Ovidiu-Ioan Dumitru
Ovidiu-Ioan Dumitru
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.129 Ovidiu Ioan-Dumitru - declarație politică intitulată "Trei, numărul fatidic în educație";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ovidiu-Ioan Dumitru:

"Trei, numărul fatidic în educație"

De la preluarea guvernării, în vara lui 2012, și până-n prezent, Guvernul Ponta a emis 3 ordonanțe de urgență care au modificat Legea educației naționale. Practic, fiecare ministru dintre cei 3 numiți la Educație în acești 3 ani a ales să modifice legea fundamentală a educației fără dezbatere. Ecaterina Andronescu a inițiat O.U.G. nr. 92/2012 care a operat modificări la 20 de articole ale Legii nr. 1/2011, Remus Pricopie a deținut inițiativa O.U.G. nr. 49/2014 care a modificat 97 de articole ale aceleiași legi, iar Sorin Cîmpeanu, actualul ministru al educației, primul lucru pe care l-a făcut după numirea sa în funcție a fost să semneze O.U.G. nr. 94/2014 care a modificat 17 articole. Astfel, unei legi a educației cu 365 de articole i-au fost aduse 134 de amendamente. Ce este și mai grav este că toate aceste ordonanțe acționează cu putere de lege, ele nefiind încă adoptate de ambele camere ale Parlamentului. În prezent, toate cele 3 acte normative se află la Senat unde, cu mare grijă, sunt ținute în sertare.

De ce vă prezint aceste cifre? Pentru că domnul Sorin Cîmpeanu s-a gândit să schimbe strategia. Actualul ministru s-a decis să pună frână OUG-urilor. Opinez că era și cazul pentru că nu poți gestiona un sistem de o asemenea importanță fără o dezbatere serioasă cu toți actorii implicați. Ce dorește, în schimb, domnul ministru? Să vină cu o nouă Lege a educației, proiect pe care promite să-l pună în acord cu cât mai multe dorințe ale cadrelor didactice, elevilor, studenților și părinților.

Spun, încă de la început, că nu consider actuala Lege nr. 1/2011 ca fiind una care să răspundă cerințelor unui sistem performant, competitiv, care să asigure acces tuturor tinerilor la educație și un acces egal, la unele dintre nevoi răspunzând prin propuneri legislative de modificare a legii în cauză, însă prezentul demers mă nedumirește. În primul rând, de ce PSD a așteptat 3 ani de zile pentru a veni în spațiul public cu o viziune care se vrea a fi mai bună decât aceea a vechiului Guvern? Motivarea unei noi legi are la bază probleme reale identificate în sistem și corectarea lor, sau se încearcă doar reorganizarea învățământului după chipul și asemănarea actualei puteri, care să satisfacă anumite scopuri care nu țin de interesul general? Nu pot să nu îmi pun aceste întrebări după ce văd modul în care a fost gestionată educația de către Guvernul Ponta. Principalele urgențe și probleme identificate și care au stat la baza celor 3 OUG-uri emise până-n prezent au fost anularea incompatibilităților dintre funcția de rector și cea de politician, încurajându-se politizarea sistemului, oferirea posibilității de a renunța unilateral la titlul de doctor, care îl scăpa pe Victor Ponta de acuzația de plagiat, înființarea de colegii în universități pentru elevii care nu au luat bacalaureatul, propunere care a creat discriminare, tăierea din sursele de finanțare ale universităților, încălcându-se principiul autonomiei etc.

Învățământul românesc se confruntă în prezent cu deficiențe precum curricula veche și neadaptată la cerințele pieței, salariile mici ale profesorilor, condiții de studiu precare în anumite școli, lipsa materialelor didactice. Soluțiile la aceste probleme sunt prioritare și ele ar fi trebuit să reprezinte urgența pentru actualul Guvern. Pentru acestea nu este nevoie decât de o decizie politică și o strategie bine elaborată, pentru că rezolvarea lor se poate și fără schimbarea legii. Aceste deficiențe nu țin de actualul cadru normativ, ci de conduita guvernanților. Să nu uităm că avem în prezent articole din actuala Lege a educației care nu și-au produs niciodată efectul. Degeaba facem legi peste legi dacă ele sunt încălcate de cei care le fac.

Și, în final, îl întreb pe domnul ministru, credeți că o nouă lege care să drămăluiască mai bine puținii bani alocați educației va înlocui problema subfinanțării? Nu mai trebuie să ignorăm faptul că o educație performantă nu poate să existe fără resurse.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 23 octombrie 2019, 13:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro