Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2015

18. Dezbaterea Propunerii legislative privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Management în Sănătate (Pl-x 8/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 8/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

17. Propunerea legislativă pentru înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Management în Sănătate.

Inițiatorul? Domnule deputat, aveți cuvântul. Domnule senator, iertați-mă, vă rog frumos, domnule Todirașcu, iertați-mă. Din reflex, că suntem în Camera Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Todirașcu (senator):

Doamnelor și domnilor deputați,

Această inițiativă legislativă privind înființarea Agenției Naționale de Management în Sănătate propune o importantă și eficientă reformă a sănătății din România, pentru că rezolvă cele două mari probleme ale sănătății, respectiv, modul de alocare și cheltuirea banilor prin realizarea unui cost, eficiențe maxime și o calitate conformă cu standardele aplicabile în domeniu sau, altfel spus, permite realizarea unui număr mai mare de servicii medicale și mai calitative din aceeași sumă de bani, și al doilea aspect pe care-l rezolvă, modul actual de luare a deciziilor din sistemul de sănătate, de către actualii decidenți adesea incompetenți și neprofesioniști din domeniul sănătății, adesea în incompatibilitate și aflați în conflicte de interese, fapt ce generează haos și corupție.

Referitor la aspectul banilor, chiar dacă în ultimii 12 ani fondurile alocate sănătății au crescut de 5 ori și s-au cifrat la peste 5 miliarde de euro anual, calitatea serviciilor medicale nu s-a îmbunătățit și doar o treime din fondurile sănătății au ajuns cu adevărat la pacienți. Restul de două treimi din sume a fost risipit și deturnat, respectiv o treime a fost deturnată prin întoarcerea la bugetul de stat prin plata impozitelor pe salarii și a TVA-ului din facturile spitalelor, iar a doua treime este risipită și furată.

Prima dovadă a risipei banilor din sănătate o reprezintă raportul din anul 2008 al Comisiei prezidențiale privind starea sănătății, din care: "Din cauza disfuncțiilor sistemului de sănătate în România mor anual peste 60 de mii de oameni, în fiecare an dispărând populația echivalentă a unui oraș de de talia Sloboziei sau Giurgiului."

A doua dovadă a risipei și furtului banilor din sistemul de sănătate o reprezintă raportul din 2012 al NICE International - Institutul pentru Excelență în Sănătate din Marea Britanie, care a emis, la comanda Guvernului din România, un raport în care se menționează: "În România nu există nicio analiză a prețului, a eficienței costurilor, a impactului bugetar total sau a costului de oportunitate pentru sistemul de sănătate, de care să se țină seama și care să influențeze utilizarea oricărei resurse financiare, care să determine eficiența și asistența de înaltă calitate."

Iar ca și soluții identificate pentru sănătate, raportul NICE International menționează: "Este necesară concentrarea asupra funcției Health Technology Assessment, prin dezvoltarea cu rezultate a competențelor, introducerii explicite și transparente a HTA în procesul de luare a deciziilor privind alocarea resurselor."

Cu alte cuvinte, evaluarea tehnologiilor medicale trebuie să reprezinte criteriul principal prin care se alocă banii în sănătate. Așa ar trebui să fie, dar nu este astăzi. Această inițiativă legislativă transpune și este conformă cu toate aceste recomandări, atât cele emise de cei de la NICE International, privind nevoia de reguli aplicabile, de informații credibile prin costurile reale care trebuie măsurate cât mai precis prin introducerea HTA în procesul de luare a deciziilor privind alocarea resurselor, care trebuia aplicată pentru medicamente și alte tehnologii și servicii medicale, dar ține cont și de recomandările emise de OMS prin modelul HTA, aprobat prin Rezoluția OMS WHA 6029/2007 care precizează: "OMS solicită statelor membre să întreprindă măsuri specifice în privința managementului evaluărilor tehnologiilor medicale în scopul realizării obiectivelor de dezvoltare legate de sănătate, extinderii expertizei în domeniul tehnologiilor medicale, în special a dispozitivelor medicale."

Aprobarea acestei inițiative legislative va permite salvarea a peste un miliard de euro anual din banii sănătății, care vor recăpăta o destinație utilă pentru pacienți, prin stoparea actualelor deturnări, costuri nejustificate, risipei, ineficienței, incompetenței, adoptând cele mai eficiente politici publice destinate sănătății.

Astfel, această inițiativă legislativă: 1. este conformă cu decizia OMS pe care am citat-o mai devreme; 2. este conformă cu recomandările raportului NICE International din 2012; 3. este prevăzută a fi auditată această Agenție Națională de Management prin evaluări externe ale activității; și 4. este conformă cu criteriile de funcționare a unei instituții publice complet depolitizate, controlată de Parlament, a cărei funcționari îndeplinesc cerințele de integritate referitor la conflictele de interese și incompatibilități, conformă cu modelele de organizații monitorizate de Uniunea Europeană prin mecanismul MCV.

Astfel, se rezolvă și al doilea aspect privind diminuarea influenței deciziilor din sănătate de către cei neprofesioniști, incompetenți, incompatibili și aflați în conflicte de interese.

Vă invit să analizați posibilitatea susținerii prin votul dumneavoastră a acestei inițiative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul președinte Buicu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun, Comisia pentru sănătate și familie și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate despre dezbatere în fond în procedură obișnuită cu Propunerea legislativă privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Management în Sănătate.

La întocmirea prezentului raport, comisiile au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul negativ al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, avizul negativ al Comisiei pentru muncă și protecție socială, punctul de vedere al Ministerului Sănătății.

Membrii Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au examinat propunerea în 3 martie 2015. Au participat 20 de deputați din 23 de membri ai comisiei. Membrii Comisiei pentru sănătate și familie au examinat propunerea legislativă în data de 10 martie. Au participat 18 deputați din totalul de 19.

În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate și familie și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au hotărât cu unanimitate de voturi respingerea Propunerii legislative privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Management în Sănătate, din următoarele considerente: atribuția evaluării tehnologiilor din sănătate a fost transferată Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, astfel încât în urma înființării, agenția propusă ar avea același obiect de activitate cu Agenția Națională a Medicamentului.

În atribuțiile Agenției Naționale de Management în Sănătate se precizează că aceasta desfășoară studii continue în legătură cu profilaxia, diagnosticul, tratamentul medical și chirurgical al afecțiunilor, tratamentul de recuperare și politicile de sănătate publică. Toate aceste activități sunt desfășurate în prezent de către Ministerul Sănătății și organismele sale deconcentrate, cu personal calificat, în baza unor acte normative. Având în vedere dispozițiile art.15 din Legea nr.500/2002 privind finanțele publice, inițiativa legislativă trebuia să prevadă sursele de acoperire a cheltuielilor bugetare.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dezbateri generale?

Domnule senator,

Nu mai aveți dreptul la dezbateri generale. Nu, îmi pare rău, noi avem alt regulament aici. Ăsta e al nostru, noi ne supunem regulamentului nostru. Ca inițiator ați avut cuvântul, ca senator. Numai dacă sunt completări vă dau cuvântul.

Este președintele comisiei, domnule senator. Nu vorbește în nume personal, ca deputat. Vorbește în numele comisiei.

Domnule doctor, iertați-mă, domnule deputat. Aveți cuvântul din partea Grupului parlamentar al PNL.

Vorbiți dumneavoastră din partea PNL-ului? Am înțeles.

Domnul Ciuhodaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Nu pot să gust umorul dumneavoastră la ora aceasta.

Proiectul de lege, în esență, este unul bun. Are două obiective clare.

Unul dintre ele, depolitizarea managementului din sănătate și evaluarea corectă a tehnologiilor medicale, în așa fel încât să nu mai fie aruncați bani pe lucruri costisitoare.

Din punctul meu de vedere, lucrurile acestea trebuie să fie integrate într-un proiect mai amplu - o nouă Lege a sănătății -, și nu pe rezolvări punctuale, așa că, în acest context, introducerea standardelor de cost pe termen scurt ar fi o soluție.

Nu pot să nu remarc că proiectul de lege este bine documentat și faptul că sunt în atribuția unei agenții sau alteia diverse acțiuni, nu înseamnă că plenul Parlamentului României nu poate să hotărască ca aceste lucruri să se facă și în sub o altă formă. Eu... veți avea votul meu, domnule senator, pe acest proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Proiectul de lege are în vedere niște premise reale, situație reală existentă în România, identifică problemele corect.

Din păcate, soluțiile pe care le propune nu sunt cele mai eficiente și cele corecte. Așa cum a subliniat și raportul, o parte din aceste atribuții sunt în sarcina Ministerului Sănătății, o parte sunt în sarcina Agenției Naționale a Medicamentului. Această funcționare instituțională descentralizată, care este, de bine de rău, la ora actuală în funcțiune, asigură un mecanism funcțional. Depinde de oameni să pună în funcțiune acest mecanism, ca el să dea rezultatele scontate. Faptul că le reunim într-o megastructură care devine un fel de Minister al Sănătății nu va rezolva această problemă și nici depolitizarea nu poate fi invocată, pentru că dacă această agenție este în subordinea Senatului, este evident că majoritatea va decide care este conducerea acestei structuri.

Grupul parlamentar al PNL se va abține de la votarea aceste inițiative.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Alte luări de cuvânt la dezbateri generale?

Domnul deputat Buicu, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

În expunerea de motive și în prezentarea pe care a făcut-o colegul nostru, am văzut o intenție lăudabilă. Dar, ce vreau să vă subliniez e următorul lucru. S-a spus că vom face economii, și pentru a face economii la sănătate..., nu sunt de acord cu principiul de a face economii la sănătate. Înființăm o agenție care va avea 200 de inspectori. Acesta este doar unul dintre motivele pentru care forma propusă, și nu fondul, ne-au făcut să votăm, practic, împotriva acestui proiect de lege. Ideile frumoase expuse anterior, îmbrăcate într-o formă care nu poate fi trecută, nu ne determină pe noi să putem vota acest proiect de act normativ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai sunt... domnule senator, aveți cuvântul, vă rog frumos. Procedura spune ca dumneavoastră, ca inițiator, la începutul și la finalul dezbaterilor generale. Când, dacă nu mai sunt intervenții, vă dau imediat cuvântul.

Nu mai sunt alte intervenții, domnule senator Todirașcu. Așa scrie regulamentul. La începutul și la finalul dezbaterilor generale...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Todirașcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte,

Doar pentru informarea corectă și mai completă a plenului. Această structură, această agenție națională de management în sănătate care este propusă a fi sub controlul Senatului, a fost așa gândită, pentru că este un mecanism care permite depolitizarea deciziilor din sănătate. Consiliul acestei agenții naționale de management va fi compus din persoane numite prin algoritmul electoral politic existent în actualul Parlament și care se va ocupa de proceduri de angajare și de lucru a acestei agenții. Dar în cadrul agenției vor lucra persoane care n-au niciun fel de conflict de interese și incompatibilități și vor fi selectate prin concurs, pentru competența și pentru profesionalismul lor.

Cu alte cuvinte, acei politruci care astăzi iau decizii nu vor mai fi la butoane, ca să fiu extrem de explicit, pentru că vorbim și pentru presă, și vor fi profesioniștii cei care vor decide.

A doua observație, Agenția Națională a Medicamentului care astăzi efectuează evaluări tehnologice referitoare la medicamente, nu acoperă toate domeniile pe care raportul NICE International și Decizia OMS din 2007 le recomandă pentru toate domeniile sănătății. 3. Agenția Națională a Medicamentului nu are niciun fel de impact asupra deciziilor financiare pe care le ia Ministerul Sănătății sau Guvernul privind evaluarea tehnologică. Și e suficient să ne aducem aminte de actualul scandal în care prețurile medicamentelor, indiferent de evaluările efectuate de Agenția Națională a Medicamentului n-a avut niciun impact, exact pentru că decizia nu este depolitizată, iar această instituție nu are aceste atribuții ca să poată să emită decizii privind cost-eficiența.

Și un al treilea aspect, cred că atunci când discutăm despre sănătate, cei care sunt din domeniu, și eu 20 de ani de zile am lucrat în sănătate în România, știm că ne-am săturat până peste cap să primim ordine, hotărâri de guvern și decizii ale Ministerului Sănătății care sunt formulate incompetent. Ar fi bine ca cei care sunt profesioniști, competenți, să aibă în sfârșit acces în structurile de decizie ale Ministerului Sănătății și să poată să emită competent și profesional soluții pentru cheltuirea eficientă a banilor cetățenilor.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu foarte mult.

Nemaifiind alte luări de cuvânt, vă reamintesc că are raport de respingere această inițiativă de la comisiile sesizate în fond.

Merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 9:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro