Claudia Boghicevici
Claudia Boghicevici
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.47 Claudia Boghicevici - declarație politică: - "Avem nevoie de o lege a economiei sociale";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Claudia Boghicevici:

"Avem nevoie de o lege a economiei sociale"

Despre o lege a economiei sociale tot vorbim de mai bine de trei ani și din păcate și Guvernul, și Parlamentul trebuie să își asume responsabilitatea pentru o întârziere nepermisă. Avem două proiecte legislative în Parlament pe această temă, dar niciunul nu reușește să ajungă pe ordinea de zi la plen într-o formă agreată de toți actorii.

Nu cred că este o temă pe care să o politizăm sau unde să ne batem în orgolii, pentru că nu vom reuși așa să deblocăm reglementările în ceea ce privește economia socială. Așa cum o dovedește implicarea activă a organizațiilor nonguvernamentale în corectarea proiectului de lege, dar și succesul liniilor de finanțare POSDRU pentru economia socială, există o oportunitate foarte mare în România de dezvoltare a acestui sector. În condițiile în care rata de ocupare a persoanelor din grupuri vulnerabile este la niveluri mult mai scăzute decât mediile europene, discriminarea este din păcate o realitate zilnică, iar serviciile sociale oferite de stat insuficiente și de multe ori la standarde foarte scăzute, economia socială este soluția pentru a deveni o societate incluzivă.

Sunt câteva probleme majore, în opinia mea, la proiectul inițiat de Guvern și pe care încă îl dezbatem în comisie. În primul rând, însăși definiția economiei sociale ca "ansamblul activităților al căror scop este să servească interesul general, interesele unei colectivități și/sau interesele personale nepatrimoniale prin creșterea gradului de ocupare a persoanelor din grupul vulnerabil și/sau producerea și furnizarea de bunuri, prestarea de servicii și/sau execuția de lucrări", prin acel "și/sau" permite practic includerea oricărei companii, fără a mai avea o distincție clară referitoare la întreprinderile sociale. În al doilea rând, proiectul nu include practic nicio măsură concretă de sprijin, facilități clare, ci doar bune intenții. Aș vrea să enumăr aici cam care erau prevederile din proiectul pe care l-am susținut eu:

  • Cele care reinvestesc cel puțin 75% din profitul obținut în activități de restructurare, achiziție de echipamente tehnologice necesare dezvoltării activității economice, amenajarea și/sau crearea locurilor de muncă pentru persoanele care aparțin grupurilor vulnerabile beneficiază de scutire de la plata impozitului pe profit/venit pe anul respectiv.
  • Pentru persoanele care fac parte din grupurile vulnerabile și care sunt angajate în baza unui contract de muncă încheiat potrivit legislației în vigoare, atât întreprinderile sociale, cât și persoanele angajate din grupurile vulnerabile sunt scutite pe o perioadă de un an de la angajarea acestora de la plata impozitului pe venit, atunci când angajarea este pe cel puțin un an.
  • Persoanele juridice care achiziționează bunuri, produse și/sau servicii prestate de întreprinderile sociale au dreptul de a beneficia de o deducere suplimentară a bazei de calcul a impozitului pe profit cu 60% din prețul bunurilor sau serviciilor achiziționate de la o întreprindere socială.
  • Consiliere gratuită la constituirea și/sau dezvoltarea afacerii prin compartimentele pentru economie socială înființate în cadrul AJPIS-urilor.
  • Facilitarea accesului la finanțare din fonduri naționale sau internaționale care au ca scop dezvoltarea economiei sociale sau creșterea eficienței activităților specifice prin mecanisme precum:
  • stabilirea contribuției proprii în proporție de până la 10%;
  • acces gratuit la consultanță pentru accesarea de finanțări în domenii relevante pentru economia socială;
  • recunoașterea costurilor de personal, spații, utilități și dotări, ca și cheltuieli eligibile pentru finanțare nerambursabilă;
  • credite de maximum 10.000 euro pentru achiziția de echipamente tehnologice, necesare extinderii afacerii de economie socială, a căror dobândă se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, în limita fondurilor alocate.
  • din partea autorităților administrației publice locale:
  1. scutiri de la plata taxelor și impozitelor locale aplicate asupra bunurilor mobile și imobile deținute în proprietate și utilizate de acestea în scopul realizării activităților de economie socială cuprinse în domeniul lor de activitate, pe perioada de valabilitate a mărcii sociale;
  2. concesionarea cu titlu gratuit a unor imobile aflate în domeniul public al autorităților locale, în vederea utilizării acestora ca spații de producție, pe o perioadă de 2 ani de la data acordării mărcii sociale, cu posibilitatea prelungirii acesteia;
  3. sprijin în promovarea produselor și serviciilor realizate în comunitate, precum și în identificarea unor piețe de desfacere a acestora;
  4. sprijin în promovarea patrimoniului istoric și cultural local, în vederea stimulării turismului și activităților conexe acestuia.

Poate veți spune că nu ne permitem aceste măsuri, că sunt prea costisitoare sau prea multe, însă nici nu putem cădea în extrema cealaltă și să credem că vor răsări întreprinderi sociale peste noapte doar pentru că dăm o lege care spune că există și economie socială. Avem nevoie de măsuri foarte clare prin care economia socială să devină o alternativă reală pentru integrarea socială a categoriilor vulnerabile, dar care să favorizeze și dezvoltarea economică.

Am speranța că până la sfârșitul acestui mandat vom reuși să promovăm prin Parlament o lege a economiei sociale, nu o vom politiza și o vom promova cu toții.

Sper ca actuala guvernare să nu se mai opună și să lase să fie introduse inclusiv măsuri ce privesc acordarea de facilități pentru întreprinderile ce se înființează prin această lege.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 23:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro