Sorin-Avram Iacoban
Sorin-Avram Iacoban
Ședința Camerei Deputaților din 11 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/16-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 11-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 februarie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.5 Sorin-Avram Iacoban - declarație politică cu tema: "Caracterele constituționale ale statului român au nevoie de protecție juridică penală";

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul deputat Sorin Iacoban.

Se pregătește domnul deputat Mihai Deaconu.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Constituția României, construită ca Lege fundamentală, este dispoziția legală supremă din țara noastră. Constituția României reprezintă esența statului român, prin raportare la caracterele sale constitutive, relevate în art. 1 alin. (1) și, implicit, în art. 12 al acesteia. Legiuitorul român a prevăzut o protecție adecvată pentru cele două articole enumerate, trecând în ilicitul penal fapta de "defăimare a țării și a națiunii", faptă care încalcă ordinea constituțională, așa cum bine se stabilește în art. 30 alin. (7) din Legea fundamentală, unde se precizează: "Sunt interzise de lege defăimarea țării și a națiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură națională, rasială, incitarea la discriminare, la separatism teritorial".

Din păcate, deși această infracțiune a fost introdusă prin Legea nr. 140/1996, prin Legea nr. 278/2006 aceasta a fost scoasă din sfera ilicitului penal, prin abrogarea expresă a dispoziției de incriminare, lăsând normele constituționale fără protecție juridică penală, oferind pentru acestea o protecție simbolică, de natură contravențională, prin Legea nr. 60/1991 și Legea nr. 61/1991. Or, în speță, a oferi Legii fundamentale, considerată lege supremă într-un stat, doar o protecție simbolică în materie contravențională nu reprezintă nimic altceva decât o eroare gravă a legiuitorului, eroare care trebuie îndreptată.

Faptul că această orientare a legiuitorului reprezintă o eroare gravă a fost confirmat și de Curtea Constituțională a României, care s-a pronunțat asupra neconstituționalității Legii nr. 278/2006, considerând că abrogarea expresă a dispoziției de incriminare, deci și a infracțiunii de "defăimare a țării și a națiunii", este profund neconstituțională.

Chiar dacă Parlamentul României a întârziat foarte mult punerea în aplicare a Deciziei Curții Constituționale, obligația nu s-a prescris din punct de vedere legal, astfel încât îmi rezerv dreptul ca săptămâna viitoare să depun un proiect de lege de reincriminare a infracțiunii menționate, aceasta reprezentând, printre altele, un act de reparație morală la Constituția României.

În ultima perioadă, asistăm la o ofensivă totală împotriva dispozițiilor art. 12 din Constituție, care are denumirea marginală "Simboluri naționale" și care stabilește cadrul juridic în ceea ce privește existența Drapelului național, a Zilei naționale, a Imnului național, a Stemei și Sigiliului statului. Această ofensivă generală a fost ușurată și de faptul că, din nou, legiuitorul român, aflându-se într-o eroare evidentă, mai mult sau mai puțin provocată, a dezincriminat infracțiunea de "ofensă adusă unor însemne", situată la capitolul "Infracțiuni contra autorității", din Codul penal al României.

Pentru faptul că unii dintre colegii mei de la Senat au sesizat această eroare și au depus un proiect de lege de reincriminare a acestei infracțiuni, nu mai insist asupra protecției juridice penale, care este necesară și pentru art. 12 din Constituție. Cu toate acestea, am constatat faptul că Legea nr. 75/1994, lege-cadru care reglementează, în amănunt, arborarea Drapelului României, intonarea Imnului național și folosirea Sigiliilor cu Stema României de către autoritățile și instituțiile publice, nu mai este îndestulătoare în ceea ce privește raportarea acesteia la noile realități pe care le trăiește țara. Astfel, Drapelul României este dat jos de pe clădirile instituțiilor publice sau este înlocuit cu banderole negre, în semn de dispreț, sau cu drapele ale unor state străine, în timp ce Imnul național este dublat sau înlocuit de imnuri ale unor state străine sau ale unor organizații constituite pe criteriu teritorial și etnic, care cer, la nivel național, segregarea teritorială.

Având în vedere toate cele precizate, vă anunț, pe această cale, că săptămâna viitoare voi depune un proiect de lege de modificare a acestei legi, Legea nr. 75/1994, care va avea ca principal scop repunerea Drapelului național și a Imnului național la locul meritat, conform dispozițiilor art. 12 din Constituția României.

Nu în ultimul rând, prin modificările făcute, am căutat să sensibilizez opinia publică în ceea ce privește rolul și însemnătatea Imnului și Drapelului național, conferindu-le acestora prestigiul oferit de lege.

Vă mulțumesc.

Sorin-Avram Iacoban, deputat de Iași.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 aprilie 2021, 14:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro