Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 iunie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.120/26-06-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-06-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 iunie 2015

8. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale (Pl-x 402/2015) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 402/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale - Pl-x 402/2015, caracter organic.

Dacă din partea inițiatorului? Domnul Oajdea vrea? Nu.

Din partea Comisiei pentru învățământ? Domnul...

Vă rog, domnul Iacoban, vicepreședintele Comisiei pentru învățământ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale.

În baza prevederilor art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa Pl-x 402 din 2 iunie 2015, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere în fond Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea alin. (5) al art. 234 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul introducerii noii litere, litera d, prin care se interzice activarea, în calitate de membru în cadrul unui partid politic, alianțe politice sau funcții alese la nivel local sau central, a persoanelor care ocupă posturi de conducere sau de îndrumare și control în învățământ.

În funcție de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 73 din Constituția României, republicată.

În urma dezbaterii, în ședința din 9 iunie 2015, Comisia a propus, cu unanimitatea voturilor celor prezenți, respingerea propunerii legislative, din următoarele considerente: în conformitate cu prevederile alin. (4) al art. 257 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național.

Pe cale de consecință, adoptarea inițiativei ar crea o dublă reglementare. Nu se poate interzice cadrelor didactice din învățământ să aibă calitatea de membru în cadrul unui partid politic, alianțe politice sau funcții alese, atât la nivel local, cât și la nivel național, pentru că s-ar încălca art. 40 din Constituția României privind libera asociere.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale, dacă sunt intervenții? Nu... da, vă rog. Domnule Ganț, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Sigur că grupul nostru parlamentar este de acord cu respingerea unei propuneri absurde, aș spune, nu excesive, ci absurde. Cum să interzici unui coleg, profesor, să aibă opțiuni politice și să ocupe astfel de funcții politice?

Ceea ce însă într-adevăr se întâmplă, și nu este în regulă, este faptul că de 25 de ani există tendința oricărei formațiuni, la guvernare, de a politiza funcțiile din cadrul inspectoratelor școlare sau de la conducerea unităților de învățământ. Acesta este fenomenul care trebuie combătut, dar nicidecum prin interdicția colegilor de a face politică. Deci propunerea este absurdă și evident că vom vota în favoarea respingerii.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Turcan, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Partidul Național Liberal susține profesionalizarea sistemului de învățământ. Această inițiativă legislativă este una neconstituțională. În cel mai fericit caz, dacă inițiatorul ar fi dorit să interzică membrilor de partid să fie în conducerea școlilor sau instituțiilor de învățământ, ar fi trebuit să ofere posibilitatea optării, dacă deții o funcție de conducere, să poți, într-un interval de 15 zile, să optezi între calitatea de membru cu funcție într-o organizație politică și conducerea unei instituții de educație. Din păcate, nu s-a putut realiza lucrul acesta. Însă, dincolo de fantasticul dialogului și declarațiilor vizând politizarea sistemului de învățământ, cred că mult mai importantă este profesionalizarea tuturor instituțiilor din sistemul de educație.

După cum bine știți, anul acesta s-au derulat concursuri pentru funcțiile de inspector școlar general și inspector școlar general adjunct, directori de case de corp didactic și directori de unități școlare, după 7 ani de lipsă a unor asemenea concursuri în sistem. Ar fi trebuit ca acest pas să fie unul de bun augur și să fi dus într-adevăr la profesionalizarea sistemului de învățământ.

Ce s-a întâmplat însă? La nivelul conducerilor instituțiilor de educație, s-a ajuns la un absurd atât de mare, încât profesori sau persoane participante la concursul de inspector școlar general, inspector școlar general adjunct, care au picat probele preliminare acestui concurs, au fost declarate neparticipante.

Așadar, un inspector școlar general, dacă participă la concurs și pică, este declarat neparticipant, un elev de bacalaureat, dacă participă la bacalaureat și pică, este declarat respins. Un statut cu totul privilegiat.

A mai existat o ciudățenie...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Timpul, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

... a acestor concursuri. Închei imediat, mulțumesc. Și anume: cei care au fost evaluatori într-o primă etapă au ajuns să fie evaluați în etapele următoare.

Solicitarea noastră este ca, acolo unde se dorește performanță, să se respecte criteriile, să se respecte în primul rând legea de bază, metodologiile de organizare a concursurilor să fie date în mod transparent, asumat și în termenul legal, iar concursurile să nu se transforme în niște formalități pentru ocuparea unor funcții, ci într-adevăr să asigure...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

... o selecție a managementului instituțiilor de educație.

Așadar, PNL va vota împotriva acestei inițiative.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Iacoban.

Am rugămintea, la dezbateri generale, să discutăm despre proiecte, declarațiile politice sunt mâine dimineață.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc.

Aș vrea totuși să-i reamintesc doamnei deputat, că vorbea de 7 ani de zile, că noi, totuși, aflați de aproape 3 ani la guvernare, am organizat aceste concursuri și facem toate demersurile ca să introducem criterii de profesionalism în învățământ și că în continuare ne preocupă acest lucru.

Referitor la proiectul de lege de care vorbeam, da, și eu sunt de acord că acest proiect de lege are un caracter profund neconstituțional, prin prisma faptului că, așa cum spuneam, pot fi atinse două articole, 29 și 40 din Constituția României, privind libera asociere și libertatea de conștiință. De asemenea, regimul interdicțiilor are un caracter special și el poate fi aplicat doar în cazuri reclamate de interes general.

Pe de altă parte, așa cum am mai spus, art. 257 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, prin care se prevede că directorul și directorul adjunct, în timpul mandatelor, nu pot avea funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, eu cred că este acoperitoare și o dublă reglementare nu cred că are niciun sens.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Rămâne la votul final. Are propunere de respingere din partea comisiei, caracter organic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 iunie 2020, 21:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro