Domnul Alexandru Nazare: Mulțumesc, domnule președinte. Acest proiect de lege extinde mecanismul cererilor de plată și face și apologia acestui mecanism. Noi ne întrebăm pentru..., bineînțeles pentru POR și POTCA. Ne întrebăm dacă a trebuit să aflăm cu stupoare, în ultimul an al exercițiului financiar, că avem nevoie de un mecanism de plată? Adică, atât de târziu a trebuit să ne dăm seama. Sunt lucruri știute, discutate în Comisia Europeană în 2011-2012. Ne-a luat atâta timp să facem acest mecanism de plată? Dacă examinăm în continuare acest act normativ vedem că tratează și problema salariilor personalului implicat la titlul bugetar FEN, adică la fonduri europene, la contracte cu finanțare nerambursabilă. Știm foarte bine că au fost tot felul de declarații publice prin care atât premierul, dar și ministrul de resort de pe vremea respectivă, domnul Teodorovici, ne-a promis că va unifica și va egaliza salarizarea personalului implicat în implementarea proiectelor cu fonduri europene. Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum și am avut doar acte normative succesive în care s-a tratat această problemă, dar necorespunzător. Deci, promisiunea făcută n-a fost îndeplinită. O a treia chestiune tratată de această lege privește o modificare privind trecerea CNADR-ului înapoi la Ministerul Transporturilor și a Autorității de Management, de la Transporturi la Ministerul Fondurilor Europene. Bun. Adică, ați constatat la trei ani după ce ați preluat guvernarea că CNADR-ul nu era bine acolo unde era? Adică la domnul Șova, la Departamentul Marilor Piramide, și acum îl întoarceți la transporturi? Dar nu calculați cât a costat, de fapt, cât ne-a costat faptul că CNADR-ul n-a fost acolo unde îi era locul, adică acolo unde se face politica transporturilor rutiere, la Ministerul Transporturilor. Noi considerăm că scoaterea CNADR-ului, odată cu preluarea guvernării în 2012, a fost un eșec lamentabil și s-a văzut, de fapt, că până acum guvernarea Ponta nu a reînceput..., n-a început vreun proiect de autostradă și să-l și termine, n-aveți un astfel de kilometru început de dumneavoastră să-l și terminați, și unul dintre motive a fost și faptul că CNADR-ul a fost rupt de Autoritatea de Management și de Ministerul Transporturilor, adică de locurile unde se făcea gestiunea programelor financiare pentru infrastructură rutieră. Bineînțeles, noi n-o să ... o să votăm acest proiect de lege, pentru că știm că e important să absorbim cât de mult se poate până în luna septembrie... E ultimul an în care o putem face, dar este un context foarte bun să remarcăm performanța extraordinară din primele trei luni, când din 2 miliarde de lei prevăzute ați luat sub 10%. Adică, dacă în primele trei luni ale anului din aceste 2 miliarde ați luat sub 10%, până în septembrie când se închid, practic, plățile la Bruxelles, cam cât credeți că o să puteți să salvați din acești bani? Șapte miliarde și jumătate de euro vor fi pierduți, cam de trei ori valoarea autostrăzii Sibiu-Pitești. Vă mulțumesc. (Aplauze.)
|