Sorin-Avram Iacoban
Sorin-Avram Iacoban
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
    1.1 Sorin-Avram Iacoban - declarație politică intitulată "Un apel către Guvernul României: Salvați Fabrica de Avioane Craiova!";

   

Doamna Rodica Nassar:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Bună dimineața!

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Astăzi, pentru început, voi citi o declarație politică intitulată "Un apel către Guvernul României: Salvați Fabrica de Avioane Craiova!"

Industria de armament din România se luptă să supraviețuiască, deși ar trebui să aibă prioritate ca o componentă a securității naționale. Fabrica de Avioane Craiova, o întreprindere aeronautică care a fabricat de-a lungul timpului 3 modele de avioane militare de succes, și anume IAR 93, IAR 99 și IAR 99 Șoim, (ultima variantă standardizată NATO) riscă să își înceteze activitatea.

Nu trebuie să uităm faptul că aceasta este singurul producător român din industria aeronautică care a realizat componente pentru racheta Ariane 5, utilizată în cadrul Programului ESA (Agenția Spațială europeană).

Istoria acestei infrastructuri strategice începe undeva în 1968, când, după invadarea Cehoslovaciei de forțele militare ale Tratatului de la Varșovia, cu excepția României, țara noastră decide că trebuie să investească în avioane militare, în scopul securității și menținerii suveranității naționale.

Primul avion IAR 93 a fost considerat în anii ’70 ca cea mai mare realizare de după al Doilea Război Mondial, fiind conceput pentru misiuni de vânătoare, bombardament și atac la sol, realizat în parteneriat cu Iugoslavia, unde a fost exportată jumătate din producția totală de peste 200 de aparate.

IAR 99 și IAR 99 Șoim sunt avioane subsonice specializate în antrenamentul piloților militari de vânătoare, dar pot fi folosite și pentru misiuni de recunoaștere sau atac la sol al unor ținte terestre.

Avionul IAR 93 participa cu succes în misiuni de luptă din războiul din fosta Iugoslavie, dar armata română, subfinanțată fiind, nu are destule fonduri pentru a face comenzi, mai mult, fără nicio justificare, îl scoate total din uz, deși forțele aeriene ale Serbiei încă mai operează la zi un număr de 40 de aparate IAR 93.

Dragi colegi, vă vine să credeți că la noi au fost casate aparate IAR 93 cu doar 5-6 ore de zbor la activ?

În anul 1996, apare IAR 99 Șoim în parteneriat cu o firmă israeliană, acest aparat, echipat după standardele NATO, deținând un sistem similar cu celelalte aparate folosite de forțele aeriene române, și anume MIG 21 Lancer, costând însă de două ori mai puțin decât un avion similar produs de Marea Britanie, de exemplu.

Am asistat de-a lungul timpului, dragi colegi, la 5 încercări nereușite de privatizare a Fabricii de Avioane Craiova.

În anul 2012, în Carta Albă a Securității României se specifica faptul că "operativitatea tehnicii de aviație și apărare aeriană cu baza la sol a atins un nivel critic". Fabrica reușește să supraviețuiască din reparațiile aparatelor care încă mai sunt în uz, deși nu mai produsese vreun aparat de peste 10 ani.

În anul 2012 Guvernul Ponta întinde o mână de ajutor Fabricii de Avioane Craiova, ștergând datoria acesteia de peste 20 de milioane de dolari și anunțând că este posibil ca fabrica să primească comenzi în eventualitatea exportului unui număr de câteva aparate către Republica Moldova, pentru a se putea realiza acolo o poliție aeriană, în contextul geopolitic actual, în eventualitatea unui atac terestru, avionul IAR 99 Șoim pretându-se foarte bine la atacul împotriva unor ținte terestre inamice.

Dragi colegi, acum mai bine de o lună am avut onoarea să particip la o vizită de lucru la Institutul Național de Cercetări Aerospațiale, prilej cu care am aflat că echipa de specialiști de acolo se pregătește să definitiveze un nou cockpit pentru avionul IAR 99 Șoim, însă conducerea acestui institut era destul de resemnată în sensul în care ar exista posibilitatea ca Fabrica de Avioane Craiova, care să asambleze acest cockpit revoluționar, să nu se mai poată achita de obligații.

În contextul prezentat mai sus se impun următoarele întrebări:

De ce să importăm armament străin la prețuri foarte mari, când putem produce, dragi colegi, armament standardizat NATO chiar la noi în țară ?

De ce s-a oprit de la exploatare avionul IAR 93 deși statul vecin, Serbia, mai are în uz încă 40 de aparate?

De ce s-au casat avioane militare românești cu doar 5-6 ore de zbor?

Dragi colegi, Fabrica de Avioane Craiova trebuie să fie considerată infrastructură de siguranță națională și să fie tratată ca atare. Este imposibil ca în România să produci un avion de excepție standardizat NATO și să nu îl poți vinde, deși este la un preț de două ori mai mic decât un produs similar din Occident.

Trag pe această cale un semnal de alarmă, concluzionând că oprirea activității la această infrastructură de siguranță națională nu reprezintă altceva decât o vulnerabilitate la adresa siguranței naționale a României. Suntem datori, poate, să constituim o comisie de specialitate la nivelul Parlamentului, care să analizeze împreună cu Ministerul Apărării Naționale situația existentă și să găsească de urgență soluții, pentru că în eventualitatea unei situații de beligeranță la granița României suntem direct răspunzători de capacitatea de apărare a statului român.

Vă mulțumesc.

Pentru stenogramă, menționez că mai depun încă o declarație politică, în scris.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 5:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro