Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 7 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/14-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 07-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 7 aprilie 2015

3. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea art.24 alineatul (4) din Legea nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, cu modificările ulterioare (Pl-x 571/2014, L 756/2014). (adoptată)
 
consultă fișa PL nr. 571/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Mai avem un singur punct pe ordinea de zi.

1. Propunerea legislativă pentru modificarea art.24 alin. (4) din Legea nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, cu modificările ulterioare. Este lege organică.

De fapt e Pl-x 571/2014, L 756/2014. Sunt două inițiative.

Amândouă au același obiect - modificarea art.24 alin. (4) din Legea nr.96 Statutul deputaților și al senatorilor.

Am înțeles că celelalte două legi nu sunt. N-au venit rapoartele. Raportul comun este al Comisiei permanente al Camerei Deputaților și Senatului privind Statutul deputaților și senatorilor, organizarea și funcționarea ședințelor comune.

Dacă din partea comisiei poate să prezinte altcineva în locul domnului Duvăz care nu este prezent.

Domnul vicepreședinte.

Domnul Toader nu mai vrea, nu-și aduce aminte că face parte din comisie. Mă uitam la Grupul PP-DD, scuzați-mă! Vorbește la telefon, am înțeles. Există o interdicție să prezentați raportul și să vorbiți și la dezbateri? Haideți, vă rog frumos. Dacă nu vine, am înțeles că e aprobat în unanimitate, așa că o să vă rog frumos să prezentați dumneavoastră raportul, adoptare Pl-x 571/2014, respingere... Nu? Sau cum l-ați făcut? Unu e adoptare și celălalt este respingere, că sunt două pe același subiect.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu. Îmi pare rău, e un singur raport de admis. Am să vi-l citesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Dovedește încă o dată că ne-am grăbit. Nu știu, eu, ca secretar, pot să susțin un raport, avem și funcția de vicepreședinte, dar am să vi-l citesc și am să vă și motivez de ce a durat mai mult.

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor Pl-x 571/2014, L nr.756/2014 asupra propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor.

În conformitate cu art.9 din Regulamentul ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, Comisia permanentă a Camerei Deputaților și Senatului privind Statutul deputaților și al senatorilor, organizarea și funcționarea ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă privind modificarea alin.(4) al art.24 din Legea nr.96 privind Statutul deputaților și al senatorilor, trimisă de Camera Deputaților cu adresa nr.571 din 15 decembrie 2014, înregistrată cu nr.830 din 10 decembrie 2014 și de Senat cu nr.756 din 15 decembrie 2014, precum și propunerea legislativă pentru modificarea art.24 din Legea nr.96 privind Statutul deputaților și al senatorilor, trimisă de Cameră cu adresa nr.329/2015 și de Senat cu nr.134/2015. A trebuit să le spun pe toate, că cele care sunt din 2015 sunt foarte recente.

Inițiativele legislative au ca obiect de reglementare modificarea alin.(4) al art.24 al Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, în sensul reducerii numărului de voturi necesare adoptării hotărârii privind cererea de reținere, arestare și percheziție a deputatului sau senatorului în conformitate cu prevederile art.76 din Constituția României, republicată.

Potrivit prevederilor art.73 alin.(3) lit.c) din Constituția României, republicată, propunerile legislative fac parte din categoria legilor organice și urmează a fi dezbătute și adoptate de cele două Camere ale Parlamentului în ședință comună, conform dispozițiilor art.65 alin.(2) lit.j) din Constituția României, republicată.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă, conform avizului nr.2/676 din 10 februarie 2015.

Guvernul susține adoptarea propunerii legislative.

Membrii comisiei au examinat propunerile legislative menționate mai sus în ședința din 7 aprilie 2014.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului celor două Camere ale Parlamentului, spre dezbatere și adoptare, cu amendamente, Propunerea legislativă privind modificarea alin.(4) al art.24 al Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și senatorilor, republicată, Pl-x 571/2014 cu L nr. 756/2014, aceasta fiind reținută ca proiect de bază pentru a se face raport de admitere cu amendamente, iar pentru Propunerea legislativă nr. 329/2015, L nr. 134/2015 se întocmește un raport de respingere, textul de modificare propus de inițiatori urmând a fi preluat ca amendament la proiectul de bază.

Comisia a adoptat raportul de admitere a Propunerii legislative pentru modificarea alin. (4) al art.24 al Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, cu amendamentele cuprinse în anexa la prezentul raport, și respingerea pentru Propunerea legislativă Pl-x 329/2015, cu L nr. 134/2015.

În raport cu obiectul și conținutul său ce vizează modificarea unei legi organice, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice, potrivit art.73 alin.(3) lit.c) din Constituție.

Comisia a analizat și Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.24 din Legea nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor și a Legii nr.115/1999 privind responsabilitatea ministerială (Pl-x 415/2014 și, respectiv, L 738/2014) și Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.24 din Legea nr.96 privind Statutul deputaților și al senatorilor și a Legii nr.115 privind responsabilitatea ministerială, comisia a decis să solicite Birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului transmiterea celor două propuneri legislative Comisiilor juridice, în vederea formulării avizelor.

Comisia permanentă a Camerei Deputaților și Senatului privind Statutul deputaților și al senatorilor, organizarea și funcționarea ședințelor comune va ține cont de avizele primite la examinarea în fond a acestor inițiative legislative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Deci acum am înțeles. Avem o propunere legislativă Pl-x 571/2014 sau L 756/2014 - este identică - cu raport de aprobare și cealaltă cu raport de respingere.

Procedura este una foarte simplă. Prima dată o aprobăm pe cea cu raport de aprobare și după care o respingem pe cea cu raport de respingere.

Dezbateri generale.

Dragi colegi, cine dorește să ia cuvântul?

Domnul deputat Mircea Toader, aveți cuvântul, vă rog frumos, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Sigur că dezbaterile generale în numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, vă dați seama, categoric, vom susține, așa cum am susținut și în comisie, modificarea care prevede în mod expres că eventualul aviz pentru ridicarea imunității - arestare, percheziție - se face cu votul majorității celor prezenți în sală, dar respectând cvorumul, așa cum prevede și art.67 din Constituție.

Ceea ce vreau să subliniez este că în afară de această inițiativă depusă ad-hoc - știți foarte bine că mâine e dezbatere la Curtea Constituțională și toată presiunea este făcută să modificăm acest statut, știți foarte bine, nu-l scapă nimeni nici pe premierul Ponta, nici pe senatorul Șova de răspundere, având în vedere că Curtea Constituțională va trebui să dea un răspuns la solicitările Partidului Național Liberal, pe de o parte, sau la sesizării pe care a făcut-o Președintele României și CSM-ul.

În aceste condiții, nu facem altceva decât să adaptăm Statutul la ceea ce trebuia făcut de mult, pentru a nu crea în Parlamentul României ca o pavăză pentru unii care sunt mai presus decât legea, că se numesc miniștri, dau un exemplu, și nu fac ce a fost la Senat. Unii au fost încuviințați la cererea procurorului cu o majoritate a celor prezenți și altul, pentru o majoritate a numărului total de senatori, în condiția în care am creat această diferență absolut anormală.

Ceea ce vreau să subliniez, Partidul Național Liberal și în comisie am susținut și poate de aia am mai și întârziat, fiindcă a fost o chestiune foarte rapidă, noi avem două inițiative ale Partidului Democrat Liberal inițial și apoi împreună cu Partidul Național Liberal pentru modificarea aceluiași art.24, prin care am propus modificarea și scurtarea termenului pentru stabilirea unui raport în condiția în care procurorul general și ministerul justiției cere un aviz pentru eventuala arestare sau percheziție și, totodată, o transparență mult mai mare a votului care va fi dat în fiecare Cameră.

E adevărat că în această inițiativă am introdus și niște modificări la Legea răspunderii ministeriale, de aceea am fost de acord să se ducă partea de răspundere ministerială la Comisia juridică. Altfel, dezbăteam astăzi una din marile probleme pe care le are Parlamentul României și în general opinia publică, modul în care se desfășoară procedura de avizare și a votului pe care trebuie să-l avem toți ca răspundere.

Răspunderea... cred că e cel mai corect să ne asumăm răspunderea în fața alegătorilor pe față, indiferent că suntem sau nu suntem de acord, și nu să ne acoperim fiecare de un vot care, până la urmă, e o decizie politică. Nu, ne asumăm fiecare răspunderea și fiecare răspunde și în fața electoratului și în fața partidului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Pe procedură. Domnul deputat Duvăz, președintele Comisiei pentru statut. Pe procedură ați cerut și vă dau cuvântul, după care se pregătește domnul Nicolicea din partea Grupurilor parlamentare ale PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din punct de vedere procedural, voiam să pun la punct câteva lucruri.

În principal, invocarea aici a primului-ministru nu are niciun sens, pentru că nu este implicat în acest proces primul-ministru decât în măsura în care este de acord cu această modificare, a spus-o și nu o dată, a spus-o și mai demult.

În al doilea rând, însă, voiam să subliniez că ceea ce a fost depus ca inițiativă legislativă de către Grupurile PNL și PDL în epoca respectivă, a spus-o aici și reprezentantul PNL-ului, a fost respins nu pentru că fondul ar fi fost votat, ci pentru că procedural, înainte de a discuta modificările propuse acolo, trebuie discutată modificarea Legii nr.115 privind răspunderea ministerială. Abia după aceea, noi, în calitate de comisie mixtă - Cameră, Senat - ne putem pronunța.

Deci voiam să fie foarte clar de ce nu a intrat în discuție și propunerea opoziției, dar, în același timp, să subliniez că opoziția, prin reprezentantul ei a votat pentru raport așa cum el a fost făcut.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Din partea Grupurilor parlamentare ale PSD. Dați-i voie domnului Nicolicea, doamnă senator, după care vă dau cuvântul pe procedură.

Aveți cuvântul, domnule deputat, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea:

Se pare că se configurează o unanimitate sau, oricum, o largă majoritate pentru această modificare.

Această majoritate sau unanimitate a mai fost o dată, și anume în aprilie anul 2013, deci Parlamentul în 2013 a modificat statutul, punându-l în acord cu Constituția. Deci voință politică a existat.

Din nefericire, a existat o contestație a fostului președinte la Curtea Constituțională, iar Curtea Constituțională, ca să-i facă plăcere președintelui, a declarat neconstituțional chiar și un articol care făcea trimitere la Constituție, adică art.24 alin.(4).

Din momentul în care Curtea a emis această decizie nr.319, Parlamentul n-a mai putut să intervină, pentru că însemna să încalce o decizie a Curții Constituționale.

Una peste alta, nu poate să fie acuzat Parlamentul de inactivitate și, prin urmare, de conflict juridic, pentru simplul fapt că în 2013 a modificat acest lucru. Că a fost blocat de către Curtea Constituțională, că existau mai multe inițiative pe traseu - vedeți numai două din partea PNL și PD, au mai existat vreo două de la deputați independenți și una care îmi aparține mie, adică Grupului PSD. Deci nu poate fi invocată inacțiunea Parlamentului.

Astăzi vom da un vot, punem în acord acest statut cu Constituția împotriva deciziei Curții Constituționale și cred că trebuie să dăm acest vot cât mai repede, pentru că văd că se constituie o majoritate, ca să nu zic unanimitate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Doamnă senator, aveți cuvântul pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristiana-Irina Anghel:

Pe procedură, domnule președinte, mulțumesc.

Voiam să pun doar un punct pe "i".

A vorbit cineva despre transparența votului. Să fim serioși! Constituția spune foarte clar că votul secret este inviolabil. Când vorbim despre această transparență e ca și cum ne-am duce în cabina de vot a cuiva când este la alegeri și ne-am uita ce votează.

Domnilor, Constituția interzice lucrul acesta.

Și dacă tot vorbim, hai să vorbim la obiect!

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Din partea Grupului liberal PC-PLR, domnul președinte al Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu.

Domnule președinte, aveți cuvântul. (Domnul senator Călin- Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu, președintele Senatului, coboară la tribună.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Aș dori să fac o scurtă intervenție pentru a lămuri câteva aspecte care au fost dezbătute în mediul politic și în opinia publică în ultima perioadă ca urmare a voturilor care au solicitate Senatului privind încuviințarea reținerii și arestării unor membri ai Senatului.

În primul rând, știu că a fost invocată nu o dată în spațiul public neconstituționalitatea voturilor date în Senat.

Vreau să precizez pentru toată lumea că, atâta vreme cât Statutul senatorilor, cât și Legea nr.96/2006, pe care astăzi urmează s-o modificăm, nu au făcut obiectul unei sesizări de neconstituționalitate, pe baza căreia Curtea să decidă că prevederile respective sunt neconstituționale, voturile care au fost date în Senat au fost perfect legale.

Sigur că, din punct de vedere politic, opoziția întotdeauna are posibilitatea să-și manifeste nemulțumirea, dar nemulțumirea politică e una, și legalitatea este cu totul alta.

În momentul în care aceste subiecte au intrat din nou în dezbaterea politică, iată că Senatul întâi și astăzi plenul reunit urmează să facă modificarea Legii nr.96/2006, art.24 alin.(4), pentru a pune în acord majoritatea necesară privind reținerea și arestarea cu prevederile constituționale. Dar, așa cum a făcut precizarea și antevorbitorul meu, domnul deputat Nicolicea, în 2013 a mai existat o inițiativă de modificare în acest sens, care a fost respinsă de Curtea Constituțională și e bine să știți acest lucru.

În al doilea rând, îmi pare rău că domnul deputat Mircea Toader nu mai este în sală, pentru că dânsul... A, este.

Domnul deputat, vă mulțumesc.

Aș vrea să subliniez următoarea chestiune. Ați făcut o referire care trebuie corectată, și anume că au existat majorități diferite care au funcționat în cazul solicitării Parchetului General privind urmărirea penală sau arestările și, bineînțeles, opinia publică nu are cum să înțeleagă de ce au apărut aceste diferențe.

Trebuie însă spus foarte clar că, în cazul foștilor miniștri, se aplică Legea nr.115 privind răspunderea ministerială și atunci este nevoie de o altă majoritate decât în cazul reținerii și arestării pentru cei care au fost miniștri, dar au comis fapte în afara exercițiului mandatului de ministru.

În cazul în care există referiri sau solicitări privind acțiuni ale foștilor miniștri în calitatea de foști miniștri, atunci majoritatea este diferită și vreau să mai repet încă o dată că acțiunile politice ale Guvernului și ale membrilor săi nu pot fi cenzurate de justiție.

Este o interferență care nu este acceptabilă, a justiției, în activitatea Parlamentului și în suveranitatea lui.

Așadar, consider bine-venit că astăzi ne-am reunit pentru a adopta modificările la Legea nr.96/2006 și, sigur, în acest fel, salutăm, atât majoritatea, cât și opoziția, că Parlamentul nu încearcă, sub nicio formă, sub pavăza unor prevederi care nu erau concordante cu Constituția, să acorde o protecție alta decât cetățenilor obișnuiți pentru membrii Parlamentului.

Suntem cu toții egali în fața legii și înțelegem ca modificările pe care le facem astăzi să clarifice această problemă și să nu mai dea loc la speculații.

Vă mulțumesc. (Domnul senator Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu, președintele Senatului, revine la prezidiu.)

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dreptul la replică, domnul Toader.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Dacă nu-mi pomenea numele domnul președinte al Senatului, sigur că nu puteam să vorbesc.

Ceea ce am susținut eu de la microfon, fiindcă indiferent cât am încercat noi în fața opiniei publice să spunem de ce doamna Andronescu a primit un vot de încuviințare și domnul Șova nu, indiferent cum am vrea și ne acoperim de o prevedere a Statutului, noi trebuia să motivăm cu totul altfel.

Nimeni nu-i în afara legii, nu Parlamentul pune pavăză.

Vă rog să mă credeți, era foarte simplu, măreați numărul de voturi ca majoritate și treceați oricum solicitarea și în cazul domnului Șova și nu mai aveam această dezbatere, și pe urmă puteam să modificăm fără probleme și statutul. Aveați în mână, ca orice majoritate, să hotărâți orice în Parlamentul României. Și puteați să luați aceeași decizie. Altfel este imposibil de explicat public. Ne acoperim toți de prevederi statutare sau legale, e adevărat, dar public este greu de apreciat de ce pentru unu-i mumă și pentru altu' ciumă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pe procedură, domnul Nicolicea, vă rog frumos.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea:

Intervenția mea pe procedură se referă la aceste modificări cu privire la statut.

Deci doamna Andronescu avea o cerere de urmărire penală în baza art.109 alin.(2) din Constituție și se referea la calitatea de ministru a acesteia, și anume cererea de urmărire penală.

Calitatea de ministru sau fost ministru nu poate să fie cuprinsă în Statutul deputaților și al senatorilor care se ocupă de funcțiile de deputați și senatori, și nu de cele de ministru.

Deci modificarea pe care o facem noi astăzi nu are legătură cu cererile de urmărire penală ale miniștrilor, pentru că ei nu sunt cuprinși în Statutul deputatului și senatorului.

Să nu se facă confuzie între art.109 alin.(2) din Constituție, care se referă la miniștri și art.72 alin.(2) și (3) care se referă la deputați și senatori.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Intrăm pe articolele admise de la comisie.

Primul amendament. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de al doilea amendament al comisiei. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de al treilea amendament al comisiei. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de al patrulea amendament al comisiei. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Am încheiat dezbaterile generale. Urmează votul final.

Supun la vot Proiectul de Lege pentru modificarea art.24 alin. (4) din Legea nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, cu modificările ulterioare.

Cine este pentru? Rog secretarii să numere.

292 de voturi pentru. Abțineri? Nu sunt. Voturi împotrivă? Un singur vot împotrivă.

Mulțumesc foarte mult.

A fost aprobat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 22 aprilie 2021, 2:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro