Plen
Ședința Camerei Deputaților din 11 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.142/19-10-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-01-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 11-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 octombrie 2017

8. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (PL-x 11/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 11/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

7. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011; în procedură de urgență.

Comisia?

Doamna Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru învățământ a primit spre dezbatere în fond cererea de reexaminare a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81 din 2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1 din 2011.

Reamintim faptul că legea are în vedere instituirea unor măsuri privind: accesul la o gamă variată de oportunități de formare profesională pentru absolvenții învățământului gimnazial; organizarea de unități de învățământ de stat cu personalitate juridică cu efective mai mici, dar nu mai puțin de 100 de elevi; în contextul învățământului dual: redefinirea învățământului dual, ca formă de organizare a celui profesional și tehnic; admiterea, durata programelor de pregătire în învățământul dual; autorizarea/acreditarea operatorilor economici; modalități, condiții de ocupare a posturilor didactice și a catedrelor vacante și rezervate, în contextul acestui tip de învățământ.

Ținând cont de obiectul și conținutul acesteia, legea face parte din categoria legilor organice.

Precizăm faptul că la lucrările comisiei, în contextul acestei reexaminări, au fost invitați, alături de reprezentanți ai ministerului, de asemenea, și directorul Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, directorul Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană și alți reprezentanți cu preocupări în domeniu - coordonatorul Programului "România Meseriașă", o inițiativă a OMV Petrom.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din 26 septembrie, comisia a propus, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei prezentul raport asupra cererii de reexaminare formulată de Președintele României, prin care se propune adoptarea legii, cu amendamente admise și respinse, prezente în anexa ce face parte integrantă din acest raport.

În temeiul art. 137 alin. (3), membrii comisiei au acceptat în parte solicitările formulate de Președintele României și au aprobat cererea de reexaminare.

Menționăm că prima formă a acestei legi, care a trecut anterior prin comisia noastră, e destul de aproape și de opiniile pe care le-a formulat Președinția.

În urma discuțiilor, am convenit ca anumite chestiuni, legate de posibilitatea și continuitatea acestui tip de învățământ, dual, nu doar la nivelul III de pregătire, ci și la nivelul IV-V, deci spre învățământ liceal și profesional, pentru a asigura coerența și continuitatea acestei forme de învățământ care este destul de interesantă, de provocatoare, dar care sigur că are nevoie și de implicarea agenților economici și de o colaborare și parteneriate foarte consistente.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Doamna Cherecheș.

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am ajuns să votăm încă o dată Ordonanța nr. 81 din 2016, pentru că, din păcate, forma adoptată de Cameră, în luna iunie, dacă nu mă înșel, a fost măcelărită în Comisia pentru învățământ din Senat, și președintele Iohannis a retrimis această Lege de aprobare a Ordonanței.

Este ordonanța care introduce învățământul dual, ca parte a învățământului profesional și tehnic.

Este o ordonanță care pune premisele dezvoltării unui învățământ atât de necesar în România, pentru că avem o rată a abandonului extrem de mare, avem o țintă pe care n-o vom putea atinge dacă nu ne ocupăm serios de acest tip de învățământ.

Și, din păcate, dezamăgirea mea imensă este că noi am adoptat o formă, în iunie, și acum, chiar comisia noastră a adoptat o altă formă, și n-a mai acceptat toate amendamentele noastre, care aduceau forma ordonanței la cea inițială.

Grupul de deputați ai Partidului Național Liberal a formulat câteva amendamente. Puține dintre ele au fost admise; altele au fost respinse.

Și menționez încă o dată. Erau cele prevăzute de cererea de reexaminare, care nu a primit răspuns pe de-a-ntregul la solicitările pe care le-a făcut, și erau amendamente care aduceau această ordonanță la forma pe care noi am adoptat-o, atât în comisie, cât și în Camera Deputaților.

Este foarte important să oferim trasee educaționale copiilor noștri. Nu putem să-i facem pe toți absolvenți de liceu, cu bacalaureatul luat și cu facultate făcută, mai ales dacă acum cererea de pe piața muncii este pentru meseriași. Și noi ne încăpățânăm să nu facem ceea ce avem de făcut.

Sper din toată inima să se facă măcar decontarea navetei și a internatelor școlare, pentru că acest lucru va fi foarte important.

Din păcate, Partidul Social Democrat nu înțelege cerințele de pe piața muncii și cerințele societății românești. Asta este marea problemă. Și se încăpățânează să modifice legile, într-un sens care nu este cel care asigură viitor pentru copiii noștri, în țara noastră.

Introducerea posibilității ca învățământul dual să poată fi organizat și pentru nivelul IV și V este într-adevăr un lucru bun. Sper să nu fie iarăși modificat la Senat. Acesta a fost singurul amendament care ne-a trecut. În rest, celelalte, și anume, creșterea nivelului de autonomie oferit școlilor în regim dual și oferirea posibilității de participare a agenților economici în comisiile de selectare a cadrelor didactice, a directorilor acestor școli, acestea au fost amendamente respinse.

Cu toate acestea, Partidul Național Liberal va vota această cerere de reexaminare, va urmări îndeaproape parcursul ei în Senat, și va veni apoi cu o propunere legislativă potrivită.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua, dragi colegi.

Când am intrat în Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților, colegii din opoziție, dar și cei aflați astăzi la putere, în bună măsură, acolo, pe culoarele comisiei, mi-au spus așa: indiferent ce-am face noi în această comisie - și vom face multe lucruri bune, așa cum s-a și întâmplat și cu acest proiect, pe care îl discutăm astăzi -, din păcate, ele vor fi măcelărite la Senat, sub conducerea doamnei Ecaterina Andronescu.

S-a întâmplat și cu această Ordonanță nr. 81, care, inițial - așa cum a precizat și colega mea, Florica Cherecheș, colega noastră - a avut parte de o dezbatere bună în Comisia pentru învățământ, lucrurile păreau în regulă, după care, la Senat, lucrurile au luat-o razna.

Din păcate, trăim cu această spaimă și acum. Că odată ajunsă la Senat, în comisia coordonată, condusă de doamna Ecaterina Andronescu, se va ajunge din nou la o astfel de situație. Și nu e prima oară când s-ar întâmpla un astfel de lucru.

Pe de altă parte, am constatat un lucru pe care trebuie să-l împărtășesc cu dumneavoastră, la dezbaterile care au avut loc recent în Comisia pentru învățământ, în Camera Deputaților, apropo de această Ordonanță nr. 81. Există o închistare, o încercare de închidere a dialogului, dinspre mediul profesoral spre ceea ce înseamnă zona economiei de piață, agenții economici. Parcă le e teamă să intre într-o astfel de colaborare, pe care o presupune obligatoriu acest învățământ dual. Nu înțeleg de ce. Probabil li se pare că li se va știrbi din autoritate, cadrelor didactice, sau chiar ministerul își va pierde din puteri, în măsura în care în ceea ce înseamnă discuțiile despre profesori, despre cei care sunt în... discuțiile din cadrul comisiilor de administrație, vor pătrunde și agenții economici.

Îmi pare rău, dar învățământul dual tocmai asta presupune: să deschidem porțile școlilor românești pentru operatorii economici, care să vină și să fie parte din această obligatorie colaborare.

Evident că, în ciuda faptului că au existat amendamente bune, dar care au fost respinse - pentru că asta-i viața, și, mai ales, viața politică - vom susține acest proiect de lege, pentru că este extraordinar de important să dezvoltăm această latură, a învățământului dual.

Încă o dată. Chiar dacă facem parte din Camere parlamentare diferite, îndrăznesc să-i atrag atenția, nu să o rog, ci să-i atrag atenția, doamnei Ecaterina Andronescu, de la Senat, să fie atentă în momentul în care coordonează activitatea comisiei de acolo.

Și închei, pentru că mi-am propus să închei, ca în fiecare luare de cuvânt de la tribuna Parlamentului, pe educație, cu o dorință care cred că nu e numai a mea.

Oameni buni, demiteți-l pe Liviu Marian Pop din fruntea Ministerului Educației! E o catastrofă pentru învățământul din România.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu pot să nu reamintesc că acea ședință de discutare a revizuirii legii a fost extrem de tensionată.

Și totuși trebuie să remarcăm că am făcut un pas înainte, s-au adoptat lucruri utile. Dar niciun text normativ, niciun text de lege nu este perfect. Deci, o lege este perfectibilă. Și este doar un prim pas în a avea, pe mai departe, pentru copiii noștri, un text de lege care să corespundă realităților.

Într-adevăr, s-au adoptat niște amendamente, pe care le-am susținut și noi, Grupul parlamentar al USR. Acestea vizează, în primul rând, acea calificare care va începe din anul școlar 2019-2020, calificare profesională, conform standardelor, calificările nr. IV și nr. V.

Ceea ce este regretabil este faptul că elevii nu sunt prezenți în consiliile de administrație.

Și ce-ar mai fi încă de remarcat este importanța Camerelor de Comerț. Acest amendament a trecut, deci este un pas înainte. Dar mai sunt multe lucruri de ameliorat.

Grupul parlamentar al USR va vota pentru acest proiect de lege trimis spre revizuire de către Administrația Prezidențială.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Anton.

Domnul Anton Anton:

Bună ziua!

Da, dragi colegi, avem nevoie de școlile pe care le-am desființat.

Nu cred că Ordonanța nr. 81 rezolvă în totalitate această problemă, dar deschide ușa corect. Și, după părerea mea, Camera a propus o formă corectă și coerentă pentru această ordonanță.

Da, dragi colegi, e adevărat, Senatul a modificat această ordonanță, cu toptanul, gros, mult. Și acesta este motivul, probabil, nu probabil, sigur, motivul pentru care Președinția a trimis-o înapoi, la reexaminare.

Da, dragi colegi, am reexaminat-o și am refăcut-o, în forma în care am căzut odată de acord și în care ne-am înțeles. Și nu cred că ședința în care am discutat a fost o ședință extrem de furtunoasă. Nu, dimpotrivă, eu cred că a fost o ședință în care ne-am spus părerile și ne-am înțeles.

Și da, cred că învățământul dual trebuie introdus. Mai ales... acum, sigur că n-aș vrea să supăr pe nimeni, dar gândiți-vă doar la ce s-a întâmplat în București, unde sistemul de învățământ dual a fost introdus și, spre bucuria mea, de unul dintre colegii mei de partid.

Da, ALDE va vota pentru această ordonanță.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Câteva precizări absolut necesare, pentru că, sigur, este o lege care trezește dezbateri. Polemica este importantă, are valoarea ei. Din confruntarea ideilor se nasc valori importante.

Dar dincolo de părerile noastre, care e firesc să fie rostite, dincolo de discuțiile asupra perspectivei pe care Senatul a avut-o, și pentru care trebuie să își clarifice opiniile, trebuie spus că în cadrul comisiei noastre lucrurile importante au fost corectate și așezate în matcă firească.

Trebuie spus că există un elev în fiecare consiliu de administrație, fie că vorbim de consilii de administrație de 9, 11 sau 13 membri. Deci s-a avut în vedere să existe această reprezentare a elevilor. Există câte doi reprezentanți ai angajatorilor, și cei prezenți au fost de acord și au acceptat că este un element important, deci deschiderea către agenții economici este importantă.

Am asigurat această continuitate de care vorbeam, pe nivelurile IV și V, am introdus ideea de condiții specifice de acces, pe care le poate stabili școala, deci o anume autonomie în decizie și în criteriile de selecție a fost respectată.

În felul acesta, se deschide o mai bună colaborare între sistemul educațional, pe de o parte, și operatorii economici interesați.

Nu putem lua, nu putem transfera imediat modelele austriece sau germane, pentru că vorbim de alte contexte economice.

E un început. Va veni și momentul filtrărilor și al acreditărilor operatorilor economici care vor intra în aceste parteneriate.

Dar a pune prea multe condiții și prea multe filtre la acest început de drum, în care Ministerul Educației poate să vă precizeze faptul că nu sunt atât de mulți doritori să urmeze traseul profesional, încă trebuie făcute demersuri pentru recredibilizarea învățământului profesional; deci, prea multe filtre, cum spuneam, ar vicia și ar împiedica curgerea unui proces pe care îl dorim corect.

Deci, o lege sigur că are dinamica ei, are devenirea ei și dacă sunt lucruri pe care le vom constata pe traseu, ele pot să... pe măsură ce experiența se va aduna în acest domeniu de început, în această zonă, în acest sistem educațional de început, evident că vor fi și alte corecții.

Dar Comisia pentru învățământ de la Camera Deputaților a lucrat de bună-credință, în parteneriat, cu rigoare, cu aplicație.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota în favoarea adoptării, în forma propusă de către Comisia pentru învățământ a Camerei.

Însă doresc să spun câteva lucruri, mai ales celor de la Senat, nu atât colegilor din Cameră, pentru că urmăresc această formă de învățământ de la momentul în care importanți investitori germani și austrieci din România l-au introdus.

El nu este o inițiativă a statului, nu este o inițiativă a ministerului și nici n-are de ce să fie. El a fost inventat în Germania, utilizat în Germania, Austria și Elveția, și este, prin excelență, un mod de a face învățământ, care este bazat pe inițiativa privată, pe efortul agenților economici de a-și forma forță de muncă necesară, așa cum ar trebui să se întâmple și în România.

Sigur că e nevoie de o reglementare. Asta e, e normal să existe. Problema este, însă, că reglementarea trebuie să fie în spiritul acestui sistem și nu împotriva lui. Să nu ridice obstacole, să nu birocratizeze și să nu permită ingerințe administrative, oarecum politice, asupra unui sistem pe care piața muncii îl solicită și îl determină, până la urmă.

Aceste inițiative ale investitorilor germani și austrieci au fost preluate din mers. Pot să vă certific că funcționează cu rezultate excepționale la Brașov - unde am fost și săptămâna trecută -, la Timișoara, la Sebeș - Alba, la Sibiu și așa mai departe.

Este însă evident că nu poți să introduci acest sistem, în absența tehnologiei de vârf la care trebuie să aibă acces elevii. Nu poți să faci învățământ dual pe mașini din 1950, toamna, și nici pe programe școlare din aceeași perioadă.

Este foarte important să fie ascultată vocea acestor agenți economici - ei sunt, până la urmă, elementul determinant -, nu să le impunem de la nivelul ministerului, respectiv al Comisiei pentru învățământ din Senat, niște lucruri absolut anacronice, care n-au nicio legătură cu această formă de învățământ.

Ceea ce s-a întâmplat la primul parcurs al ordonanței prin Parlament a fost ceva de genul următor. Am importat un BMW, ultimul tip, și am început să-i aducem "îmbunătățiri", cu ghilimele de rigoare, punându-i piese de Dacia 1300, model 1970, la inițiativa ministerului sau cu suportul larg al Comisiei pentru învățământ din Senat.

Sper ca de data aceasta să se abțină de la asemenea gesturi, să lase inițiativa să curgă, așa cum am dezbătut-o aici, în Cameră, în dialog cu mediul economic privat - care este inițiatorul acestei forme de învățământ - și să nu-i mai aducă îmbunătățiri.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La articole, dacă sunt intervenții? Nu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 20 ianuarie 2020, 16:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro