Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2015

6. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale (Pl-x 95/2014). (rămasă pentru votul final)

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

5. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996.

Avem... Nu avem nici aici raportul.

6. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

O să-l rog pe domnul președinte Mihai Voicu, președintele Comisiei speciale. Am aprobat ca să fie înainte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia a fost sesizată cu Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

La ședință au fost prezenți toți cei 15 membri ai comisiei.

În urma dezbaterilor, comisia a decis să înainteze plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare cu amendamente. Există și amendamente respinse prevăzute în anexă.

Domnule președinte,

Sunt câteva lucruri care țin fie de erori materiale, fie de corelări tehnico-legislative și ni s-a solicitat să le citesc la microfon pentru a putea să...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc.

La nr.crt.29, trimiterea la art.3 alin.(3) trebuie făcută la art.3 alin.(5) pentru a fi corect.

Trimiterea la art.20 alin.(11) trebuie făcută la art.20 alin.(1).

La nr.crt.30 trebuie precizat distinct că la art.20 alin.(1), lit.l) se abrogă.

La nr.crt.47, înlocuirea trimiterii la art.23 până la 232, cu trimitere la art.23 până la 233.

La nr.crt.56, completarea formulării cu sintagma "și a campaniilor electorale."

La nr.crt.59, trimiterea la art.23 alin.(8) trebuie înlocuită cu trimiterea la art.23 alin.(9) din renumerotare.

Trimiterea la art.51 trebuie făcută la 51 și 52 alin.(1) și (2).

Trimiterile la art.26 alin.(1)-(4) și alin.(11) - (13) trebuie eliminate.

Și trimiterea la art.41 alin.(2) trebuie făcută la art.49 alin.(3).

Trimiterea la art.3 alin.(2) - (5) trebuie făcută la art.3 alin.(2) - (7).

La alin.(4) și (5) completarea trimiterilor prevăzute la alin.(1)-(3).

La alin.(6), trimiterea la alin.(4) trebuie făcută la alin.(5).

La nr.crt.66, trimiterea trebuie făcută la alin.(1), (2) și (3) ale art.41.

La nr.crt.76, separarea într-un punct distinct a abrogării art.50.

La nr.crt.78, trebuie trimiterea la alin.(1).

Și asta e tot. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

O să vă mai rog frumos să le...O să vă rog frumos, domnule președinte, să stabilim cu stafful tehnic și să le facem aceste chestii. E rezolvat, da? Mulțumesc foarte mult.

Dacă sunt obiecții, comentarii. Nu sunt.

În principiu, vreau să vă rog frumos să le aprobăm. Da? Vreți prin vot sau suntem de acord cu toții? Că sunt erori materiale.

Prin vot? Da. Pregătiți-vă cartelele.

Toate cele propuse de domnul președinte Voicu.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Doar cu 8 abțineri și 116 voturi pentru au fost aprobate toate aceste obiecții.

Pe procedură, domnul deputat Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vroiam să-l rog pe domnul președinte Voicu să formalizeze respectivele propuneri, care sunt într-adevăr erori materiale, să le transmită, așa cum ați spus și dumneavoastră, către stafful tehnic, și nouă, liderilor de grup, pentru a putea să le urmărim în proiect.

De altfel, noi această modificare am și propus-o în viitorul regulament. Pentru că e foarte posibil ca la stenogramă să ne fi scăpat ceva.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Voicu se va uita la fiecare chestiune.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc.

Aceste corelări de erori materiale sunt exclusiv din renumerotarea unor articole și nimic altceva. Exclusiv din renumerotarea unor articole. Iar stafful tehnic le are redactate sub formă de notă. Deci, nu e o problemă că va fi omis ceva. Și, bineînțeles, grupurile o vor primi imediat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Deci avem 82 de amendamente admise, un singur amendament respins.

Pe procedură? Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Fiind o lege foarte importantă, cred că putem să facem o divagație de regulament și dacă avem puncte de vedere chiar pe un articol, chiar dacă n-avem amendament sau cerem explicații, este bine să le solicităm. Să nu treacă așa pur și simplu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bineînțeles. Domnul președinte Voicu este aici.

Dar cum adică divagații pe procedură? Nu înțeleg.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader (din sală):

În afara regulamentului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

No comment.

Dar ați avut reprezentanți în comisie. Și nu unu.

Bun. Raportul. Îl citiți? L-ați citit.

Intrăm pe dezbateri generale.

Domnul deputat Márton Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Noi, teoretic, am susținut să facem o modificare a Legii finanțării partidelor și mai ales a campaniei electorale, să fie o campanie mai clară, cu sume mai mici și însăși ideea că dacă această campanie va fi finanțată, evident pentru cei care depășesc un anumit prag, din bugetul de stat, va face posibilă și mai clară o urmărire a ce s-a cheltuit în campanie. Și să avem sume mult mai mici acceptate pentru orice fel de campanie.

Deci, cu toate aceste lucruri noi am fost de acord. Însă modalitatea în care a fost reglementată această modificare a legii ne duce în multe locuri într-un colț mult mai obscur decât era legea inițială, unele formulări și mai puțin clare care dau posibilitatea ulterioară la interpretări, și mai ales în acest domeniu nu este de preferat și în situații care pur și simplu ne duc în contrariul a ceea ce s-a susținut.

De exemplu, s-a susținut că prin aceste modificări vor putea să intre în spectrul electoral și persoanele fără o avuție importantă, o contribuție importantă la bugetul campaniei numai pentru că sunt capabili, sunt bine pregătiți, n-au nimic în buzunar, dar vor putea să intre. Numai că reglementarea care s-a găsit ne spune cu totul altceva. Ne spune că întreaga campanie, adică acel avans, se plătește doar de către candidat, eventual de mandatarul financiar, dar din însărcinarea candidatului.

Deci, până acum am avut instituția mandatarului financiar care primea sponsorizări, primea bani pentru partid, pentru campanie, în mod clar, evident, pe bază de chitanță, pe care-i depunea în cont. Acum nu mai este această instituție. Singura persoană care poată să depună bani în cont este candidatul. Am rupt instituția candidatului și mărimea buzunarului, a capacității acestui candidat de a avea eventual el însuși sponsorizări și posibilități de a lua chiar împrumut pentru finanțarea campaniei? Nu. Din contră. Dar ni se va spune că da. Dar vor plăti ceilalți, oricum își vor recupera banii. Corect. Dar convingeți-mă că cineva pe o poziție mai puțin eligibilă va fi tentat și convins să vină cu bani mai mulți pentru ca altul care nu plătește să intre în Parlament sau în consiliul local sau să devină primar. Nu mă puteți convinge.

Ca atare, avem amendament respins pe care-l voi susține și în funcție și de alte intervenții, așa cum a și spus colegul nostru, de mici corelări de intenții, prin formulări mai clare, dacă se vor adopta, atunci putem vota această lege, dar dacă nu, cu scuzele de rigoare, nu putem susține această lege.

Și vă dau un singur exemplu de astfel de formulări interesante: nu poate fi primită o sumă de bani pentru susținerea unui interes politic. Dar campania electorală pentru ce este dusă? Nu pentru a ajunge la putere? Nu pentru a realiza un interes politic?

Deci, vedeți, sunt câteva formulări foarte interesante care ne duc într-o sferă, pe de o parte, de interpretări, pe de altă parte, așa cum v-am explicat, contrare ideii expuse în susținerea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu.

Am făcut o greșeală, iertați-mă, vă rog frumos. Înaintea domnului președinte Voicu, trebuia să-i dau cuvântul inițiatorului, domnul deputat Drăghici. Și vă cer permisiunea să-i dau cuvântul inițiatorului acestui proiect. 90% din tot ceea ce am lucrat la Comisia de Cod electoral este pe baza inițiativei domnului deputat, care este făcută împreună cu doi colegi liberali și doi colegi social-democrați.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Gheorghe Drăghici:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă solicit sprijinul și votul pentru modificarea Legii nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, pentru că odată adoptată această lege, va elimina rolul nefast al banilor murdari în politică, în timp ce România va respecta în domeniul finanțării partidelor politice toate standardele europene.

Unul dintre aspectele derivate dintr-un context mai larg care, după cum s-a putut observa de-a lungul timpului, are un impact asupra corupției, este finanțarea partidelor politice.

Am inițiat această lege pentru că, în calitate de trezorier al Partidului Social Democrat din 2010, am sesizat de-a lungul acestor ani o serie de lacune legislative pe tema finanțării partidelor politice. Conform Raportului unic anticorupție lansat în februarie 2014 de către Comisia Europeană și Grupul Statelor împotriva Corupției, doi din trei europeni cred că finanțarea partidelor politice nu este suficient de transparentă și de bine monitorizată. Acest raport sublinia că majoritatea statelor membre și-au modificat recent legislația privind finanțarea partidelor politice și și-au consolidat standardele în materie de transparență, inclusiv în ceea ce privește donațiile. Excepție a făcut România.

Același raport, referindu-se în mod expres la țara noastră, susține că marile cazuri de corupție arată vulnerabilitățile în supravegherea finanțării campaniilor politice a partidelor și în activitatea de prevenire a fraudei electorale.

În raportul său din 2012, GRECO a subliniat că 10 din cele 13 recomandări cu privire la finanțarea partidelor politice nu sunt puse încă în aplicare.

De aceea, am preluat în acest proiect observațiile Grupului GRECO și ale Ministerului Justiției, precum și ale Autorității Electorale Permanente, bineînțeles, am cooptat și organizațiile nonguvernamentale în ceea ce privește modificarea legislației pe această temă.

Inițiativa prevede finanțarea exclusiv de la stat a viitoarelor campanii electorale, reducându-se astfel cheltuielile în exces în campaniile electorale și descurajându-se corupția. Astfel, persoanele care candidează își vor achita cheltuielile de campanie, urmând ca statul să ramburseze banii. Sigur că această rambursare va ține cont de anumite aspecte: plafon pentru cheltuielile de campanie și depășirea de către candidat a unui scor electoral pentru a încasa acești bani. Banii primiți de candidați vor merge doar către anumite tipuri de cheltuieli, publicitate electorală la televiziune, radio, presa scrisă, mediul on-line, sondaje, pliante și broșuri. Va fi interzisă distribuția de bunuri cu însemne electorale, ca de exemplu: pixuri, brichete, tricouri, fulare, găleți etc. Practic, accentul se va pune pe informarea populației cu privire la candidați și la programele politice ale acestora.

Mai mult decât atât, donațiile primite în campania electorală de către candidați vor fi folosite exclusiv pentru plata cheltuielilor angajate în timpul campaniei până la expirarea termenului de depunere a raportului de venituri și cheltuieli.

Această propunere legiferează modul în care partidele politice pot obține împrumuturi și cum se publică acestea în Monitorul Oficial. Mai mult decât atât, se fixează și termene rezonabile de rambursare. Pentru a crește transparența, s-a introdus obligativitatea încasării donațiilor prin conturi bancare.

Propunerea mai prevede deschiderea unui cont exclusiv pentru încasarea subvenției de la stat, pentru creșterea controlului modului de cheltuire a veniturilor de la bugetul de stat.

Cuantumul sancțiunilor este drastic crescut valoric și este aliniat la standardele europene, descurajând acțiunile care pot fi urmate de sancțiuni. România are nevoie de o astfel de lege pentru ca în viitor finanțarea în special a campaniilor electorale să respecte toate standardele europene.

Și mi-aș permite să-i răspund predecesorului meu la întrebarea pusă. Deci, sponsorizarea este exclusă din legea și actuală a campaniilor electorale, deci ea nu poate fi inclusă sub nicio formă. Putem vorbi de împrumuturi și donații și în această lege ele sunt strict reglementate. În plus, la Comisia comună de Cod electoral a fost dezbătută și dumnealor au votat pentru forma pe care astăzi v-o supunem atenției și pe care v-o aducem pentru a fi votată, iar dacă am fi restituit aceste sume de bani, cum spune dumnealui, și altor persoane juridice dornice de a ajuta în campania electorală, Autoritatea Electorală nu și-ar putea organiza activitatea de așa manieră încât să poată rambursa banii de la bugetul de stat către toate persoanele juridice care ar dori să vină alături în campaniile electorale vizavi de candidați. De aceea, s-a ales această soluție unică, mandatarul financiar este cel care este responsabil cu rambursarea către candidați a sumelor depuse, bineînțeles și acestea plafonate.

Deci, este o chestiune tehnică de contabilitate și financiară, nu comportă alte dimensiuni sau alte restricții.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul președinte Voicu, din partea Partidului Național Liberal.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Clasa politică, dar mai ales parlamentarii, în afară de scandalurile de corupție, se confruntă, trebuie să admitem, în ultima perioadă și cu o puternică dezbatere publică cu privire la finanțarea campaniilor electorale. Nu putem să ascundem acest subiect și cred că reacția noastră legislativă la aceste discuții trebuie să fie una promptă.

Legea finanțării partidelor politice și a campaniei electorale reprezintă un moment de schimbare important. Dincolo de detalii tehnice, dincolo de amănunte care țin de un articol sau altul, concepția generală este una de schimbare fundamentală a abordării noastre în ceea ce privește această finanțare. Faptul că ne propunem prin această lege să rupem definitiv legăturile de finanțare dintre candidați și partide, pe de o parte, cu persoane care sprijină financiar campania electorală, condiționând eventual sprijinul lor de obținerea unor avantaje ulterioare, este principalul obiectiv al acestei legi.

Eliberarea de presiunea financiară a partidelor și a candidaților va duce, în opinia noastră, spre exemplu, la un Parlament mai bun, mai eficient, pentru că partidele își vor putea permite să propună drept candidați și oameni care, eventual, nu și-ar fi putut susține campania electorală din punct de vedere financiar, dar pot reprezenta un câștig real pentru Parlament, ca ansamblu, și pentru anumite comisii de specialitate, în mod particular.

Decizia cu privire la alimentarea campaniei și decontul ulterior doar de către candidați nu este o întâmplare. Este elementul principal de decizie politică în privința finanțării campaniilor electorale. De aceea, comisia a adoptat în cvasimajoritate această opțiune și, repet, nu este întâmplător, face parte din conceptul legii și din obiectivul politic de a rupe acele legături de finanțare despre care am vorbit ceva mai devreme.

Cu privire la finanțarea partidelor politice, faptul că transpunem într-o lege adoptată în România toate recomandările, fără nicio excepție, ale Grupului de țări pentru lupta împotriva corupției, reprezintă, în opinia noastră, de asemenea, un mare pas înainte. Întreaga lege reprezintă un concept, întreaga lege are un sens, dacă putem spune așa, de la cap la coadă. Și, de aceea, poziția Partidului Național Liberal este aceea de a susține raportul cu amendamentele admise și de a vota, atunci când este cazul, întreaga lege.

Doresc, pentru că așa este corect, să salut consensul grupurilor politice, al tuturor grupurilor politice reprezentate în comisie și constat că și în plenul Camerei, pentru că s-a degajat o voință comună de a ne elibera de toate aceste nereguli pe care, trebuie să admitem, nu le putem justifica în fața opiniei publice și opinia publică are dreptul să ne ceară să facem această schimbare radicală.

Mulțumesc mult pentru întregul efort depus la aprobarea acestei legi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu, domnule președinte.

Domnul Ciuhodaru. Domnule deputat, aveți cuvântul. Grupul parlamentar democrat și... liberal. Popular?

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

O dată că vă amintiți din când în când și cum se numește grupul parlamentar.

Dar despre această lege, este o lege care-și propune să rezolve multe, dar în fapt nu rezolvă nimic, chiar deschide o sumedenie de necunoscute. Spuneți că rezolvați problema finanțării de campanie? Eu cred că în acest moment ați dat o lege doar pentru camerele de luat vederi și pentru liniștea populației. Pentru că, în rest, nu s-a schimbat nimic. Dacă vreți cu adevărat să responsabilizați clasa politică, faceți aceste conturi de campanie pe candidat. Iar în momentul în care se constată ilegalități, să meargă de la consilierul local până la președinte la pușcărie.

Este inadmisibil să vedem un președinte de țară că spune că nu știu cu ce bani și-a finanțat campania electorală.

Este incredibil că vreți să finanțați partidele politice în momentul în care nu sunt bani pentru sănătate și pentru educație.

Așa că, în aceste condiții, voi vota împotriva acestui proiect de lege pe care-l consider un proiect ipocrit care nu a rezolvat nimic din ceea ce înseamnă corupție, finanțare ilegală și vom asista în continuare la campanii făcute exuberant pe bani pe care-i nu va număra nimeni.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat Gabriela Podașcă, Grupul parlamentar al PSD. După care domnul deputat Pambuccian.

Video in format Flash/IOS

Doamna Gabriela-Maria Podașcă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu am crezut că, înainte de a participa la o dezbatere într-un mod real, o să încercăm să citim legea sau măcar o să-i întrebăm pe cei care au contribuit la elaborarea ei. În al doilea rând, atunci când am început discuțiile în comisie, cred că, sincer, nici unul dintre noi nu ne-am închipuit că vom ajunge la o amploare atât de mare a acestor modificări. Și, totuși, eu cred că am fost de acord cu un singur lucru, acela că avem nevoie de o reformare, avem nevoie de o modificare a legii finanțărilor și a legii partidelor.

Forma actuală, în ciuda declarațiilor anterioare, este rezultatul colaborării dintre toate partidele politice. Este rezultatul consultării societății civile. Este un pachet legislativ care astăzi corespunde realităților politice din România.

Punctul de plecare bineînțeles că l-a reprezentat proiectul colegului PSD, Mircea Drăghici, pe care Grupul PSD l-a și sprijinit. În plus, noi am preluat recomandările GRECO, Grupul Statelor împotriva Corupției, recomandări care aduc mai multă transparență întregului proces de finanțare. Astfel, noutatea principală a textului de lege este aceea că toate campaniile electorale vor fi de acum înainte finanțate de la buget. Dar asta înseamnă că vom avea o finanțare controlabilă, o finanțare bazată pe principiul decontării. Iar partidele și candidații vor fi încurajați prin această lege să declare toate sumele pe care le folosesc în campanie.

Într-o perioadă în care încrederea oamenilor în Parlament și în partidele politice este din ce în ce mai scăzută, eu cred că gestionarea la vedere a finanțării campaniilor electorale poate să ne aducă tuturor beneficii de credibilitate. Sau măcar va reuși să elimine un subiect de critică la adresa candidaților și a partidelor politice.

În al doilea rând, această lege ne va oferi un context potrivit pentru a reduce din cheltuielile electorale. Cred că a venit timpul să nu ne mai întrecem în pixuri și în brichete sau în numărul de bannere afișate la bulevard. Este o decizie pe care trebuia s-o luăm mai demult. Iată că a venit momentul. Putem să-i convingem pe alegători să ne voteze și prin folosirea altor instrumente de informare. După atâtea campanii electorale, eu cred că fiecare dintre dumneavoastră, mai ales cei cu mai multă experiență, s-au convins că nici pixurile și nici brichetele nu reușesc să ne ajute să câștigăm alegerile.

Și, în final, aș vrea să fac un comentariu și să vă atrag atenția asupra unui fenomen care este din ce în ce mai prezent în spațiul media, pentru că am văzut cu toții ce se întâmplă când scena politică devine un spațiu de manevră a unor afaceriști. Am văzut cu toții unde duce această lipsă de transparență.

Iată că avem ocazia, prin acest proiect de lege, să facem lumină o dată pentru totdeauna și să ne decidem ce este cu adevărat permis și ceea ce este interzis în finanțarea politicii din România.

Grupul PSD va susține acest proiect de lege și vă încurajează să-l votați.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Pambuccian.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu aș fi vrut să iau cuvântul, pentru că legea este într-adevăr scrisă foarte bine și cu multă decență. Iau cuvântul pentru că și populismul trebuie să aibă totuși limitele lui. Adică nu știu dacă este bine să ajungem la populism fără frontiere, așa, indiferent de subiect, să venim cu aceeași retorică, fără niciun fel de citire de lege înainte și fără niciun fel de argumentație.

Noi vorbim aici de o lege care va limita atât de mult campaniile electorale, încât - și pentru mine aceasta este o mare bucurie - tabloidul național va avea enorm de suferit. Nu o să mai fie bannere, o să fie mult mai puține emisiuni la televizor, nu o să mai fie afișe din acelea mari, imense, peste tot, că nu o să fie bani pentru așa ceva. Și dacă vor fi, vor fi folosiți ilegal. Pe o lege atât de drastică ca aceasta să aud un discurs atât de populist, atât de pe lângă lege și atât de, până la urmă, plat și absurd, mi se pare deja o agresare... o agresiune la adresa timpului pe care îl avem aici de folosit mult mai bine și la adresa decenței din fiecare dintre noi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt.

Intrăm pe articolele admise. Vă propun calupuri de câte 10. Sunteți de acord? Da? Mulțumesc foarte mult.

De la 1 la 10. Obiecții, comentarii?

Poftiți. La ce poziție?

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Punctul 10. Vorbim de articolul 5, domnule președinte, de la punctul 10. Punctul 9 din articolul 5 sună în felul următor - și vă rog să fiți atenți, pentru că este, după părerea mea, destul de interesant formulat: "Este interzisă acceptarea sub orice formă, directă sau indirectă, de către partide politice, a donațiilor de bunuri materiale ori sume de bani sau prestarea de servicii gratuite făcute cu scopul evident de a obține un avantaj economic ori politic sau cu încălcarea dispozițiilor alin. (8)".

Dar de ce strângi bani, dacă nu pentru a crea un avantaj politic, de a câștiga alegerile? Care este metoda? De ce ai... de ce spui să ți se doneze bani dacă nu în a crea un avantaj politic propriului partid? Avantajul economic: dacă ai câștigat alegerile, vei avea susținere mai mare din bugetul de stat pentru partidul tău politic, ai creat un avantaj economic. Toți cei care vor câștiga vor fi duși la pușcărie.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci obiecția dumneavoastră înseamnă respingerea... eliminarea ... nu...

Președintele comisiei.

Domnul Voicu?

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Scuzați-mă, nu... nu, doresc să ocup nici un loc...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Merită, să știți! Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Opinia comisiei este de a fi de acord cu eliminarea sintagmei "avantaj politic".

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da. Deci eliminăm... Sunteți de acord, domnule deputat?

Numai "avantajul politic", da? Mulțumesc foarte mult.

Supun la vot eliminarea acestei chestiuni, eroare de exprimare. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Nici nu mai știi ce rămâne pe stenogramă, așa că trebuie să fii foarte atent. Bun. Toată lumea este pentru această eliminare. Vă supun alin. (9) al art.5 în forma stabilită după eliminarea unui avantaj politic, cuvântului "politic". Și rămâne un "avantaj economic sau cu încălcarea dispozițiilor alin. (8)". Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc. 128 de voturi pentru, două abțineri. Aprobat.

Supun articolul... poziția 10 din amendamente admise, în integralitatea sa, la vot. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

127, cu o singură abținere. Aprobat.

De la 11 la 20? Nu. Aprobate.

De la 21... între 11 și 20 avem și 171, ca să știți, da?

De la 21 la 30. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 31 la 40?

Domnul Árpád.

La articolul 23, nu? Amendamentul respins.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Din raportul pe care îl aveți în față veți constata că actualmente este în vigoare un articol 23 care are doar două alineate, destul de clare, cum pot fi finanțate campaniile electorale. Adică din momentul în care începe campania, orice ban intră la partid este preluat de mandatarul financiar, în termen de 5 zile declarat și depus în contul campaniei. Și tot ce a intrat în această perioadă se poate cheltui numai pentru campanie. Asta conțin cele două alineate.

Inițiatorul a propus un al treilea alineat, 21. Față de aceasta, comisia a propus în total 13 alineate, care sunt altfel formulate și au alt conținut decât alineatele inițiale sau textul propus de inițiator. Deci o formulare care din punct de vedere constituțional este discutabilă. Este discutabilă pentru că nu a mai trecut pe la Senat. A modificat însăși filozofia finanțării campaniei. Și această mică modificare este cea a alineatului 3. Deci, teoretic, noi cu celelalte alineate am fi de acord, pentru că într-adevăr clarifică, reduce etc., etc.

Dar ce spune alineatul 3? "Contribuțiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile prevăzute la alin. (1) numai de către candidați sau de către mandatarul financiar, la împuternicirea acestora". Deci singurii care au dreptul să vireze sume de bani pentru acest cont sunt candidații, și mandatarul financiar, în numele candidatului respectiv, unuia sau altuia.

Totodată acești candidați pot primi... el, candidatul, poate lua împrumut, poate primi subvenții, donații de la terți, dar nu este prevăzut nicăieri cum. Numai că trebuie să specifice, la un moment dat, de unde au provenit banii. Dacă este solicitată această specificare, de către AEP, la finalul campaniei electorale.

Deși avem un articol 8 în această lege care clarifică cum intră bani la un partid, nu se face trimitere la acest articol. Și atunci propunerea mea a constat în următoarea reformulare a acestui articol 23, cu menținerea tuturor alineatelor așa cum sunt și preluarea acelor două alineate care există actualmente în lege. Adică: "donațiile și legatele primite după deschiderea campaniei electorale de la persoane fizice sau juridice trebuie declarate Autorității Electorale Permanente de către mandatarul financiar în termen de 5 zile lucrătoare de la primire și depuse în conturile prevăzute la alin. (1), respectiv alin. (2), după caz, de către mandatarul financiar sau candidați. Prevederile art. 8 se aplică în mod corespunzător, respectiv, donațiile și legatele primite după deschiderea campaniei electorale pot fi folosite pentru campania electorală numai după declararea lor la Autoritatea Electorală Permanentă". Deci toți banii sunt depuși de către mandatarul financiar, inclusiv - așa cum era până acum - banii aduși de către candidați, într-o formă clară, vizibilă, declarabilă. Și nu candidatul vine, din buzunarul propriu, și depune în contul campaniei. Aceasta este propunerea noastră. În rest, toate alineatele, cu o mică modificare, inversare, deci din alin. (4) a devenit alin. (3), toate alineatele ar rămâne exact așa cum sunt în propunerea comisiei.

Noi credem că prin aceste două alineate, pe de o parte, nu se va lega campania... finanțarea campaniei de către candidat și buzunarul acestui candidat și însăși finanțarea campaniei de donațiile primite de către numele unui candidat sau altuia. Pe de altă parte, va avea o clară posibilitate de urmărire a acestor sume. Toate sumele se virează prin mandatarul financiar, toate depunerile de la persoanele fizice, juridice. Și, evident, se aplică în mod corespunzător art. 8 care în mod clar zice, în alți ani, cum se finanțează partidul. Acesta este amendamentul nostru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Supun votului acest amendament. Domnul deputat Voicu.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest amendament nu este unul tehnic, nu este unul de corelare sau de renumerotare, este unul fundamental. Este articolul care definește întregul concept al legii. Eu tratez cu toată seriozitatea amendamentul depus de UDMR prin domnul deputat Márton Árpád, însă opțiunea noastră este alta. Pentru că avem de ales între - așa cum spuneam în intervenția de la dezbateri generale, ca să înțelegem exact despre ce este vorba -, avem de ales între două concepte diferite de finanțare a campaniei electorale. Pentru Partidul Național Liberal - și cred, pentru majoritatea membrilor comisiei - am ales cealaltă abordare, aceea de a scoate din jocul finanțării campaniilor electorale orice altă persoană fizică sau juridică ce nu este candidat. Nu este nimic ilegal sau în neregulă să adoptăm cealaltă variantă. Este doar o chestiune de filozofie, de concept, de principiu. Din punctul nostru de vedere, ruperea acestor legături de finanțare reprezintă obiectivul cel mai important al legii. Poate mai important decât finanțarea de la bugetul de stat, dacă vreți. Deci din punctul nostru de vedere, al Grupului Partidului Național Liberal, vom vota împotriva acestui amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pregătiți-vă cartelele. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Amendamentul domnului Árpád.

24 de voturi pentru, 4 abțineri, 100 de voturi împotrivă. A fost respins.

Supun votului amendamentul de la poziția 35 din amendamente admise. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

116 voturi pentru, 8 abțineri, 7 voturi împotrivă. Aprobat.

De la 36 la 40. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

41-50?

Aveți cuvântul, domnule deputat. Să-mi spuneți unde aveți obiecții.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, poziția 45...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O secundă, vă rog frumos... Da, art. 29.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Da. Punctul 7.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Punctul 7.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Litera d).

La punctul 7 spune așa: "Este considerat material de propagandă electorală orice material scris - și este vorba de scris, audio sau video - care îndeplinește următoarele condiții"... și enumeră. La pct. d) spune: "cel care depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului". Cine? Ce înseamnă aceasta: "depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului"?

Dacă îmi explicați o să-l votăm. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Drăghici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Gheorghe Drăghici:

Articolul se referă la campania negativă, domnule coleg. Depășește limitele jurnalistice de informare a publicului. Limitele jurnalistice de informare a publicului nu prevăd injurii la adresa dumneavoastră, când candidați. Și pentru a nu permite acest lucru și pentru ca în viitor campania negativă pe care vreți, nu vreți, am văzut-o cu toții, și pe panouri, și în cutiile poștale, unii dintre noi s-au bucurat, alții, cei mai mulți, s-au întristat, da? Pentru a elimina campania negativă trebuie să prevedem o limitare a informării publicului. Să ne limităm... în limitele jurnalistice actuale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnule deputat, aveți cuvântul din nou.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Îmi cer scuze, domnule președinte, stimați colegi. Eu nu înțeleg din acest text ceea ce spune domnul coleg. Pentru că nu spune nici de campanie negativă în acest text, nu spune nici de limitele lui, nu spune cine stabilește limita aceasta. Cine? Care autoritate? Dar nu... dar nu scrie... domnule coleg, nu l-ați trecut. Cine stabilește nu ați trecut. Limita... că e la campanie negativă... Textul spune: "depășește limitele activității jurnaliste".

Întrebați-i pe ziariști care sunt aceste limite. Unul o să spună că este mai în stânga, celălalt o să spună mai în dreapta. Cine o va stabili? Și care sunt consecințele în cazul acesta?

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

CNA-ul stabilește. La audio și video, CNA-ul. La scris...

Domnul Drăghici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Gheorghe Drăghici:

Era bine să fi citit legea până la capăt. Deci Autoritatea Electorală, normal, cine să stabilească? Cine controlează, Autoritatea Electorală. Autoritatea Electorală ne-a cerut această formulare. Dumnealor vor stabili dacă au sesizat că limitele jurnalistice au fost depășite și vor aplica sancțiuni. Uitați-vă la capitolul de sancțiuni, veți vedea că sunt prevăzute sancțiuni.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Árpád. După care încheiem această dezbatere, da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Există o eroare în susținerea inițiatorului. Ne aflăm în momentul campaniei electorale. În acel moment deja funcționează BEC-ul. El este autoritatea care sancționează orice deviere de la prevederile legale.

În momentul începerii campaniei, este deja Biroul Electoral Central sau pentru...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți dreptate, domnule... Și CNA-ul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Și... Deci AEP-ul nu mai are nicio putere în acel moment. BEC-ul... sau dacă există alegeri doar pentru anumite UAT-uri, atunci, în funcție de mărimea UAT-ului, există acele comisii specifice pentru acele alegeri. Ca atare, BEC-ul va sancționa. Dar eu cred că nu trebuie să ne impacientăm, pentru că limitele activității jurnalistice de informare a publicului, actualmente, pe care le vedem pe sticlă sunt nelimitate, sunt atât de generoase încât această literă d) nu interzice nimic.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Din intervenția primului coleg al nostru de la UDMR am înțeles că obiecții, comentarii înseamnă eliminarea literei d). Supun la vot, da? Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Bun. Deci avem în jur de... aproximativ 19 voturi au rămas pentru, 6 abțineri, 104 voturi împotrivă. Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

Supun articolul 29 de la poziția 45 - amendamente admise, în integralitatea sa, votului dumneavoastră. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc foarte mult.

117 pentru, 13 abțineri, un vot împotrivă.

De la 46 la 50. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Aprobate.

De la 51 la 60. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 61 la 70. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

71 până la 80. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

81. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final. Mulțumesc foarte mult.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 23 octombrie 2019, 13:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro