în locul defunctului CNADNR.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal nu va vota în favoarea adoptării acestui proiect de lege.

Și, stimați colegi, în loc să apreciați deschiderea către dialog și susținere din partea opoziției - și am demonstrat acest lucru și în momentul în care am eliminat condiționalitatea ex-ante pentru POIM, înființarea Autorității de Reformă Feroviară -, dumneavoastră, cei din majoritate, echipați aceste instituții doar cu sinecuri de partid.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul deputat Benedek Zacharie, vă rog, 5 minute, potrivit regulamentului.

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Împărțirea CNADNR-ului în două companii - CNAIR, respectiv, CNIR - este un demers necesar și totodată logic, deoarece într-un domeniu atât de vast cum sunt transporturile, managerul reparațiilor, al mentenanței și al întreținerii nu poate avea și viziunea, știința și energia necesară demarării și coordonării investițiilor mari.

Mai mult, practica ne-a arătat că cei de la CNAIR nu sunt în stare să îmbine cele două activități atât de necesare dezvoltării infrastructurii din România.

Dar aceeași logică ne spune că CNAIR-ul trebuie să se reorganizeze. Că trebuie să renunțe la organigrama de azi. Că din cele 22 de posturi de directori și directori adjuncți trebuie să renunțe la cel puțin jumătate, și anume, la acei directori care și-au demonstrat incompetența, dezinteresul sau nepriceperea în funcțiile ocupate până acum.

Întocmirea jalnică a documentațiilor de licitație, modul de urmărire a efectuării lucrărilor, a derulării contractelor și rezultatele acestora îmi dau dreptate.

Nu cred că este oportună mutarea angajaților de la CNAIR la CNIR, ci mai degrabă trebuie să fie trași la răspundere cei din cauza cărora avem de plată sute de milioane de euro penalități și daune interese către constructori, mai ales către acei constructori care nu și-au finalizat contractele.

Este inadmisibil ca în condițiile în care statul român pierde aproape toate procesele de la Curtea de Arbitraj de la Paris, totuși nimeni să nu fie responsabil.

În consecință, Grupul parlamentar al UDMR susține demersul, în cazul celor două companii să fie aplicate prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, garanție atât pentru punerea în practică a strategiilor pe termen lung privind infrastructura rutieră, cât și a modului în care sunt cheltuiți banii publici.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Simionca Ionuț, vă rog.

Domnul Ionuț Simionca:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Nu cred că e prea relevant dacă e CNADNR, CNAIR, CNIR, noi tot nu avem autostrăzi.

Cândva o să trebuiască să înțelegem și noi, parlamentarii, și guvernanții, că țara aceasta este codașă în Europa pentru că nu avem infrastructură. E foarte simplă ecuația. Că schimbăm numele, că schimbăm câțiva directori, că schimbăm doi-trei oameni nu face nimic. Reorganizare? Această instituție trebuie, în primul rând, organizată.

Și cum să pui un om care a eșuat de atâtea ori? Adică nu ai în țara aceasta un profesionist, un inginer constructor care să conducă, cum vreți dumneavoastră să o numiți, această instituție? Ar trebui să ne fie rușine.

Noi nu avem investitori străini, comercianții români nu pot să-și vândă produsele, nu vine nimeni la noi în țară să dezvolte, să investească dacă nu avem infrastructură.

Ce facem aici? Le schimbăm numele și atât. Noi rămânem tot fără autostrăzi.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Sorin Bota, vă rog.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Dacă tot au vorbit toți colegii din Comisia pentru transporturi, de la toate partidele, eu aș spune că mai bine mai târziu decât niciodată.

Și persoana care astăzi a fost desemnată, în urmă cu o săptămână, să conducă este mai puțin importantă în acest moment.

Important este că probabil vom reuși, și noi, împreună și cu colegii din Senat, din comisie, să mișcăm puțin lucrurile, în sensul în care cu toții ați precizat aici, și să corectăm neregulile care au fost.

E mai bine că reușim să ajungem la vot final cu această ordonanță și această companie să devină operațională decât să rămână așa cum au fost lucrurile până în prezent.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții. Trecem la dezbaterea pe articole.

De la nr. crt. 1 la 10. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptate.

De la 11 la 20. Obiecții? Nu. Adoptate.

De la 21 la 30. Obiecții? Nu. Adoptate.

De la 31 la 40. Obiecții? Nu. Adoptate.

De la 41 la 50. Obiecții?

(Domnul deputat Cătălin Drulă solicită să ia cuvântul.)

Aveți obiecții? Aici sunt amendamentele admise.

Vreți să susțineți un amendament admis?

Domnul Cătălin Drulă:

Da. Este un amendament la 42 marginal. Că articolele de la 26 la 30 se abrogă. Este vorba despre acel consiliu de transparență care ar fi permis o vizibilitate a societății civile, a mediului academic care avea reprezentanți în acest consiliu de transparență, în funcționarea acestei noi companii.

Ideea din spate era tocmai să nu mai avem această opacitate care există acum la CNADNR, redenumit în CNAIR, și societatea, care își dorește atât de mult aceste proiecte de infrastructură, de autostrăzi, să aibă o vizibilitate acolo.

Ceea ce propun este să supuneți votului acest amendament.

Îi rog pe colegi să voteze contra, adică să dispară articolul care spune articolele 26-30 se abrogă, și consiliul de transparență să rămână în lege.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Deci ce doriți dumneavoastră să supun votului? Respingerea amendamentului admis?

Domnul Cătălin Drulă:

Da. Numai că, din punct de vedere procedural, acest amendament admis, care e la 42 marginal, îl supuneți dacă amendamentul rămâne. Cine își dorește să rămână...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

OK.

Domnul Cătălin Drulă:

... ceea ce înseamnă că... consiliul de transparență dispare, votează pentru. Cine își dorește să avem consiliu de transparență votează contra.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

E marginal 42 sau 46? 42.

Supun votului dumneavoastră amendamentul admis de la marginal 42, art. 26. Vot, vă rog.

Cu 89 de voturi pentru, 50 de voturi împotrivă, amendamentul rămâne în forma din raportul comisiei.

Dacă de la 43 la 50 sunt obiecții? Nu. Adoptate.

Dacă de la 51 la 60 sunt obiecții? Nu. Adoptate.

Dacă de la 61 la 70 sunt obiecții? Nu. Adoptate.

De la 71 la 80. Obiecții? Nu. Adoptate.

De la 81 la 90. Obiecții? Nu. Adoptate.

De la 91 la 100. Obiecții? Nu. Adoptate.

De la 101 la 109? Nu sunt obiecții. Adoptate. Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 10:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro