Maria Grecea
Maria Grecea
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.19 Maria Grecea - declarație politică cu privire la siguranța în instituțiile de învățământ preuniversitar;

   

Doamna Rodica Nassar:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Are cuvântul doamna deputat Grecea Maria. Urmează doamna deputat Camelia Bogdănici.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Grecea:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimate colege, stimați colegi,

Declarația mea politică vizează și vorbește despre siguranța în instituțiile de învățământ preuniversitar.

În România, siguranța în instituțiile de învățământ preuniversitar rămâne doar un deziderat aparent îndepărtat.

Școlile românești, în special cele din mediul rural, au un grad extrem de scăzut de siguranță. Acest aspect este vizibil atât prin intermediul informațiilor prezentate de canalele mass-media, ci și prin statisticile oficiale. Astfel, conform datelor comunicate de către Poliția Română, 78% dintre școlile din întreaga țară nu au asigurate servicii de pază, iar 11% nu sunt nici măcar îngrădite.

Aceste deficiențe cauzează incidentele care sunt prezentate frecvent în cadrul emisiunilor de știri. Lipsa unor măsuri instituite prin lege duce frecvent la agresiuni care au loc între elevi sau între aceștia și persoanele care pătrund din exterior.

Siguranța rămâne astfel doar la nivelul unor proiecte ale inspectoratelor județene de poliție care sunt mereu depășite de situație, sau ale inspectoratelor școlare care elaborează statistici și propuneri fără efect.

Este evident că în România este necesară reanalizarea cadrului legislativ care reglementează siguranța în școli.

Legea nr.35 din 2007 a devenit un instrument care nu mai produce efecte. Este momentul să elaborăm noi reglementări care să răspundă tendințelor și provocărilor actuale.

Potrivit statisticilor IGPR, peste 90% dintre infracțiuni au fost comise în interiorul școlilor. Este vorba în special de furturi, lovituri sau alte forme de violență.

Cu toate acestea, asigurarea perimetrului aflat în vecinătatea instituțiilor de învățământ rămâne, la rândul său, o prioritate. Astfel, este nevoie de un ansamblu de norme care să reglementeze situațiile care intervin în desfășurarea procesului didactic. Măsurile sunt cerute de cadrele didactice, sunt cerute de părinți, sunt cerute de elevi. Oare câte semnale mai sunt necesare ca Ministerul Educației să conștientizeze gravitatea problemei?

Am depus în acest sens o inițiativă legislativă pentru instituirea unei noi legi pentru siguranța în instituțiile de învățământ preuniversitar. Consider că este nevoie de o lege aplicabilă care să fie în conformitate cu nevoile actuale și care să fie acceptate de actorii implicați în procesul educațional.

Abordarea puterii legislative trebuie să fie orientată spre nevoile beneficiarilor. Consultarea acestora în calitate de parteneri este un prim pas spre conturarea unor politici publice eficiente în această direcție.

Consiliul Național al Elevilor și-a exprimat dorința de a fi desemnat un lucrător de poliție responsabil cu siguranța în școală pentru fiecare unitate de învățământ situată în raza de competență teritorială, dar și de a fi constituită o comisie pentru combaterea și prevenirea violenței în mediul școlar și redactarea unui raport lunar privind disciplina în incinta unităților școlare, ar putea crește într-o măsură mai mare siguranța în școli și ar aduce o contribuție la diminuarea violenței în școli.

Conform reprezentanților elevilor, o altă inițiativă demnă de luat în considerare este dorința de a obliga unitățile de învățământ să încheie un contract cu o societate de pază autorizată, cu condiția ca serviciile acestei societăți să fie achitate de către instituția de învățământ. Astfel, constat că principalii beneficiari ai măsurilor de siguranță susțin adoptarea acestei inițiative legislative.

Totodată, amintesc că numeroase alte instituții beneficiază de servicii de pază poate mult mai costisitoare, dar Guvernul nu conștientizează importanța asigurării securității copiilor. Importanța adoptării unei inițiative legislative care să reglementeze măsurile de siguranță aplicabile în instituțiile de învățământ preuniversitar rezultă și din comportamentul abuziv al conducerii unităților de învățământ, care aleg, de cele mai multe ori, să mușamalizeze incidentele petrecute în incinta respectivelor școli pentru a se lăuda cu un așa-zis prestigiu.

Tocmai din aceste considerente, persoanele aflate în conducerea unităților de învățământ trebuie să răspundă pentru prejudiciile suferite de elevii agresați. Astfel, constituirea unei subcomisii în cadrul Comisiei de învățământ, tineret și sport din Camera Deputaților reprezintă un prim pas spre perfecționarea cadrului legislativ. Le mulțumesc colegilor care și-au manifestat interesul în această direcție.

Stimați colegi,

Haideți să ne gândim la copiii noștri, haideți să ne gândim la generațiile viitoare. Educația este cea mai bună investiție pentru societate, dar cum să ne gândim la o educație de calitate în condițiile în care chiar beneficiarii procesului nu se simt în siguranță.

Cum să vorbim de calitate în momentul în care canalele media expun săptămânal știri cu elevi agresați în școli? Cum să ne orientăm spre performanță în momentul în care managerii instituțiilor de învățământ preuniversitar nu au pârghii să combată problemele pe care le întâmpină în respectivele școli.

Pentru a accentua importanța investițiilor în educație, vă rog să vă aplecați spre demersul care vizează reformarea legislației în școli. Nu o veți face pentru partidul din care faceți parte, nu o veți face pentru colegii care au inițiat propunerea, ci o veți face pentru copiii dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Vă mulțumim și noi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 11:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro