Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/04-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 22-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 aprilie 2015

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.92/2014 pentru reglementarea unor măsuri fiscal bugetare și modificarea unor acte normative (PL-x 269/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 269/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.92/2014 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea unor acte normative.

Guvernul României.

Numele, prenumele și funcția, doamnă.

Video in format Flash/IOS

Doamna Odeta Cristinela Nestor (președintele Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc):

Bună ziua!

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Numele meu este Odeta Nestor. Sunt președintele Oficiului pentru Jocuri de Noroc.

Prezenta ordonanță de urgență, cu amendamentele propuse și adoptate de comisiile de specialitate, în vederea modificării și completării Ordonanței nr.77 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, a avut în vedere implementarea propunerilor Comisiei Europene în vederea închiderii acțiunii de infringement împotriva României, precum și adaptare legislației la modificările din piață și la dinamica deosebită în dezvoltarea modalităților de comunicare prin intermediul internetului, precum și a jocurilor de noroc on-line.

Aprobarea de către dumneavoastră a acestor norme va permite: creșterea venitului la bugetul statului prin adaptarea cadrului necesar funcționării operatorilor jocurilor de noroc on-line; instituirea unor norme precise referitoare la protecția minorilor, a persoanelor vulnerabile și a jucătorilor; prevenirea dependenței jocurilor de noroc și înființarea unor organisme private și a unui fond special care va fi utilizat pentru prevenirea ludomaniei, a dependenței de jocuri de noroc.

Totodată, această lege aduce deschiderea pieței de jocuri de noroc pentru sprijinirea turismului românesc și a divertismentului, prin introducerea jocurilor temporare; modificarea și completarea unor norme din Codul fiscal prin această lege prin care să se instituie o disciplină mai strictă a operatorilor și să se fiscalizeze veniturile persoanelor fizice provenite din jocurile de noroc; de asemenea, reglementarea pieței de jocuri de noroc tradiționale și on-line, prin introducerea unor activități de supraveghere sporită asupra mijloacelor de joc în vederea prevenirii eludării taxelor pe jocuri de noroc.

Doresc să mulțumesc în mod special pentru sprijinul activ de care au dat dovadă membrii comisiilor de specialitate din Parlamentul României și considerăm că aprobarea acestui proiect de lege va fi un pas important în reglementarea industriei de jocuri de noroc din țara noastră.

Vă mulțumesc încă o dată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamnă director general.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

În conformitate cu prevederilor art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia noastră a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.92/2014 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea unor acte normative.

Conform prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în ședința din 18 martie 2015.

La dezbaterea proiectului de lege s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul de lege supus dezbaterii reglementează următoarele aspecte: armonizarea legislației naționale cu legislația și practica europeană în domeniul serviciilor, respectiv al jocurilor de noroc, creșterea veniturilor bugetului de stat și diversificarea acestora prin modificarea cadrului legal necesar licențierii și autorizării operatorilor de jocuri de noroc la distanță - online, lărgirea bazei de impozitare prin eliminarea sumei neimpozabile de 600 de lei, concomitent cu aplicarea unui impozit în cotă de 1% pentru toată suma încasată de o persoană fizică, ca urmare a participării la jocurile de noroc.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât cu majoritate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului, cu amendamente admise și respinse, prevăzute în Anexa 1, respectiv Anexa 2 la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Dezbateri generale? Doamna deputat, aveți cuvântul. O secundă. Doamna deputat, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Grecea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, prezenta ordonanță de urgență vine și reglementează în sens pozitiv acest domeniu cu riscuri foarte mari, un domeniu foarte delicat. Din păcate, un text de aproape 100 de pagini este umbrit prin faptul că se dorește introducerea unei reglementări în domeniul jocurilor de noroc, care poate să dea posibilitatea să se continue o fraudă prin intermediul loteriei naționale. Vorbesc despre videoloteria - care nu a fost reglementată așa cum trebuie. Inclusiv Consiliul Concurenței a arătat acest lucru, și există și un proces pe rol, în acest moment, care vorbește despre aceste aspecte.

Ieri, în Comisia pentru buget, finanțe, s-a reușit, datorită demersurilor noastre și informărilor noastre, ca videoloteria să fie încadrată ca aparat de tip slot-machine, și nu ca joc loto, pentru care se instituiau o reglementare și o exploatare specială, inclusiv o scutire de taxe.

Din păcate, când s-a ajuns la taxarea videoloteriei, s-a păstrat aceeași taxare diferențiată, anticoncurențială pentru piața jocurilor de noroc, și ne-a fost respins amendamentul. De aceea, eu o să-mi susțin amendamentul care mi-a fost respins și astăzi, în fața dumneavoastră, pentru că, prin acel amendament respins, statul pierde peste 20 de milioane de euro, bani pe care putem să-i direcționăm pentru Ministerul Educației, Sănătății sau Culturii.

O să mai intervin pe acest subiect la momentul potrivit, pe amendament. Aș spune doar că dacă tot s-a muncit la această ordonanță de urgență, mi-aș fi dorit să se introducă mai multe reglementări de protecție a jucătorilor. Pentru că sunt convinsă, din nou, că și dumneavoastră ați auzit despre cazul tânărului care s-a sinucis din cauza jocurilor de noroc, din cauza dependenței care se creează pe acest domeniu.

Din păcate, videoloteria, pentru care s-a semnat un contract de 10.000 de aparate în spațiile loto, va crea o dependență și mai mare, pentru că acele 10.000 de aparate vor fi conectate între ele, având un jackpot comun foarte mare, care va atrage jucătorii în număr tot mai mare. Și nu cred că vă doriți ca românii noștri să-și piardă și puținul salariu sau pensia pe care ei le au la jocurile la noroc.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamnă.

Domnule deputat, aveți cuvântul. Grupul parlamentar al PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Felicit Guvernul pentru această inițiativă. De altfel, eu am avut și o lege, pe care am depus-o în Parlament, cu privire la combaterea dependenței de jocuri de noroc și reglementarea în ceea ce privește sălile în care se practică aceste jocuri de noroc.

Aș vrea să o contrazic pe colega noastră, pentru că prin această ordonanță, prin această Lege de aprobare a Ordonanței nr.92/2014 am reglementat videoloteria, am crescut taxele pentru videoloterie.

Dumnealor cred că ar fi vrut să creștem într-atât de mult taxele, încât să falimentăm Loteria Română, ale cărei venituri se duc în proporție de 80%, chiar 85%, la bugetul statului, la Ministerul Finanțelor. Cu atât mai mult cu cât am mărit de la 2% la 3%, din totalul încasărilor, banii care merg la stat. Mai mult decât atât, pentru videoloterie am introdus taxa de viciu, de 400 de euro. 1% din cei 3% de care vorbeam se vor duce la Ministerul Tineretului și Sportului, un amendament pe care un coleg de-al nostru l-a propus, pentru centrele de copii și juniori, un lucru extraordinar.

Dar acum aș vrea să mă întorc la fondul problemei. Acest proiect de lege armonizează legislația românească, legislația națională cu legislația și practica europeană în domeniul jocurilor de noroc. Acest proiect de lege de aprobare a ordonanței creează premisele creșterii veniturilor la bugetul statului, cel mai important lucru din această lege, pentru că reglementează cadrul legal necesar licențierii și autorizării operatorilor de jocuri online, care până acum nu a fost reglementat.

În urma discuțiilor din cadrul comisiilor, mai ales din cadrul Comisiei pentru buget, finanțe, la care au fost prezenți și operatorii, și ONG-urile din domeniu, și cei de la Oficiul Național al Jocurilor de Noroc, și cei de la Ministerul de Finanțe, s-au propus amendamente și au fost amendamente aprobate prin care s-au adoptat unele reglementări care aduc îmbunătățiri acestei legi de promovare a ordonanței. S-a interzis participarea minorilor, chiar dacă ei însoțesc, și nu joacă, au interzisă intrarea în aceste săli speciale. S-a introdus, așa cum spuneam și mai înainte, conceputul de săli specializate în locațiile în care pot fi exploatate jocurile de tip slot-machine.

De asemenea, s-a instituit un fond denumit Fondul pentru Combaterea Dependenței de Jocuri de Noroc. De asemenea, operatorii au obligativitatea să constituie o fundație care împreună cu Centrul Național de Sănătate Mintală și Luptă Antidrog și alte ONG-uri specializate să creeze o strategie proprie în vederea elaborării de programe care combat ludomania, și anume dependența de jocuri de noroc.

Sunt, așa cum spunea și colega mea, cazuri foarte multe în țară de sinucideri, de despărțiri de familii, de oameni care au dat faliment, care au cheltuit sume colosale la aceste jocuri. Aceste fenomene trebuie eradicate din societatea românească.

S-a mai introdus și obligativitatea fiscalizării jocurilor de noroc tip videoloterie, așa cum am spus. De asemenea, s-a instituit o amnistie fiscală pentru jocurile online care nu au fost fiscalizate până acum și care, după ce apare în Monitorul Oficial acest proiect de lege, în termen de 90 de zile, dacă își plătesc datoriile, pot merge mai departe.

Prin urmare, propun colegilor, din partea Grupului PSD, adoptarea acestui Proiect de Lege de aprobare a Ordonanței nr.92/2014.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu. Alte luări de cuvânt? Domnul Merka.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, un domeniu... jocurile online, un domeniu care... România a pierdut foarte mult ca și venituri la bugetul de stat. Cum spunea și colegul, demersurile au fost făcute de foarte mult timp. În 2007 s-a depus o propunere...

Da, domnule ministru Ialomițianu, știm, știm că s-au pierdut bani mulți. Toți suntem de vină, pentru că nu am reglementat acest domeniu. Într-adevăr, a fost o muncă asiduă, discuții intense în Comisia pentru buget, finanțe. Este o formă perfectibilă, la care la un moment dat, oricine va dori, în funcție de domeniul de care discutăm și de piața... cum se va desfășura în continuare, putem să venim cu propuneri de îmbunătățire sau chiar de anulare poate a anumitor propuneri care există în această lege. Dar nu uitați, stimați colegi, cu cât amânăm aplicarea acestei ordonanțe, cu atât mai mult pierdem foarte mulți bani la bugetul de stat.

Mă bucur că într-adevăr am reușit să introducem - și colegii au fost și de acord, într-adevăr, și apreciez faptul că se poate scoate în evidență și acea mică finanțare care se dă și spre domeniul sportului, și în special copii și juniori. Este un domeniu pe care noi îl privim destul de lejer, dar vedeți, stimați colegi, ceea ce înseamnă lipsa tineretului în sport și lipsa performanței în continuare.

Mulțumesc într-adevăr tuturor celor care l-au sprijinit și sper că și noi să putem să sprijinim acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Numai o secundă, domnul deputat... dezbateri generale și la final, domnule Ialomițianu, vă dau cuvântul, cu mare plăcere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iosif Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cred că, într-adevăr, inițiativa este bună. Și trebuie să avem grijă de toate activitățile din România, ca să fie fiscalizate. Totuși, cu ocazia aceasta, mă întreb: oare ANAF-ul de ce n-a fiscalizat acest lucru? De ce n-a verificat și aceste entități și aceste companii care lucrează cu aceste slot-machine? De ce n-am văzut în media cum se închid aceste unități pe 30 de zile sau 90 sau 120 de zile? Pentru că nu am avut legislație. Dar ce a împiedicat ANAF-ul să introducă sau să propună, să vină cu propuneri în anii aceștia, și să reglementeze această situație?

Dincolo de faptul că nu este fiscalizat, eu cred că aceste slot-machine vin...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, stați o secundă, vă rog frumos, și-a schimbat un coleg parlamentar profesia, să termine fotografia... după care puteți să vorbiți și dumneavoastră. Suntem multifuncționali astăzi, înainte de Sfântul Gheorghe.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iosif Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cred că aceste slot-machine trebuie să avem grijă ca să nu influențeze generația care urmează după noi, pentru că, cu cât mai mult nu devin dependenți de aceste tipuri de activități, cu atât mai mult își duc viața într-un mod normal, într-un mod în care ne-am dori.

Deci cu toată fiscalizarea și cu toate inițiativele pe care le adoptăm în acest sens, eu aș avea mare grijă ca pe viitor să încercăm să diminuăm aceste tipuri de activități în România, chiar dacă ele aduc un plus la bugetul de stat. Și să încercăm să ducem copiii spre o direcție în care cresc normal și își exercită și își petrec timpul liber în alt fel decât în fața acestor jocuri de noroc.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Ialomițianu, dreptul la replică, vă rog frumos. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, s-au pierdut mulți bani la loterie. Dar trebuie să ne uităm în grădina PSD-ului care a încheiat contractul cu grecii, prin 1992-1993, l-a prelungit prin 2002, iar în 2014, când putea să scoată la licitație o serie de activități desfășurate de loterie, a prelungit încă un an contractul cu grecii. Deci acolo s-au dus bani. Iar eu nu am garanția că prin noua lege vin mai mulți bani la buget, ci se vor îmbogăți unele persoane din anturajul partidului de guvernământ - PSD.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul președinte Viorel Ștefan.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur, după ce în două ședințe foarte lungi, la comisie, am încercat să le explic colegilor mei care este diferența dintre ce face Loteria Română - care este structură a statului, prin care statul își exercită în mod direct dreptul de monopol asupra jocurilor de noroc - și care este diferența între activitatea Loteriei Române și piața liberă a jocurilor de noroc, și că Ordonanța nr.92 își propune să reglementeze regimul pieței libere a jocurilor de noroc, și nu regimul juridic al Loteriei, nu chestiuni de monopol de stat - acolo avem alte reglementări, este Legea nr.31, este Ordonanța de urgență a Guvernului nr.159, după ce am insistat foarte mult la comisie explicând aceste lucruri, constat că astăzi în plen... constat de fapt cu dezamăgire că nu au înțeles nimic colegii mei. Nu sunt atât de optimist să cred că de la acest microfon îi voi face să înțeleagă. Dar mă simt obligat să vă spun că această Ordonanță nr.92 își propune să reglementeze exclusiv segmentul de piață liberă a jocurilor de noroc. Exercitarea monopolului de stat prin Loteria Română, prin care există lege, în conformitate cu prevederile căreia se încredințează Loteriei Române tot ce înseamnă jocuri loteristice și nimeni altcineva nu le poate desfășura, este lege care spune că ce rămâne, ce realizează Loteria din această activitate, în proporție de 85% se duce la bugetul de stat și 15% se reține pentru necesitățile proprii ale companiei, pentru dezvoltare, pentru stimularea persoanelor ș.a.m.d., eu cred că ar trebui să înțelegem să nu mai amestecăm mere cu pere. Sunt două chestii total diferite.

Dar ca să aud acum că un fost ministru de finanțe, în mandatul căruia jocurile online - care puteau să aducă sute de milioane de euro anual la bugetul de stat - nu au fost taxate, s-au adus zero lei în această perioadă, sub mandatul Domniei Sale, ca să aud acum că 3% din veniturile realizate din videoloterie, venituri care sunt direcționate 100% către activitatea sportivă - și este o înțelegere în acest sens făcută cu Comisia Europeană -, în condițiile în care sub mandatul Domniei Sale se luau zero lei de la activitatea de videoloterie..., deja este prea mult.

Și am simțit nevoia să spun aceste lucruri de la microfon, ca să se rețină la stenogramă. În mandatul domnului ministru Ialomițianu, videoloteria plătea zero lei la bugetul de stat. În mandatul domnului ministru Ialomițianu, jocurile online de noroc plăteau zero lei la bugetul de stat.

Începând cu aplicarea, cu intrarea în vigoare a Legii de aprobare a Ordonanței nr.92, vor intra la bugetul de stat multe sute de milioane de euro din aceste două surse pe care domnul Ialomițianu nu le-a valorificat de nicio culoare, nici dânsul, nici predecesorii, nici succesorii dumnealui la portofoliul Ministerului de Finanțe.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dreptul la replică, domnul...

Dați-mi voie, numai o secundă, domnul Ialomițianu... Pe procedură, domnul vicelider. Și după aceea vă dau cuvântul. Este corect, este normal.

Aveți cuvântul pe procedură, domnule vicelider.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Eu am vrut să vă spun că tocmai ați încălcat regulamentul. Spune clar că avem voie la o singură intervenție de grup parlamentar. Eu am înțeles reacția președintelui Comisiei pentru buget, care era foarte revoltat vizavi de ce a spus domnul Ialomițianu, dar, procedural, PSD-ul avusese dreptul la o intervenție...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Și ați generat astfel... o reacție în lanț, vedeți, pentru că și noi vom cere o nouă intervenție...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule vicelider,

Cum să facem noi să vă învățăm și pe dumneavoastră regulamentul? Cam cum doriți dumneavoastră să facem? Cursuri online, videochat, cum doriți să fac? Să vă predau personal?

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule vicelider,

Scrie foarte clar în regulament, mă bufnește râsul de câte ori ieșiți la microfon. "Președintele comisiei și inițiatorul au dreptul să intervină la începutul și la sfârșitul dezbaterii și pe parcurs".

Eu, din ceea ce știu eu, pe site-ul Camerei Deputaților, scrie că domnul acesta cu mustață și cu ochelari, din dreapta noastră, este președintele comisiei. Deci Domnia Sa are dreptul de a interveni la finalul dezbaterii. Cum tot la regulament scrie că dacă i se pronunță unui deputat numele, Domnia Sa... eu sunt obligat, ca președinte de ședință, să-i dau cuvântul fie imediat, fie la închiderea dezbaterilor, dacă sunt dezbaterile generale, ca să respect regulamentul. Deci nu văd unde am încălcat regulamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Dacă vreți să discutăm regulamentar, în primul rând că nu au fost stabiliți timpii de dezbatere. Același președinte de comisie avea oblig....

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Timpii de dezbatere se discută la amendamente, nu la dezbateri generale, v-am mai explicat la începutul mandatului dumneavoastră de lider al Grupului parlamentar al PDL. De câte ori trebuie să vă mai explic?

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

La debutul dezbaterii proiectului de act normativ se stabilesc timpii de dezbatere, nu atunci când... stabiliți când vreți dumneavoastră, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Și în altă ordine de idei...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Îmi fac mea culpa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

... nu se stabilise încheierea dezbaterilor, ca să ia președintele comisiei... Niciodată nu spune în regulament așa ceva.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Niciodată este niciodată...

Domnule deputat, vă rog frumos, aveți cuvântul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dreptul la replică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Dacă bugetul statului a pierdut mulți bani, a pierdut din cauza guvernelor PSD care au încheiat contractele cu grecii. Și este vorba de un miliard de euro. Pentru că ați încheiat în 1992, l-ați prelungit în 2002, iar în 2013 și 2014 ați prelungit și nu ați vrut să scoateți la licitație.

Doi. Atunci când s-a discutat Legea privind jocurile de noroc eram la guvernare cu PSD, în 2009. Și domnul președinte al comisiei a votat cu ambele mâini să nu se aprobe reglementarea videoloteriei. Deci dânsul a condus ședința.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt la dezbateri generale. Intrăm pe dezbaterile amendamentelor.

Domnule președinte al comisiei, vă rog frumos să ne propuneți timpii de dezbatere, conform art.120.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Având în vedere numărul amendamentelor, 5 minute cred că sunt suficiente.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele. 5 minute.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

120 de voturi pentru, o abținere, două voturi împotrivă. 5 minute, dezbaterea...

Intrăm pe amendamentele...

Pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

După cum știți, grupul nostru parlamentar nu a votat proiectul de modificare a regulamentului. Pentru că acel proiect ne-a restrâns și mai mult posibilitatea de a interveni în plen. Atunci am arătat că, de obicei, președinții comisiilor, la astfel de proceduri de urgență, propun niște termene de dezbatere a întregii legi neconforme cu raportul.

Vă rog să priviți raportul. Termeni de dezbatere 5 minute? Este o propunere neserioasă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Sigur, o evaluare cantitativă, privind doar grosimea anexei la raport, poate să conducă la această concluzie. Dar aceasta nu înseamnă că este concluzia corectă. Pentru că dacă aveați, domnule coleg, curiozitatea să analizați anexele la raport, puteați să observați că Anexa 1 conține amendamente admise asupra cărora în dezbaterile de la comisie s-a realizat unanimitate. Deci ceea ce trebuie clarificat privește prevederile Anexei 2 - amendamente respinse. Și după modul în care au decurs dezbaterile la comisie și declarațiile la dezbateri generale, probabil că singura dezbatere reală va fi pe amendamentul doamnei deputat Grecea privind taxarea videoloteriei. Ceea ce înseamnă că 5 minute sunt arhisuficiente. Și vă rog frumos să vă cereți scuze pentru afirmația că aș fi făcut o propunere neserioasă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu a fost atent domnul Árpád.

Acum eu trebuie să dau dreptate celor doi. Ce se discută într-o comisie permanentă, aceasta nu înseamnă că noi suntem obligați, dacă este vot unanim, să acceptăm și să nu putem să intrăm la dezbateri. Am spus și data trecută și spun și acum. Acesta a fost un motiv pueril, simplu și care m-a uimit, pentru a respinge un regulament care în proporție de 90% era propus de către comisiile permanente și de către onorabili membri ai opoziției.

Dar dacă există o altă propunere, un lider de grup parlamentar poate să vină cu contrapropunere, în loc de 5 minute. Sau un membru al Biroului comisiei poate să ceară președintelui, în loc de 5 minute, să ceară 15 minute. Din ceea ce știu eu, nu președintele este singurul membru al Biroului comisiei, așa cum scrie în regulament. Dar dacă nu se înțeleg, nu este vina mea.

Mergem mai departe. Deci la primul punct. Amendamente admise urmărim. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al doilea. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al treilea. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Vă rog frumos, să nu uitați, cei care aveți amendamente respinse, să le susțineți. Nu, nu. Pe fiecare punct.

Cel de-al patrulea punct din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al cincilea punct. Punctul 5. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 6 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 7 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 8 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 9 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 10 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 11 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 12 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 13 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 14 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 15 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 16 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 17 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 18 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 19 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 20 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 21 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 22 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 23 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 24 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 25 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 26 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 27 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 28 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 29 din amendamentele admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 30 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 31 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 32 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Doamna Grecea, deci n-ați susținut amendamentul, să știți.

La 30 este. La 30. Eu de aceea m-am uitat la dumneavoastră, domnule vicelider.

Punctul 32 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 33 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 34 din amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctul 35 din amendamente admise.

Aici aveți? Perfect. Aveți cuvântul.

Doamnă deputat, amendamentul dumneavoastră din raportul comisiei la respinse este la Anexa I. (Consultări.)

Dragi colegi,

Repet încă o dată, doamna deputat Grecea ar trebui să știe că are cele două amendamente. Cel respins, taxa aferentă autorizației pentru fiecare mijloc de joc tip slot-machine. 10 mii de euro pentru firme cu până la 200. Este la I poziția 30 din amendamente admise.

Taxa aferentă licenței de organizare a jocurilor de noroc anuale este prima anexă. Normal că la prima anexă te duci la taxă.

Eram la punctul 30. Eu care n-am fost în comisie când s-a aprobat în unanimitate. Am avut profesori buni, unul dintre ei fiind și dumneavoastră, să știți. Deci am avut de la cine să învăț.

Deci, nu vă supărați. Este la poziția 30, Anexa I, când se cer taxele aferente licențelor de organizare. Poziția G din Anexa I este pentru jocurile de tip slot-machine, acolo unde doamna deputat cere amendament și al doilea... Este exact acolo.

Doamna Grecea, este la Anexa I, dumneavoastră făcând parte din comisie. Lăsați ce scrie aici. Dumneavoastră sunteți deputat și știți unde a fost. Cine are dreptate?

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Raportul pus la dispoziție astăzi nouă, grupurilor parlamentare, spune foarte clar: la amendamente respinse la poziția 2 art.II există un amendament respins. Pe acesta vroia să-l susțină doamna Maria Grecea. Or, în textul de bază, art.II începe la poziția marginală 35.

Dacă n-avem aceleași rapoarte, atunci îmi cer scuze. Discutăm despre altceva. Eu vă spun ce vrea să susțină doamna Maria Grecea, nu care este ordinea pe care ați fi vrut dumneavoastră s-o dezbateți.

Acesta este punctul la care vrem noi să discutăm, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat, domnul deputat, sunt de acord. M-am uitat la dumneavoastră la poziția 30 special, și la dumneavoastră și la doamna deputat. Nu vă exonereză o eroare a unui angajat al Camerei Deputaților de pregătirea dumneavoastră, că discutăm despre Anexa I și nu despre II, care se referă la cu totul și cu totul altceva.

În momentul în care ai dezbătut acest proiect de lege în comisie și ai fost prezent, susținându-ți amendament, știai foarte clar că este la Anexa I care stabilește taxa, nu la punctul II care are cu totul și cu totul altă chestiune și este un amendament venit de la Comisia juridică, cum scrie clar în amendamentele admise. Nu vă supărați pe mine, nu am nicio chestiune cu nimeni, domnule deputat, numai o secundă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Am tot respectul, dar dacă nu mai luăm de bun ce primim în plen pentru dezbatere, atunci să ne spuneți ce e bine să discutăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule vicepreședinte, dumneavoastră nu aveți nicio vină. Dumneavoastră ați intervenit ca vicelider.

Doamna deputat, care a fost acolo și și-a susținut amendamentul, trebuia să știe foarte clar că poziția 30 din amendamente admise, marginal 30, este cea care se referă la Anexa I. Nu eu, nu dumneavoastră, nu nimeni. Eu sunt obișnuit. Eu sunt obligat că sunt președinte de ședință.

Doamna deputat, asta scrie.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Grecea:

Domnule președinte,

În primul rând, eu nici măcar nu am primit acest raport. Aș vrea să întrebați colegii din sală câți au primit acest raport.

Acest raport a venit, așa cum au spus și colegii de la UDMR, acum câteva minute și l-au primit doar viceliderii de grup sau liderii de grup. Era normal să mă bazez pe domnul vicelider, să intervin atunci când era momentul.

Vă întreb: de ce vă deranjează dacă noi susținem întreaga ordonanță, mai puțin am și eu un amendament.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat, eu nu am decât obligația de a respecta Regulamentul.

La poziția marginal 30 din amendamente admise era discutată Anexa I. La acea Anexă I dumneavoastră aveți amendament. Intrăm toți pe obiecții, comentarii care nu-și au rostul.

A câta procedură? Ce să discutăm la ea? Să vă văd pe dumneavoastră discu...

Vă rog frumos, aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Vă solicităm o pauză de consultări de cinci minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, aveți dreptul la o pauză de consultări de cinci minute între Comitetul liderilor și președintele comisiei.

   

După pauză.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Îmi pare rău pentru situația creată doamnei deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte, și nouă ne pare rău.

A fost o eroare, o confuzie între două capitole din raport, dar împreună și cu președintele Comisiei pentru buget, finanțe, precum și cu colegii de la toate grupurile parlamentare, considerăm că n-ar fi o problemă dacă colega noastră și-ar putea susține amendamentul.

Vă mulțumim pentru înțelegere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat, aveți cuvântul.

Ne întoarcem la poziția 30 din amendamentele admise, unde dumneavoastră aveți acest amendament respins.

Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Grecea:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Mă bucur că am din nou ocazia să vă vorbesc, pentru că, după ce eu am intervenit, nu neapărat că s-au spus minciuni, dar s-au ascuns și multe neadevăruri.

Într-adevăr, am spus-o și o repet, că ordonanța instituie multe aspecte pozitive. Știți care este dezamăgirea mea? Că se vorbește despre guvernarea PSD sau guvernarea PDL, despre ce au făcut unii sau despre ce nu au făcut unii. Eu cred că este important să știm ce vrem să facem de acum încolo. Și dacă videoloteria nu a fost reglementată așa cum trebuie, nu putem să ne bucurăm doar că pe ea se va pune doar o taxă de viciu de 400 de euro, așa cum plătesc și ceilalți operatori care exploatează aparatele de tip slot-machine, deci nu este singura care se taxează cu această taxă de viciu. Și de aceea eu îmi susțin acest amendament, prin care spun că dacă tot am decis ieri, în comisie, că videoloteria este aparat de tip slot-machine - pentru că el asta este - să fie taxat ca și aparatul de tip slot-machine, și anume cu 2600 de euro pe an.

Asta înseamnă că cele 10 mii de aparate care există în spațiile loteriei și când vorbiți despre monopolul loteriei eu vă dau dreptate, pentru că este un monopol de stat, însă uitați să spuneți că este vorba de monopolul unei firme private, care are contract cu loteria. Deci nu cred că și ei trebuie să aibă un monopol în interiorul unui alt monopol.

De aceea vă rog doar să-i taxăm așa cum trebuie, ca pe aparatele de tip slot-machine și anume cu 2600 de euro pe an, tocmai ca noi să putem să încasăm 26 de milioane de euro pe an și să-i direcționăm acolo unde noi avem nevoie de acești bănuți.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele pentru...

Domnule președinte, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur, putem să o luăm de la capăt de o sută de ori, de câte ori vreți dumneavoastră. Numai că eu încă îmi mențin speranța că și colegii noștri vor înțelege că există o lege care poartă numărul 31/1999 și care stabilește așa, că: jocurile de tip loteristic - adică toate sistemele de joc care sunt denumite sau în denumire au sintagma, au cuvântul loto - reprezintă monopol de stat atribuit în exclusivitate Loteriei Române.

Este o confuzie gravă - zic eu - cu toate că eu aș avea poate mai multe circumstanțe atenuante dacă n-aș înțelege niște lucruri din sistemul jocurilor de noroc decât susținătorii tezelor contrare, care vin din domeniu sau sunt în domeniu, nu mi-este foarte clar. Dar, ca să fii în domeniul jocurilor de noroc și să confunzi sistemul de joc cu echipamentul, mi se pare o gafă.

Slot-machine reprezintă o grupă de echipamente din punct de vedere tehnic, în Ordonanța nr.92 aceste echipamente pentru videoloterie se încadrează în grupa echipamentelor slot-machine.

Sistemul de joc este însă cu totul altul. Unul este jocul tradițional pe slot-machine care este în piața liberă și altul este jocul videoloterie, care se desfășoară cu echipamente asimilate cu aceste slot-machine. N-are nicio legătură. Unul se desfășoară în piață liberă și se taxează și dacă comparăm sistemul, adică avem un sistem egal de taxare pentru toți operatorii de astfel de jocuri în piața liberă și Loteria are un profil juridic cu totul și cu totul separat, desenat în Legea nr.31/99, care spune că el are exclusivitate și, când trage linie la urmă, 85% se duc la bugetul de stat.

Or, operatorii privați, când trag linie la urmă, dau 16% la bugetul de stat și restul îl împart între acționari. Cum putem compara mere cu pere? Eu asta încerc să spun de trei săptămâni și nimeni nu vrea să înțeleagă.

Acum cei care au înțeles sunt mai mulți decât cei care n-au înțeles și veți ține cont de acest lucru când veți vota. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Pregătiți-vă cartelele pentru vot.

Deci vă supun la vot amendamentul doamnei deputat Grecea.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Doar 45 de voturi pentru, zece abțineri, 79 de voturi împotrivă.

Acest amendament nu a trecut.

Vă supun la vot punctul marginal 30 din amendamente admise.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Mulțumesc.

83 de voturi pentru, 11 abțineri, 41 de voturi împotrivă.

Admis.

La 35, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Merge la votul final proiectul de lege.

Domnul Márton Árpád.

Vă reamintesc că o lege organică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

O intervenție scurtă, de procedură și drept la replică.

Am fost urecheat mai adineauri cum că în mod nejustificat am crezut că cinci minute nu ajung. Păi am dezbătut mai mult de 20 de minute. Unu.

Doi. Dacă am fi primit acest raport, cum prevede Regulamentul actual, cu trei zile înainte, adică luni, nu s-ar fi intervenit cu această problemă. Totul decurgea normal.

În continuare, noi credem că trebuie să menținem din Regulament termenele care există actualmente, mai mult, trebuie să le și respectăm.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, ați adunat, vorba domnului Viorel Ștefan, mere cu pere și cu castraveți. Zece minute a fost numai pauza de consultări. Ați spus cinci și am stat zece. Cauzele sunt multiple.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 13 aprilie 2021, 11:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro