Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2015

10. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice (PL-x 191/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 191/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

10. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice.

Patru amendamente respinse, 75 admise. Procedură de urgență, caracter ordinar.

Guvernul României? Domnule secretar de stat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul György Attila (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Scopul acestei ordonanțe de urgență a Guvernului este acela de a stabili politica salarială a personalului din sectorul bugetar în anul 2015, precum și reglementarea unor măsuri în domeniul cheltuielilor publice pentru anii 2015 și 2016.

Susținem forma comisiei, cu excepția amendamentului de la poziția 65.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, domnul Viorel Ștefan.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice.

La întocmirea raportului comisiile au avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ, Consiliului Economic și Social și Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea unor măsuri de politică salarială prin care se prevăd modalități de stabilire a salariilor personalului din sectorul bugetar în anul 2015, precum și prelungirea în anul 2015 a unor măsuri bugetare care să conducă la utilizarea fondurilor publice de o manieră echilibrată.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, conform prevederilor art.73 alin.(1) din Constituția României, republicată.

Proiectul a fost adoptat în Senat în ședința din 4 martie 2015.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

În urma finalizării dezbaterilor, comisiile propun plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamentele, admise și respinse, redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, pe procedură, în prima fază.

În Comisia pentru învățământ am dezbătut și a trebuit să oferim un aviz pe acest material și am realizat mai multe propuneri, care ar fi trebuit să fie regăsite, în raportul final, cel puțin la amendamente respinse, întrucât în plenul său Comisia de învățământ a adoptat o serie de modificări care nici măcar nu au fost cuprinse în acest raport, nici ca amendamente admise, nici ca amendamente respinse. Vă rog, pe procedură, să fie retrimis pentru o săptămână în comisia raportoare, ca să-și poată spune punctul de vedere cu privire la amendamentele adoptate în unanimitate în Comisia pentru învățământ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu au existat aceste amendamente.

Domnule Viorel Ștefan? Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Nu am o explicație. Cert este că comisiile au dezbătut, în ședință comună ieri, atât Comisia pentru muncă, cât și Comisia pentru buget, și la dezbaterea comună avizul de la Comisia pentru învățământ nu fusese acolo, nu-l primiseră. S-a întâmplat ceva, o disfuncție, nu știu... Adică noi am respectat termenul din raport. Dacă avizul a fost trimis cu întârziere, e altă discuție...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Poate dumneavoastră ați făcut dezbaterea pe aviz ieri, când deja comisia era pentru examinare pe fond ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Cu siguranță. Noi ne-am întâlnit ieri dimineață la ora 10,00 în ședință comună.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă facem avizarea în același timp, nu există nicio scuză, nu există obligație, nu vă supărați, domnule deputat, nu inventăm reguli.

Când comisia anunță și publică pe site, că de aceea avem marțea, înainte de miercuri, nu avem cum să facem așa ceva, nu putem să luăm un drept comisiei care a anunțat că dezbaterea începe pe fond. Ați avut termen suficient.

Mulțumesc.

Domnul deputat Orban.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Susținem această propunere și este, în mod evident... sunt membru al Comisiei pentru muncă și la dezbaterea comună, Comisia pentru muncă cu Comisia pentru buget, finanțe și bănci, nu au fost prezente amendamentele formulate de Comisia pentru învățământ.

Ca atare, susținem propunerea de retrimitere la comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Cum să retrimitem la comisie ceva ce s-a intrat pe fond? Este un regulament. Dacă a intrat pe fond în comisie și nu ți-au venit amendamentele, scrie în regulament foarte clar. Nu putem să facem... încălcăm regulamentul. Păi dați-mi articolul pe care îl susțineți, domnule deputat! Nu putem! Dați-mi articolul, vă rog frumos, din regulament și eu sunt de acord. Dați-mi articolul din regulament, prin care, dacă comisia de avizare face dezbaterea după ce sesizarea în fond este făcută, noi trebuie să o întoarcem la comisia sesizată în fond.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, două lucruri. În regulament spune foarte clar: "Orice lider de grup sau vicelider poate solicita retrimiterea unui material", așa cum l-am făcut, pentru comisia raportoare. Acest lucru am solicitat. Supuneți la vot, pentru o săptămână. Nu cred că se întâmplă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, lăsați-mă să termin, pentru că așa este civilizat și dacă aveți de spus, puteți să veniți de la acest microfon pentru alte chestiuni.

Există o solicitare de retrimitere la comisie. Nu cred că dacă a zăcut atâta timp în Parlament această ordonanță de urgență, care oricum în multe situații și-a produs efectele deja, nu poate fi retrimisă în comisie pentru a discuta acele amendamente care au fost în unanimitate votate de Comisia pentru învățământ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, s-ar părea că nu mă înțelegeți, poate vorbesc mai bine în limba română. Comisiile de fond au avut în acest moment, au anunțat luni, conform regulamentului, că marți dezbat, în conformitate cu prevederile regulamentare și aprobarea Biroului permanent sesizarea în fond pe aprobarea acestui proiect de lege pe Ordonanța de urgență a Guvernului nr.83/2014.

Dacă dumneavoastră ați făcut avizul, în paralel cu fondul, nu este vina niciunuia dintre cei doi președinți și a birourilor celor două comisii.

Pe cale de consecință, plenul Camerei nu poate să meargă pe o solicitare decât dacă există în regulament și dacă există o înțelegere între liderii grupurilor, altfel eu nu am argument. Cum să retrimit la comisie ceva ce... cele două comisii în care dumneavoastră sunteți parte au făcut o chestie absolut regulamentară, nu știu cum. Dați-mi...

Domnule Árpád, numai o secundă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, doar o singură chestiune și, vă rog foarte mult, nu o faceți pentru prima dată și probabil ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dați-mi și mie voie!

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

O secundă!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Numai o secundă!

Domnule deputat, vă rog frumos. Dați-mi voie să îi dau cuvântul domnului vicelider, nu am nimic la adresa dumneavoastră ....

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Dați-mi voie să vorbesc!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, un singur lucru, și vă rog foarte serios: nu mai faceți afirmații de discriminare etnică, în sensul în care nu aș putea înțelege ceea ce spuneți dumneavoastră. Vă rog să vă cereți scuze, pentru că ați spus că trebuie să vorbiți altfel, pentru că eu n-aș înțelege! Nu faceți asemenea declarații în plen!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să vă păstrați limita respectului. Eu nu fac și nu am făcut niciodată afirmații de acest gen, decât dacă dumneavoastră vreți să le interpretați. Așa încât, vă rog frumos, de la tribună, să vă măsurați aceste cuvinte. Nu fac și nu am făcut niciodată, nici când sunt parlamentar. Aceasta este interpretarea dumneavoastră și este subiectivă. Să fiți sănătos!

Domnul deputat Márton Árpád.

Nu îmi permit să fac așa ceva și, spre deosebire de dumneavoastră, să știți că și eu am un pic de sânge nu numai românesc, așa încât pot să fac, dacă vreau, orice, dar sunt obligat de regulament să-mi văd lungul nasului și să respect, cu respect, orice cetățean și orice membru al acestei comunități. Și n-ați văzut la mine vreo manifestare de acest gen. Așa încât, vă rog frumos pe dumneavoastră, când faceți afirmații, să nu aveți impresia că eu vreau să vă jignesc pe dumneavoastră. Nu mi-am permis niciodată și, mai mult, vă respect, ca profesie și ca atitudine. Cu respect vă spun acest lucru. Nu ați văzut niciodată la mine, ca deputat, o astfel de manifestare. Dar dacă vreți, eu îmi cer scuze pentru atitudinea pe care am avut-o, pentru că dumneavoastră ați avut o interpretare subiectivă cu privire la atitudinea mea de președinte de ședință.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Sunteți mulțumit acum, domnule deputat?

Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, pentru că mi-ați cerut articolul, v-am adus articolul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Articolul 65 alin.(1): "Comisia permanentă sesizată în fond va stabili un termen în care să îi fie remise avizul sau avizele celorlalte comisii care examinează proiectul ori propunerea legislativă, consultându-se cu acestea și ținând seama de termenul de predare a raportului.

Termenul de remitere a avizului sau a avizelor nu poate fi mai mic de jumătate din termenul pe care comisia sesizată în fond îl are pentru predarea raportului".

Și alin.(3), exact ce ați citit dumneavoastră: "În caz de nerespectare a acestui termen, comisia sesizată în fond își va putea redacta raportul fără a mai aștepta avizul sau avizele respective".

Problema de fond este următoarea: în primul rând, cel puțin așa reiese din textele pe care le avem, termenul de depunere a raportului este, mi se pare, 24 martie, și astăzi nu înțeleg că am fi în acea zi. Unu.

Doi. A existat un astfel de termen decis de comisie, cu consultarea Comisiei pentru învățământ pe care acesta nu l-a respectat? Dacă da, susținerea dumneavoastră este corectă. Dar dacă prevederea alin.(1) și (2) nu a fost respectată, atunci este necesară retrimiterea la comisie pentru o săptămână, să se ia în considerare punctul de vedere al Comisiei pentru învățământ, pentru că această ordonanță are implicații destul de importante asupra segmentului învățământ, deci bugetarii din învățământ, care sunt destul de numeroși în țara aceasta, și aveți tot timpul ca până pe 24 martie să aveți un raport în care, eventual, să aveți la amendamente respinse amendamentele Comisiei pentru învățământ, care se pot susține în plen.

Deci solicit încă o dată retrimiterea la comisie, pe baza articolului 65 alin.(1) și (2).

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, cu scuzele de rigoare și v-aș ruga frumos să rămâneți la microfon, pentru că e bine să discutăm cu tot regulamentul în față și cu chestiunea.

V-aș ruga să citiți alineatul (5). Comisiile reunite pentru dezbaterea în fond au respectat mai mult de jumătate din termenul pe care comisia îl avea, astfel încât să poată să dezbată această chestiune. Chiar și dumneavoastră, în afirmația pe care ați avut-o, mi-ați dat dreptate. Nu există nimic în acest regulament și în decizia comisiilor sesizate în fond care să fie încălcat.

Vă reamintesc ce scrie: a trecut de jumătate, au avut termen de depunere a amendamentelelor pe 16, noi suntem în 18, astăzi, și au dezbătut-o ieri, pe 17 martie.

Din punct de vedere al regulamentului, domnule deputat, cu tot respectul pe care vi-l port și-l port colegilor dumneavoastră, îmi cer scuze, președinții celor două comisii, care nu sunt, din informațiile mele, numai de la mine, din grupul parlamentar, au respectat regulamentul. Comunicarea între președinții de comisii nu este nici atributul meu, nici al dumneavoastră, și nu am ce să fac. Sunt de acord cu dumneavoastră, cu o înțelegere între liderii grupurilor parlamentare, o retrimitem. Dar, pe fond, pe regulament, domnul deputat care a vorbit din partea Grupului parlamentar al UDMR nu are argumente. Nu putem să acuzăm două comisii, membrii lor, că au luat o decizie în conformitate cu respectarea alineatelor. Știți foarte bine că am dreptate.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, chiar am vrut să mă duc la loc, dar aveți o susținere greșită și o citire greșită a raportului. Și în alin.(5), și în alin.(2), pe care l-am citit, se vorbește în felul următor: nu poate fi mai mic de jumătate din termen. Asta înseamnă că nu poate fi mai mic, dar poate fi mai mare.

Deci, nu-mi puteți citi din alin.(5), că dacă a trecut de jumătatea termenului, pot să depună raportul.

Încă o dată, dacă ei nu au precizat un termen, conform alin.(1) și alin.(2), pe care nu l-a respectat Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, în termenul art.65, atunci trebuiau să aștepte să vină. Și, dacă nu au așteptat și încă nu a fost depășit termenul de depunere a raportului, mi se pare corect ca în acest termen de depunere a raportului, să realizeze o recitire a acestui text de lege, cu amendamentele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport și cu posibilitatea lor, în eventualitatea de respingere a amendamentelelor lor, de a și le susține.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord cu dumneavoastră. Nu am contestat această chestiune. Eu am contestat ceva la care nici dumneavoastră nu ați avut contraargument.

Eu am spus că cele două comisii sesizate în fond au stabilit regulamentar.

De obicei, comisiile care au aviz, dacă vor să prelungească termenul de dezbatere în fond până la limita superioară, cer Biroului permanent sau informeză comisiile.

De aceea, îmi pare foarte rău că dumneavoastră nu vedeți și partea a adoua art.65 din alineatul respectiv, care spune foarte clar: "consultându-se cu acestea". Deci, nu este atributul plenului reunit. Dumneavoastră puteați să cereți retrimiterea la comisie și eram de acord, nu aveam nicio problemă, dar nu pe argumentul acesta. Acordul grupurilor este suficient; nu pe argumentul că cele două comisii sesizate în fond au încălcat regulamentul și nu au discutat.

Dacă liderii grupurilor sunt de acord cu retrimitere, fără..., atunci, nu avem o problemă. Dar, am o rugăminte la dumneavoastră, să inventăm lucrurile care sunt în regulament.

Vă mulțumesc foarte mult.

Cu acordul liderilor grupurilor parlamentare, se retrimite; cu acordul liderilor grupurilor parlamentare, cerem retrimitere la comisie; termen, o săptămână.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Vă mulțumesc foarte mult.

Mă bucur că nu stabilim niște precedente de încălcare a regulamentului și a înțelegerilor dintre președinții de comisii.

Intrăm, suntem la dezbaterea generală.

Nu a vorbit decât Grupul parlamentar al UDMR, care a cerut retrimiterea la comisie, termen o săptămână.

Dacă, din partea grupurilor?

Doamna deputat Boghicevici, aveți cuvântul, pe dezbateri.

Video in format Flash/IOS

Doamna Claudia Boghicevici:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Grupul nostru parlamentar nu se opune acordării de măriri salariale. Considerăm că în România, salariile trebuie să fie decente, astfel încât ele să acopere nevoile cetățenilor pentru un trai decent.

Din păcate, prezenta ordonanță nu face altceva decât să arunce niște fărâmituri anumitor categorii profesionale - medicilor, profesorilor. Dar, din păcate, aceste sume nu vor acoperi creșterile de prețuri la utilități, la bunurile de consum, datorate creșterii impozitelor și taxelor.

Mă întreb, stimați colegi, de ce în această ordonanță nu sunt cuprinse și alte categorii sociale, sau alte entități, sau alte instituții? Și mă refer aici la personalul din domeniul asistenței sociale, asistenți sociali cu un salariu foarte mic, psihologi, de ce nu chiar militari și polițiști?

Dragi colegi, această lege a salarizării nu trebuie elaborată doar în an electoral și nu trebuie elaborată doar pentru anumite categorii sociale, care se vor încolona la vot în anumite situații.

De trei ani de zile, de când Legea unitară a salarizării a fost elaborată și agreată de mecanismele internaționale - FMI, Banca Mondială, Comisia Europeană -, nu am văzut decât improvizație și amatorism.

Doamna ministru Rovana Plumb refuză să vină în fața noastră, să ne prezinte viziunea dumneaei asupra acestei legislații, deși în fiecare seară, la televizor, vine și ne spune cât de bine le va fi salariaților din România.

Dragi colegi,

Această ordonanță nu va face altceva decât să adâncească și mai mult dezechilibrul din sistemul public. Nu va reduce raportul dintre salariul minim și salariul maxim și nici într-un caz nu va fi stimulată performanța angajaților și nu va aduce eficiență administrației.

Credem că vom putea avea un sistem și o administrație performantă în condițiile în care resursa umană va fi motivată, astfel încât să-și îndeplinească în mod corect atribuțiile pe care le are.

Îi cer doamnei ministru Rovana Plumb să vină în fața noastră, a parlamentarilor, și să prezinte proiectul Legii salarizării unitare așa cum îl consideră, cum îl vede dumneaei, având în vedere faptul că am aflat, de la televizor, că în minister se muncește la un asemenea proiect, și noi considerăm că doar criteriul prezentat de dumneaei, acela al studiilor, nu poate fi suficient în elaborarea unei legislații atât de complexe, pentru că nu înțelegem cum se vor realiza diferențele între diferite domenii, atribuții și responsabilități.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, doamna deputat.

Alte luări de cuvânt la dezbateri generale?

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Această ordonanță, printre altele, prorogă două termene importante. Un termen se referă la introducerea și posibilitatea ca din anul școlar următor, școlile din învățământul obligatoriu, dar particulare, care, conform Legii nr.1/2011, ar trebui să fie finanțate cu același normativ ca și toate școlile de stat, această lege prorogă pentru încă un an acest termen. Deși se spunea că termenul și această finanțare ar fi trebuit să intre în vigoare din anul școlar următor.

A doua chestiune importantă și pe care Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a susținut-o în unanimitate a fost că prorogă nu pentru un an, ci pentru doi ani - și pentru 2015 și pentru 2016 -, finanțarea cu 6% a învățământului.

Considerăm că aceste două elemente nu pot fi susținute.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul Iacoban.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Îmi pare rău, doamna deputat, dar aș vrea să vă dau un mic răspuns și să vă spun că dumneavoastră ați fost dintre cei care ați susținut Guvernul PDL care a tăiat salariile cu 25%, ați impozitat pensiile și ați mărit TVA-ul.

Dumneavoastră ați fost printre cei care ați susținut Guvernul PDL, care el însuși a discriminat diferite categorii sociale prin acele legi nedrepte. Noi nu am făcut altceva decât să facem dreptate până la capăt și să reparăm ceea ce dumneavoastră ați stricat în acești ani.

Prin urmare, în aprobarea acestei ordonanțe de urgență venim cu o nouă propunere, de creștere a salariilor de bază pentru personalul didactic la 5% de la 1 martie și cu alt 5% de la 1 septembrie.

În paralel, să știți că, așa cum și-a asumat și doamna ministru Rovana Plumb și secretarii de stat, și PSD-ul, la nivel parlamentar, pregătim o nouă Lege a salarizării unice, nu cu 111 trepte de salarizare, ci numai cu 5 trepte de salarizare prin care salariile bugetarilor să crească.

Vă mulțumesc și Grupul parlamentar al PSD susține această Lege de aprobare a Ordonanței nr.83, pentru că are unele prevederi foarte bune pentru bugetarii din România și are un impact bugetar substanțial.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Ciuhodaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

M-aș fi așteptat ca PSD-ul să fie mai puțin ipocrit astăzi.

Credeam că vorbim despre deblocarea posturilor din sănătate, de finanțarea corespunzătoare a acestui domeniu. Nu știu de ce mai faceți o nouă Lege a salarizării unitare. Aceasta nu vă place? Măcar pe aceasta puneți-o în practică.

Aveți legi pe care nu le respectați. 6% din PIB pentru învățământ nu a fost acordat niciodată. Și, dacă vă interesează, este și acel credit educațional pe care ar trebui să-l primească fiecare copil din România atunci când se naște, de 500 de euro, pe care nu l-ați dat niciodată.

Așa că, prin această ordonanță minunată, practic, ați luat din buzunarele fiecărui nou-născut 500 de euro. Felicitări! Nimeni nu a mi făcut asta.

Suntem împotriva acestei ordonanțe ce blochează, practic, tot ceea ce înseamnă dezvoltare în această țară.

Nu am de ce să vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

O să intrăm pe amendamente admise și amendamente respinse. Sunt patru amendamente respinse. O să rog colegii să fie atenți, dacă vor să le susțină.

Intrăm în calupuri de câte zece, dacă sunteți de acord? Calupuri de câte zece. Vă mulțumesc foarte mult. Nu sunt obiecții, comentarii.

De la 1 la 10.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 11 la 20.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 21 la 30.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 31 la 40.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 41 la 50.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 51 la 60.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

La poziția 56, textul adoptat de Senat sună în felul următor: "Următoarele prevederi ale Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se proroguă, după cum urmează: art.9 alin.(2) și art.100 alin.(2), referitoare la finanțarea de bază pentru învățământul preuniversitar particular și confesional acreditat, până la data de 15 septembrie 2015."

Acest articol a fost eliminat și se propune eliminarea de către comisia raportoare.

Noi propunem menținerea - și aceasta a fost și propunerea în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport - menținerea în forma adoptată de Senat a punctului a). Și imediat o să fac referire și la punctul b).

Aceasta este prima propunere, ceea ce presupune că din 15 septembrie 2015 se vor finanța.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Încă o dată, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Deci, menținerea de la poziția 56 din art.36 alin.(1) punctul a), în forma adoptată de Senat; menținerea lui în forma adoptată de Senat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să mă iertați. Eu nu am niciun punct a).

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Deci, poziția 56, ca să luăm...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Amendamente admise, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Scrie text adoptat de Senat. Acolo. Deci, acest lucru am spus.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci, dumneavoastră vreți ca în textul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Menținerea textului adoptat de Senat la punctul a).

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La punctul a). Și ați zis că mai aveți o chestiune, după aceea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

După aceea, da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dragi colegi, deci, textul comisiei vă propune eliminarea textului adoptat de către Senat.

Domnul deputat vă propune păstrarea lit. a) în forma venită de la Senat. Da?

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

51 de voturi pentru, trei abțineri și 66 de voturi împotrivă.

Această propunere a fost respinsă.

Dacă mai aveți la acest punct 56?

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Poziția b) presupune prorogarea termenului cu doi ani, ceea ce înseamnă că 6% din PIB nu se va acorda nici în acest an, nici în anul viitor.

Propunerea a fost de modificare a acestuia pentru "31 decembrie 2016"; tot la fel, în unanimitate, în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Deci, dumneavoastră spuneți ca să rămână varianta de la Senat - 2016.

Bun. Aceeași chestiune ca și la punctul a), la punctul b), Grupul parlamentar al UDMR vă propune păstrarea textului de la Senat.

Să înceapă votul!

Video in format Flash/IOS

Vă mulțumesc. Și aici au fost 67 de voturi împotrivă și doar 55 pentru, două abțineri.

Atunci, vă supun votului poziția 56 din amendamente admise, în forma aprobată de către comisie.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cea din comisie. 74 de voturi pentru, patru abțineri, 44 de voturi împotrivă. Aprobat.

De la 57 la 60, dacă sunt obiecții, comentarii?

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Este poziția următoare, domnule președinte, care spune: "Începând cu anul școlar 2015-2016, statul asigură, fără discriminare, din punct de vedere al formei de organizare a învățământului de stat, particular sau confesional, pe fiecare nivel de structurare a învățământului preuniversitar, finanțarea de bază reglementată la articolele menționate în Legea învățământului."

Propunem menținerea textului inițial din Senat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pregătiți-vă cartelele.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Vă mulțumesc. Doar 51 de voturi pentru, 6 abțineri, 74 de voturi împotrivă.

Numai o secundă, să supun la vot.

Supun la vot punctul 57, în forma propusă de către comisie.

Să înceapă votul!

Video in format Flash/IOS

Domnul deputat Tinel Gheorghe, pe procedură.

75 de voturi pentru, 5 abțineri, 48 de voturi împotrivă.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte, pe procedură.

Sunt colegi de-ai noștri care, în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport au avut amendamente. Ei nu înțeleg această interpretare a regulamentului, în așa fel încât, astăzi, la raportul în plen, raportul final, să nu se regăsească amendamentele lor.

După părerea mea, este o îngrădire a dreptului la libera inițiativă a parlamentarului, să știți.

Și eu cred că faptul că textul de lege intră în dezbatere, astăzi, în plen, fără avizul unei comisii importante, este o greșeală din partea dumneavoastră, o chestie de orgoliu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

A mea?

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi am supus, la vot, domnule. Plenul. Ce legătură are președintele Camerei cu decizia plenului? Că nu înțeleg. Vă rog frumos să vă exprimați. Am rugămintea, domnule deputat, vă rog frumos, ce legătură are președintele de ședință cu votul exprimat de către colegi? Nu înțeleg, nu înțeleg nimic. Ce vină am eu în chestia asta?

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte, din punctul nostru de vedere, dezbaterea sterilă pe regulament, dacă comisia sesizată în fond a avut sau nu a avut discuții cu comisia avizatoare, a generat acel vot, să știți. Și dumneavoastră ați generat acea discuție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, acesta este regulamentul pe care și domnul deputat Márton l-a recunoscut.

Îmi pare rău că nu înțelegeți regulamentul. Nu sunt eu obligat să țin legătura între cei doi președinți de comisie; trei în această zonă. Și niciun președinte de ședință de plen, să știți, nu are această obligație.

Continuăm.

De la 58 la 60, dacă sunt obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Vă mulțumesc foarte mult.

De la 61 la 70.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

71.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

72.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

73.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

74.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

75.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Domnule deputat, amendamentele respinse merg odată cu amendamentele admise. Am și spus la începutul dezbaterii, colegii care au amendamente respinse rog frumos să fie atenți.

Domnul deputat a avut obiecții, comentarii. Nimeni nu a susținut niciun amendament respins.

Vă rog frumos, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Domnule președinte,

Dintr-un punct de vedere, v-am înțeles. Colegul s-a referit la amendamentul pe care l-a făcut comisia și s-a respins forma venită de la Senat, nu ce am făcut noi în comisie. Pentru că aici noi, până acum, am lucrat pe amendamente admise și, pe urmă, la amendamentele respinse, dacă are cineva. Și, pentru asta, sunt trecute în Anexa nr.2.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să mă iertați. Nu inventez eu regulamentul. Am mai avut discuția aceasta de o sută de ori. Dumneavoastră sunteți vechi parlamentar, cum puteți să faceți o asemenea afirmație în plenul Camerei Deputaților?

Vă rog frumos iertați-mă, nu știu ce să fac. Regulamentul este clar. Urmăriți amendamentele respinse și le susțineți în momentul în care vin la dezbatere. Nu este nicio chestiune că se citesc prima dată amendamentele admise și după aceea pe cele respinse. Nu este adevărat! Îmi pare rău, dar regulamentul este cu totul și cu totul altfel.

Dragi colegi, este ora 13,00.

Ne vedem la ora 14,00, pentru a continua lucrările.

Acest proiect de lege are caracter ordinar și merge la votul final.

Rămânem la PL-x nr.578.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 3:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro