Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/10-06-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 03-06-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2015

16. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea unor termene prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță (PL-x 552/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 552/2014

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

19. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea unor termene prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, PL-x 552/2014, caracter ordinar.

Rog Guvernul.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Florența Mirela Matichescu (vicepreședintele Autorității Naționale pentru Turism):

Autoritatea Națională pentru Turism susține Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea unor termene prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, cu amendamentele formulate în colaborare cu membrii Comisiei pentru muncă și protecție socială și ai Comisiei pentru industrii și servicii.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl rog pe domnul Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii, să prezinte raportul comun al Comisiei pentru industrii și Comisiei pentru muncă.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Aș vrea să pronunțați în acest caz denumirea corectă a comisiei, Comisia pentru industrii și servicii, pentru colegul nostru, domnul Munteanu, că nu știa de ce și această comisie a fost sesizată de Biroul permanent pentru această dezbatere. Acum cred că aveți răspunsul, deci: "și servicii". Nu se referă la SRI, SIE, nu. Este vorba de turism, de transporturi... și, în aceste condiții, cele două comisii au avut în dezbatere pe fond acest proiect de lege, un proiect de lege extrem, extrem de mult solicitat și de dorit de către industria turismului din România. Are aviz favorabil de la Comisia juridică, Consiliul Legislativ, Comisia pentru tehnologia informației, puncte de vedere solicitate de la Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii, Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului, Autoritatea Națională pentru Turism, Asociația Română a Băncilor, Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România, Asociația Profesională a Emitenților de Tichete din România și reprezentanții confederațiilor sindicale.

Ce-și propune acest proiect de lege? Modifică și completează cadrul legal existent, având ca scop îmbunătățirea și modernizarea sistemului de acordare a voucherelor de vacanță, în sensul că se referă la introducerea unui nou instrument, respectiv cel al voucherului de vacanță pe suport electronic. De asemenea, cele care sunt tipărite în suport electronic, cât și cele pe suport de hârtie vor fi utilizate doar în unități turistice autorizate de Autoritatea Națională pentru Turism.

Acest sistem de voucher de vacanță, indiferent de suportul pe care este emis, păstrează facilitățile fiscale oferite angajatorilor, deductibile, și scutirea de la plata contribuțiilor și taxelor salariale.

De asemenea, în plus, emiterea voucherelor de vacanță rămâne sub controlul integral al Ministerului Finanțelor Publice care va asigura o dezvoltare unitară a acestui sistem.

Astfel, legislația din domeniul acestui tip de instrument va permite intrarea pe această piață a oricărui nou actor, atât timp cât îndeplinește criteriile pentru a fi autorizat de Ministerul Finanțelor Publice și respectă principiile și regulile de funcționare a sistemului de vouchere de vacanță.

În consecință, membrii celor două comisii propun plenului adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise și respinse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule deputat.

La dezbateri generale, dacă dorește să intervină cineva? Domnule Iane, vă rog, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Este un proiect foarte important care a fost dezbătut foarte, foarte mult în cele două comisii. Am avut dezbateri cu toți factorii implicați în acest proces, pentru că, într-adevăr, problematica este complexă, se referă la niște obiective care trebuie îndeplinite cu acest act normativ și care, în opinia noastră, vom atinge aceste obiective.

În primul rând ne dorim foarte mult să relansăm turismul românesc, ne dorim foarte mult ca acești bani care sunt primiți de angajați - și să fie primiți și fără discriminare, mă refer și la cei din sistemul privat și la cei din sistemul public - să fie folosiți în România, să nu mai fie folosiți pentru vacanțe în străinătate.

A mai fost o chestiune extrem de delicată de rezolvat, și anume cum asigurăm accesul pe piață pentru emiterea acestor vouchere, accesul tuturor actorilor economici, cum asigurăm egalitatea de acces pe piața operatorilor din turism?

Și aici au fost dezbateri și împreună cu toți factorii implicați am reușit să găsim o formulă de mijloc. Nu pot spune că este un act normativ perfect, însă el este mult mai bun decât ceea ce era până acum și, în condițiile actuale, considerăm că este un avantaj și o măsură foarte benefică pentru a promova și a relansa turismul românesc, atât sub aspectul operatorilor de turism, cât și al celor care lucrează în aceste unități de turism.

Acum, trebuie să mai facem un lucru, mai avem nevoie de un cadru legislativ prin care să asigurăm formarea profesională a acestor oameni care lucrează în turism. Știm foarte bine că aici avem carențe foarte mari în ceea ce privește profesionalismul celor care lucrează în turism și trebuie să intervenim cu acte normative care să vină să ajute formarea acestor oameni, pentru că avem nevoie. Turismul este un domeniu economic extrem de important pentru țara noastră, puțin exploatat, dar cu un potențial foarte mare pentru economia românească.

În concluzie, Partidul Social Democrat va vota acest act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Nemaifiind alte...

Vă rog, păi dacă nu ridicați mâna, eu...

Da, doamna Pocora, vă rog, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Trebuie să remarcăm că este al doilea an în care această lege, această ordonanță instituie dreptul la tichete de vacanță, vouchere de vacanță, pentru cei 5.800.000 de angajați pe care îi are România. Remarcăm, de asemenea, că aproximativ două treimi din salariații României trăiesc sau au salariu minim, deci nu-și permit să facă o vacanță, iar aceste vouchere erau așteptate și dorite.

Dar iată că de 2 ani de zile această ordonanță nu a fost pusă în practică, pentru că Victor Ponta nu a dorit acest lucru și ajungem ca astăzi, după 2 ani, să o dezbatem și, într-un final, să o adoptăm. Ea reprezintă o gură de oxigen pentru turismul românesc. Și aici, de asemenea, aș vrea să punctez, că nici acest lucru nu-l interesează pe premierul României, pentru că dacă l-ar fi interesat, ar fi acordat aceste vouchere de vacanță de atunci, de când a apărut ordonanța de urgență, și nu ar fi amânat 2 ani de zile.

Ba mai mult, prin adresa pe care ne-a trimis-o Ministerul Finanțelor Publice, la Comisia pentru muncă, ni s-a spus foarte clar și scria foarte clar acolo, pentru anul 2015, nimeni din sistemul public, angajații din sistemul public, nu va beneficia de aceste vouchere de vacanță, sigur, pentru că nu există resurse, la la la, deși l-am văzut ieri aici pe domnul prim-ministru explicându-ne cum economia duduie și cum este bine tare.

De asemenea, aș vrea să spun că Partidul Național Liberal a formulat o serie de amendamente la acest proiect de lege și mă bucur că unele dintre ele au și trecut.

Amendamentele pe care noi le-am formulat vizează: includerea funcționarilor publici în categoria beneficiarilor voucherelor de vacanță, astfel încât să beneficieze tot sectorul public de acestea, pentru înlăturarea oricăror discriminări în aplicarea sistemelor voucherelor de vacanță; extinderea sferei entităților care pot emite vouchere de vacanță, pentru a da posibilitatea și instituțiilor de credit, persoanelor juridice române și sucursalelor instituțiilor de credit autorizate să poată emite tichete de vacanță; emiterea voucherelor să se poată face pe suport de hârtie, cât și pe suport electronic, și au trecut aceste amendamente.

Deci este ca și la tichetele de masă, pot fi emise și pe suport de hârtie, dar, datorită amendamentelor noastre sau cu aceste amendamente, vor putea fi emise și pe suport electronic și, foarte important, o serie de amendamente care completează articolul de sancțiuni cu prevederi explicite care să protejeze angajații, și cu sancțiuni pentru toate entitățile implicate, atunci când se întâmplă ca omul să meargă să ia cu un astfel de tichet un pachet de servicii turistice, să meargă în vacanță, și, dacă se întâmplă ca ceea ce găsește acolo, condițiile, să nu fie conforme cu ceea ce așteaptă și cu ceea ce a plătit, să fie sancționați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Haideți să ne respectăm și să ne încadrăm în timp.

Domnul Niță, Grupul PSD. Și apoi domnul Tararache.

Video in format Flash/IOS

Domnul Emil Niță:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am venit la microfon numai pentru a restabili adevărul legat de acest proiect de lege.

Anul trecut, în vară, în Comisia pentru industrii și servicii eram doi parlamentari care ne ocupam de acest proiect, care aveam întâlniri cu reprezentanții sindicatelor, cu reprezentanții celor interesați de aceste tichete de vacanță.

În acea perioadă nu am văzut să fie un interes general manifestat pe acest subiect. A ajuns într-o formă aproape finală să fie dezbătut în cele două comisii și într-adevăr să se pună în acord cu câteva chestiuni de legalitate și cu câteva chestiuni de desfășurare și de modalitate de acordare a acestor tichete de vacanță.

Dar adevărul este că acest proiect, atunci când a plecat, am fost doi parlamentari la Comisia pentru industrii care ne-am ocupat de el, nu am făcut niciodată caz de acest lucru și faptul că am ajuns astăzi într-un consens, să aprobăm acest proiect în plenul Parlamentului, este un lucru îmbucurător și pentru care vă mulțumesc tuturor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Tararache și apoi Grupul UDMR.

Vă rog, domnule Tararache.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Tararache:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

PNL a susținut acest proiect de lege, pentru că el, în ansamblul lui, reprezintă o gură de aer pentru turismul românesc. Reprezintă un instrument de stimulare a turismului și o modalitate modernă, spunem noi, de recompensare a angajaților.

Așa cum este forma proiectului acum, cred că mai era loc de îmbunătățiri, am mai avut amendamente care nu au trecut de comisie și cred că ar fi trebuit să includem în acest proiect toate solicitările celor din industria turismului.

Și, dacă tot suntem la ora adevărului, nu putem să nu spunem că de un an de zile, de când am votat această lege, incompetența Guvernului Ponta a făcut ca această lege să nu fie aplicată.

Dacă tot suntem la ora adevărului, nu putem să nu spunem că peste 5 milioane de angajați au fost privați de dreptul legal de a beneficia de aceste vouchere.

Și, dacă tot trebuie să le spunem adevărul românilor, putem să le spunem că industria turismului a pierdut de la începutul anului, de când această lege trebuia să fie în vigoare, peste 700.000 de euro zilnic.

Și, dacă tot suntem la ora adevărului și trăim în epoca doctoratelor, putem să spunem clar și răspicat românilor că Guvernul Ponta și-a dat doctoratul în sabotarea turismului românesc. Acesta este adevărul și aceasta trebuie să spunem.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul UDMR. Domnule Antal, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dacă tot suntem la momentul adevărului, să vă spun și eu un adevăr, da?

În Legea nr. 94... (I se semnalează din sală că nu se aude la microfon.)

Da, vă mulțumesc, domnule, puțin mai tare o să spun, da? Deci în Legea nr. 94 s-a prevăzut ca emitentul voucherelor să fie Autoritatea Națională pentru Turism. Aceasta a fost chintesența legii, ca să dispară un grup mare care profită de pe urma voucherelor și iau niște bani frumoși, ceea ce se crease înainte.

Dar ce s-a întâmplat? A trecut anul, termenul de eliberare a fost 31 decembrie 2014. Nu s-a făcut. A apărut Ordonanța nr. 8 care a prelungit termenul de eliberare a voucherelor până pe 31 martie. Din februarie, timp de 3 luni de zile, s-a discutat în cele două comisii această problematică, cum să rezolvăm până la urmă, și au fost câteva intervenții pertinente.

Dar până la urmă am ajuns acolo de unde am plecat. Ministerul Finanțelor și respectiv Asociația Emitenților ne-au învins. Totul a rămas la fel, dar s-a făcut o discriminare peste care nu reușim să trecem și am să vă rog și pe dumneavoastră ca, la discuția pe articole, să ne sprijiniți.

Noi am depus un amendament în care am solicitat ca, prin derogare de la art. 8 al Ordonanței nr. 83, în care se interzice eliberarea voucherelor pentru funcționarii publici în 2015, prin derogare de la acest articol, începând de la 1 iulie, anul acesta, să aibă dreptul și autoritățile publice locale să acorde vouchere pentru funcționarii publici. Am mers mai departe, am propus ca acestea să fie în valoare de 3 salarii minime, ca să nu trecem un anumit prag și a ieșit, la nivel de țară, pentru 1.182.647 de funcționari publici, o sumă de 1,7 miliarde, care, considerăm noi, ar fi fost suportată de buget la rectificarea bugetului de pe 1 iulie. Acest lucru s-a respins.

Dar, în schimb, a rămas ca firmele statului, respectiv cele 4 - și Romgaz, și Electrica, și Transgaz, și Loto - să aibă dreptul să li se acorde și în bani până la urmă. Aceasta s-a șters, dar la începutul anului, cum prevedea contractul colectiv, cei care și-au luat vacanță deja au beneficiat, și restul beneficiază de aceste vouchere.

Ca atare, angajații statului la firmele unde proprietar este statul au acest drept, iar funcționarii publici au acest drept numai din 2016 și tare mă tem că o să apară o nouă ordonanță, la sfârșitul anului, că nici în 2016 nu mai sunt bani și uite așa, de ani de zile, degeaba am făcut această lege, că funcționarii publici nu sunt sprijiniți.

Este o problemă pentru noi, ca atare ne vom abține...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

... la vot. Și o să vă rog ca la amendament să avem un sprijin din partea dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Nemaifiind alte intervenții, mergem pe titlul raportului.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt.

2 marginal, articol unic. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

3 marginal. Observații? Nu sunt.

4 marginal, articolul I? Nu sunt. Adoptat.

5 marginal? Nu.

6?

(Doamna deputat Cristina-Ancuța Pocora dorește să intervină.)

Vă rog, doamnă... am întrebat. Dumneavoastră sunteți la 1... Păi, doamnă deputat, urmăriți, eu merg pe... la articolul 1 suntem la 1, punctul 1, punct nou. Mai departe.

6 marginal. Discutăm de articolul I punctul 2, cu următorul cuprins. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

7 marginal, art. I punctul 3. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

8 marginal, art 11 pentru care se propune eliminarea. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

9 marginal, articolul I punctul 4. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

10 marginal, I punctul 5. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

11, la articolul I punctul 6. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

12 marginal, art. I punctul 7. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

13 marginal, art. I punctul 8. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

14 marginal, articolul I punctul 9. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

15 marginal, art. I punctul 10.

Doamna..., vă rog, vă rog.

Vă rog, susțineți amendamentul, doamnă Pocora?

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Da, am un amendament de susținut, și anume la articolul 31, plafonul maxim cumulat al comisionului perceput de angajator și unitatea afiliată de către unitățile emitente este de 1% - spune textul legii - din valoarea voucherului de vacanță, iar noi susținem ca acest articol să fie abrogat.

Susținem acest lucru, deoarece reglementarea comisionului va duce la o limitare a dezvoltării rețelei de unități afiliate care acceptă voucherele de vacanță și angajatorilor care acordă astfel de vouchere, așa încât scopul legii, și anume dezvoltarea turismului în România, prin creșterea numărului de turiști care cheltuiesc voucherele în România, nu va fi atins.

În plus, impunerea unui plafon maxim nu ar putea fi realizată prin raportarea la art.135 și 53 din Constituția România, reprezentând o reglementare nepermisă de preț într-un domeniu care trebuie să rămână deschis concurenței, comisioanele urmând a fi negociate și supuse jocului concurenței pe piață.

Ba mai mult, prin amendamentele care ne-au fost admise, introducând și alți jucători pe piață, și anume tichetele electronice, practic concurența există, s-a introdus concurența pe piață. Dacă în trecut au existat emitenți de tichete pe hârtie care au avut comisioane mari, prin intrarea pe piață a tichetelor electronice, cu prețuri și comisioane mult mai scăzute, vor fi obligați și ei să scadă prețul și dacă se pune o valoare a comisionului de 1%, toată lumea se va duce la acel 1%, va exista acel comision și practic oamenii vor plăti mai mult.

De aceea, noi vă rugăm să votați pentru amendamentul nostru care abrogă amendamentul din textul ordonanței.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Doamnă deputat, noi suntem la articolul 3. Dumneavoastră discutați de amendamentul de la poziția 5, este vorba de 31.

Supun votului dumneavoastră amendamentul 31 pe care l-a susținut doamna deputat, Comisia l-a respins. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 65 de voturi împotrivă, 8 abțineri și 40 de voturi pentru, amendamentul de la poziția 5 de la amendamente respinse a fost respins.

Mergem mai departe.

17 marginal, 31. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

18, este vorba de art. I punctul 13. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

19 marginal, art. I punctul 14. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

20 marginal, art. I punctul 15. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

1 - 16? Nu sunt. Adoptat.

22 marginal, nemodificat.

23, nemodificat.

24 marginal, articolul II. Observații? Nu sunt.

25, articolul III. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Articolul IV. Dacă sunt observații?

Articolul V. Dacă sunt observații? Nu sunt.

Vă rog, domnule Antal, vă rog. Aveți o observație la articolul IV. Este un amendament respins.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Am avut un amendament, despre care v-am vorbit, dar vă citesc: prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice din anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări și completări de Legea nr. 71/2015, începând cu data de 1 iulie 2015, în bugetele pe anul 2015 ale instituțiilor și autorităților publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 31 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, se pot prevedea sume pentru acordarea de vouchere de vacanță personalului din cadrul acestora.

Vă rog respectuos să ne sprijiniți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Voi supune votului dumneavoastră amendamentul de la poziția 11, amendamente respinse. Comisia propune respingerea.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 64 de voturi împotrivă, două abțineri, 52 de voturi pentru, amendamentul a fost respins.

Proiectul de lege are caracter ordinar. Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 17 aprilie 2021, 14:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro