Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of December 20, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.2/09-01-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-07-2020
13-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 20-12-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of December 20, 2017

17. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru acordarea de servicii medicale unor categorii de persoane și pentru completarea art.2 din Legea nr.406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român (PL-x 351/2017). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 351/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

40. Proiectul de Lege pentru acordarea de servicii medicale unor categorii de persoane și pentru completarea art. 2 din Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român.

39 e tacită.

 

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Unde scrie?

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La mine, aici! Termenul de dezbatere și vot final depășit.

 

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Da.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisii? Pentru sănătate, pentru apărare?

Comisia pentru sănătate, domnul Buicu.

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege creează norma specială prin care se asigură asistența medicală de urgență curativă și controlul medical de către Spitalul Universitar de Urgență Militar Central "Doctor Carol Davila" pentru președintele României, președintele Senatului, președintele Camerei Deputaților, prim-ministrul, Guvernul României, precum și pentru omologii acestora, stabilindu-se modalitatea de finanțare a activităților menționate mai sus.

De asemenea, se creează cadrul legal pentru implementarea Hotărârii CSAT, care vizează asigurarea, la cerere, a unui control medical complet pentru persoanele care au avut calitatea de șef al statului român sau președinte al României și a modalității de finanțare a activității.

Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi, la Comisia pentru sănătate, în unanimitate la Comisia pentru apărare.

Legea face parte din categoria legilor ordinare.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege, în forma prezentată de Senat.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu sunt specialist pe domeniul sănătății publice, dar ceea ce doresc să spun ține de un fapt care face diferența între o democrație consolidată și un stat instabil și un stat care nu se respectă pe sine însuși. Și este acea instituție a fostului șef de stat. Dacă ați văzut, în Satele Unite sunt foarte multe momente, în spațiul public, și momente ceremoniale, omagiale, sau de importanță chiar politică, unde toți foștii șefi de stat se adună unul lângă celălalt și reprezintă și își asumă o anumită conduită și o anumită ținută în numele Statelor Unite sau și a altor națiuni europene care sunt republici, ca să dăm exemplul României.

Din păcate, nouă ne lipsește această instituție a fostului șef de stat. Noi nu înțelegem că, după ce un șef de stat își încheie mandatul, el mai are capacitatea diplomatică, iar legea îi conferă acest drept, de a-și reprezenta statul și de a apăra interesele sale atât în țară, cât și în străinătate.

La noi în țară acest lucru nu s-a întâmplat. Avem foști șefi de stat care sunt tot timpul înjurați, blamați, sunt târâți în anumite scandaluri. Avem șefi de stat pe seama cărora se fac glume și așa mai departe.

Iar un fapt asupra a ceea ce înseamnă această condiție, a șefului de stat, îl reprezintă - în partea bună, îmi permit să spun - faptul că, recent, la funeraliile Regelui Mihai, românii au adus cu adevărat un respect cuvenit unui adevărat șef de stat și unui șef de stat care și-a respectat țara și a apărat-o cu patriotism și devotament, iar această condiție a șefului de stat, chiar dacă și în cazul Regelui Mihai intervine cu greutate, dat fiind faptul a ceea ce s-a întâmplat în anii ’90, când nu a fost primit în țară, trebuie să reprezinte o lecție pentru noi. Trebuie să înțelegem că, dacă nu ne respectăm șefii de stat așa cum se cuvine, nu ne respectăm pe noi înșine. Și atât în cazul monarhiei, cât și în cazul republicii este valabil acest concept.

Eu personal sunt monarhist, îmi doresc ca România să revină la monarhie și cred că asta ar fi o garanție a stabilității, a continuității și prestigiului internațional al României.

Dar, până când vom face acest pas, important este să înțelegem că șeful de stat este acel personaj care înglobează o serie de elemente distinctive de reprezentare a României și pentru care trebuie să avem un respect, la fel cum și el la rândul său este dator să-și respecte poporul pe care-l reprezintă.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bacalbașa.

Domnule Buicu, veniți puțin până la prezidiu.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Domnul Gheorghe este istoric. Eu sunt numai doctor. Am răsfoit Constituția, dar nu am întâlnit sintagma "șef de stat". Deci pentru mine rămâne absolut neclar acest concept, în virtutea faptului că totuși actul fundamental după care ne ghidăm este Constituția acestui stat.

Mi se pare extrem de curioasă formularea acestei legi, "foști șefi de stat și președinți ai României". Deci este deja o incursiune în domeniul science fiction.

Pe de altă parte, vreau să îi spun colegului Gheorghe, pe care îl apreciez pentru cultură și inteligență, că șef de stat, orice ar însemna aceasta în condițiile flow-ului juridic al noțiunii, nu reprezintă vaca sfântă a indienilor, care este în afara oricăror comentarii.

Ca atare, cred că aici ne aflăm în fața unei încălcări a principiului definiției care înseamnă gen proxim și diferență specifică.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții? Nu mai sunt.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 15 july 2020, 5:40
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro