Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/31-03-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 27-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2017

    Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,11.

Lucrările ședinței au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Georgian Pop și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei și anunț că...

Vă rog să luați loc, stimați colegi, vă rog... (Rumoare.)

Domnule Munteanu, domnule Varga, am început ședința de plen!

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei. Sunt 213 colegi prezenți, astăzi.

La primul punct al ordinii de zi, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei din zilele de luni, 27, marți 28 martie 2017; programul de lucru pentru perioada 27 martie - 1 aprilie; lista rapoartelor depuse în perioada 20-27 martie de comisiile permanente sesizate în fond; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Potrivit programului de lucru, aprobat de Biroul permanent, de la ora 17,00 avem primirea de răspunsuri la interpelări.

În continuare, trecem la dezbateri.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre pentru suplimentarea obiectivelor prevăzute de Hotărârea Camerei Deputaților nr. 5/2017 privind efectuarea unui control de către Curtea de Conturi pentru verificarea condițiilor în care s-a realizat rectificarea bugetului de stat din lunile august și noiembrie 2016 de către Guvernul României (PHCD 21/2017). (rămas pentru votul final)  

2. Proiectul de Hotărâre pentru suplimentarea obiectivelor prevăzute de Hotărârea Camerei Deputaților nr. 5/2017 privind efectuarea unui control de către Curtea de Conturi pentru verificarea condițiilor în care s-a realizat rectificarea bugetului de stat din lunile august și noiembrie 2016 de Guvernul României.

Proiectul de hotărâre a fost distribuit.

Obiecții, comentarii de ordin general? Nu.

La articole?

La titlu? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La articolul unic? Nu. Adoptat.

Dezbaterile sunt finalizate.

Proiectul merge la votul final.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea componenței nominale și a conducerii Delegației permanente a Camerei Deputaților la Adunarea Interparlamentară a Ortodoxiei (PHCD 22/2017). (rămas pentru votul final)  

3. Proiectul de Hotărâre privind aprobarea componenței nominale și a conducerii Delegației permanente a Camerei Deputaților la Adunarea Interparlamentară a Ortodoxiei.

Comentarii de ordin general? Nu.

La titlu? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

La Anexă? Adoptat.

Vot final.

La punctele 4 și 5 nu avem raport. Mai așteptăm.

Vă rog, domnule Nicolicea, am înțeles că vreți să ne rugați ceva.

Video in format Flash/IOS Propunerea legislativă de revizuire a Constituției României (Pl-x 127/2017). (aprobarea desfășurării lucrărilor Comisiei juridice, de disciplină și imunități în paralel cu plenul)  

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnule președinte,

Vă rog, supuneți plenului solicitarea Comisiei juridice, de a se întruni pentru 5 minute, pentru a elimina o eroare materială, în raportul pe care îl avem, cu privire la revizuirea Constituției, punctul 13, ca până ajungem la punctul 13 să avem acest raport, fără niciun fel de eroare.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vă pregătiți cartelele de vot, vă rog, stimați colegi.

Vot.

 
Video in format Flash/IOS    

152 de voturi pentru, o abținere, un coleg care nu votează.

Punctul 13, la comisie, pentru corectarea acelei erori. Și vă așteptăm la plen.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.14/2016 pentru modificarea art.2 din Legea nr.248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate (PL-x 325/2016). (rămas pentru votul final)  

Punctul 6. Procedură de urgență. La Capitolul I. Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2016 pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Cristian Cosmin (secretar de stat, Ministerul Muncii și Justiției Sociale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Numele meu este Cristian Cosmin, sunt secretar de stat în Ministerul Muncii și Justiției Sociale.

Prin prezentul Proiect de Ordonanță de urgență se propun următoarele: modificarea art. 2, în sensul eliminării vârstei maxime până la care se poate acorda stimulentul educațional sub formă de tichete sociale de grădiniță, precum și a vârstei minime de la care se poate beneficia de acest drept; și, de asemenea, reglementarea termenului limită până la care se poate solicita stimulentul educațional sub formă de tichete sociale de grădiniță, pentru toți copiii înscriși la grădiniță în anul școlar 2015-2016, respectiv 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență.

Față de cele prezentate, Ministerul Muncii și Justiției Sociale susține raportul comun de admitere, cu amendamente, al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și al Comisiei pentru muncă și protecție socială, din Camera Deputaților, în sensul de susținere a proiectului de lege, în forma inițială, prezentată de Guvern.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia? Comisiile? Comisia pentru muncă sau Comisia pentru administrație? Comisia pentru muncă.

Doamna Violeta Răduț.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate cu dezbatere și avizare pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2016 pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar, a copiilor provenind din familii defavorizate, transmis cu adresa PL-x 325/2016, din 13 septembrie 2016.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit art. 75 alin. (1) și (3) din Constituția României, republicată și a art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență, în ședința din 5 septembrie 2016.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 2 din Legea nr. 248/2015, în sensul eliminării vârstei maxime până la care se poate acorda stimulentul educațional sub forma tichetelor sociale de grădiniță, precum și a vârstei minime de la care copiii cu dizabilități pot beneficia de acest drept.

De asemenea, vizează și reglementarea termenului limită până la care se poate solicita stimulentul educațional pentru toți copiii înscriși la grădiniță în anul școlar 2015-2016, respectiv 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență.

Potrivit prevederilor art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisiile au examinat proiectul de lege, în ședințe separate.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiilor au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2016 pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar, a copiilor provenind din familii defavorizate, cu amendamentele admise, prezentate în anexă, care face parte integrantă din prezentul raport.

În funcție de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale din partea grupurilor?

Grupul PSD, doamna Căruceru Aida.

Vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Aida-Cristina Căruceru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În numele Grupului parlamentar al PSD, din Camera Deputaților, anunț că vom susține acest Proiect de Lege, de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar, a copiilor provenind din familii defavorizate, pentru că este nevoie de mult mai multe astfel de măsuri cu caracter social pentru copiii din familiile defavorizate.

Accesul la grădiniță, în special pentru copiii din familiile defavorizate, este vital, pentru a asigura premisele unui parcurs educațional cât mai îndelungat pentru acești copii. Educația este cheia pentru ridicarea din sărăcie a acestora, iar educația începe cu grădinița.

Din păcate, România este o țară cu mult prea mulți copii care trăiesc în sărăcie. Potrivit Organizației "Salvați Copiii", jumătate din copiii din România sunt în pericol de sărăcie. Ne aflăm în fața unui cerc vicios, pentru că lipsurile materiale provoacă sărăcia educațională, iar aceasta întreține și perpetuează aceste lipsuri. Practic, generații de copii săraci vor produce la rândul lor alte generații de copii săraci. Decalajul se transmite de la părinți la copii și se creează o situație cronică, de pe urma căreia are de suferit întreaga societate. Educația este glonțul de aur care poate răpune în timp sărăcia, iar prin acest act normativ se încearcă să se lupte cu sărăcia educațională.

Eliminarea vârstei maxime până la care se poate acorda stimulentul educațional, sub formă de tichete de grădiniță, precum și eliminarea vârstei minime de la care se poate beneficia de acest drept sunt măsuri care vor permite ca un număr mult mai mare de copii să aibă acces la grădiniță.

Reglementarea termenului limită până la care se pot solicita aceste tichete de grădiniță face ca această măsură să fie mult mai accesibilă și mai puțin birocratizată și permite mai multor familii să aibă acces la aceste tichete.

Stimați colegi,

Astăzi nu vom vota pur și simplu aprobarea unei ordonanțe de urgență, astăzi ne luptăm cu sărăcia.

Și vă îndemn pe toți să fiți alături de PSD în această luptă!

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Fădor Angela...

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Angelica Fădor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Grupul Partidului Național Liberal din Camera Deputaților va vota pentru Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2016 pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar, a copiilor provenind din familii defavorizate, pe considerentul că ordonanța de urgență își produce deja efectele și astfel este necesară adoptarea ei.

Vă mulțumim.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ghinea.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Cristian Ghinea:

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al USR va vota această ordonanță, cu atât mai mult cu cât eu, personal, am fost implicat în elaborarea sa. Și este un bun exemplu, că atunci când trecem peste orgoliile politice, putem să luăm măsuri benefice pentru populație.

Parlamentul trecut a aprobat Legea pentru Programul "Fiecare copil în grădiniță", Guvernul tehnocrat de anul trecut a aprobat Normele de implementare, foarte rapid, de care m-am ocupat personal și am descoperit pe parcurs o problemă în legea inițială, legată de vârsta maximă, anume, copiii săraci care împlineau 6 ani nu mai primeau aceste tichete sociale.

În colaborare cu Grupul PSD din Parlament, în speță, cu doamna Ana Birchall - îmi pare rău că nu este aici, am văzut-o mai devreme -, am colaborat, repet, Parlamentul cu Guvernul, pentru trecerea rapidă a acestei ordonanțe de urgență pe care o aprobăm astăzi.

Ca urmare a implementării acestui tichet social pentru copiii săraci, anul trecut au fost în grădiniță cu 30.000 mai mulți copii decât fuseseră anterior, deci e un succes foarte bun.

Mulțumesc.

Și cred că vom vota, toate grupurile, această ordonanță de urgență. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții dacă mai sunt? Nu.

Cu amendamentele admise din raport, proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.100/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, precum și a Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții (PL-x 146/2017). (retrimis comisiei)  

7. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, precum și a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene):

Bună ziua!

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mă numesc Sirma Caraman, secretar de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.

Proiectul de act normativ are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 350 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, precum și modificarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.

Având în vedere numărul mare de amendamente, atât în Senat, cât și în comisiile de specialitate din Camera Deputaților, care modificau substanțial actul normativ, suntem de acord cu raportul comisiilor, de respingere a acestei ordonanțe, cu informarea că la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale s-a constituit un grup de lucru pentru a elabora un nou proiect de lege privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia pentru administrație?

Domnul președinte Buican.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Cristian Buican:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată cu dezbaterea pe fond a proiectului de lege.

La întocmirea raportului, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege a fost adoptat în Senat.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege mai sus menționat, cu amendamentele admise, prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale?

Domnul Nicușor Dan.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicușor Daniel Dan:

Stimați colegi,

În urmă cu exact 7 ani, era în martie 2010, am fost într-o situație similară. Parlamentul dezbătea modificarea Legii nr. 422 a monumentelor. Am fugit într-un suflet la doamna Csilla Heghedüs, care era secretar de stat, să-i spun ce ar trebui să modificăm. Domnia Sa mi-a spus: "Nu te grăbi, în câteva luni facem Codul patrimoniului și totul se rezolvă".

Rezultatul este că de 7 ani nu s-a adoptat Codul patrimoniului și nici acele măsuri nu au fost adoptate de Parlament.

Cu Legea urbanismului suntem în aceeași situație. OUG nr. 100, chiar dacă nu este completă, vine cu niște modificări absolut necesare. Vine să spună că planul urbanistic zonal trebuie să fie un instrument de dezvoltare urbană și nu un instrument cu care niște oameni își iau niște etaje în plus pe o parcelă. Vine să combată conflictul de interese din Comisia tehnică de urbanism. Vine să dea un termen în care Consiliul local poate să aprobe sau să respingă documentația de urbanism, ca să nu fim în situația în care Consiliul local respinge de 3-4 ori și după aceea din senin aprobă. Dă atribuții precise prefectului și Inspectoratului de Stat în Construcții să atace documentația de urbanism, să nu ne mai trezim în situația Cathedral Plazza, în care avem litigii când construcția e gata. Și modifică semnificativ... nivelul sancțiunilor. Era ridicol ca pentru o chestiune ca un etaj în plus amenda maximă să fie 10.000 de lei.

Și ministerul, și Comisia pentru administrație propun respingerea. Eu vă propun să retrimitem proiectul de... Ordonanța de urgență la Camera Deputaților, să selectăm acele amendamente care sunt utile, printre cele pe care le-am enumerat azi, și să avem un vot de adoptare a acestei ordonanțe de urgență.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule lider...

Domnule Nicușor Dan,

Eu nu am înțeles unde vreți să retrimiteți? Vreți să retrimiteți... unde? La comisie. Termen? Ați spus la Camera Deputaților, de aceea... La Comisia pentru administrație de la Cameră. Termen?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicușor Daniel Dan:

Fiind o chestiune complexă, 4 săptămâni, aș zice.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Cât?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicușor Daniel Dan:

4 săptămâni. (Rumoare.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Păi, nu aveți termen...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicușor Daniel Dan:

Două săptămâni, atunci.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot.

 
Video in format Flash/IOS    

172 de voturi pentru, 15 împotrivă, 7 abțineri, 2 colegi care nu votează. Retrimitere la comisie, două săptămâni.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.26/2016 pentru modificarea Legii nr.277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei (PL-x 450/2016). (rămas pentru votul final)  

8. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 26/2016 pentru modificarea Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Cristian Cosmin:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de Ordonanță de urgență are ca obiect modificarea Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vederea eliminării prevederii legale privind obligația beneficiarilor de alocație pentru susținerea familiei, de a achita impozitele și taxele față de bugetul local, pentru bunurile pe care le dețin în proprietate, până la data de 31 martie a fiecărui an.

Față de cele prezentate, Ministerul Muncii și Justiției Sociale susține raportul Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială din Camera Deputaților.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia pentru muncă?

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Violeta Răduț:

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 26/2016 pentru modificarea Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, în sensul eliminării prevederilor legale privind obligația beneficiarilor de alocație pentru susținerea familiei, de a achita impozitele și taxele față de bugetul local, pentru bunurile pe care le dețin în proprietate, până la data de 31 martie a fiecărui an.

Sunt incluse reglementări care prevăd măsuri tranzitorii în cazul în care se produce suspendarea drepturilor de alocație pentru susținerea familiei, beneficiarii având dreptul, din oficiu, de reluare a plății, inclusiv pentru perioada de suspendare.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în ședința din 10 octombrie 2016.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, în forma prezentată.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Doamna Bran.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Ioana Bran:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

România este o țară cu copii inteligenți. Ne-au dovedit asta prin numeroasele premii și medalii câștigate la concursuri naționale, internaționale și olimpiade.

Alocația pentru susținerea familiei are și scopul de a crește frecventarea cursurilor de învățământ. Este un sprijin ce le este acordat, în primul rând, copiilor.

Acest proiect legislativ nu are scopul de a ajuta pe beneficiarii alocației să se sustragă de la plata taxelor și impozitelor, ci scopul este acela de a completa veniturile familiilor, în vederea asigurării unor condiții de viață mai bune pentru creșterea copiilor, mai ales în contextul actual, în care natalitatea este în continuă scădere. Are scopul de a sprijini copiii să ajungă oameni de bază în societate, prin asigurarea unui trai mai bun, mai decent și a nu suferi din cauza acțiunilor părinților sau a neputințelor acestora.

Grupul parlamentar al PSD crede în noile generații, indiferent de statutul social al acestora, și va vota pentru acest proiect legislativ, și anume, sprijinirea familiei.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Vă rog, domnule Oprea.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Dumitru Oprea:

Mulțumesc.

În numele Grupului PNL am să iau cuvântul și vă anunț că sunt dintre privilegiați. Am votat o dată la Senat și acum revotez, la Camera Deputaților, același obiect de reglementare, în sensul eliminării, zicem noi, a acelei obligații... ciudate, a beneficiarilor de alocație, condiționată de impozitele și taxele față de bugetul local.

S-a eliminat, toată lumea a fost de acord, și în Comisia pentru muncă, unanimitate de voturi, în plenul Senatului a fost în 10 octombrie.

Așadar, Partidul Național Liberal este susținătorul acestui Proiect de Lege de aprobare a Ordonanței nr. 26 din 2016.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Nefiind amendamente, proiectul de lege merge la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.7/2017 privind prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a creanțelor fiscale scadente la data de 25 ianuarie 2017 (PL-x 145/2017). (rămas pentru votul final)  

9. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2017 privind prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a creanțelor fiscale scadente la data de 25 ianuarie 2017.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Attila György (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2017 s-a prorogat termenul de plată, din 25 ianuarie 2017, în 27 ianuarie 2017.

Guvernul susține raportul elaborat de Comisia pentru buget.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia pentru buget?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Leonardo Badea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 7/2017 privind prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a creanțelor fiscale scadente la data de 25 ianuarie 2017.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu proiectul mai sus menționat.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

La dezbaterea proiectului s-au avut în vedere avizul favorabil al Comisiei juridice și avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale, deoarece în contextul creat de zilele libere, de 23, 24 ianuarie, este necesară prorogarea acestui termen, în scopul decongestionării și fluidizării activității.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei aprobarea proiectului de lege, în forma adoptată de Senat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Nu sunt.

Fără amendamente, legea merge la votul final.

Vă rog. Nu erați, când am întrebat nu era... Acum am văzut. Vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da.

Domnule președinte,

Grupul PNL din Camera Deputaților va vota adoptarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 7/2017 cu privire la prorogarea unor termene privind plata creanțelor fiscale și depunerea declarațiilor fiscale.

Zilele de 21, 22 ianuarie au fost zile de weekend, 23 a fost zi liberă, declarată de Guvern, 24 a fost sărbătoare națională, 25 ianuarie era final de termen de trimestru 4, de lună și de an financiar, drept pentru care considerăm că se impune într-adevăr prorogarea termenului din 25 în 27 ianuarie, pentru a evita aglomerarea și blocarea mediului online.

Drept pentru care vom vota adoptarea acestei Legi de adoptare a Ordonanței nr. 7.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții? Nu.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.31/2016 pentru completarea art.8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență (PL-x 417/2016). (rămas pentru votul final)  

10. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2016 pentru completarea art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Attila György:

Prin actul normativ se asigură sursele de plată a cheltuielilor aferente Programelor operaționale finanțate în perioada 2007-2013 cu sumele neplătite aferente proiectelor pentru care s-au finalizat investigațiile organelor abilitate și nu s-au confirmat suspiciunile de fraudă.

Guvernul susține raportul, cu amendamente, al Comisiei pentru buget, în scopul unei abordări unitare aplicabile tuturor programelor operaționale, prin introducerea unei reglementări în ceea ce privește utilizarea dobânzilor acumulate la sumele de prefinanțare primite de la Uniunea Europeană.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia pentru buget?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Leonardo Badea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2016 pentru completarea art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, cu proiectul de lege mai sus menționat.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

La dezbaterea proiectului s-a avut în vedere avizul favorabil al Comisiei juridice, avizul favorabil al Comisiei pentru administrație publică și avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare completarea art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009, în scopul asigurării surselor de plată din bugetul de stat pentru cheltuielile corespunzătoare proiectelor pentru care, după perioada 2007-2013, s-au finalizat investigațiile organelor abilitate și nu s-au confirmat suspiciunile de fraudă.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege, cu amendamentele admise prezentate în anexă.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Nu sunt.

Cu amendamentele admise din raport, proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.67/2016 pentru modificarea art.5<SUP>1</SUP> din Ordonanța Guvernului nr.36/2006 privind unele măsuri pentru funcționarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populației (PL-x 22/2017). (rămas pentru votul final)  

11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2016 pentru modificarea art. 51 din Ordonanța Guvernului nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcționarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populației.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Doamna Sirma Caraman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 51 din Ordonanța Guvernului nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcționarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populației, în sensul instituirii mecanismului prin care sumele alocate din bugetele locale, în scopul acoperii diferenței dintre prețul de producere, transport, distribuție și furnizarea energiei termice livrate populației și prețului local al energiei termice facturate populației, respectiv subvenția, să se vireze direct furnizorului de combustibil, astfel încât să se asigure continuitatea furnizării sistemului de alimentare centralizat cu energie termică a populației în sezonul rece 2016-2017.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisii? Industrie sau administrație? Comisia pentru industrii.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisiile - pentru industrii și servicii, administrație publică și amenajarea teritoriului - au fost sesizate, în procedură de urgență, cu dezbaterea pe fond a proiectului de lege menționat.

Vreau să vă spun, stimați colegi, că Senatul a adoptat proiectul de lege.

De asemenea, Comisia juridică a avizat favorabil acest proiect de lege, care modifică art. 51 din Ordonanța Guvernului nr. 36/2006, completată cu Legea nr. 483/2006, în sensul că instituie un mecanism prin care sumele alocate din bugetele locale, în scopul acoperirii diferenței dintre prețul de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei termice livrate populației și prețul local al energiei termice facturate populației să ajungă la furnizorul de combustibil, astfel încât să se asigure continuitatea funcționării serviciului de alimentare centralizată cu energie termică a populației. Toate aceste prevederi au fost valabile pentru sezonul iernii pe care tocmai am trecut-o, respectiv 2016-2017, adică a produs deja efecte.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate, cele două comisii propun plenului, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Vă rog. Domnul Popescu.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Partidul Național Liberal va vota pentru aprobarea acestei Legi de aprobare a Ordonanței nr. 67/2016 a Guvernului, pentru că practic modificarea art. 51 din Ordonanța de urgență nr. 37 a permis eliminarea oricărui blocaj de natură financiară în achiziția pe timpul iernii a combustibilului necesar funcționării centralelor termice pentru populație și astfel cred că România a trecut cu bine de această iarnă.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții? Nu sunt.

Nefiind amendamente, legea merge la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea art.1 din Legea nr.490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare (PL-x 461/2016). (rămas pentru votul final)  

12. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art. 1 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Mihai Dan Chirică (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Mulțumesc, domnule președinte.

Începând cu anul 2014, România beneficiază de alocări anuale pentru Fondul de azil, migrație și integrare și Fondul de securitate internă, conform Cadrului financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, iar Ministerul Afacerilor Interne fiind desemnat ca autoritate responsabilă pentru gestionarea acestor fonduri.

Așadar, prin proiectul supus dezbaterii se propune introducerea în categoria beneficiarilor de majorări salariale acordate în conformitate cu Legea nr. 490/2004 și a personalului care îndeplinește atribuții de gestionare a fondurilor sus-menționate.

Totodată, se instituire temeiul legal pentru emiterea de către Ministerul Afacerilor Interne a unei hotărâri de Guvern al cărui obiect de reglementare are în vedere stabilirea măsurilor necesare pentru acordarea majorării salariale personalului din cadrul structurilor menționate anterior.

În considerarea celor anterior menționate, vă rugăm să adoptați Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art. 1 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia?

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Violeta Răduț:

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea art. 1 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, prin introducerea în rândul personalului de specialitate, care are și îndeplinește atribuții în cadrul structurilor cu obiect de activitate gestionarea asistenței financiare comunitare acordate României, și a personalului de specialitate care îndeplinește atribuții de gestionare a fondurilor prin Fondul pentru azil, migrație și integrare și Fondul pentru securitate internă.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, conform prevederilor art. 73 alin. (1) din Constituția României, republicată.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 11 octombrie 2016.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților aprobarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri? Domnul Tinel sau domnul Oprea?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Dumitru Oprea:

Eu arunc buzduganul... Tinel vine cu o întrebare...

Vreau să exprim punctul de vedere al Partidului Național Liberal vizând proiectul de lege, care extinde categoria persoanelor care gestionează fonduri comunitare, cu persoane de specialitate din aceeași zonă, dar pentru fonduri, Fondul pentru azil, migrație și integrare și Fondul pentru securitate internă.

Așadar, este un amendament bine-venit la Legea nr. 490 din 2004.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Tinel Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Eu am o întrebare...

Ministerul de Interne este cel desemnat, ca autoritate din partea statului român, să implementeze acest proiect, dar întrebam eu, cât din personalul Ministerului de Interne, câți oameni beneficiază de această creștere, de acest aport financiar? Că nu a spus nimeni de aici: "Domnule, sunt 100, 200..."? Era Schengen, era Direcția Schengen înainte, cine rămâne acum? Da? Să ne spună și nouă, că a fost secretarul de stat aici, câți oameni din Ministerul de Interne beneficiază de această facilitate?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Mihai Dan Chirică:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule deputat, vă anunț că Direcția Schengen nu mai există... (Vociferări.) Era! S-a înființat Direcția fonduri externe nerambursabile, dar, să zic așa, plata acestei remunerații suplimentare pentru fondurile europene atrase...

Sunt mai multe structuri... este și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, și IGPR-ul... Păi, vă dați seama că nu pot să vă spun exact câți funcționari, dar dacă faceți o interpelare, vă răspundem.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

În proiectul de ordonanță se spune clar: efortul bugetar e undeva la 3.639.000 - sper să nu greșesc. Păi când fundamentezi financiar o astfel de sumă înseamnă că în spate ai și cifra personalului care beneficiază. Nu poți să vii să spui la tribuna Parlamentului: "Am fundamentat, dar nu știm câți oameni!". Sunt de la mai multe direcții, foarte bine, dar spuneți-ne și nouă câți sunt cei care... că altfel rămâne la latitudinea arbitrariului să fie identificați, ulterior proiectului de lege aprobat de noi.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Alte intervenții dacă mai sunt? Nu mai sunt.

Fără amendamente. Urmează votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Propunerii legislative de revizuire a Constituției României (Pl-x 127/2017). (rămasă pentru votul final.)  

La 13 aveți raportul suplimentar?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Nicolicea (din sală):

Da.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da?

13. Propunerea legislativă de revizuire a Constituției României.

Domnul Nicolicea, președintele Comisiei juridice.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă citesc raportul înlocuitor din data de astăzi asupra Propunerii legislative de revizuire a Constituției României.

Potrivit prevederilor art. 150 din Constituția României, republicată, Camera Deputaților a fost sesizată, în calitate de primă Cameră.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil inițiativa legislativă, în 21 februarie 2017.

Comisia pentru sănătate și familie a avizat favorabil inițiativa legislativă, prin avizul nr. 4C-8/77 din 22 februarie 2017.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă, cu observații și propuneri.

Inițiativa legislativă a cetățenilor, intitulată "Lege de revizuire a Constituției României", are ca obiect de reglementare revizuirea Constituție României, republicată, avându-se în vedere modificarea art. 48 alin. (1), în sensul stabilirii, la nivel constituțional, că familia se întemeiază pe "căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie" și nu pe "căsătoria liber consimțită între soți", așa cum se prevede în prezent.

Curtea Constituțională a constatat că inițiativa legislativă de revizuire a Constituției este constituțională, în raport de prevederile art. 152 alin. (2) din Constituție, întrucât nu suprimă dreptul la căsătorie ori garanții ale acestuia.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat inițiativa legislativă, expunerea de motive și avizul Consiliului Legislativ, în ședința din 7 februarie 2017.

Au fost prezenți 23 de deputați, din 24.

Cu majoritate de voturi au hotărât să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Propunerii legislative de revizuire a Constituției României.

În ședința de astăzi s-a înlocuit raportul de data trecută cu un raport suplimentar, astfel că Propunerea legislativă de revizuire a Constituției României a fost admisă, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1, iar amendamentul respins este redat în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor constituționale.

În consecință, Comisia juridică și toate celelalte organisme de lucru ale Parlamentului au dat un aviz pozitiv pentru această revizuire a Constituției.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Márton Árpád.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Din start vă rog să nu mă opriți!

Aparent nu voi vorbi despre inițiativa legislativă, dar voi vorbi în legătură cu această inițiativă, despre o problemă destul de importantă.

Iată-ne, după 2003, în prima situație când într-adevăr încercăm să dezbatem o inițiativă de revizuire a Constituției.

Procedural lucrurile au decurs în felul următor:

Inițiativa, după strângerea de semnături a fost depusă la Senat, a fost dezbătută în comisiile de specialitate - ei mai au și o comisie constituțională, pe lângă Comisia juridică -, au depus un raport, l-au pus pe ordinea de zi din ultima ședință a legislaturii trecute, după care a urmat procedura alegerii și validării noului Senat; după care, cineva s-a trezit că, de fapt, Camera Deputaților este prima Cameră.

Ca atare, în plen, au anunțat faptul că această inițiativă va fi trimisă la Camera Deputaților, care este prima Cameră.

Este o interpretare eronată a Constituției din 2003.

Pentru revizuirea Constituției nu avem prima sau a doua Cameră, avem doar Camere, chiar dacă, în articolul care vorbește despre modalitatea de revizuire a Constituției, art. 151 alin. (1), într-adevăr scrie: "Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaților și de Senat, cu o majoritate de cel puțin două treimi".

Evident este ordinea în care cele două Camere sunt enumerate în toate articolele în care apar, ordinea în care deputații și senatorii sunt enumerați în toate articolele în care apar și mai avem și un articol, 75, care în alin. (1) ne spune că "se supun spre dezbatere și adoptare Camerei Deputaților, ca primă Cameră sesizată, proiectele de lege..." și sunt enumerate legile.

Art. 151 n-o să-l găsiți aici enumerat, mai ales că, mai la vale, se spune că "...toate celelalte legi se supun dezbaterii și adoptării, ca primă Cameră, Senatului".

Ca atare, ar fi trebuit să deducem că Senatul este prima Cameră. Numai că această Constituție a menținut doar pentru revizuirea Constituției acea procedură dinainte de 2003, în care fiecare proiect de lege s-a dezbătut în prima Cameră, unde a fost depus proiectul, și urma să fie dezbătut în cea de-a doua Cameră. A urmat o procedură de mediere pe care o s-o găsiți mai la vale, în art. 151, și în final, o procedură în care cele două Camere împreună decid asupra textului inițial.

De ce am intervenit la această dezbatere? Pentru că e prima dată când avem o revizuire a Constituției.

Ceea ce facem noi - și eu n-am fost de acord să adoptăm această interpretare în Comisia noastră juridică - s-ar putea considera un precedent care nu rezultă din Constituție. Că, dacă a venit la noi, am dezbătut...

În final, nici nu este interzis, numai trebuie să avertizez: nu suntem prima Cameră sesizată! Că în procedura normală prima Cameră sesizată nu este cea decizională; cea de-a doua este decizională.

Ca atare, indiferent în care Cameră se dezbate prima dată această inițiativă sau eventual și Senatul putea să dezbată chiar astăzi această inițiativă, indiferent, trebuie să avem în vedere două elemente importante:

1. Nu avem Cameră decizională, deci avem procedură de mediere, în ipostaza în care avem două texte diferite;

2. În fiecare Cameră se votează cu o majoritate de două treimi din numărul deputaților și senatorilor și, dacă au texte divergente, chiar de o virgulă, se votează cu trei pătrimi în Camere reunite. Evident că și la votul final trebuie să avem această vedere.

Nu este o lege organică, este o lege constituțională care se votează cu două treimi.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe Andrei.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând vreau să-i felicit pe toți cei aproape trei milioane și jumătate de români care au semnat această inițiativă cetățenească de revizuire a Constituției; este prima dată după decembrie 1989 când se realizează acest lucru.

Avem de-a face cu o formă de expresie a principiului suveranității poporului, iar noi, ca Parlament, ca reprezentanți ai națiunii și societății, avem obligația morală de a duce la îndeplinire acest referendum, iar fiecare cetățean român să voteze în funcție de ceea ce crede și ceea ce consideră, conform propriei sale conștiințe.

Valorile familiei sunt fundamentale pentru societatea românească.

În tot acest demers am văzut susținerea pe care au avut-o toate cultele religioase din această țară, iar eu, ca unul care susțin familia creștină, mi se pare un moment de referință pentru România.

În ultima perioadă valorile fundamentale, valorile morale, valori identitare ale societății în care trăim - și nu mă refer doar la România - sunt tot mai atacate peste tot pe glob. Familia a devenit o țintă. Relativizarea moralei are drept principal obiectiv relativizarea familiei, iar acest demers presupune apărarea familiei și a întregii legislații și a tuturor drepturilor și libertăților cetățenești care se cuvin tuturor persoanelor care conviețuiesc în familii. Bineînțeles, nu se restrânge absolut niciun drept.

Am văzut întreaga propagandă care s-a tot desfășurat pe canalele media, puteți să analizați și Constituția României, puteți să analizați și declarațiile Comisiei de la Veneția, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, nu avem de-a face cu nicio restrângere de legislație. Avem de-a face cu o clarificare a legislației și cu o întărire a ceea ce reprezintă familia în România.

De aceea, eu, personal, voi vota pentru această formă, forma propusă de Coaliția pentru familie, și sper că și colegii mei, atât din PNL, dar și dumneavoastră, ceilalți, din PSD, PMP, UDMR, ALDE și Grupul minorităților veți vota așa. Pentru că acestea sunt valori care ne depășesc, sunt valori care țin de morală, de tradiție, de cultură și de biserică, și de fundamentele civilizației europene în care trăim astăzi.

Disoluția familiei înseamnă și disoluția noastră ca oameni, disoluția comunității, disoluția națiunii.

De aceea, în aceste momente în care familia este tot mai atacată pe toate căile - și avem nevoie de apărarea ei prin toate pârghiile legislative și juridice pe care le avem - eu, personal, ca deputat al Partidului Național Liberal, vă invit pe toți să votați acest amendament de modificare a Constituției, așa cum a fost el propus de Coaliția pentru familie și așa cum a ieșit el din Comisia juridică, unde vedem că a primit o rezoluție de adoptare.

Sper că fiecare dintre noi va judeca și sper că indiferent că suntem liberali, că suntem socialiști, conservatori, creștin-democrați, vom alege în consecință de cauză și vom ține cont de ceea ce ne-au cerut românii. Pentru că acest referendum este o dovadă de democrație, o dovadă de civilizație și o dovadă că valorile creștine încă mai înseamnă ceva în România de astăzi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ardelean.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vă mulțumesc foarte mult.

Fac și eu apel, pe această cale, la a menține ceea ce avem stipulat în Codul civil.

Deseori s-a vorbit, vizavi de această chestiune, ca fiind o interzicere a ceva sau luptă împotriva a ceva. Cert este că, în momentul de față, nu avem o luptă împotriva cuiva, ci avem un vot pentru. Un vot pentru o inițiativă cetățenească care, iată, s-a dovedit a fi una foarte puternic susținută.

În momentul în care ai peste trei milioane de semnături - o lucrare impecabilă pe care trebuie s-o felicit - și în același timp cred că este un moment crucial în care trebuie să spunem lucrurilor pe nume, adică suntem sau nu suntem? Ne păstrăm identitatea sau cedăm în fața presiunilor externe? Unele dintre ele care sunt mai vocale, vizavi de altele, care sunt mai puțin vocale.

În acest moment cred că ceea ce trebuie să definim foarte clar este cine suntem noi, iar acest vot pentru acest amendament la Constituție nu este nimic altceva decât o certificare a faptului că într-adevăr avem coloană vertebrală și că putem să susținem identitatea noastră, dincolo de orice fel de ingerințe care sunt venite din diverse sfere, repet, mai mult vocale.

Pentru că ceea ce cred că trebuie să susținem în România astăzi este că 98% din populația țării se declară a fi creștină. Și cred că acest cuvânt, al identității creștine, trebuie să ne definească și pe noi, parlamentari de toate culorile politice.

Vă mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Iordache.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Eu am venit să exprim un punct de vedere al Grupului PSD.

Deci Grupul PSD va susține această inițiativă pentru că, din punctul nostru de vedere, această clarificare în Constituție este bine-venită. Din 2003, atunci când a fost elaborată actuala Constituție, s-a schimbat și Legea referendumului, dumneavoastră știți, cu acel prag de 30%, din care 25%...

Să revin la inițiativă. Într-adevăr, domnul Márton, pe procedură, are dreptate. S-a depus la Senat, în vechea legislatură, s-a discutat acolo la Comisia de constituționalitate, Biroul permanent actual ne-a repartizat-o, la Comisia juridică, au fost dezbateri.

Și, pentru a încheia, vreau să reafirm faptul că Grupul PSD, mâine, la votul final, va susține, în integralitate, această inițiativă.

Nu discutăm de primă Cameră sau a doua Cameră, trebuie adoptată această inițiativă cu două treimi. Asta înseamnă 219 voturi pentru. În condițiile în care între forma adoptată de noi și forma adoptată de Senat sunt diferențe, atunci trebuie, într-un plen reunit, în urma unei comisii de mediere, adoptată cu trei pătrimi.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Simionca.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va susține această inițiativă. Eu, personal, cu toate că am trăit în Statele Unite peste 10 ani și oamenii văd democrația altfel, cred că trebuie să ne păstrăm valorile creștin-ortodoxe și cred că familia este formată dintr-un bărbat și o femeie; clar și răspicat.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții la dezbateri generale?

Domnul... apăsați, domnule deputat, păi...

Vă rog, poftiți la microfon. Poftiți, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Varujan Vosganian:

Vă rog să mă iertați, dar e greu, după atâta vreme de Senat, să mă obișnuiesc. Dar vă promit că am să fiu un deputat destoinic.

Stimați colegi,

În primul rând, aș vrea să exprim, din partea Grupului parlamentar al ALDE, susținerea pentru această propunere de revizuire a Constituției.

Am luat însă cuvântul pentru a adăuga unele nuanțe la cele spuse de colegii mei.

Aș vrea să convingem opinia publică de faptul că această opțiune a noastră nu este îndreptată împotriva nimănui. Faptul că eu cred că într-o familie un copil trebuie să-i spună unuia dintre părinți "mamă" și celuilalt "tată" face parte din educația mea. Faptul că eu cred că șansa de reîmprospătare, de revigorare a poporului român stă în familia care procreează și care își educă odraslele în spiritul valorilor tradiționale și al năzuințelor, face parte din destinul meu de român și cred eu că face parte din trăinicia noastră, ca națiune.

În același timp, faptul că noi omagiem spiritul duios al maternității și cel protector al paternității nu este îndreptat împotriva nimănui. Noi nu încercăm să îngrădim drepturile nimănui și fiecare poate să-și ducă viața așa cum dorește. Credem însă că familia este o instituție fundamentală a poporului român și, în fundamentele poporului român, familia trebuie definită în acest fel.

Acesta este mesajul nostru care este în același timp un mesaj tradiționalist, dar un mesaj care privește către viitorul acestei națiuni, dar în același timp și un mesaj de toleranță.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mai sunt intervenții de ordin general? Nu.

Domnul Nicolicea, procedură.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Márton Árpád a explicat corect. Enumerarea ordinii Camerelor se referă doar la legile obișnuite, nu la legile care vizează revizuirea Constituției.

De asemenea, în momentul în care, așa cum s-a spus, există diferențe, măcar de o virgulă, între cele două Camere, se face o comisie de mediere. Și dacă nici acolo nu se ajunge la o soluție unanim acceptată, se va dezbate în plenul reunit, se va vota cu trei pătrimi. Abia după aceea, poporul își va exprima suveranitatea, pentru că este un referendum decizional, diferență majoră față de referendumul consultativ, unde rezultatul este opțional, este consultativ.

Deci este pentru prima dată, după revizuirea Constituției, când poporul își va exprima suveranitatea, altfel decât prin încercare de demitere a unui președinte.

În rest, felicit pe toată lumea, am văzut atmosferă pro revizuire, în acest sens, de aceasta depinde faptul că putem să știm ce suntem sau ce vom fi: nimic fără Dumnezeu! (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La amendamente admise... respinse, dacă sunt intervenții?

Domnul Andronache.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În primul rând, o chestiune de procedură. Vă rog să observați că este ora 17,14. Programul de lucru aprobat era până la ora 17,00, așa că vă rog să precizați dacă continuăm dezbaterea sau ne oprim aici.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

La ora 17 fără 5 sau mai corect 16,55, am început dezbaterea acestei legi. Voiați s-o opresc la... în pline dezbateri generale?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gabriel Andronache:

Procedura așa spune, Regulamentul.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Vă rog, continuați cu amendamentul, îmi asum eu această eroare.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gabriel Andronache:

În regulă.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

OK.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gabriel Andronache:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Voi prezenta amendamentul cuprins în Anexa nr. 2 - amendamente respinse, cu precizarea că acest amendament are sprijinul politic al Partidului Național Liberal.

Amendamentul este următorul: "Familia are dreptul la ocrotire din partea societății și a statului prin măsuri economice și sociale, inclusiv prin încheierea căsătoriei. Căsătoria este uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie, având la bază egalitatea între soți, dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor".

Am depus acest amendament, stimați colegi, pentru că eu am dreptul să vorbesc despre această chestiune. Și am dreptul să vorbesc despre această chestiune pentru că am fost unul din cei 3 membri ai Comisiei de elaborare a Codului civil, care a semnat amendamentul de introducere în Codul civil a acestei reglementări, anume: căsătoria este uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie.

Dar în dezbaterile lungi din Comisia de elaborare a Codului civil s-a spus foarte clar că norma aceasta rămâne la nivel de lege organică. Niciodată - și acesta a fost cuvântul - în cadrul dezbaterilor din Comisia de elaborare a Codului civil, această normă nu va fi constituționalizată, tocmai pentru a nu afecta drepturile și libertățile altora.

Iată însă că ceea ce am discutat acum câțiva ani în Comisia de elaborare a Codului civil astăzi vine și se încalcă. Am deschis atunci cumva Cutia Pandorei - stau și mă întreb - atâta vreme cât înțelegerea politică a fost aceea de a adopta la acel moment acel amendament, și de a rămâne doar în legislație de nivel organic, și de a nu aduce în Constituție această chestiune? Este o întrebare la care trebuie să răspundem.

În mod evident că, prin constituționalizare, vom încălca drepturi fundamentale ale unor cetățeni. Este evident că excludeți filiația din Constituție. Este evident că mama care își crește copilul nu va mai fi protejată de o normă constituțională prin modul în care încercați acum să reglementați.

De aceea, cred că textul, așa cum este propus, este o greșeală. Și totodată mai sunt multe alte aspecte de discutat pe acest amendament.

Uitați-vă, vă rog frumos, în Carta Fundamentală a Drepturilor Omului, cartă fundamentală care este parte a Tratatului de la Lisabona. În această cartă, la art. 9, dreptul la căsătorie este distinct de dreptul la familie. A include noțiunea de familie în noțiunea de căsătorie, vă repet, este o greșeală.

Și, din perspectiva aceasta, am considerat că un astfel de amendament, așa cum l-am elaborat noi, și anume, de a aduce textul și de a-l raporta la denumirea acestui art. 48 - vă reamintesc, denumirea art. 48 este "Familia", nu "Căsătoria", forma pe care v-o propunem este cea corectă, aceea de a spune că statul ocrotește familia, inclusiv prin căsătorie. Căsătorie definită, în amendamentul pe care vi-l propunem, ca fiind "uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie." Despre asta este vorba în amendament.

Și nu uitați un lucru, vă spun de pe acum. S-a vorbit despre faptul că ar fi falsă afirmația că se urmărește restrângerea unor drepturi. Eu cred că aceasta este doar prima încercare. Scopul final, după părerea mea - bineînțeles, este doar părerea mea - este de a se ajunge la restrângerea drepturilor fundamentale ale femeii în România.

Vă mulțumesc mult.

Și vă rog să supuneți la vot acest amendament.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

18 voturi pentru, 96 împotrivă, 8 abțineri, 2 colegi care n-au votat. Amendamentul a rămas la fel, respins.

Alte... la amendamente dacă mai sunt intervenții? Nu sunt.

Legea merge la votul final, în această formă.

Ședința consacrată dezbaterilor a luat sfârșit. Urmează ședința consacrată interpelărilor.

 
    Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După o scurtă pauză

       

(În continuare, ședința a fost condusă de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Stimați colegi,

Continuăm cu partea a doua a ședinței noastre de astăzi, consacrată primirii răspunsurilor orale la interpelările adresate Guvernului.

Începem cu primul răspuns. La interpelarea domnului deputat Sighiartău Robert-Ionatan. Este în sală, în primul rând? Nu este în sală. O să primească atunci răspunsul în scris.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Ilie Toma

Domnul deputat Toma Ilie. Este în sală? Este în sală. O să rog atunci Ministerul Dezvoltării Regionale să răspundă.

Doamna secretar de stat, vă rog.

Mulțumesc.

Îl doriți în scris, fără să... ? Și vreți să spuneți... să interveniți, fără... fără să mai citească doamna secretar de stat...

Vă rog.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Ilie Toma:

Vă mulțumesc.

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Mulțumesc Ministerului Dezvoltării Regionale pentru promptitudine. Am primit răspunsul în scris. Era vorba de acele programe de investiții pe noul buget, pentru fiecare județ în parte, în speță, pentru județul Hunedoara.

Mulțumesc doamnei ministru Shhaideh pentru vizita făcută în județul Hunedoara. Și vreau să vă spun... apreciez promptitudinea maximă de care a dat dovadă. Înainte de a veni răspunsul, dânsa a făcut vizită în județ, s-a întâlnit cu toți primarii din județul Hunedoara, indiferent de coloratura politică.

Vă mulțumesc încă o dată.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Da.

Vă mulțumesc și eu.

Ați primit răspunsul în scris...

 
Video in format Flash/IOS   Csoma Botond

Domnul deputat Moldovan Sorin? Nu este în sală.

Doamna deputat Vlăducă Oana-Silvia - Ministerul Transporturilor. Doriți răspunsul în scris? Da. Dorește răspunsul în scris.

Dumneavoastră, dacă nu mă înșel, aveți 3 interpelări. La toate cele 3 doriți răspunsul în scris.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Todoran Adrian-Mihăiță se află în sală? Nu. Va primi răspunsul interpelării în scris.

Domnul deputat Csoma Botond? Vă rog. Din partea Ministerului Transporturilor o să primiți răspunsul în scris. Domnul deputat, sunteți de acord?

(Domnul deputat Csoma Botond, din sală, precizează că dorește și răspunsul oral.)

Poftiți? Bun.

Doamnă secretar de stat, vă rog frumos să răspundeți la interpelarea adresată de către colegul nostru.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Maria Magdalena Grigore (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Bună ziua!

Mulțumesc.

Referitor la interpelarea dumneavoastră, formulată în ședința Camerei Deputaților, cu nr. 70B din 2017, înregistrată la Ministerul pentru Relația cu Parlamentul, în data de 9.03.2017, având ca obiect "Situația Parcului Feroviarilor din Cluj-Napoca", vă comunicăm următoarele.

Adunarea Generală a Acționarilor a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR - SA, prin Hotărârea nr. 56 din data de 15.09.2016, a avizat transmiterea terenului în suprafață totală de 53.457 m.p., aferent Parcului Feroviarilor, situat în intravilanul municipiului Cluj Napoca, din domeniul public al statului român, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, cu drept de concesiune în favoarea CFR SA, în domeniul public al municipiului Cluj Napoca, care va fi supusă aprobării prin hotărâre de Guvern.

Odată cu efectuarea transferului, se va proceda la modificarea inventarului domeniului public al statului, Anexa nr. 1 la Contractul de concesiune încheiat între MTCT și CFR SA, prin diminuarea suprafeței aferente cu suprafața de teren respectivă.

CN CFR SA, prin Direcția Tehnică, a transmis, Consiliului Local Cluj Napoca, Hotărârea AGA din data sus-menționată, urmând ca prin grija solicitantului, respectiv Consiliul Local Cluj Napoca, să se procedeze la întocmirea documentației necesare emiterii hotărârii de Guvern, prin transmiterea terenului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările și completările ulterioare.

Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene a inițiat Proiectul de Hotărâre de Guvern privind transmiterea terenului din domeniul public al statului, din administrarea MT și aflat în concesiunea CN CFR SA, în domeniul public al municipiului Cluj Napoca, în care Ministerul Transporturilor are calitatea de coinițiator, și a fost avizat de MT, în data de 16 martie 2017.

Vă mulțumim pentru interesul exprimat și vă asigurăm că depunem toate eforturile pentru a răspunde prompt și pozitiv solicitărilor dumneavoastră.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Maria Magdalena Grigore:

... Este în circuitul de avizare. A trecut de Ministerul Transporturilor și de MDRAP, trebuie să intre în ședința de Guvern.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Lămuriri suplimentare? Sigur că da.

Vă rog, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Csoma Botond:

Mulțumesc pentru răspuns.

Doamna secretar de stat a amintit că... Consiliul Local al municipiului Cluj Napoca trebuie să elaboreze... să întocmească o documentație. Dar această documentație, după știința mea, deja a fost întocmită și trimisă la minister.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Maria Magdalena Grigore (din sală):

Da. Suntem în faza în care Hotărârea de Guvern... de avizare.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Csoma Botond:

De avizare...

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Video in format Flash/IOS   Alin Vasile Văcaru

Domnul deputat Văcaru Alin Vasile? Se află în sală? Da.

Răspuns la interpelarea...

Video in format Flash/IOS    

Domnul Alin Vasile Văcaru:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Am primit deja răspunsul de la domnul președinte al Casei Naționale de pensii. Vreau să-i mulțumesc pentru operativitate și sper într-o colaborare la fel de bună și de acum încolo.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bun.

Mulțumesc și eu.

Doamna deputat Intotero Natalia-Elena, nefiind în sală, va primi răspunsul în scris, la interpelarea către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.

Bun. Iar pentru ultima interpelare se solicită amânare. E interpelarea adresată Ministerului pentru Mediul de Afaceri și Comerț, de colega noastră Intotero Natalia-Elena, de la PSD.

Vă mulțumesc.

Declar închisă ședința noastră de astăzi.

 
       

Ședința s-a încheiat la ora 17,33.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 25 ianuarie 2020, 15:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro