Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.186/29-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-09-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 21-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 octombrie 2015

6. Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Planul de acțiune al UE privind returnarea - COM(2015)453 (PH CD 90/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PHC nr. 90/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Următorul, COM 453, Proiectul de Hotărâre privind aprobarea opiniei referitoare la comunicarea Comisiei către Parlamentul European, plan de acțiune al Uniunii Europene privind returnarea.

Vă rog, doamna Ana Birchall.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Vă mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe rapoartele primite de la comisiile sesizate în fond, precum și pe punctele de vedere primite de la instituțiile și ministerele consultate.

Pe scurt, Comisia pentru afaceri europene a precizat că au fost evidențiate de către Comisia Europeană performanțele necorespunzătoare ale statelor membre în materie de returnare, în condițiile în care emiterea ordinelor de returnare și aplicarea lor rămâne în sfera de competență exclusivă a statelor membre.

Această lipsă de rigoare afectează nu doar eficacitatea sistemului Uniunii Europene în materie de returnare și de azil sau posibilitatea de a oferi ajutor celor îndreptățiți, ci și statul de drept, în opinia noastră. Aceasta, pentru că neaplicarea propriilor legi și a legislației europene nu definește un stat de drept, iar în plan politic intern, neaplicarea legilor statului contribuie la exacerbarea mișcărilor politice extremiste antiimigrație și antieuropene, care deturnează democrația, paradoxal, tocmai în dezavantajul tuturor imigranților, în opinia noastră.

De asemenea, susținem angajamentul comisiei de a se concentra pe asigurarea aplicării depline a Directivei privind returnarea, inclusiv prin procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor. Returnarea rămâne printre cele mai severe acțiuni ale Uniunii, față de persoanele care nu au comis acte antisociale, care nu reprezintă un pericol și care au învestit încredere și speranță în Uniune. De aceea, susține preferința declarată a Comisiei Europene pentru returnarea voluntară.

Statele membre au dreptul legal de a aplica proceduri simplificate și rapide de returnare în cazul migranților reținuți sau prinși în cazul trecerii ilegale a frontierei, în opinia noastră, tocmai pentru că adoptarea unor astfel de decizii poate fi justificată de imperativul securizării frontierelor externe ale Uniunii.

De asemenea, recomandăm, în paralel cu măsurile prevăzute în vederea returnării în țările de origine, să fie investigate și posibilitățile de a fi sprijinite terțele state unde solicitanții s-ar putea stabili.

Opinia, în sensul larg redactat de comisia noastră, a fost dezbătută în ședința din 6 octombrie a.c. și a fost adoptată în unanimitate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Intervențiile grupurilor? Domnul Cupșa, 3 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Cupșa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Regulamentar, dar țin să răspund întrebărilor critice formulate de domnul Ganț și de către domnul Márton, întrebări, de altfel, absolut justificate. Când vorbim despre principiul subsidiarității, într-adevăr, putem afirma că ne-am bazat rezerva de fond asupra propunerii legislative privitoare la mecanismul permanent de transfer, precum și pe același principiu ne-am fundamentat dorința de a lua toate deciziile prin consens și de a ne asuma voluntar toate obligațiile pe care le incumbă acest transfer de migranți.

Deci, la baza acestor decizii ale noastre, a opiniilor anterior exprimate stă principiul subsidiarității, pe care l-am valorificat așa cum am înțeles.

În ceea ce privește COM 453/2015, acest plan de acțiune al UE privind returnarea, Partidul Național Liberal va vota acest proiect de hotărâre, pentru că această opinie este în acord cu politica pe care noi înțelegem să o facem.

Returnarea în sine este o urmare a soluționării unei cereri de azil. În egală măsură, returnarea este un mijloc preventiv prin care să încercăm să stopăm afluxul migraționist, așa cum returnarea în sine este, de asemenea, un mijloc de protecție a intereselor azilanților care sunt îndreptățiți să rămână în Uniunea Europeană, în statele din Uniunea Europeană și care vor putea, în felul acesta, să fie protejați mai bine, mai eficient, în măsura în care cei neîndreptățiți vor fi returnați fie și în terțe țări, fie în țările de origine.

Nevoia acestui plan de acțiune privind returnarea apare ca urmare a lipsei de rigoare cu care statele care au competența deplină, statele membre ale Uniunii Europene care au competență deplină în a soluționa cererile de azil înțeleg să acționeze. Este evident că, nesoluționând în acord cu legislația comunitară, respectiv în acord cu dreptul pozitiv național, cu legislația națională aceste cereri de azil, întârziind mult soluționarea acestor cereri de azil, se aduce în discuție nu doar funcționarea instituțiilor și a autorităților Uniunii Europene, a celor comunitare, cât se aduce în discuție chiar funcționarea unui stat de drept. Ce fel de stat de drept este acela în care legislația națională este trecută cu vederea, nu este aplicată pentru perioade lungi de timp și în legătură cu probleme atât de sensibile, atât de delicate cum este soluționarea unei cereri de azil?!

În considerarea tuturor celor regăsite în această opinie, opinie elaborată și temeinic fundamentată, Partidul Național Liberal va vota pentru adoptarea proiectului de hotărâre în cauză.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 28 septembrie 2020, 6:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro