Cătălin Tiuch
Cătălin Tiuch
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.22 Cătălin Tiuch - declarație politică referitoare la traseul deșeurilor din spațiul românesc;

   

Doamna Rodica Nassar:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Are cuvântul domnul deputat Cătălin Tiuch.

Se pregătește domnul deputat Vasile Horga.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Tiuch:

Mulțumesc mult, doamna președinte.

Doamnelor, domnilor colegi,

Declarația mea din această zi se referă la traseul deșeurilor din spațiul românesc.

Comisia Europeană a impus tuturor statelor membre să atingă anual un anumit procent în ceea ce privește colectarea și valorificarea deșeurilor din ambalaje, aceasta înseamnă masele plastice, hârtie, carton, sticlă, metal și lemn, introduse în piață, precum și procesarea acestora în vederea reciclării și reutilizării.

Firmele generatoare de deșeuri, implicit marii generatori ar trebui să recupereze și să recicleze un anumit procent din totalul deșeurilor introduse pe piață.

În cazul în care o firmă se află în incapacitatea de a-și recupera și recicla un anumit procent, ea își dă acest drept, își cedează dreptul unor reciclatori și plătește statului 2 lei pe kilogramul de deșeu de ambalaj necolectat și nereciclat.

În consecință, marii generatori de deșeuri de ambalaje apelează la serviciile unor operatori economici autorizați de Ministerul Mediului în vederea prelucrării responsabilităților de recuperare și reciclare a deșeurilor de ambalaje postconsum. Acești operatori percep societăților generatoare o taxă inferioară valoric celei pe care ar percepe-o Ministerul Mediului pentru fiecare kilogram nereciclat, conform obiectivelor asumate la nivel național în fața Comisiei Europene.

În consecință, operatorii economici cu drept de preluare de responsabilitate subvenționează cu sume modice per lună de deșeu colectat și valorificat, prin semnarea de contracte, societăți care au ca obiect de activitate colectarea, prelucrarea și valorificarea deșeurilor provenite din ambalaje postconsum.

În practică, societățile autorizate în vederea preluării responsabilității nu urmăresc destinația finală de reciclare, destinație care de foarte multe ori constă în societăți reciclatoare în afara țării, care ajung să colecteze și să recicleze deșeurile colectate în România, România fiind astfel în imposibilitatea de a-și atinge obiectivele de recuperare și reciclare asumate în fața Comisiei Europei, riscând astfel instituirea procedurii de infringement pentru fiecare obiectiv neîndeplinit, pentru fiecare din materialele pe care le-am prezentat mai sus, cu o penalizare de 200.000 de euro pe zi pe fiecare obiectiv, în speță mase plastice, hârtie, sticle, metale și lemn.

Extrem de interesant este faptul că acționarii unor societăți importante, cu drept de preluare de responsabilitate, întâmplător au ca acționari mari companii care introduc pe piață deșeuri de ambalaje postconsum, care pe lângă faptul că văduvesc bugetul de stat, prin neplata sumelor datorate prin necolectare și nereciclare, evident, aferent doar unui procent din totalul ambalajelor introduse pe piață, își recuperează o mare parte din banii plătiți. Prin urmare, creează o mare gaură la bugetul țării.

În concluzie, România susține în mod inconștient și involuntar economia altor țări, în timp ce ea nu-și poate atinge propriile obiective de colectare și reciclare asumate în fața Comisiei Europene, privind gestionarea deșeurilor.

Alte daune produse de aceste activități sunt și cele cauzate de reciclatorii finali din țara noastră, care ajung efectiv fără materie primă, nemaiputând crea plusvaloare, nemaiputând crea locuri de muncă, nemaiputând crea investiții, mulți dintre ei fiind nevoiți să-și închidă porțile, iar autoritățile sunt incapabile să-i ajute.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 22:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro