Plen
Ședința Camerei Deputaților din 1 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.56/10-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 01-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 aprilie 2015

22. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală (PL-x 233/2013) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 233/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

16. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală.

Guvernul României. Doamna secretar de stat, aveți cuvântul.

Comisia pentru administrație publică se pregătește să prezinte raportul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Obiectul de reglementare al acestei ordonanțe este aprobarea Programului național de dezvoltare locală, în scopul implementării unor proiecte pentru dezvoltare locală în mediul urban și rural. Programul a preluat obiectivele de investiții din alte trei programe, respectiv, Ordonanța nr.7/2006, Ordonanța Guvernului nr.40/2006, Hotărârea Guvernului nr.577/1997.

Vă propun aprobarea ordonanței cum a fost adoptată în Comisia pentru administrație și amenajarea teritoriului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Comisia pentru administrație publică. Domnul vicepreședinte Nistor, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Laurențiu Nistor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Doresc să vă prezint raportul asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată prin adresa PL-x nr.233/25 iunie 2013 cu dezbaterea pe fond în procedură de urgență a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ nr.260 din 10.04.2013, avizul favorabil al Comisiei pentru sănătate și familie nr.4c-8/170 din 3.09.2013, avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități nr.31/803 din 3.09.2013, avizul favorabil al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport nr.4c-9/163 din 10.09.2013, avizul favorabil al Comisiei pentru industrii și servicii nr.4c-3/284 din 10.09.2013, avizul favorabil al Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă nr.30/135 din 10.09.2013 și avizul favorabil al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci nr.4c-2/308 din 2.10.2013.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 17 iunie 2013. Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.35 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea unui nou Program național de dezvoltare locală în scopul implementării unor proiecte de importanță națională care susțin dezvoltarea regională prin realizarea unor lucrări de infrastructură rutieră, tehnico-edilitară și socio-educativă, în mediul rural și urban.

La dezbaterile care au avut loc la ședința comisiei din 24 martie 2015, au participat, în conformitate cu prevederile art.54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Sirma Caraman - secretar de stat, Diana Țenea - director și Elena Cucoș - șef birou în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența 20 de deputați, din totalul de 22 de membri ai comisiei.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților cu majoritate de voturi - 12 voturi pentru, 6 voturi împotrivă și o abținere, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, cu amendamentele admise și respinse, astfel cum sunt prezentate în anexele la prezentul raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform art.76 alin.(2) din Constituția României, republicată.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnule deputat, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Domnul Cseke.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ordonanța nr.28 este acel act normativ prin care majoritatea programelor de investiții ai căror beneficiari sunt autoritățile locale sunt grupate într-un singur loc, la Ministerul Dezvoltării.

Sigur că se poate și s-a și întâmplat ca o asemenea decizie să existe. Noi credem totuși că centralizarea, chiar și la nivelul ministerelor, într-un singur loc, nu este soluția cea mai bună. Și cred că situația în care suntem astăzi, la început de aprilie, și aceste programe nu au plecat în teritoriu - puteți să întrebați autoritățile locale, finanțările pe diverse programe nu sunt, marea lor majoritate, în teritoriu, deși deja a trecut primul trimestru - noi credem că nu este cea mai bună soluție găsită în 2013. Dar votul nostru va depinde, vă spun foarte sincer, de amendamentul pe care noi l-am propus în numele Grupului UDMR și care se referă la introducerea unui nou program cu privire la... care are ca și obiect, domeniu de activitate, un domeniu pe care noi îl considerăm foarte important, și anume reabilitarea, modernizarea centrelor istorice ale localităților din România.

Toate țările dimprejurul nostru, începând de la Serbia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia, prin programe de investiții masive, în ultimii ani, au rezolvat această chestiune. Dacă treceți prin orașele mari cu centre istorice, veți vedea centre istorice foarte frumos reabilitate, modernizate și care atrag un turism extraordinar. Și avem și noi un exemplu, în România, celebrul exemplu al Sibiului care... legat de capitala culturală europeană și de investiții, inclusiv de la nivel central, s-a reușit în Sibiu să se creeze acel areal în care auzi mai puțină vorbă românească și mai multă vorbă străină. Pentru că vin atât de mulți turiști, anual, acolo. Și este foarte bine, este spre dezvoltarea orașului și a țării.

Și atunci noi o să vă propunem... sigur, la amendament am să aduc și alte argumente. Dar vă mai aduc la dezbaterea generală un argument. Există două legi aflate în vigoare, Legea nr.127/2012 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și Legea nr.1/2013, tot cu privire la dreptul Guvernului de a emite ordonanțe, care prevăd la domeniul dezvoltare regională că Guvernul, la momentul respectiv, și-a asumat acest deziderat, că va crea un Program național de reabilitare a centrelor istorice, a monumentelor din centrele localităților. Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat. Drept urmare, la această ordonanță, noi am propus implementarea unui asemenea program și în funcție de... pe care o să-l susținem, desigur, la amendamente, și în funcție de acest lucru vom decide dacă vom putea susține sau nu acest proiect.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte luări de cuvânt la dezbateri generale? Domnul Dobre. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mie îmi este un pic mai dificil față de antevorbitorul meu să vorbesc despre Ordonanța nr.28 care a fost emisă într-o perioadă în care împărtășeam și noi responsabilitatea guvernării. Vreau însă să vă spun că și atunci, ca de altfel și acum, marea majoritate a colegilor mei nu au împărtășit această decizie de supercentralizare, totul - într-un singur minister, totul - la dispoziția unui singur ministru, totul - pe o singură semnătură. Din aceste considerente, în mod evident că doar în condițiile în care veți accepta amendamentele noastre - care înseamnă o alocare transparentă, care înseamnă întoarcerea deciziei de a ordona prioritățile la autoritățile locale, consilii județene, consilii locale - doar în aceste condiții o vom vota. Altfel, rămânem la convingerea noastră că această ordonanță este în contradicție cu tot ceea ce ziceți și declarați zi de zi: descentralizarea. Această ordonanță centralizează totul - decizie, bani, priorități -, totul dintr-un singur minister, dintr-un singur birou.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte luări de cuvânt? Nu mai sunt. Intrăm pe amendamentele admise. Calupuri de 5.

De la 1 la 5. Obiecții, comentarii? 1-5 înseamnă până la amendamentul nr... până la art.2, inclusiv. Nu. Aprobate.

De la 6 la 10.

Domnul Cseke Attila.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

La punctul 10, domnule președinte, art.7. Pe cel de la art.6 nu-l mai susțin, pentru că s-a rezolvat între timp. De la punctul 10, modificarea art.7 alin. (1), cu introducerea unei noi litere, m). Vorbim de punctul 3 din amendamente respinse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Prin care propunem introducerea unui nou program - reabilitarea, modernizarea clădirilor monumente istorice situate în zona centrală a localităților.

Vreau să vă spun... există la dosarul acestui proiect de lege, semnat, ștampilat, susținerea Uniunii Arhitecților din România pentru acest amendament.

De asemenea, dacă consultăm studiile care s-au făcut în ultima perioadă cu privire la starea de conservare a monumentelor istorice, veți vedea că mai mult de 80% din aceste monumente sunt în stare mediocră, precolaps sau colaps. Sunt studii oficiale, datele sunt oficiale.

Se invocă - ca și contraargument - faptul că la Ministerul Culturii există un oarecare program. Există, numai că el, indiferent de guvernare, să fim sinceri, nu a fost un program care a dispus de foarte multe resurse materiale. Între 2007 și 2012, doar un număr de 85 de clădiri monumente istorice au fost recepționate. Este foarte puțin, dacă ne uităm la ansamblul țării.

Și, de asemenea, vă rog să observați că la adoptarea Ordonanței nr.28 au fost 10 domenii de intervenție sau de susținere pe infrastructura autorităților locale. De atunci Guvernul a mai introdus încă două, cele referitoare la reabilitarea sediilor autorităților locale și la infrastructura turistică a autorităților locale. Deci, nici argumentul că nu s-ar mai putea introduce încă un program nu se susține. Amendamentul nostru este din 2013, de acum 2 ani și ceva. Noi credem că este un amendament bun, care vine în sprijinul dezvoltării autorităților locale și al turismului, în principal, în România.

Vă mulțumesc.

Vă rog să susțineți acest amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Supun amendamentul respins, de la poziția 3, votului. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Bun. Nu a trecut. Doar 106 voturi pentru, 114 împotrivă și două abțineri.

Supun amendamentul de la amendamente respinse, poziția 7, plenului Camerei. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Vă mulțumesc. 130 de voturi pentru, 21 de abțineri, 75 de voturi împotrivă.

De la 8 la 10. Dacă mai sunt obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 11 la 15.

Domnul Oltean sau domnul Dobre. Care este la rând? Care este primul? Nu știu.

11 este art.8. Domnul Dobre are la poziția... 4. Cred că Domnia Sa este primul, nu? La poziția 4, pe art.9, dumneavoastră aveți. După care are domnul Oltean. Vă rog frumos, art.9, aveți dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Amendamentul meu este...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Art. 9 alin. (1)...

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

...este în ideea pe care am prezentat-o și la dezbateri generale, respectiv, în limita fondurilor aprobate anual prin Legea bugetului, Ministerul Dezvoltării și Ministerul Finanțelor Publice întocmesc și aprobă prin hotărâre de Guvern repartizarea sumelor pentru programe, pe județe, pe fiecare subprogram și pe domeniile specifice. Încă o dată, decizia de alocare trebuie să fie transparentă și la nivelul unui act guvernamental.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Supun votului... Este un pic complicat, dar o să fac în felul următor. Au greșit cei de la stafful tehnic. Deci avem la art.9, de fapt, 3 amendamente - la alin. (1), la alin. (4) și un nou text propus de către domnul... la alin. (4), și un text propus de domnul deputat Motreanu, cu domnul Dobre și cu domnul Horga, și o singură modificare, a domnului deputat Oltean. Rugămintea mea este în felul următor. Acum mergem pe art.9 alin. (1), care dorește să modifice art.9 alin. (1) de la amendamente admise. Amendamente admise - poziția a 12-a, amendamente respinse - poziția 4.

Supun votului prima parte din poziția 4, amendamente respinse, art.9 alin. (1). Vă rog. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Nu a trecut amendamentul. 100 voturi pentru, 3 abțineri, 125 împotrivă.

Alineatul (4) al art. 9 are două amendamente. Unul este făcut de domnul deputat Dobre, pe care o să-l supun la vot, a avut Domnia Sa intervenția, și după aceea o să-i dau cuvântul domnului deputat Oltean.

Supun votului amendamentul de la poziția 4, respinse, art.9 alin. (4). Să înceapă votul. (Vociferări.)

Domnilor colegi, sunt 3 amendamente pe care le aveți. Unul este la art.9 alin. (9)... anulați votul, vă rog frumos, ca să... am explicat la început, dar s-ar părea că lumea nu înțelege. Stafful tehnic a greșit și au pus 3 amendamente. Dumneavoastră aveți la art.9 alin. (1) un amendament, pe care l-a respins deja plenul, și mai sunt două amendamente pentru alin. (4), unul al domnului Dobre, cu domnul Motreanu și cu domnul Horga, și unul al domnului Oltean. Îl supun la vot prima dată pe cel al domnului Dobre, care este primul... (Vociferări.) "Mă" este cuvântul cu care dumneavoastră vorbiți către colegi sau este cuvântul cu care vă adresați unui coleg deputat?

Domnule deputat Dobre, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Domnul deputat vrea să-l susțină. A spus și la prima intervenție despre alin. (4), dar mai vrea o dată să îl susțină, nu este o problemă, ce, ne supărăm?

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

În momentul de față, așa cum sună ordonanța, Ministerul Dezvoltării decide cum vrea el, pe baza unui schimb de scrisori cu consiliile județene. Ceea ce cerem noi este ca de la data în care ministerul comunică consiliilor fondurile alocate, în termen de 30 de zile, pe bază de hotărâre de consiliu județean, fiecare consiliu județean să stabilească prioritățile fiecărui județ, și decizia să nu o ia cineva de la București, chiar dacă este ministru. Pentru că prioritățile nu le pot cunoaște decât cei din teritoriu. Prioritățile de dezvoltare locală nu le pot decide decât cei din teritoriu, și ei sunt singurii care știu ce au nevoie mai repede să fie finanțat sau nu. Altfel, despre ce descentralizare vorbim? Despre ce autonomie locală vorbim?

Doar vorbe...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Pregătiți-vă cartelele. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

91 de voturi pentru, 8 abțineri, 130 de voturi împotrivă. A fost respins.

Domnul Oltean.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Amendamentul meu seamănă în mare parte cu cel pe care l-a expus distinsul coleg Victor Dobre. Este poziționat la art.9 alin. (4), poziția 4 de la amendamente respinse.

Conform hotărârii sau ordonanței pe care o dezbatem astăzi, consiliul județean sau consiliile județene sunt abilitate, sunt mandatate, împuternicite ca, în urma consultării autorităților publice locale, să comunice Ministerului Dezvoltării lista cu propunerile de finanțare a obiectivelor în continuare sau a investițiilor noi.

Am dorit ca această comunicare să nu fie o simplă adresă pe care președintele consiliului județean o înaintează către Ministerul Dezvoltării, ci să fie rezultatul unei hotărâri luate de către consiliul județean. Pentru că este autoritatea numărul 1 la nivel de consiliu județean, nu cred că ne putem permite ca o listă... o listă de investiții, foarte importantă, să fie cuprinsă doar într-o simplă adresă. Și am propus ca textul alin. (4) să cuprindă și expresia "hotărârea cu". Am să dau citire exact textului modificat cu amendamentul depus de mine. "În termen de 15 zile de la comunicarea bugetului previzionat, consiliile județene, după consultarea autorităților administrației publice locale, transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice hotărârea cu propunerile de finanțare detaliate pe obiective de investiții în continuare și obiective de investiții noi pentru anul în curs, pe baza criteriilor de prioritizare".

În felul acesta dovedim și ministerului că autoritatea numărul 1 - consiliul județean - este cea care s-a implicat și care răspunde într-un fel sau altul și constituie garanția unei selecții riguroase a obiectivelor propuse spre finanțare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Supun votului amendamentul domnului deputat. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Nici acest amendament nu a trecut. 94 de voturi pentru, 7 abțineri, 131 de voturi împotrivă.

Vă supun votului articolul... amendamentul de la poziția 12 amendamente admise, în integralitatea sa. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

140 de voturi pentru, 15 abțineri, 74 de voturi împotrivă. Aprobat.

De la 13 la 15. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 16 la 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

21. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 13 aprilie 2021, 1:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro