Nicolae-Miroslav Petrețchi
Nicolae-Miroslav Petrețchi
Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.72/10-05-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 03-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.5 Nicolae-Miroslav Petrețchi - comentarii pe marginea constituirii unei comisii parlamentare speciale privind alegerile prezidențiale din 2009;

   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Petrețchi? Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimate colege,

Stimați colegi,

În ultimele două săptămâni s-a dezbătut intens problema constituirii unei comisii parlamentare speciale de anchetă. Este urmarea dezvăluirilor șocante privind culisele alegerilor prezidențiale din 2009.

Desigur, importanța temei, gravitatea celor sugerate prin dezvăluiri și atenția pe care trebuie să o acordăm oricăror derapaje de la democrație face obligatorie implicarea Parlamentului. În același timp, există și riscul ca respectiva comisie să fie încă o nereușită în continuarea nereușitei altor inițiative anterioare, care să sporească neîncrederea, decepția populației, pe lângă efectul negativ major al perpetuării unor practici anormale.

Am urmărit și eforturile unor colegi de a pregăti lucrările comisiei printr-o mai bună reglementare, dar le consider insuficiente.

Prin această intervenție parlamentară doresc să expun care sunt, în opinia mea, principalii factori ai unui posibil eșec, dar și cum poate fi prevenit un asemenea eșec.

Principalii factori de risc sunt:

  • Iluzia că s-ar putea stabili un alt rezultat al scrutinului;
  • Părerea greșită că stabilirea unui alt rezultat ar produce efecte legale asupra mandatului care între timp a și expirat;
  • Iluzia că s-ar putea stabili, la nivelul comisiei, responsabilități personale care să ducă în mod direct la repercusiuni administrative sau penale;
  • Speranța că anumite perfecționări aduse Regulamentului Camerei Deputaților ar fi opozabile și persoanelor din afara Parlamentului;
  • Acceptarea, ca alternativă la previzibila ineficientă a Comisiei, a tentației de arenă pentru confruntări retorice aprinse și pentru lovituri de imagine.

Cu gândul la responsabilitatea uriașă pe care o avem față de păstrarea democrației, în numele alegătorilor pe care îi reprezentăm, consider că obiectivul Comisiei trebuie să fie identificarea, din perspectiva ordinii de drept, a practicilor oculte care viciază activitatea politică, transparența specifică statului de drept, care denaturează voința electoratului, subminând esența democrației.

Practic, apreciez că trebuie inițiate de urgență modificări ale Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, în litera și spiritul Constituției, desigur, iar pe această bază legislativă să fie făcute modificările regulamentelor.

Consider că noile soluții legislative pot transforma comisiile speciale de anchetă în instrumente parlamentare de mare prestigiu și eficacitate, dacă vom ține seama de următoarele principii:

  • Scopul comisiilor să fie clarificarea unor situații sau fenomene în vederea luării măsurilor legislative corespunzătoare;
  • Comisiile să nu se rezume la amplificarea retoricii politice și a duelurilor de imagine, ci să urmărească onest clarificarea problemelor, cât mai independent de viziunile, inerent antagonice, ale formațiunilor politice;
  • Prestigiul comisiilor să fie asigurat prin însăși componența lor, care să se constituie nu numai pe algoritmul rezultat din alegeri, ci și pe criterii precise de imparțialitate și obiectivitate;
  • Principiul separației și echilibrului puterilor în stat să fie respectat cu sfințenie, evitându-se orice paralelism ori suspiciune de paralelism cu activitatea autorității judecătorești, în condițiile rezolvării conceptuale a confuziilor pe această temă, însăși prevederea că lucrările comisiilor speciale de anchetă nu se pot desfășura în paralel cu proceduri judiciare devine fără obiect;
  • În virtutea principiului transparenței pe care se bazează activitatea parlamentară și întreaga democrație, lucrările comisiilor parlamentare speciale de anchetă trebuie să fie publice;
Video in format Flash/IOS

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit cele trei minute regulamentare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi:

OK.

Dilema prezenței obligatorii a celor chemați de comisie și a obligației de a spune adevărul trebuie rezolvată prin recunoașterea caracterului de procedură asimilată procedurilor jurisdicționale al lucrărilor comisiilor speciale de anchetă.

Depun astăzi propunerile legislative complementare celor adoptate sau existente. Vă rog să le analizați și să le susțineți!

Apelez și la sprijinul societății civile, să facem un pas înainte, hotărât către democrație autentică!

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 12 decembrie 2019, 15:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro