Ioan Balan
Ioan Balan
Ședința Camerei Deputaților din 21 februarie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/02-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 21-02-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 februarie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.40 Ioan Balan - declarație politică intitulată "Când vor fi gata autostrăzile? Când se vor termina!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ioan Balan:

"Când vor fi gata autostrăzile? Când se vor termina!"

În ultimii 28 de ani, am avut mulți, poate prea mulți miniștri la conducerea Transporturilor din România. Poate și acesta este motivul pentru care România, în aproape 3 decenii care au trecut de la căderea comunismului, nu a reușit să finalizeze nici măcar o autostradă de la Est la Vest, în ciuda faptului că banii erau asigurați de Uniunea Europeană. Nu aș vrea să mai aduc aminte faptul că, în anul Centenarului României, țara noastră nu are provinciile istorice legate între ele prin drumuri de mare viteză sau prin căi ferate moderne.

Cei mai mulți dintre acești miniștri au fost tare pricepuți la minciuni, la vânzări de iluzii, la mâzgăleli pe harta țării. Alții au fost foarte incompetenți sau rău-voitori, pentru că, fie au stopat șantierele deja începute, fie au umplut buzunarele firmelor de partid, care au întocmit sute de studii de fezabilitate, pe bani grei, total inutile.

Dacă am crezut cu toții că mai rău nu se poate, iată că ne-am înșelat! Când spun acest lucru, mă refer la ministrul care deține în prezent portofoliul celui mai important sector investițional din țară, domnul Șova, care ne-a surprins pe toți prin aroganță, sfidare și bătaie de joc. De exemplu, săptămâna trecută, Domnia Sa a fost invitat, într-un cadru oficial, instituțional, la Comisia pentru transporturi din Camera Deputaților, pentru a împărtăși mediului de afaceri și societății civile planurile Guvernului Dăncilă, acest Guvern Dragnea 3, privind construcția de autostrăzi, de drumuri naționale, de căi ferate, de infrastructură feroviară și aeriană. Toată lumea aștepta răspunsuri, aștepta planuri de absorbție a fondurilor europene, pentru că, anul trecut, Guvernele Tudose și Grindeanu au tăiat peste 45% din banii alocați investițiilor în infrastructură și au adus zero fonduri europene. Anul acesta, Guvernul se laudă din nou că va face investiții, însă laudele vin tot pe hârtie, nu în realitate.

Astfel, întrebat fiind, foarte serios, de participanții la dezbateri și de reprezentanții presei, când vom avea finalizați noi kilometri de autostrăzi, acesta a sfidat o țară întreagă, răspunzând în zeflemea că "vom avea atunci când vor fi terminați". Întreaga atitudine de "băiat de cartier", de "șmecher", a ministrului transporturilor, nu îmi oferă nici cea mai mică speranță că în anul 2018 se va face mai mult decât anul trecut, adică nimic.

Inițial, la învestirea Domniei Sale, am crezut că este o simplă scăpare, o neglijență, afirmația potrivit căreia "minutul unui ministru este prea scump pentru a petrece ore în șir călătorind către diverse șantiere". După ce ne-am obișnuit cu glumele proaste și "miștocărelile" lui Mihai Tudose ca prim-ministru, am crezut că și aceasta este o glumă neinspirată. Acum, ne dăm seama că aceasta este atitudinea reală a celui care ar trebui să fie ministrul cel mai important din Guvernul Dăncilă. În fapt, avem și demonstrația clară că ministrului nu-i pasă de lucrările de infrastructură, atâta vreme cât nu s-a deranjat să constate de ce, pentru un tronson din Autostrada Sebeș-Turda, este amânată punerea în circulație, pentru a nu știu câta oară, numai în ultimul an. Să sperăm că nu se fărâmă și aceasta, ca cea inaugurată de Ponta în anul 2014.

Știm cu toții dezastrul care macină șantierele de infrastructură din România. Nu ne mai trebuie confirmări! Din 2012 și până astăzi, cârdul de miniștri care s-au perindat prin Guvern nu au fost în stare să finalizeze nici măcar ceea ce au început alții. O să spuneți că este greu să construiești autostrăzi în România, că este greu să faci exproprieri, că este greu să găsești firme serioase care să facă un asfalt de calitate. Poate că așa este! Însă trebuie să vă spun că în România sunt lucrări făcute și în procent de 85%, pentru care Guvernele din ultimii 7 ani nu au reușit să termine și restul de 10-15%, atât cât mai trebuia, pentru a le pune în funcțiune.

Vă invit să veniți pe varianta ocolitoare a Municipiului Suceava, să constatați singuri că, de când a revenit PSD la guvernare în anul 2012, niciun ministru nu a fost în stare să termine cei 15% care mai trebuiau făcuți, pentru a da în folosință întreaga lucrare! Vă pun la dispoziție răspunsurile tuturor miniștrilor și prim-miniștrilor din acești ultimi ani cu privire la Centura Sucevei, în care s-a tot promis, dar s-a făcut nimic. Înțeleg că situația Centurii Sucevei nu este singulară în țară. Sunt alte multe municipii unde pe lucrările începute cu mulți ani în urmă s-a așternut un strat foarte gros de rugină, iar ceea ce s-a construit deja s-a degradat. Însă, în tot acest răstimp, Liviu Dragnea și prim-miniștrii săi marionetă ne spun că România este "tigrul Europei", că economia crapă de bine și că cetățenii au tot ce le trebuie.

Nu aș vrea să închei, totuși, înainte de a vă spune că primul punct între prioritățile MasterPlanului General pentru Transporturi îl reprezintă construirea drumului de mare viteză care să lege Capitala de Siret, prin Buzău, Focșani și Suceava. Ați ghicit! Au trecut deja ani buni și nu s-a mișcat o piatră în acest sens, deși pentru realizarea acestui obiectiv de investiții nu trebuie nu știu ce exproprieri sau nu știu ce lucrări complexe, poduri sau viaducte. Drumul expres către Suceava presupune, în cea mai mare măsură, lărgirea benzilor de circulație existente.

Acum înțeleg foarte bine că oricine ar fi ministru al transporturilor într-o guvernare anti-investiții, anti-dezvoltare, anti-modernizare, vom avea drumuri rapide care să lege Bucovina de București atunci când... "vor fi terminate!"

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 14:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro