Plen
Ședința Camerei Deputaților din 11 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.13/20-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 11-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 februarie 2015

18. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Legii minelor nr.85/2003 (Pl-x 227/2014). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 227/2014

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Punctul 17 al ordinii de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea Legii minelor nr.85/2003.

Potrivit art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, această inițiativă legislativă urmează a fi dezbătută în procedură de urgență. Conform prevederilor regulamentului, urmează să trecem la dezbaterea inițiativei legislative. Inițiatorul legii?

Comisia pentru industrii și servicii avem și Comisia pentru mediu și echilibru ecologic, raport comun.

Domnule președinte Iulian Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Cele două comisii au fost sesizate pentru dezbaterea în fond cu proiectul de lege menționat în procedură de urgență. Aș vrea să vă spun că Senatul a respins această propunere, de asemenea, Comisia juridică a dat aviz negativ.

În fapt, această propunere legislativă încearcă să reglementeze în cadrul Legii minelor, respectiv, propune ca resursele minerale, rocile utile, apele geotermale, gazele care le însoțesc, apele minerale naturale, apele minerale terapeutice, care în prezent se află în domeniul public al statului, să aparțină domeniului public al unităților administrativ-teritoriale.

O propunere legislativă a fost respinsă definitiv în 25.09.2012. În urma dezbaterilor, cele două comisii, în unanimitate de voturi, propun plenului respingerea propunerii legislative.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dezbateri generale, intervenții din partea grupurilor politice parlamentare.

Domnule deputat Bode, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota împotriva acestei inițiative legislative, susținând respingerea ei. Dați-mi voie să fac câteva precizări. Evident, Legea nr.85/2003, Legea minelor, nu mai corespunde realităților geopolitice actuale, nici din Uniunea Europeană și nici din România.

Legea minelor este perimată chiar și din punct de vedere al noilor termeni și terminologii utilizate în domeniu. Din păcate, Legea minelor, Legea nr.85/2003, a fost amendată, funcție de interesele politice ale Guvernului și, dacă vă amintiți, cu siguranță vă amintiți, ultima încercare de modificare a Legii minelor pentru promovarea în subsidiar a proiectului Roșia Montana a fost respinsă de Parlament.

Este nevoie urgent de modificarea acestei legi importante. De la această tribună în urmă cu o săptămână premierul Victor Ponta se angaja în fața noastră să vină cu un proiect nou de modificare a Legii nr.85, a Legii minelor.

Din păcate, primim spre dezbatere legi perimate, propuneri de legi perimate, așa cum este și cea pe care o dezbatem azi.

Din păcate, sectorul minier, în acest moment, în ceea ce privește reglementarea, se află într-o situație de... să-i spun, degringoladă, pentru că, dacă ne uităm la ce se întâmplă în zona Hunedoara, cu huila, în zona Oltenia, cu lignitul, ca să nu mai vorbim de Compania Națională a Uraniului, care nu se simte nici ea prea bine, toate aceste lucruri au, ca unul dintre efecte, legislația care, în acest moment, este o legislație perimată.

De aceea, militez, și de la această tribună, pentru a avea un sector minier abordat unitar atât din punct de vedere instituțional, cât mai cu seamă din punct de vedere legislativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Niță, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Emil Niță:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Chiar nu voiam să am comentarii pe acest proiect de lege, pentru că el este inițiat de niște colegi parlamentari și scopul acestui proiect de lege era cu totul altul. Se dorea ca unitățile administrativ-teritoriale care dețin aceste resurse minerale să poată, prin intermediul unor contracte, să-și reglementeze și să-și regleze, într-un fel, marele deficit de bani, marele deficit propriu. Nu are legătură, în principiu, cu ceea ce distinsul meu coleg spunea înainte, Legea minelor, global.

Legea minelor, de care mi-a părut foarte rău că s-a dat un vot negativ, pentru că forma sub care a fost prezentată ea în legislatura trecută era chiar o formă corectă, era prima dată când erau foarte multe criterii de transparență în Legea minelor, erau foarte multe criterii care stabileau foarte concret modul în care se valorifică aceste resurse. Deci, una peste alta, Legea minelor eu cred că este foarte importantă. Ea trebuie, până la urmă, să aibă un acord politic al tuturor grupurilor parlamentare și va trebui prezentată plenului și trecută, pentru că foarte multe investiții, foarte multe lucrări existente, foarte mulți agenți economici sunt împiedicați, acum, efectiv, să lucreze, de lipsa acestei Legi a minelor într-o formă corectă. Asupra acestui lucru trebuie să ne aplecăm. Proiectul de lege de acum, în schimb, această reglementare o avea, ca unitățile administrativ-teritoriale să poată să beneficieze de anumite resurse financiare, fiind deținătoare ale acestor resurse minerale.

În comisie, este adevărat, s-a dat un vot negativ pe acest proiect de lege. Rămâne ca dumneavoastră, plenul, să aveți ultimul cuvânt și să vă exprimați asupra acestui proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat Ganț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota în favoarea respingerii, însă nu aș fi atât de categoric în a respinge de plano ideea. Știți că există anumite state, spre exemplu Statele Unite ale Americii, unde comunitățile locale sau proprietarii terenurilor respective beneficiază de sume rezultate din exploatarea acelor resurse. În România, legislația este altfel. Statul centralizat, hipercentralizat, beneficiază în exclusivitate de ele, însă trebuie să ne punem totuși întrebarea dacă este moral ca oamenii care trăiesc la fața locului să nu aibă niciun beneficiu de pe urma acestor resurse. Mai mult decât atât, să fie expuși numai unor eventuale urmări negative ale exploatări ale acestora.

Deci, repet, vom vota împotrivă, însă suntem departe, și eu, cel puțin, sunt departe de a fi foarte categoric în respingerea de plano a ideii că acești oameni, aceste comunități nu trebuie să fie beneficiare măcar în parte ale profitului sau ale resurselor câștigate de pe raza acestor unități administrativ-teritoriale.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Ciuhodaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt convins că această inițiativă legislativă a avut intenții lăudabile. Mai precis, să dea posibilitatea administrației locale, celor care sunt în acea zonă, să-și gestioneze resursele pe care le au, pentru că de multe ori am văzut că o regiune bogată în resurse doar contribuie pentru bunăstarea tuturor, dar, când este vorba să primească ceva, nu primește nimic.

Eu cred că ar trebui să ne mai gândim la o formulare de acest gen în ceea ce privește exploatarea acestor resurse și este o inițiativă legislativă care constituie un prim semnal. Sunt state europene care adoptă astfel de măsuri. Statele Unite sunt recunoscute în ceea ce privește drepturile autoritățile regionale, locale de a-și gestiona resursele. Așa că grupul nostru parlamentar se va abține în respingerea acestei inițiative.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Orice fel de modificări aduse Legii minelor ar trebui să aibă în vedere faptul că sub nicio formă nu trebuie să acceptăm tehnologii periculoase. Argumentul că o comunitate locală sau la nivel central, la nivel de țară ar exista beneficii financiare nu justifică utilizarea unor tehnologii sau un impact devastator asupra mediului, al unor exploatări miniere.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții din partea grupurilor nu mai sunt.

Vă reamintesc că prin raportul comisiilor sesizate în fond se propune respingerea acestei inițiative.

Rămâne pentru ședința de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 13:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro