Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.186/29-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-04-2021
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 21-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 octombrie 2015

10. Dezbaterea Proiectului de Lege privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor provenite din ambalaje (PL-x 566/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 566/2015

Video in format Flash/IOS

11. Proiectul de Lege privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor provenite din ambalaje, PL-x 566/2015.

Din sală:

Ordinea de zi a fost schimbată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Profităm de prezența doamnei ministru Grațiela Gavrilescu. După această poziție s-a introdus cealaltă, cu Delta Dunării, respectiv 513.

Deci PL-x 566/2015, caracter ordinar.

Procedură de urgență.

O invit pe doamna ministru Grațiela Gavrilescu pentru a prezenta.

Video in format Flash/IOS

Doamna Grațiela Leocadia Gavrilescu (ministrul mediului, apelor și pădurilor):

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor deputați,

Domnilor deputați,

Cu onoare am venit astăzi în fața dumneavoastră și împreună cred că vom trece prin votul de la sfârșitul zilei de astăzi legea care aduce, pentru România, o bilă albă, pentru că legea pe care Guvernul României a promovat-o, de transpunere a unei directive europene pentru ambalaje, deșeuri provenite din ambalaje, trenează de foarte mulți ani, din 2013. A venit, într-adevăr, momentul ca prin votul dat de fiecare să aprobăm această transpunere a directivei europene.

Eu am încredere că, așa cum și ieri, în comisiile reunite - Comisia pentru industrii și Comisia pentru mediu - toți parlamentarii au înțeles că este, efectiv, o transpunere a directivei europene, urmând ca în perioada următoare, după ce vom face dezbateri multiple cu toți factorii implicați - nu numai cu noi, deputații, ci și cu reprezentanții Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și, bineînțeles și cu cele două comisii, dar și cu ONG-urile și cu producătorii de ambalaje și cu autoritățile publice locale și, nu în ultimul rând, vom informa întocmai fiecare cetățean de cum trebuie să colecteze selectiv și ce trebuie să se întâmple cu deșeul produs de el și ce valoare are acel deșeu, ținând cont că și România trebuie să se alinieze normelor internaționale și că în perioada următoare trebuie să implementăm un proces integrat pentru valorificarea lor, ne dorim, așa cum vă spuneam și acum câteva săptămâni, ca măcar în anul 2020 să producem deșeuri zero, la groapă să ducem cât mai puțin. Iar toate aceste ambalaje - deșeuri produse din ambalaje - să le reintroducem în procesul de fabricație.

Și uite așa, ne aliniem directivelor europene și atingem nivelul de economie circulară.

Eu vă mulțumesc.

Mulțumesc colegilor mei din cele două comisii și consider că, în perioada următoare, veți fi - indiferent dacă sunteți la putere sau în opoziție - veți veni să dezbatem împreună aceste probleme. Pentru că în felul acesta scăpăm de multiplele gropi de gunoi, care sunt la puterea a zecea, a douăzecea, a treizecea umplute.

Eu am mare încredere în dumneavoastră, așa cum am avut de fiecare dată, și sper ca la sfârșitul zile, prin votul final, să scăpați România de un infringement.

Este dreptul nostru, al tuturor, nu să plătim bani din banii bugetului de stat și din banul fiecăruia pentru niște greșeli, pentru că nu am fost în stare, până la ora actuală, să transpunem o directivă europeană.

Eu vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Îl rog pe domnul președinte Iulian Iancu să prezinte raportul comun al Comisiei pentru mediu și al Comisiei pentru industrii.

Să ne prezentați și timpul, domnule președinte, la final.

Procedură de urgență

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Stimați invitați,

Doamna ministru,

Avem în dezbatere un proiect de lege extrem de important.

Așa cum s-a spus, vizează pe de o parte economia circulară, pe de altă parte avem o țintă de doar 5% în reciclare și, ca atare, este un obiectiv de țară strategic.

Prin urmare, aș vrea să vă informez că Senatul a adoptat proiectul de lege.

De asemenea, avem un aviz favorabil al Consiliului Legislativ și două dezbateri în Cameră, respectiv în data de 22 septembrie, dată la care plenul, după dezbateri, a stabilit transmiterea spre completare, reanalizare la comisie a proiectului de lege. Proiect de lege, care, în fapt, a urmărit adaptarea și actualizarea legislației naționale cu noile reglementări europene în acest domeniu, în contextul îndeplinirii angajamentelor ce îi revin României și care derivă din calitatea sa de membru al Uniunii Europene, ca urmare a transpunerii Directivei 2013/2 a Uniunii Europene, contribuind la protecția, conservarea și îmbunătățirea calității mediului, precum și a sănătății și securității generale a populației.

După dezbateri, cele două comisii au hotărât cu majoritate de voturi adoptarea proiectului de lege cu amendamente admise.

Propun plenului, domnule președinte, două minute dezbateri generale, un minut pe articole.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Supun votului dumneavoastră timpul propus de domnul președinte Iulian Iancu.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 102 voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere, timpul a fost aprobat.

În continuare, stimați colegi, la dezbateri generale, Grupul PNL, o intervenție. Este procedură de urgență. O intervenție de grup.

Grupul PNL, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor-Gheorghe Manea:

Domnule președinte,

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Avem o veste bună și una rea.

Astăzi cred că vom reuși să scăpăm de o procedură de infringement votând PL-x nr. 566, Proiectul de Lege privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor provenite din ambalaje.

Vestea rea e că, de mâine, ar trebui să ne apucăm să facem cu adevărat o lege care să îndeplinească țintele directivei europene și care să dezvolte în România o industrie cu locuri de muncă, cu bani la buget cu adevărat.

Așa cum spunea și doamna ministru, am stat prea mult timp și pe ultima sută de metri am reușit să producem o lege pentru evitarea procedurii de infringement.

De aceea, Grupul Partidului Național Liberal astăzi va vota pentru această lege, dar este necesar să avem o lege cu adevărat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PSD, cine intervine?

Domnul Iacoban, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi și colege,

Acest proiect de Lege privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor provenite din ambalaje într-adevăr este un proiect foarte important.

În ceea ce privește transpunerea legislației europene în legislația românească, așa cum se preciza și înainte - e vorba de Directiva 2013/2 a Uniunii Europene, a Comisiei - de modificare a Anexei 1 la Directiva nr. 94/62 a Comisiei Europene și a Parlamentului European care are ca obiect protecția, conservarea și îmbunătățirea calității mediului și a sănătății și securității generale a populației. Se abrogă astfel Hotărârea de Guvern nr. 621, asigurând transpunerea integrală a legislației europene în legislația românească.

Care sunt prevederile principale ale acestui proiect de lege: se reevaluează definiția ambalajului, se reevaluează regimul juridic al ambalajelor, se stabilesc priorități în ceea ce privește reutilizarea și reciclarea ambalajelor.

De asemenea, foarte important, se atribuie Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor calitatea de autoritate publică centrală pentru protecția mediului, cu următoarele competențe: inițiază și elaborează proiecte de lege în domeniul ambalajelor și deșeurilor provenite din ambalaje; notifică Comisia Europeană pe măsurile vizate în acest domeniu; asigură modificarea și completarea regulamentelor existente; fixează obligații operatorilor economici cu privire la ambalajele introduse în activitatea comercială.

Prin urmare, vă propun să votați acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții din partea grupurilor parlamentare? Domnul Deaconu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Doamna ministru,

Grupul parlamentar național și democrat susține acest proiect de lege care are ca obiect crearea cadrului legal unitar privind gestionarea ambalajelor și a deșeurilor provenite din ambalaje ca urmare a necesității adaptării și actualizării legislației naționale cu noile reglementări europene în acest domeniu.

Considerăm că este un demers justificat, care trebuie susținut pentru că reprezintă asumarea angajamentelor statului român ca stat membru al Uniunii Europene.

Vom vota pentru acest proiect.

Vă mulțumim.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Antal, Grupul UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă mărturisesc că, în comisie, m-am abținut la votul privind acest proiect de lege nu pentru conținutul legii și nu pentru a prelua o directivă ad integrum a Uniunii Europene, ci pentru simplu motiv că deodată a devenit ceva foarte urgent, ceva ce ar fi trebuit să fie aprobat acum un an și jumătate sau acum doi ani. Și acum s-a făcut raportul repede și astăzi e și pe ordinea de zi.

Grupul nostru parlamentar nu se opune și nu s-a opus niciodată preluării directivelor europene.

Am sugerat la dezbatere doamnei ministru câteva idei și aș dori să le reiterez și aici.

Și anume: ca Ministerul Mediului, care va implementa aceste directive, să aibă o colaborare mult mai strânsă cu Ministerul Educației, având în vedere faptul că problema colectării selective a deșeurilor - la modul general - această problematică trebuie să înceapă deja în primul an de școală pentru noua generație care crește, în așa fel ca să avem o cultură a gestionării deșeurilor, pentru că actualmente încă mai ducem lipsă de așa ceva. La fel, să revizuim puțin și Legea salubrizării, vizavi de implementarea directivelor, și să încercăm să ne raliem obiceiurilor din celelalte state și să ajungem la nivelul colectării și stabilirii taxelor pentru volumul colectat, respectând principiul cine poluează, plătește, pentru că așa am ajunge ca și firmele de salubrizare și operatorii economici să fie cointeresați în a colecta și a distribui acele obiecte pentru colectarea deșeurilor prin care să se facă această diferențiere de după selecție. Și aș dori să atrag atenția și să vă citesc din art. 14 două pasaje,

ce obligații avem în urma preluării Directivei: "...reciclarea a minimum 55% din greutatea totală a materialelor de ambalaj conținute în deșeurile de ambalaje, cu realizarea valorilor minime pentru reciclarea fiecărui tip de material conținut în deșeurile de ambalaje și valorile obiectivelor".

Vă rog să fiți atenți: 60% din greutate pentru sticlă, 60% pentru hârtie de carton, 50% din greutate pentru metal, 15% din greutate pentru lemn și 22,5% din greutate pentru plastic, considerându-se numai materialul reciclat sub formă de plastic.

Actualmente, după statisticile prezentate la nivel de țară, acest lucru se realizează cam la nivel de 5%.

Deci mare atenție, pentru că ne așteaptă totuși un program deosebit și toți factorii care se implică, administrația centrală, administrația publică, ar trebui să fie conștienți de acest lucru și să respecte într-adevăr această Directivă, pentru că avem foarte multe programe și avem foarte multe de făcut.

Practic, și la valorificarea instalației de incinerare, cu valorificare de energie de minimum 60% din greutatea deșeurilor provenite din ambalaje, pentru că acest lucru ține și de eficiența energetică, într-un fel, la care din nou ne-am raliat și avem programe până prin 2020, vizând posibilitățile de izolare termică, pentru eficientizarea patrimoniului, adică a clădirilor care sunt în proprietatea...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

... administrațiilor publice locale și aceste două lucruri coroborate, probabil, o să ne dea rezultatele scontate până în anul 2020.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Și ultimul vorbitor, domnul Cernea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Salut acest pas legislativ, chiar dacă el vine cu întârziere, către o economie circulară, sustenabilă și verde. Cu cât reciclăm mai mult, cu atât creștem performanța economică, protejăm mediul, gestionăm în mod eficient resursele, iar deșeurile sunt o resursă, o resursă economică și o economie performantă și prietenoasă cu mediul se bazează pe o astfel de abordare.

Economia circulară presupune însă și o reformare a sistemului energetic, punându-se un accent pe sursele generabile de energie și aici cred încă că avem foarte multe de făcut.

Mai devreme, un coleg de-al nostru ne-a spus că ne transmite o veste bună și una proastă. Dimpotrivă, eu cred că ne-a transmis două vești bune. Ideea că avem de făcut un lucru bun, chiar dacă el cere un anumit efort, nu este o veste proastă, ci reprezintă împlinirea menirii noastre principale în Parlament, și anume aceea de a face legi bune și importante pentru România.

Nu pot, însă, să trec peste o chestiune de procedură despre care am mai vorbit aici. Rapoartele pentru proiectele de lege au, conform Regulamentului, niște termene. Deși este procedură de urgență, ar fi trebuit să ne fie înmânat raportul și pentru acest proiect de lege acum câteva zile, fiind Cameră decizională.

Iată însă că raportul are data de astăzi. Țin foarte mult la respectarea Regulamentului. Am făcut apeluri peste apeluri la președinții de ședință, la președintele Camerei să respectăm Regulamentul și sub acest aspect, pentru că aducem o umbră asupra fiecărei legi pe care o adoptăm cu încălcarea Regulamentului.

Sper... nici nu știu ce ar mai trebui să fac... sper cumva să vină o zi în care să respectăm cu strictețe Regulamentul Camerei Deputaților.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mergem la amendamentele admise. Sunt 32.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt.

De la 1 la 10, dacă sunt observații? Nu sunt.

De la 11 la 20, dacă sunt observații? Nu sunt.

De la 21...

La ce? La 30. La 30 aveți, da?

La 31? La 30.

De la 21 la 29 - adoptat.

La 30, domnul Márton Árpád are o observație.

Vă rog, vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Nu vă supărați, când am citit art. 29, mai ales modificările care s-au introdus, juristul din mine s-a revoltat și, din start, spun că ar trebui Comisia juridică să citească cu mai mare atenție proiectele de lege cu care este sesizată pentru aviz.

Vă rog să observați, în art. 29, forma amendată zice: "reglementările existente emise în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului... privind gestionarea..." etc., etc. s-a introdus: cu excepția unui ordin de ministru ... rămân în vigoare".

La pct. 32 art. 31 se abrogă Hotărârea Guvernului. Deci ceea ce s-a emis pe baza acelei hotărâri rămâne în vigoare, se abrogă hotărârea Guvernului, prin consecința modificării, nici Ordinul de ministru nr. 2742 nu mai e în vigoare, dar licențele eliberate pe baza acelei hotărâri rămân în vigoare.

Colac peste pupăză, art. 30 zice: "Anexele 1-4 fac parte integrantă din prezenta lege" și ulterior se spune că aceste anexe pot fi modificate prin ordin de ministru, adică text de lege modificat prin ordin de ministru, nici măcar prin hotărâre de Guvern, ci prin ordin de ministru!

Să nu mai vorbim de faptul că în Anexa 1 mai apar niște ciudățenii: exemple ilustrative, constituie ambalaje, nu constituie ambalaje. Exemple ilustrative. Avem astfel de exemple ilustrative, patru la rând, în aceeași anexă care se poate modifica prin hotărâre de Guvern, adică prin ordin de ministru, conținând semnificația termenilor, care de obicei apare în primele articole, câteodată apare și la final, dar de obicei semnificația termenilor nu poate fi modificată prin ordin al ministrului.

Am făcut această observație, sper să apară cât mai repede o hotărâre de Guvern de aplicare a acestei legi și să se corecteze toate aceste inadvertențe, dar, onor Comisia juridică, citiți cu atenție textele de lege care vin pe la dumneavoastră, că așa ceva nu e posibil să fie adoptat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Dar aveți observații? Aveți doar niște comentarii la 30.

Domnule Iancu, vreți să interveniți?

Domnule Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Deci, dacă a apărut o astfel de problemă, e limpede că va trebui să ne uităm foarte atent pe acuratețea exprimării în text, pentru că hotărârea de Guvern rămâne valabilă pentru licențele care au fost emise și după care, odată cu apariția acestei legi, intră în vigoare prevederile legii și dispare ce a fost până aici de la licențele emise în baza hotărârii de Guvern.

Ca să înțelegem corect, va trebui să ne uităm acum foarte atent împreună pe text, ca exprimarea să fie pe înțelesul tuturor cititorilor și aș vrea să cerem un răgaz de un minut cu specialiștii din stafful Direcției juridice, ca să ne convingem că exprimarea spune exact ce a avut în intenție legiuitorul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Nicolăescu a cerut și apoi domnul Márton Árpád.

Vă rog, domnule Eugen Nicolăescu, liderul Grupului PNL.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință,

Cred că graba strică treaba. Tot ce am ascultat de la această tribună înseamnă că, de fapt, nu suntem în fața unui text care să însemne o lege clară, ușor și pentru toată lumea de aplicat corect.

Avem, cred, în acest moment, o singură soluție: să retrimitem la comisie pentru a se pune de acord toate aceste lucruri ambigue și după aceea să avem un text pe care, într-adevăr, putem să-l votăm.

Deci Grupul parlamentar al PNL vă propune retrimiterea la comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Voi supune retrimiterea la comisie. Mai este o intervenție a domnului Márton Árpád.

Domnule Árpád, mai doriți să interveniți? Nu.

Nu facem amendamente în plen.

Este o propunere de retrimitere la comisie din partea Grupului PNL.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 53 de voturi împotrivă, o abținere și 51 de voturi pentru, propunerea de retrimitere nu a fost acceptată.

Domnule Cernea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

A fost o diferență foarte mică de voturi: 53 la 51.

Iată la ce situații bizare și neonorante pentru Parlamentul României se ajunge dacă ne grăbim și dacă aceste rapoarte nu sunt trimise din vreme să le studiem, să vedem unde sunt erori, unde mai scapă, pentru că e idee nobilă, e o idee bună, eu susțin un astfel de proiect de lege, dar ce să ajungem în astfel de situații?

Gândiți-vă cum ne privesc apoi cetățenii și, sigur, jurnaliștii sunt aici, ce titluri de presă ar putea urma...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Procedura, domnule Cernea. Procedura...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

...în urma adoptării cu nerespectarea Regulamentului a unei de astfel de legi.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Care e procedura, d-asta v-am spus.

Ba s-a respectat.

Domnule Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Să recitim împreună. La art. 29, invocat de colegul nostru, se spune așa: "reglementările existente emise în baza hotărârii de Guvern rămân valabile". Adică ce licențe am dat rămân valabile.

După care scrie: art. 29 alin. (1) ... Cum, domnule?! "...reglementările existente emise în temeiul..." și curge textul și la sfârșit vă spune...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nu dialogați cu sala. Fiecare poate citi, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Da. Deci eu am să vă expun punctul de vedere al comisiei și al Direcției juridice.

Deci vă rog să citim cu atenție împreună.

"Alin. (1) Reglementările existente emise în temeiul prevederilor ...", reglementările respective rămân valabile, după care hotărârea de Guvern dispare, dar reglementările rămân valabile, iar anexele la această lege se actualizează, anexele, prin ordin al ministrului.

Deci nu văd contradicția în termeni.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Am înțeles. Mulțumesc.

Alte observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, supun votului dumneavoastră, în aceste condiții, art. 30.

Sunt observații? Nu sunt.

Vă rog. (Discuții.)

Dar la microfon. Da, vă rog, la microfon.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Stimați colegi,

Haideți puțin să fim raționali. Facem bâlbe cu care chiar ajungem să ne facem de râs până la urmă. Anexele sunt parte a legii.

O lege nu poate fi modificată prin ordin de ministru.

Haideți puțin.... am văzut aici proiecte de lege care modificau articole din ordin de ministru. Aici e pe dos, adică le spun în special colegilor mai tineri, nici una, nici alta dintre variantele astea nu funcționează.

Haideți să nu facem prostii! E mai simplu să trimitem... E păcat, e o lege bună, e bine s-o trimitem la comisie s-o facem cu cap. O lăsăm așa, cu prostii în ea, și pe urmă ce facem? O lege nu poate fi modificată prin ordin de ministru, iar anexele sunt parte integrantă a legii, punct.

Vorbim de logică, nu mai vorbim de altceva. Haideți să nu ne încăpățânăm pe o lipsă de logică.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Tinel Gheorghe, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Acum eu citesc și eu textul de la art. 29 alin. (1) în care nu spune că rămân valabile. Bănuiesc că este vorba de o eroare, dacă este eroare materială schimbă sensul. Deci trebuie să adăugăm în plenul Parlamentului această omisiune: "rămân valabile", pentru că, dacă nu adăugăm, nu rezultă din text că ele rămân valabile, iar domnul Iancu, îmi pare rău, domnule președinte...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Iancu...

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Ne citiți ceva care nu este scris în text. Ăsta este textul.

În text, la art. 29 alin. (1) nu spune că rămân valabile, poate aveți dumneavoastră alt text.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

E eroare materială pe care o prezintă domnul Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru...

Domnule Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Să fim un pic calmi și să ne uităm corect pe text. Eu, în încercarea de a scurta în înțelegere, am spus simplificat, n-am citit tot textul articolului. Colegul meu spune că nu am spus exact cum spune în articol.

Ei, hai să citim împreună articolul, ca să vedeți că nu există nicio eroare.

Art. 29, invocat, spune așa: "Reglementările existente emise în temeiul prevederilor hotărârii de Guvern...", da? Sunt... e o hotărâre în vigoare, în baza ei s-au emis niște reglementări care se adresează unor licențe. Aceste reglementări rămân în vigoare. Curge textul. Domnule, ..."nu emise în temeiul prevederilor Hotărârii de Guvern nr. ...privind..." și spune: "gestionarea ambalajelor... cu excepția ordinului ministrului... și al pădurilor...", curge, curge și citim mai departe: "proceduri, ambalaje preluate"... etc., "precum și pentru aprobarea componenței și atribuțiilor comisiei de autorizare, cu modificările ulterioare, rămân aplicabile, rămân aplicabile până la data intrării în vigoare a actelor prevăzute de prezenta lege", adică până când intră în vigoare această lege, reglementările în baza hotărârii rămân aplicabile.

Înțelegeți? Eu v-am citit propoziția de început și de sfârșit. Acum ziceți de ordin.

Domnule, bun. Dumneavoastră veniți și spuneți la art. 31 că ordinele respective se actualizează de ministru și că n-ar fi bine acest lucru, asta înțeleg de la dumneavoastră, da?

Ei, am să vă spun că este corect ca ministrul, în baza acestei legi, în baza prevederilor legii, este obligat să vină cu ordin în care spune: "procedura privind standardizarea în baza legii este următoarea...".

Asta înseamnă actualizare, prin ordin de ministru, al prevederilor acestei legi. Asta spune punctul 31, iar ...31 numărul curent, art. 30, iar la 31 spunem: "de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Hotărârea nr. 621 privind gestionarea deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă".

Deci este foarte logic. E o succesiune logică a textului și a înțelegerii lui legale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Márton Árpád, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Eu totuși am câteva probleme. În mod evident, în faza aceasta n-avem ce face. Am primit azi-dimineață raportul, n-am putut să intervenim, din punct de vedere juridic, în această temă, colegii noștri din comisie au dezbătut din alte puncte de vedere, Comisia juridică nu s-a uitat destul de atent, mă rog, asta e. Dar vă rog să observați în anexă, avem patru anexe, două au caracterul unei legi, și nu văd cum ar putea, prin ordin al ministrului, să fie modificate, adică, semnificația termenilor specifici. Am definiții. Definiția dată de o lege nu poate fi modificată prin ordin. Avem definiții până la litera ultimă din alfabet ... litera y, z.

Să nu mai vorbim de această minunată idee ca în interiorul unui text de lege, după anumite definiții, să avem și niște exemplificări.

Este de domeniul ... astfel de exemplificări sunt, într-adevăr, de domeniul hotărârii de Guvern. Celelalte două anexe, deci dacă Anexa 1 și 2 au caracterul unei legi și nu pot fi modificate - pentru că altfel interpretez altfel legea - anexele 3 și 4 chiar foarte ușor pot să nici nu fie în această lege și să țină de hotărâre de Guvern și prin hotărâre de Guvern sau ordin de ministru să se facă numerotarea acestor obiective, dar anexele 1 și 2 nu pot fi modificate prin hotărâre de Guvern, că atunci nu mai înțeleg ce înseamnă legea... stabilitatea legii... dacă, la un moment dat, un ministru se gândește, prin ordin de ministru... însăși interpretarea întregii legi va fi deturnată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Doamnă ministru Gavrilescu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Grațiela Leocadia Gavrilescu:

Domnule președinte de ședință și dragi colegi,

Vă rog mult de tot, să luați să vă uitați exact la anexe. Anexele au fost transpuse exact cum sunt ele în Directiva Europeană, iar ordinele noi de ministru fac referire efectiv la raportare, la procedură, la standardele românești pe care noi trebuie să le punem în vigoare și la contribuție.

Deci noi nu modificăm prin ordin de ministru acele anexe care sunt obligatorii, pe care le-am transpus în Directiva Europeană. Se fac referiri acolo, la noi ordine de ministru, la care am venit acum și v-am spus cele enumerate mai devreme, deci nu la modificarea anexelor pe care le aveți prezentate în lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Gabriel Andronache.

Vă reamintesc că timpul de dezbatere a expirat, așa că...

Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Procedură. Este vorba de procedură, domnule președinte de ședință.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

... și am să vă invoc Legea nr. 24/2000 art. 77, care se referă la actele date în executarea unui act normativ, care spune următorul lucru: "ordinele cu caracter normativ"..., în fine, există și alte dispoziții aici, "...se emit numai pe baza și în executarea legilor".

Prin urmare, nu putem introduce în lege o normă prin care să spunem că o reglementare dintr-o lege se modifică printr-un ordin de ministru, pentru că ar contraveni acestui articol 77. Mai mult, art. 78 spune, de asemenea, că "ordinele, instrucțiunile și alte asemenea acte trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele de bază", adică de lege. Față de toate aceste aspecte expuneți această reglementare riscului de neconstituționalitate, prin încălcarea principiului legalității. Este foarte simplu.

Vă mulțumesc.

Singura soluție este retrimiterea la comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Varujan Pambuccian, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este limpede că toți vrem ca această lege să treacă. Pe de altă parte, ea nu poate să treacă așa cum este scrisă acum. Nu ne forțați să votăm împotriva ei.

Am să repet argumentul acesta: nu poți prin acte administrative să legiferezi. Sunteți jurist, știți lucrul ăsta. Ține de neamestecul puterilor în stat, e o chestiune fundamentală asta, nu, nu putem să ne jucăm așa cu ea.

Eu vă propun să votăm o retrimitere pentru o oră la comisie și să reluăm discuția astăzi, dar nu putem lăsa textul în halul în care arată acum. Deci vă propun să-i dăm comisiei o oră pentru a reveni cu textul curățat de bazaconiile astea.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții? Nu mai sunt alte intervenții.

Timpul a expirat.

Bun. Art. ...

Domnule Iancu, s-a făcut... Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Înțeleg acum că nu mai este o problemă cu hotărârea de Guvern, nu mai este o problemă cu faptul că se spunea acolo că ea la un articol ați dedus că ar putea să rămână valabil și alt articol că se abrogă.

Deci nu mai avem această discuție. Înțeleg că discutăm doar de nr. crt. 31, respectiv de art. 30, în care se vorbește de anexe, da? Adică anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta lege și aici e problema, da? "(...) se actualizează prin ordin". Aceasta este problema, da?

Bun.

Stimați colegi,

De ce comisiile au lăsat textul sub forma aceasta? Nu pentru că au fost neatente sau propun plenului un text aberant, pentru că aceste anexe sunt în Directivă, ele se transpun integral, au un precedent. Spre exemplu, la substanțele psihotrope se spune: de câte ori Uniunea Europeană consideră că o altă substanță este interzisă, toate statele membre o vor prelua și, cu alte cuvinte, actualizează acea listă.

Acela este și scopul nostru aici. Dacă dumneavoastră spuneți: "Nu, domnule, este mult prea importantă această prevedere și n-o lăsăm la nivelul niciunui ministru", atunci noi suntem obligați să anulăm "se actualizează prin ordin de ministru" și rămâne textul așa.

Dacă facem acest lucru, este în regulă? Vă întreb încă o dată. Vă rog.

Am vrut să înțelegem exact ce se dorește, ca să nu facem o întâlnire pentru alt gen de discuții.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Pâslaru, vă rog. Apoi supun votului dumneavoastră intervenția domnului Pâslaru, pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Domnule președinte,

Vă cer o pauză de consultări pentru 5 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Bun. Vă rog, 5 minute pauză de consultări între lideri, vă rog. (Consultări.)

Vă supun votului, stimați colegi, retrimiterea pentru o oră la Comisiile reunite, industrie și mediu.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc.

110 voturi pentru, o oră la comisii.

La ora 13,00 așteptăm raportul comun al celor două comisii.

Mergem mai departe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 14 aprilie 2021, 1:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro