Doamna Ana Birchall: Comisia pentru afaceri europene a fost sesizată la 9 martie 2015 pentru examinarea pe fond a acestei comunicări. Proiectul final de opinie s-a bazat pe proiectul de opinie al Comisiei pentru transporturi și infrastructură, al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, al Comisiei pentru muncă și protecție socială, al Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic, pe Nota Ministerului Afacerilor Externe, pe Nota Ministerului Muncii, precum și pe fișa de informare a Direcției pentru Uniunea Europeană. Observăm că, în prezenta comunicare, sunt expuse principalele concluzii ale consultării publice, care s-a desfășurat între mai și octombrie 2014 și al cărei scop a fost colectarea de experiențe din partea tuturor părților interesate, asupra modului în care această strategie a fost aplicată până acum și cum ar trebui să fie revizuită în următorii cinci ani. Am luat act că în contextul consultării publice privind Strategia Europa 2020 la nivel național încă se resimt în mod diferit efectele crizei economice. Constatăm că unele dintre cele mai afectate domenii de criză economică au fost cele ale ocupării forței de muncă, cercetării și dezvoltării și reducerii sărăciei, în timp ce în domenii precum educația și reducerea intensității emisiilor de dioxid de carbon în economie s-au înregistrat tendințe structurale pozitive. Observăm că obiectivele Strategiei Europa 2020 sunt angajamente politice. Astfel, este subliniată importanța rolului guvernelor naționale în cadrul strategiei, ținând cont de faptul că obiectivele naționale nu sunt suficient de ambițioase pentru a permite atingerea prin cumularea obiectivului stabilit la nivelul Uniunii Europene. Progresele neomogene înregistrate în privința obiectivelor Strategiei Europa 2020 pot fi puse parțial și pe seama decalajului temporar cu care reformele structurale își produc impactul deplin asupra economiilor. Au fost demarate reforme structurale pe piețele forței de muncă, însă este nevoie de timp pentru a da rezultate și a deveni vizibile. Diferențele tot mai pronunțate dintre statele membre și, deseori, din interiorul aceluiași stat membru au stânjenit progresele în direcția îndeplinirii obiectivelor Strategiei Europa 2020. Există decalaje considerabile între statele membre cu cele mai bune și cele mai slabe rezultate între regiunile aceluiași stat membru sau ale unor state membre diferite. România va continua să se implice activ în procesul de revizuire a Strategiei Europa 2020 în baza propunerilor ce vor fi prezentate de către Comisie în acest sens. În concluzie, Comisia pentru afaceri europene susține obiectivele prezentei comunicări.
|