Sorin-Avram Iacoban
Sorin-Avram Iacoban
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.35 Sorin-Avram Iacoban - declarație politică despre "Noul Cod fiscal - un cod pro-business";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

"Noul Cod fiscal - un cod pro-business"

La 27 aprilie 2015 Senatul României a aprobat proiectul de Cod fiscal cu 90 de voturi pentru, 36 împotrivă și 4 abțineri.

Proiectul noului Cod fiscal a început să fie scris în anul 2013 în timpul ministeriatului domnului Daniel Chițoiu, a continuat în timpul mandatului doamnei Ioana Petrescu, a fost preluat de ministrul Darius Vâlcov și definitivat în timpul interimatului domnului Victor Ponta la Ministerul Finanțelor.

Noul Cod fiscal propune modificări aproape la toate capitolele deoarece, în cei 12 ani în care a avut efecte juridice, vechiul Cod fiscal fusese modificat de 150 de ori, fiind aproape imposibil de lucrat cu textul rezultat, cerându-se ca cerință minimă măcar o republicare, care nu ar fi rezolvat decât doar temporar problema.

Inițiatorii au considerat că, după o perioadă destul de lungă de "curea strânsă" doar la unii, este momentul pentru o relaxare fiscală de proporții.

Punctul tare al acestui cod revoluționar în materie îl reprezintă sistemul de taxare și impozitare. Măsurile propuse vor intra în vigoare progresiv, unele din cursul anului 2015, altele de la 1 ianuarie 2016, altele de la 1 ianuarie 2018 și 2019.

1. Domeniul taxării:

  • reducerea TVA standard de la 24% la 20%;
  • reducerea TVA la carne, legume, fructe de la 24% la 9%;
  • reducerea TVA la cărți de la 24% la 5% (pragul minim permis de instituțiile de profil europene);
  • scăderea accizelor la carburanți cu un procent cuprins între 16% și 20%;
  • eliminarea impozitului pe dividende;
  • eliminarea impozitului pe construcții speciale;
  • scăderea cotei unice de impozit de la 16% la 14% de la 1 ianuarie 2019;
  • excluderi de la plata impozitului pe profit pentru unele persoane juridice ca: Academia Română, Societatea Națională de Cruce Roșie din România.

2. Domeniul microîntreprinderilor:

  • sistem diferențiat de impozitare a microîntreprinderilor pe 3 clase în funcție de numărul de salariați, cu 1%, 3%, 5%, renunțându-se printr-un amendament al Senatului la clasa de impozitare 3% plus 1.530 lei pentru fiecare trimestru pentru care se datorează impozit.

3. Domeniul impozitului pe profit:

  • companiile străine cu conducerea efectivă în România vor plăti impozitul în România. Astfel, companiile offshore, destul de agresive pe piață, vor plăti impozitele în România dacă au conducerea efectivă în România.

4. Domeniul impozitului pe venit și contribuțiile sociale:

  • se stabilește cota de impozitare de 10,5% pentru toate veniturile din activități independente;
  • CASS nu mai este deductibilă la determinarea impozitului pe venit;
  • baza de calcul a CAS și CASS va fi plafonată la nivelul a 5 salarii medii brute pe economie.

5. Domeniul veniturilor din salarii:

  • deducerea personală crește cu 50 de lei pentru salariații care au în întreținere una, două sau trei persoane și cu 150 de lei pentru salariații care au în întreținere patru sau mai multe persoane. De menționat că valorile deductibile nu mai fuseseră schimbate de 10 ani;
  • pentru veniturile din dividende și din investiții devine obligatorie plata unui CASS de 5,5%, indiferent de natura veniturilor;
  • impozitarea finală a veniturilor din chirii va scădea de la 20% la 18%, raportat la venitul net.

6. Domeniul impozitelor si taxelor locale:

  • impozitele pe clădiri se vor aplica în funcție de destinația clădirilor, cota fiind cuprinsă între 0,08% și 0,2% pentru clădirile rezidențiale și între 0,2% și 1,3% pentru cele nerezidențiale, ceea ce înseamnă că autoritățile locale vor putea scădea taxele cu până la 20% față de valoarea actuală;
  • se elimină supraimpozitarea celei de-a doua locuințe sau a locuinței care depășește 150 m2;
  • scăderea cu 20% a limitei minime a cotei de impozit pe teren.

Pe această cale, țin să vă anunț că împreună cu primul-ministru Victor Ponta și cu domnul deputat Călin Matei am depus un amendament la Codul fiscal, prin care am urmărit modificarea și completarea art. 25 alin. (1) din cod, în materia cheltuielilor deductibile, venind cu propunerea ca sumele investite de societățile cu capital integral privat în infrastructurile sportive aparținând sporturilor olimpice să fie deductibile 100%. Măsura vizează creșterea interesului investitorilor privați pentru susținerea sporturilor olimpice, în măsura în care banii de la bugetul statului care sunt destinați federațiilor sportive nu sunt suficienți pentru înalta performanță, România manifestând în ultimele două cicluri olimpice un regres sever în ceea ce privește rezultatele obținute la olimpiade sau la concursurile internaționale. Măsura la care a aderat prin semnătură și prim-ministrul Victor Ponta reprezintă o mână întinsă pentru mișcarea sportivă olimpică, prilej cu care insistăm asupra necesității acestui amendament și sperăm că și dumneavoastră, domnilor colegi, să îl considerați oportun și urgent.

De săptămâna aceasta încep dezbaterile în comisia de resort pe Codul fiscal. Sper ca aceste dezbateri să nu se transforme într-un joc politic în care opoziția să tergiverseze adoptarea acestui act normativ, așa cum s-a mai întâmplat și cu ocazia dezbaterii Legii de aprobare a Ordonanței nr. 92/2014.

Trebuie să înțelegem că un nivel de responsabilitate în plus ar fi oportun și datorită faptului că România a ieșit din criza economică, este pe plus economic constant și are obiective foarte îndrăznețe care reclamă un nou Cod fiscal.

Nu în ultimul rând, trebuie să precizez că, prin aplicarea acestui nou Cod fiscal, pentru anul 2016 există certitudinea unei creșteri cu 1,8% a consumului populației, precum și siguranța scăderii cu 2,6 % a inflației.

Am speranța că și Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, va adopta acest proiect de act normativ care, repet, propune o relaxare fiscală fără precedent după 1989.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 23:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro