Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.185/22-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2018 (PL-x 579/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 579/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

4. Proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2018; în procedură de urgență

Vă rog, Comisia pentru buget, raportul.

Domnul Sorin Lazăr:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2018, trimis cu adresa PL-x 579 din 12 decembrie 2017.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Obiectul de reglementare al proiectului de lege îl reprezintă aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal- bugetar pe anul 2018, în conformitate cu prevederile Legii responsabilității fiscal-bugetare, lege potrivit căreia Ministerul Finanțelor Publice elaborează și prezintă Guvernului Strategia fiscal- bugetară pentru perioada 2018-2020.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii Comisiei au examinat proiectul de lege menționat mai sus, în ședința din 12 decembrie 2017. La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența 25 de deputați, din totalul de 25 de membri.

În urma examinării și a opiniilor exprimare, deputații prezenți la lucrări au hotărât cu majoritate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2018, în forma adoptată de Senat.

La prezentul proiect de lege s-au depus amendamente, care, în urma votului, au fost respinse și se regăsesc în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La dezbateri generale, vă rog?

Doamna Cosma, vreți să interveniți la dezbateri generale? Nu.

Domnul Năsui?

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Stimați colegi,

Vă reamintesc că această lege a plafoanelor este cadrul în care trebuie să se încadreze bugetul. Deci practic noi, ca Parlament, ca să înțeleagă toată lumea ce va vota, stabilim niște plafoane, în care apoi bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, toate bugetele statului român, consolidate, trebuie să se încadreze.

Noi, prin aceste plafoane, acum, practic dăm dreptul Guvernului să facă un buget mai mare.

În fapt, ce se întâmplă? Ca să nu ne mințim între noi și să ne facem că nu înțelegem ce se întâmplă...

Mai întâi, Guvernul a croit bugetul și apoi ne roagă să punem plafoanele mai sus. Problema cu aceste plafoane este că ele încalcă niște tratate internaționale la care România este parte - ați auzit și dumneavoastră de ele - sunt cele care ne împiedică să depășim anumite cote de deficit și de deficit structural, pe care noi nu doar că le-am depășit în anii aceștia, dar le vom depăși și în 2018, dacă votăm această Lege a plafoanelor.

Vă reamintesc că suntem deja în procedură de deviație semnificativă. Deci practic noi deja suntem pe brațul acesta corector, pentru a ne regla această deviație structurală pe care o avem și, prin aceste plafoane mult mărite, pe care urmează să le votăm, vom continua acest trend și vom încălca un tratat internațional, lucru care este contrar Constituției.

Prin urmare, Uniunea Salvați România nu va vota această lege și vă recomandăm ca nici dumneavoastră să nu o faceți.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul... numai un pic...

Dezbateri generale...

(Domnul deputat Eugen Nicolicea solicită să ia cuvântul.)

Domnul deputat... intervenție personală, un minut.

Domnul Eugen Nicolicea:

După ce a avut un comportament jalnic, în ultima perioadă, doamna Cosette Chichirău a venit personal la mine ... (Gălăgie.)... să-mi transmită că se va ocupa personal să intru la pușcărie.

Probabil că are ea... anumite pârghii... (Gălăgie.)

Am spus asta pentru stenogramă. (Gălăgie.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale, domnul Huțucă.

(Deputați membri ai Partidului Uniunea Salvați România solicită acordarea dreptului la replică doamnei deputat Cosette-Paula Chichirău.)

Vă rog, domnule...

Lăsați-o pe doamna să replice un minut și după aceea continuăm cu treaba serioasă.

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă:

Bună ziua, doamnelor și domnilor!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

Lăsați-o pe doamna să-și exprime dreptul la replică. (Gălăgie.)

Doamna Cosette-Paula Chichirău:

Da... majoritatea nu mai poate câștiga nici măcar cu votul.

Deși aveți majoritatea aici și puteți supune orice votului, azi dimineață s-a produs un abuz incalificabil, și anume, domnul Nicolicea nu a introdus amendamentele de modificare a regulamentului în raportul comisiei.

Este un abuz care se sancționează penal și voiam să îi transmit asta personal. Pentru că în raportul comisiei nu a introdus amendamentele noastre, care au fost înregistrate.

Deci ați făcut această modificare nu prin majoritate, ci prin abuz, și veți plăti pentru asta! (Gălăgie. Vociferări.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vă rog...

Domnule Bacalbașa... vă rog eu...!

Domnul Huțucă.

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Încep prin a vă comunica că Partidul Național Liberal nu susține acest proiect de lege, din două motive foarte evidente.

Acest proiect de lege prevede un nivel foarte scăzut al veniturilor în produsul intern brut, comparativ cu media Uniunii Europene, pe de o parte, în condițiile în care România este în plină creștere economică.

Pe de altă parte, prevede un deficit structural ridicat, încălcând prevederile Legii nr. 69 și încălcând Regulamentul Comunității nr. 1466/1997.

Ieri, în Comisia pentru buget, finanțe și bănci am ascultat câteva poziții care duceau în derizoriu prevederile Legii privind stabilitatea și guvernanța în cadrul Uniunii Europene, duceau în derizoriu restricțiile din Legea tratatelor.

Dar ceea ce m-a îngrijorat cel mai mult este faptul că unii ignorau într-un mod constant prevederile Constituției României, care spun că tratatele și regulamentele prevalează oricărei prevederi din legislația românească.

Ceea ce ne deranjează cel mai mult la acest proiect de lege, este deficitul structural, care nu face altceva decât să adâncească datoria publică în România și care nu finanțează în niciun mod investițiile.

Doamnelor și domnilor,

Încerc să nu intru în detalii tehnice, dar nu am cum să nu-mi aduc aminte, că zilele trecute, pe acel ecran era un citat al unui om de stat celebru care spunea că "... am împrumutat România de la copiii noștri..." și simt nevoia să vă citesc două principii care stau la baza politicilor fiscal-bugetare din România: principiul responsabilității fiscale - care ne explică că sustenabilitatea finanțelor publice trebuie să dea posibilitatea Guvernului să gestioneze riscuri și situații neprevăzute, iar această lege este una a vulnerabilităților; și principiul echității - politica fiscal-bugetară trebuie să țină cont de impactul asupra generațiilor viitoare, pe care astăzi le sacrificăm în mod constant.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Bichineț, dezbateri generale.

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte de ședință,

Cred că dumneavoastră generați trei sferturi din scandal și vă spun și de ce. Sunteți masochist. Scoateți la rampă, în momente tensionate, pe cei care, într-o formă sau alta, stârnesc repulsie, astfel încât unii dintre parlamentari bat cu palmele în bănci, tropăie din picioare și scot niște sunete greu perceptibile.

V-am spus în urmă cu câteva luni, folosiți-l în laborator pe domnul Nicolicea! (Rumoare.) Dar scoateți-l mai rar la tribună, pentru că, observați, creează aici o stare aidoma celei pe care a creat-o Savonarola.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

Sunt obligat să respect Regulamentul, mi-a cerut cuvântul pe o chestiune de ordin personal și i-am acordat cuvântul.

Dezbateri generale, domnul Bota.

(Domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe solicită să ia cuvântul.)

Domnule Gheorghe, suntem în procedură de urgență!

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am ținut să iau cuvântul la dezbateri generale, auzind de la acest microfon aberații și spun acest lucru pentru că noi avem o Constituție care reprezintă voința poporului la momentul la care a fost elaborată și votată.

Constituția noastră nu este încălcată de tratatele internaționale și nu este făcută în raport cu tratatele internaționale. Eventual, România a luat parte și a luat act, prin aprobarea acelor tratate internaționale în plenul Camerelor, în spiritul Constituției.

Deci noi respectăm tratatele internaționale și nu încălcăm Constituția, nu invers.

Sigur, pentru cei care au alte cheițe din afară, regula este inversă. Iar din punctul de vedere al deficitului, acesta se va calcula după ce se va încheia bugetul. Puteți să vă exprimați îngrijorarea că s-ar putea să depășim un anumit deficit, dar noi ne-am angajat ca partid responsabil să ne încadrăm într-un deficit, astfel încât țara să aibă continuitate financiară și fiscală, predictibilitate, să nu depășim și să nu ieșim din ceea ce ne-am angajat în tratatele internaționale, ca țară membră a Uniunii Europene.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Și domnul... la dezbateri?

Vă rog, domnul Vosganian.

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

Aș vrea să îndrept o mică observație, pe care a făcut-o colegul de la PNL, vorbind despre faptul că noi ignorăm moștenirea pe care o lăsăm urmașilor noștri.

În general, se spun lucruri ciudate despre situația economică la zi. Nu am auzit pe nimeni de la opoziție, de pildă, să spună că avem un record absolut în Uniunea Europeană în ceea ce privește nivelul șomajului, care, pentru prima oară de foarte multă vreme, a coborât chiar sub 4%. (Gălăgie. Vociferări.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog! Continuați!

Domnul Varujan Vosganian:

Să fiu foarte clar, voi transmite protestele dumneavoastră instituțiilor statului care se ocupă cu aceste lucruri. Personal nu am vocația de a centraliza date de acest fel. Aceasta face Banca Națională, Institutul Național de Statistică, Comisia Națională de Prognoză. Le voi transmite protestele dumneavoastră.

Aș vrea să adaug că este pentru prima oară când, în 2018, vom depăși 5 milioane de salariați.

De asemenea, creșterea economică în ultimii ani este evidentă, iar saltul salariului mediu net și al salariului mediului brut, ca și al pensiilor, sunt de asemenea evidente.

Sigur că nu trebuie să le idilizăm. Românii nu o duc bine, însă creșterile din ultima vreme arată că această națiune a făcut eforturi pentru ca lucrurile să se normalizeze. Și dacă vreți un indicator precis, fără niciun fel de dubiu, care să arate efortul pe care România îl face, de a se integra în marea familie europeană, este paritatea puterii de cumpărare, care arată care este relația noastră cu mediul european.

Or, paritatea puterii de cumpărare, din 2004 până în 2018 crește de la 33-34% până la aproape 60%, astfel încât... sigur că putem discuta pe teme specifice, însă această imagine de ansamblu, a unei apocalipse, a unui haos, a unei margini de prăpăstii din care ca în filosofia lui Blaise Pascal... privim către un abis care și el ne privește pe noi - nu este realistă și face rău imaginii României, mai ales în aceste momente când noi discutăm despre integrarea României în primul centru al familiei Uniunii.

Acum, un singur lucru aș vrea să adaug, despre moștenire.

Stimați colegi,

Ceea ce lăsăm noi moștenire urmașilor noștri nu este deficitul, ci datoria publică.

Dacă într-o corelație macroeconomică, PIB-ul are o creștere nominală care depășește nivelul deficitului bugetar, datoria publică scade ca procent în PIB. Ceea ce ne interesează pe noi este nivelul datoriei publice în PIB, capacitatea de a returna și capacitatea de a putea să ne confruntăm cu sarcinile de acest fel.

Și trebuie să vă spun, stimați colegi de la PD-PNL, eu am lăsat în 2008 o datorie publică de 13,4% din PIB, 13,4%. Cu noi mai erau Estonia și Luxembourg, la acest nivel. Guvernarea dumneavoastră a mărit de 13% la aproape 40% în 3 ani, (Rumoare.), iar noi de atunci, din 2012, am stabilizat datoria publică.

Și, domnule de la PNL, vă rog să spuneți când vorbiți despre dezechilibrele pe care le lăsăm că în plafoanele pe care le aprobăm astăzi stabilim că datoria publică rămâne la nivelul de sub 40%, așa cum a fost până acum, și că avem grijă de moștenirea pe care o lăsăm urmașilor noștri, ca ea să nu fie la fel de gravă cum ați lăsat-o dumneavoastră, care ați triplat datoria publică în numai trei ani.

Mulțumesc. (Vociferări. Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe, procedură.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Domnilor colegi,

Credem că în astfel de momente grele pentru România, precum acesta pe care îl traversăm astăzi, respectiv întoarcerea în țară, pentru ultima dată, a Majestății Sale Regele Mihai I al României, un om care a servit această țară cu onoare, cu decență, cu demnitate și cu patriotism, ar fi timpul să lăsăm acest climat de tensiune permanentă și de jigniri reciproce între noi toți și să conștientizăm că Parlamentul este principalul for deliberativ, principala putere a acestei țări.

Și, ca atare, vă voi face o propunere pe care vă rog să o supuneți votului final. Noi considerăm că în aceste momente foarte delicate, momente de doliu național, reprezintă o jignire la adresa memoriei Majestății Sale Regele Mihai I, faptul că de la această tribună auzim acuzații penale, faptul că ne înjurăm, faptul că ne jignim unii pe ceilalți.

Trebuie să existe respect reciproc între putere și opoziție. Puterea are datoria să respecte opoziția, la fel cum noi toți, cei de aici, indiferent ce funcții avem, indiferent cine suntem, avem datoria să respectăm Constituția României, să respectăm legile țării, să respectăm Regulamentul Parlamentului României.

Cred că această dezbatere ar trebui sistată aici, iar toate aceste legi care se încearcă a fi trecute pe repede înainte... o dezbatere pe justiție - justiția este o chestiune de interes național, este o chestiune unde avem nevoie de consens - ar trebui amânate după..., la o dată stabilită de Biroul permanent, după această perioadă de doliu.

Sunt convins că toți cei care suntem aici credem în separarea puterilor în stat, în independența justiției și înțelegem că o țară democratică și liberă se conduce de un Parlament, dar de un Parlament demn, un Parlament civilizat și un Parlament unde există un respect reciproc și în primul rând respect față de lege.

Ca atare, domnule președinte de ședință, în numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, vă propun cererea noastră de încetare a dezbaterii proiectelor aflate astăzi pe ordinea de zi, sistarea lucrărilor și vot final pe acele propuneri legislative și proiecte de lege care s-au dezbătut până acum.

România are nevoie de demnitate, România are nevoie de respect.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles, domnule deputat.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Dacă nu ne respectați pe noi, respectați măcar memoria Regelui Mihai! (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Ați avut un discurs foarte frumos și sunt de acord cu el... nu știu dacă m-ați auzit pe mine țipând sau fluierând, dar... în fine...

Propunerile dumneavoastră au mai fost făcute, plenul s-a pronunțat, cred că de vreo două ori astăzi. Aveți o chestiune acolo... pentru că doamna lider ne-a cerut să facem Proiectul Split.

Deci hotărâți-vă, vreți să facem sau nu!

Oricum, plenul s-a pronunțat deja asupra programului, propunerea dumneavoastră nu mai este de actualitate.

Vă rog, la articole dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 10:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro