Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/15-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 06-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2015

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea unor măsuri în domeniul promovării producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie (PL-x 27/2015) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 27/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Mergem mai departe.

14. Proiectul de Lege pentru aprobarea unor măsuri în domeniul promovării producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie.

19 amendamente admise.

Procedură de urgență. Caracter ordinar.

Pe procedură, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

În numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, vă solicit să supuneți aprobării retrimiterea la comisie, termen o săptămână.

Sunt câteva chestiuni care, din păcate, au scăpat comisiei la ultima dezbatere, și mă refer aici la termenul prea mare pe care îl acordăm ANRE, respectiv ministerului de resort, mai exact, 120 de zile în care să vină cu normele de aplicare a schemei de sprijin pentru micii producători, a feed-in tariff-ului, tariful reglementat până în 500 de KW. Și, în al doilea rând, toate discuțiile pe care le-am avut, cu ultima excepție, ultima dezbatere în comisie, au fost pentru a acorda posibilitatea producătorilor până în 5 MW, atenție! până în 5 MW, producătorilor de energie electrică din surse regenerabile, să tranzacționeze energie pe piața contractelor bilaterale.

Cred că aceste modificări se impun. De aceea, vă rog, domnule președinte, să supuneți la vot retrimiterea la comisie, termen o săptămână.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi n-a stat o lună la comisie? N-a stat. Am înțeles.

Păi parcă am retrimis-o. Nu e raport suplimentar la asta? Am înțeles. O retrimitem până ne plictisim.

Supun votului cererea de retrimitere.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Din păcate, doar 44 de voturi pentru. Nu a întrunit numărul necesar.

    ................................................
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Nu mai înțeleg. Mergem înainte.

Guvernul României. Pe procedură de urgență.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Adrian Albulescu (secretar de stat, Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri):

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin prezentul proiect de lege se urmărește aplicarea în continuare și fără discriminare a prevederilor Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, cu modificările și completările ulterioare, pentru centralele electrice din surse regenerabile de peste 125 de MW.

În completarea Ordonanței de urgență nr. 88, producătorii de energie electrică și operatorii economici pentru care nu au fost emise decizii individuale de autorizare din partea Comisiei Europene în termenul de 24 de luni de la data acreditării, din motive neimputabile lor, pot solicita ANRE o nouă acreditare.

Proiectul de lege introduce un nou articol potrivit căruia numai operatorii economici care dezvoltă instalații de producere a energiei electrice din surse regenerabile în care puterea instalată este mai mare de 250 de MW vor întocmi și transmite, conform legii, documentația necesară notificării individuale.

Din nevoia fluidizării piețelor de certificate verzi, propunem introducerea prevederilor potrivit cărora furnizorii de energie electrică și producătorii sunt obligați să achiziționeze trimestrial certificatele verzi. Contravențiile și sancțiunile pentru nerespectarea îndeplinirii acestor obligații vor fi gestionate în cadrul fondului special pentru investiții.

Comisia Europeană a solicitat României, în calitate de stat membru UE, respectarea art. 30 privind deschiderea schemei. În acest sens, Guvernul României a adoptat la data de 14 ianuarie 2015 Memorandumul cu privire la deschiderea schemei.

În textul acestei legi există un amendament în care se introduce stabilirea termenelor de elaborare a acestui mecanism.

Având în vedere cele prezentate și luând în considerare faptul că aceste aspecte vizează un interes public Guvernul roagă plenul să adopte acest act normativ supus atenției dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Raportul comun este al Comisiei pentru mediu și al Comisiei pentru industrii.

Domnule președinte Iancu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cele două comisii au fost sesizate pentru dezbatere în procedură de urgență cu proiectul de lege menționat. Comisiile au avut în vedere avizele favorabile date de către Consiliul Legislativ. Comisia juridică, de disciplină și imunități, precum și Comisia pentru afaceri europene.

Așa cum s-a menționat puțin mai înainte, proiectul de lege încearcă să armonizeze cadrul legislativ național cu prevederile cuprinse în orientările privind ajutoarele de stat pentru protecția mediului și energiei pentru perioada 2014-2020, precum și aplicarea în continuare, fără discriminare, a prevederilor Legii nr. 220/2008.

Proiectul a fost înscris pe ordinea de zi a ședinței din 11.III.2015.

În urma dezbaterilor din cadrul acelei ședințe s-a decis retrimiterea raportului la comisiile sesizate în fond, comisii care au dezbătut proiectul și în urma dezbaterilor au hotărât în unanimitate de voturi să propună plenului adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dezbateri generale.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Regret faptul că majoritatea nu a acceptat retrimiterea proiectului de lege la comisie. Totuși, Partidul Național Liberal va vota pentru această reglementare, cu toate că suntem în fața celei de-a 13-a modificări de substanță a Legii nr. 220/2008, Legea privind reglementarea producerii de energie din surse regenerabile.

Considerăm că suntem într-un moment extrem de important pentru această piață, piața energiei regenerabile din România, un moment, cred eu, al adevărului, în care îmi permit să spun câteva lucruri de la această tribună.

În primul rând, Legea nr. 220/2008 a fost o lege necesară, o lege bună, o lege prin care România și-a asumat anumite obligații în plan european.

În al doilea rând, trebuie să recunosc că în 2010, nu am avut suficientă înțelepciune când am crescut numărul de certificate verzi, poate într-un mod nesustenabil de către piață, și am ajuns în 2012, când începând cu mandatul domnului Niță, până în 2014, acest sistem de producere a energiei electrice din surse regenerabile a fost practic aruncat în haos. Au fost amânate la tranzacționare un număr de certificate verzi până în 2017, a fost redus numărul de certificate verzi, au fost bulversați producătorii energo-intensivi și, în final, am reușit să ne antagonizăm și cu Comisia Europeană.

Am ajuns în această piață la blocaj, la impredictibilitate, la insolvență și, din păcate, la faliment.

Ce se întâmplă, ce se va întâmpla în piață dacă noi adoptăm acest proiect de lege?

În primul rând, așa cum spunea domnul președinte Iancu, vom pune în acord anumite solicitări ale Comisiei Europene, ceea ce este un lucru foarte bun.

În al doilea rând, clarificăm, fie și în al 12-lea ceas, extrem de târziu, situația marilor producători de energie electrică din surse regenerabile, din eolian, peste 125 de megawați care, din păcate, în cele 24 de luni de la punerea instalației în funcțiune nu au reușit să obțină de la Comisia Europeană avizul conform și practic de mai bine de un an de zile nu-și iau certificatele verzi.

Și în al treilea rând... dând posibilitatea practic ANRE să le acorde un aviz, acreditare temporară, un aviz provizoriu, până când Comisia Europeană le va acorda avizul definitiv.

Și în al treilea rând, și aici vreau să accentuez intervenția mea, am solicitat ca micii producători să primească o gură de oxigen prin această legiferare. Practic vorbim de producătorii până în 5 megawați, putere instalată până în 5 megawați, producători, putere de 5 megawați, care este reglementată ca nivel de dispecerizare în România.

Cu regret spun, la solicitarea OPCOM și a altor instituții interesate, acest prag a scăzut sub 5 megawați, privând practic 72, 73 de producători români de acest drept, de acest sprijin, între 3 și 5 megawați.

Cu toate acestea, cred că sunt câteva lucruri extrem de importante care trebuie lămurite urgent, dincolo de adoptarea acestui proiect de lege.

Introducerea de urgență a tarifului reglementat, a feed-in tariff-ului, nu în 90 de zile, așa cum se precizează în reglementări, poate mai repede, pentru că micii producători până în 500 de kilowați așteaptă această reglementare.

În al doilea rând, în următoarele 24 de luni, spun cu maximă responsabilitate de la acest microfon, piața certificatelor verzi în România se va bloca.

Și în al treilea rând, doamnelor și domnilor deputați, stimați reprezentanți ai Guvernului, vă rog, pentru a nu știu câta oară de la această tribună, să ne aplecăm asupra noii strategii energetice a României, să o adoptăm aici, în Parlamentul României, strategie prin care să definim, printre altele, locul și rolul energiei din surse regenerabile în mixul energetic național.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte luări de cuvânt?

Domnul deputat Iancu, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Avem în dezbatere un proiect de lege extrem de important din două perspective. O dată, pentru că el vizează deopotrivă securitatea în alimentarea cu energie electrică a României, prin diminuarea importului de materii prime energetice, în al doilea rând, pentru că el oferă o șansă micului producător, respectiv producătorilor de până în 3 megawați, să poată funcționa în această piață liber, fără bariere de natură administrativă în licențiere sau în tranzacționarea energiei electrice. Este un pas uriaș făcut de către România.

Este foarte adevărat că la început această lege, nu numai în România, în mai multe state membre ale Uniunii Europene, a determinat o reacție adversă, din cauza temerii că va genera o creștere de preț. Realitatea a demonstrat în România când, iată, 44% din producția de energie au fost perioade când a fost realizată numai din surse de energie regenerabilă, a influențat în mod direct scăderea prețului la energie electrică pe platforma de tranzacționare centralizată. Este un semnal eu zic îmbucurător, în contextul în care principala provocare pentru România vine din zona de securitate în alimentarea cu energie electrică.

Pe fond însă, astăzi, noi oferim o șansă extraordinară producătorului mic care valorifică materie primă energetică de pe tot cuprinsul României și valorifică toate formele de tehnologie, mai ales biomasa care oferă României un potențial dublu de producție de energie față de toate celelalte capacități instalate astăzi.

Prin urmare noi propunem plenului vot pentru acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Árpád Antal.

Domnul Antal, aveți cuvântul.

Păi liderii grupurilor parlamentare, la dezbateri. La final, dăm cuvântul și celorlalți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Árpád a fost acum două sesiuni în Parlament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Iertați-mă, am greșit eu, da. Da, a trecut și Paștele, îmi cer scuze!

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Să mă recompensați pentru această scăpare, da?

Vă mulțumesc.

Doamnelor și domnilor,

Această lege a fost foarte mult dezbătută în comisia de specialitate și din păcate are și câteva neajunsuri. Nu aș dori să le repet pe toate pe care le-a înșirat domnul ministru, dar personal am câteva probleme pe care le-am mai explicat de la acest microfon, și anume că într-adevăr Legea nr. 220, la vremea respectivă, a fost o lege bună, mai puțin cu numărul certificatelor. Dar problema deosebită a constituit-o faptul că s-au dat autorizații de construcție pentru centrale eoliene și solare la 22.000 de megawați, când se știa că consumul iarna ajunge, maxim, până la 9.500 de megawați, și avem centrale tradiționale cu capacitate până la 17.000 de megawați. Deci aici a fost o problemă care a fost benefică, pe de o parte, pentru că a atras investiții de 4 miliarde de euro. Numai că piața a fost blocată în totalitate, pentru că noi avem obligația ca până în 2020 să producem și să consumăm 24... 20%, dar noi am modificat și am spus că facem mai mult, 24% din consumul, producția totală a energiei electrice din regenerabile. Și momentan suntem la peste 40%, pentru că avem deja în funcțiune 4.000 de megawați din totalul consumului de 8.000 de megawați, vara, când nu consumăm prea mult. Și această problemă, în sfârșit, a fost reglementată într-un fel, reglementată într-un fel în modificarea legii, dar nemulțumirea mea este pentru faptul că în Legea nr. 220 s-a prevăzut expressis verbis că prin normele elaborate de autoritate, producătorii mici, persoane fizice și persoane juridice, o să aibă șansa compensării într-un fel a producerii și consumului energiei electrice realizate prin investițiile lor, prin unități mici, în așa fel că în fiecare trimestru sau semestru se va reglementa acest lucru.

Nici până astăzi, după aproape un an de zile de când este în dezbatere publică, aceste norme nu au apărut. Și acum în noua lege s-a prevăzut că peste 90 de zile, în conformitate cu modificările aduse legii vechi, va elabora normele, în sfârșit, autoritatea.

Este o problemă, dar ar fi de dorit ca cel puțin acea normă care s-a aflat mult timp în dezbatere publică să fie puțin mai devreme elaborată pentru producătorii mici pentru care într-adevăr este o șansă, și pentru persoanele fizice, dar mai cu seamă pentru IMM-uri, așa cum mi s-a explicat, între 1 și 3 megawați sau până la 3 megawați, să încheie contracte în mod direct cu utilizatorii, deci scapă de o serie de hărțuiri administrative așa-zise.

Și aș dori să mai menționez ceva. În afara faptului că încă nu avem strategia la care s-a făcut trimitere și după strategie și acel program, plan de eficiență energetică, ar fi de dorit ca până la sfârșitul acestui an, cel puțin, să avem o strategie foarte clară, corectă, în așa fel ca investitorii să știe exact ce au de făcut la acest capitol.

Dar mai am o propunere totodată, dacă sunt la microfon, am mai spus-o de câteva ori, având în vedere faptul că acum toată lumea acordă în mod deosebit o atenție pentru producerea energiei termice și electrice din biomasă, aș dori să reflectați. Și dacă este domnul președinte de la Comisia de agricultură aici, de 3 ani de zile zace un proiect de lege despre cultivarea plantelor energetice. Pentru că dacă dăm drumul, și este posibil ca în următorii ani, nu eolienele, nu solarele, nici microhidrocentralele, aceste centrale pe biomasă o să prindă aripi până la urmă.

Ar fi de dorit ca, în sfârșit, și această lege să fie aprobată, pentru că pe haldele de steril din zonele unde a fost oprit mineritul și pe terenurile care nu sunt utilizabile pentru alte produse agricole, acestea se pretează foarte bine și ar fi un câștig deosebit pentru toată lumea, și pentru producători, și pentru utilizatori.

Deci noi practic susținem proiectul de lege, cu unele lucruri cu care totuși nu am putut fi de acord, dar încercăm să mai venim cu modificări în toamnă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte luări de cuvânt?

Domnul Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Mă bucur foarte mult că în sfârșit este înțeles și afirmat un adevăr: sursele regenerabile de energie scad prețul energiei.

În contextul în care schimbările climatice sunt o amenințare pentru noi toți, pentru întreaga civilizație, pentru toate speciile care trăiesc pe această planetă, România poate fi în rândul țărilor care să aibă o strategie energetică în care să existe o pondere semnificativă, majoritară chiar, pe termen mediu și lung, poate chiar să meargă spre 100%, a surselor regenerabile de energie.

Avem șansa unui potențial uriaș. Nu toate țările au aceste vânturi foarte puternice care trec prin România. Spre exemplu, Ungaria. Ungaria nu are un potențial pentru energie eoliană. Noi avem și avem și șansa de a beneficia de investiții importante în surse regenerabile de energie. Din păcate însă legislația românească a pus foarte multe piedici încă de acum aproximativ 3 ani.

În rândul acestor piedici intră și această reducere de care s-a vorbit mai devreme, reducerea de la 5 la 3 megawați. De ce? De ce să nu-i lăsăm pe micii producători să contribuie la sistemul energetic? De ce riscăm să-i ducem pe unii dintre ei din nou în mari probleme financiare, poate chiar în faliment?

Ni s-a promis o strategie națională energetică în 2013, ni s-a promis în 2014, suntem la jumătatea lui 2015 aproape și încă nu o avem.

Sper foarte mult ca la elaborarea acestei strategii naționale să consultăm și experți germani, pentru că ceea ce face Germania acum chiar este un lucru bine făcut în materie de energie, și sper ca și România să meargă către o astfel de direcție, sursele regenerabile să tindă spre 100% în următoarele decenii.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Alte luări de cuvânt? Nu sunt.

Amendamente admise - 19.

Primul amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al doilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al treilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al patrulea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al cincilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al șaselea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al șaptelea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al optulea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al nouălea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al zecelea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 11-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 12-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 13-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 14-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 15-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 16-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 17-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 18-lea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al 19-lea amendament admis și ultimul. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la vot final, caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 11 aprilie 2021, 15:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro