Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/27-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2015

3. Discuții procedurale în legătură cu introducerea unui punct pe ordinea de zi.

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Pe procedură, domnul deputat Orban, liderul Grupului parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să mă refer la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței nr.94 a Guvernului în domeniul educației, celebra ordonanță care reglementează retragerea titlului de doctor, care, de asemenea, are în cuprinsul său reglementarea învățământului dual. Din păcate, deși Comisia pentru învățământ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Unde se află? Pe ce poziție?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Nu se află, pentru că ne aflăm în următoarea situație, permiteți-mi să vă explic. Comisia pentru învățământ avea termen de finalizare a raportului, mi se pare pe data de 5 februarie, nici măcar nu a intrat pe ordinea de zi a Comisiei pentru învățământ. Această ordonanță de urgență, lăsând la o parte aspectul picant cu retragerea titlului de doctor care, să zicem, e secundar din punctul de vedere al domeniului de reglementare, se referă, repet, la reglementarea învățământului dual.

Ordonanța trimisă de Guvern nu este conformă înțelegerilor inițiale care au existat între partenerii care au contribuit la dezbaterea și aprobarea ordonanței.

Ceea ce solicit eu este dezbaterea acestei ordonanțe, introducerea pe ordinea de zi și dezbaterea acestei Ordonanțe nr.94 în plenul Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, numai o secundă.

Deci, există o ordonanță... noi suntem Cameră decizională din ce știu eu. Suntem prima Cameră sesizată?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Suntem prima Cameră sesizată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Suntem prima Cameră sesizată?

Pe procedură, domnul Neacșu, până atunci.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

În principiu, domnule președinte, evident că nu putem interzice dreptul unui lider de grup de a solicita introducerea pe ordinea de zi a unui proiect de lege chiar dacă nu are raport, dar trebuie să remarc în același timp procedura nu foarte fair a colegului meu de la PNL. Eu am venit și am informat dimineață, și am avut acceptul Comitetului liderilor pentru această modificare a ordinii de zi pe care v-am propus-o. Deci, aș vrea să fac distincția între, hai să-i spunem, actul meu de decizie, făcut în numele Comitetului liderilor și cu aprobarea acestuia, și propunerea colegului meu, domnul deputat Orban, care este propunerea exclusivă a Grupului parlamentar al PNL.

Din câte cunosc eu, respectivul proiect de hotărâre este pe ordinea de zi a comisiei pentru emiterea raportului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnilor colegi,

Numai o secundă. Vă rog frumos, ca să încheiem discuția că iar facem discuții care sunt inoportune în plen.

Deci, dragi colegi, când un proiect de lege are termenul depășit, comitetul liderilor are obligația de a discuta introducerea pe ordinea de zi fără raport sau cererea Comitetului liderilor către președintele Biroului permanent de atunci, pentru a înainta o scrisoare comisiei prin care să ceară urgentarea. Termenul la această chestiune, conform fișei pe care o avem la PL-x nr.1/2015 este 11 februarie. Asta înseamnă că după-amiază, Comitetul liderilor, când se va întâlni va trebui să ceară Biroului permanent ca mâine... comisiile lucrează mâine, să dezbată cu prioritate sau săptămâna viitoare, cu prioritate, acest proiect de lege, așa cum am făcut cu Ordonanța nr.55.

Dar aș avea o rugăminte la Comitetul liderilor și la liderii care fac parte din Comitetul ordinii de zi sau Comitetul liderilor, să discute aceste chestiuni prima dată așa cum s-au făcut, ca să putem să respectăm procedurile. Când ele sunt respinse de Biroul permanent la propunerea Comitetului liderilor, atunci să venim cu ele în plen. Să nu venim cu ele în plen că avem sentimentul că au fost discutate în Comitetul liderilor și până la urmă și domnul Orban are dreptate, dar și domnul Neacșu are dreptate. Așa încât o să mergem pe această procedură.

Eu o să iau act de cererea unui lider de grup și o s-o discut în Biroul permanent, astfel încât să iau aprobarea Biroului permanent la ora 18, prin care să cer de urgență comisiei sesizată în fond, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, cu sau fără avizele celor trei comisii stabilite de Biroul permanent, să înceapă de mâine dezbaterea acestui proiect, astfel încât el să fie săptămâna viitoare pe ordinea de zi.

Este corect? Da. Bun.

Am înțeles. Mi-asum.

Pe procedură, domnul deputat Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Vedeți dumneavoastră, domnule președinte, o excepție naște după ea altă excepție. Avem, la poziția 11 astăzi în ordinea de zi, PL-x 594/2014, faimoasa Ordonanță de urgență nr.86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Ea are termenul de dezbatere și vot final pe 16 februarie, adică s-a împlinit termenul luni. Suntem în 18 astăzi, și noi am fi dorit, domnule președinte, cu tot respectul, să dezbatem această ordonanță pentru că este foarte, foarte importantă. Dumneavoastră ați spus mai devreme că pentru Ordonanța nr.94 veți lua act și prin Biroul permanent veți dispune o analiză și veți cere ca în comisia de specialitate să intre cu prioritate raportul la Ordonanța nr.94 în dezbatere, în așa fel încât plenul să se pronunțe.

Noi vă cerem ca astăzi la Ordonanța nr.86 să nu dăm un vot de aprobare tacită, ci s-o dezbatem, domnule președinte. Știu că este...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, e ilegal.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Vă cer acest lucru, de ce? Pentru că este extrem, extrem de important și altfel creăm impresia...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

E ilegal. Încă o dată, repet, ilegal. Neconstituțional.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Creați impresia că intenționat Ordonanța nr.86 nu se vrea a fi dezbătută, ci trecută tacit de prima Cameră sesizată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, știți cine este președintele Comisiei pentru administrație? Cel care pune pe ordinea de zi? De la ce partid? Nu are competență nici un membru al Grupului parlamentar al PSD, în afară de președintele Comisiei pentru administrație. Nu cred că face parte din Grupul parlamentar al PSD și nici nu stabilim noi ordinea de zi a comisiei, ci președintele comisiei.

Vă rog frumos să nu intrăm în comentarii.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Ordinea de zi n-o face președintele comisiei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ba da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Ordinea de zi o face Comitetul liderilor, cu aprobarea și știința Biroului permanent, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Președintele comisiei propune ordinea de zi biroului comisiei. Doar președintele. Așa cum ordinea de zi la Biroul permanent când se constituie și o trimite la Comitetul liderilor o propune președintele Camerei Deputaților sau președintele de ședință al Biroului permanent.

Domnul deputat Márton Árpád.

Scrie în regulament foarte clar. Deci, dacă avem o vină, acea vină trebuie căutată la președintele Comisiei pentru administrație din Camera Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Într-adevăr, aici este o mare problemă, în această legislatură, cu funcționarea comisiilor. Conform regulamentului, într-adevăr, președintele comisiei propune biroului comisiei ordinea de zi și trebuie să fie votată această ordine de zi de biroul comisiei. Iar președintele are totodată obligativitatea ca la începutul ședinței să supună votului această ordine de zi, respectiv să arate ce legi mai așteaptă să fie puse pe ordinea de zi.

E! Această procedură este cam inexistentă cred în toate comisiile. Din această cauză asistăm la astfel de situații de adoptare tacită. Unde, de altfel, dacă am fi introdus dezbaterea ordonanței fără raport, ceea ce înseamnă că ar fi trebuit s-o punem pe ordinea de zi cu solicitare de adoptare, fără amendamente, deci direct în vot final, și dacă nu trece, trece la sesiunea următoare s-o mai dezbatem, adică va trece din start în tacit.

Ca atare, corect e să fie urgentat. Dar cel mai corect ar fi ca această procedură să fie respectată în fiecare comisie, așa cum este ea înscrisă în regulament. Și încă o dată vă spun: nu se respectă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Perfectă dreptate aveți, domnule deputat.

De aceea, am și cerut ca după noul regulament, pe care sper să-l aprobăm săptămâna viitoare, lunea după-amiază, după ședința Biroului permanent să fie o ședință a Birourilor permanente de comisii, care să informeze transparent și predictibil ordinea de zi, astfel încât toți cei care sunt interesați să știe ce discutăm marți în comisie sau joi. Să nu mai avem aceste discuții și să existe un sentiment de opacitate a lucrurilor în comisie. comisia a discutat pe 10 februarie proiectul de lege pe care dumneavoastră l-ați sesizat. Dacă era corectă și serioasă, președintele comisiei trebuia în ultima săptămână din ianuarie, conform mandatului pe care noi l-am dat, să discute.

Vă reamintesc că președintele comisiei a cerut mașina și și-a adus aminte s-o ceară de pe 5 ianuarie, dar a uitat să pună pe ordinea de zi în ultima săptămână acest proiect de lege și l-a pus pe 10 februarie. Vedeți? Asta e dubla măsură. Dar nu vreau să intrăm într-o discuție... pierdem timp.

Eu vă rog frumos să găsiți aceste soluții și să respectăm ceea ce a zi domnul Tinel Gheorghe, ce a zis domnul Márton Árpád, astfel încât președinții de comisii să facă aceste ședințe ale birourilor permanente ale comisiilor, să stabilească ordinea de zi și s-o afișeze, cum scrie regulamentul, pe site, astfel încât s-o știm și noi. Vă rog frumos.

Domnul deputat Marian Neacșu. După care, domnul deputat Orban, pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc.

Într-un minut, domnule președinte.

Vă rog să mă credeți, stimați colegi, eu nu-nțeleg în ce a constat propunerea făcută de viceliderul Grupului PNL. Pentru că proiectul respectiv a fost adoptat tacit pe data de 16.II. Or, o astfel de procedură prin care un proiect pentru care dezbaterea este închisă din acest motiv, să fie supus atenției pentru a fi redezbătut, este absolut inacceptabilă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Ludovic Orban.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Aș vrea să prezint un pic situația modului în care s-a dezbătut la Comisia pentru administrație. În primul rând, trebuie să vă informez că raportul a fost finalizat. Comisia a amânat dezbaterile din cauza imposibilității prezenței ministrului la aceste dezbateri cu o săptămână, iar în comisie, de ce am insistat și am făcut această propunere chiar dacă este, să spun, la limita regulamentului, pentru că în dezbaterile din comisie, la solicitarea confederațiilor sindicale și a unor organizații neguvernamentale, s-a aprobat o propunere la care ministrul și-a dat acordul, și anume aceea ca normele metodologice de aplicare a acestei ordonanțe să fie votate tot prin lege. Or, dacă noi o aprobăm tacit, ministrul nu se poate ține de cuvânt în fața sindicatelor și nu se poate include în textul legii care pleacă de la Cameră angajamentul care este luat de ministru.

Din acest punct de vedere, sigur, mai sunt și alte amendamente care au fost aprobate în comisie. Prin procedura adoptării tacite, practic, la Senat se va duce textul legii de aprobare a ordonanței în forma care a fost inițiată de Guvern.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt argumente și contraargumente. Știți foarte bine că niciodată noi n-am aprobat normele metodologice prin textul de lege, cel puțin de când sunt eu în Parlament. Deci, de când sunt eu în Parlament nu-mi aduc aminte să fie aprobat vreo normă metodologică de aplicare. Și eu știu că pe 24/2000 scrie altceva. Dar, în fine, comentăm degeaba.

Această obligativitate de a avea dialog cu ministrul și cu celelalte instituții care sunt abilitate, organizații neguvernamentale, asociații ale celor care beneficiază de textul legii sunt strict legate de activitatea președintelui, intră în competența sa, vă reamintesc, foarte bine, conform regulamentului, și regulamentului de organizare și funcționare pe care comisia trebuia să-l supună aprobării Biroului permanent și pe care nu l-a transmis niciodată în ultimii doi ani de zile. Dar asta este o altă discuție.

Revenim la fondul problemei. Nu putem să ducem în plen o dezbatere și să spunem cine și cum își face temele la comisie. nici eu, nici dumneavoastră, nici colegii de la UDMR, nici colegii de la PSD. Este obligația președintelui de comisie să-și stabilească termenul, astfel încât raportul să vină, așa cum este stabilit, în termenul pe care Biroul permanent l-a aprobat. Dacă termenul se depășește, obligația președintelui este să informeze Biroul permanent, așa cum informează și când se dezbate calendarul. Vă rugăm frumos să vă uitați în regulament și, în rest, orice comentariu îl facem pe regulament. faptul că președintele comisiei nici măcar nu a informat c-o să aibă dezbaterea pe 10, și știa că nu este plen pe 16, ne lasă pe noi în situația în care să discutăm în plen o chestiune care aparține strict președintelui comisiei.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 1 aprilie 2020, 11:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro