Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.69/17-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 10-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2014

10. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (PL-x 139/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 139/2014

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

La punctul 10 avem Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență.

Din partea Guvernului, vă rog, domnul Tohăneanu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Bogdan Tohăneanu (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Pentru îmbunătățirea managementului informației și a managementului acțiunilor derulate în cadrul situațiilor de urgență, prin Ordonanța de urgență nr.1/2014 s-a avut în vedere crearea unui departament specializat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne condus de un secretar de stat numit prin decizia primului-ministru.

În cadrul noului departament, structură operațională fără personalitate juridică, își desfășoară activitatea Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și Inspectoratul General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne numai pentru operațiunile specifice situațiilor de urgență.

Pentru o mai bună coordonare a acțiunilor de intervenție și salvare, Departamentul pentru Situații de Urgență prin structurile deconcentrate ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență preia în coordonare operațională serviciile de ambulanță județene, respectiv ale municipiului București, UPU/CPU, precum și serviciile Salvamont.

Ministerul Sănătății păstrează controlul administrativ al calității actului medical prin personalul detașat în cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență.

Totodată se prevede înființarea în locul Comitetului Național pentru Situații de Urgență a două comitete specializate, respectiv: Comitetul Național pentru Intemperii și Calamități și Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență care preiau atribuțiile vechiului comitet.

În același timp, prin prezenta ordonanță de urgență s-au introdus clarificări privind conținutul actului de declarare a stării de alertă.

În considerarea acestor aspecte, vă rugăm să adoptați Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, în forma adoptată de Senat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Comisiilor pentru apărare și pentru administrație publică, aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Răducanu:

Comisia pentru apărare, ordine publică, și siguranță națională și Comisia pentru administrație publică și administrarea teritoriului au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență nr.1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea, completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență.

Camera Deputaților e Cameră decizională.

Senatul a adoptat proiectul în 25 martie.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil, Comisia pentru sănătate și familie a avizat favorabil proiectul de lege, Comisia pentru buget, finanțe, bănci a avizat favorabil, Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanță de urgență.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare luarea unor măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, concretizate prin înființarea Departamentului pentru Situații de Urgență, ca structură specializată, fără personalitate juridică, în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, condus de un secretar de stat.

De asemenea, se înființează două entități, respectiv Comitetul Național pentru Intemperii și Calamități, precum și Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, care vor prelua atribuțiunile actualului Comitet Național pentru Situații de Urgență.

Membrii Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională s-au reunit în 15 aprilie, iar cei din Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului în 3 iunie.

În urma dezbaterilor, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege mai sus amintit.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai dorește cineva din partea grupurilor parlamentare?

Vă rog, domnule Dobre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, domnule președinte.

Această ordonanță a Guvernului are două părți.

În ceea ce privește crearea Departamentului de Situații de Urgență în cadrul Ministerului de Interne, este, până la urmă, o chestiune pe care o decide fiecare guvern, fiecare ministru. Ceea ce însă eu consider că este o eroare, este crearea a două comitete naționale, unul de intemperii și unul de nu știu ce situații de urgență.

Există o legislație clară. Există noțiunea, la intervenții, de comandă unică. În situații de acest fel nu-ți permiți să stai să te întrebi care comitet să convoci.

Există o legislație privind comitetele de situații de urgență la ministerele de linie, ceea ce s-a făcut aici nu are nicio legătură cu principiul intervenției, comanda unică, faptul că până la urmă în toate intervențiile cei care sunt în situația de a interveni sunt efectivele Ministerului de Interne.

Din aceste considerente, cred că trebuie să se rămână la Comandamentul Național de Situații de Urgență sub conducerea ministrului de interne, sub coordonarea primului-ministru. E o chestiune clară care e în toată lumea, numai la noi s-a creat acest lucru, nu știu de ce. Poate cineva își dorește să fie văzut mai des la televizor, altă rațiune nu ar fi.

De aceea, domnule președinte, vă rog să supuneți votului plenului retrimiterea la comisii, pentru a rediscuta acest punct. Încă o dată creăm o situație care va afecta intervenția în situații limită, în care nu stai să te bâlbâi să vezi pe cine convoci.

Eu aș avea numai o întrebare pentru guvern. Unde e situația de cutremur, la care din cele două? La intemperii, calamități sau la situații speciale de urgență? De aceea, încă o dată cred că o discuție, o nouă discuție în comisie ar fi bine-venită.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Cine mai dorește?

Domnule Tinel, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Susținem și noi propunerea colegilor liberali de a retrimite la comisie acest proiect de act normativ. Așa este. Este o situație hilară, dar eu am înțeles din start sensul acestei ordonanțe de urgență. E făcută pentru liniștea și somnul domnului Victor Ponta.

Până la urmă, articolul principal modificat aici, care schimbă sensul Ordonanței nr.21 este articolul 8. El introduce și forma aia evocată de antevorbitorul meu cu cele două comitete naționale. Tot articolul 8 preia și responsabilitățile primului-ministru și le pasează viceprim-ministrului și tot articolul 8 duce la Ministerul de Interne Comitetul situațiilor de urgență.

Deci, eu cred că aici lucrurile nu pot fi discutate, tranșante prin acte normative în funcție de cine se află guvernare. Dacă facem acte normative numai pentru patru ani de zile sau doi ani de zile sau cât există un guvern în funcție, atunci înseamnă că avem o mare lipsă de predictibilitate a actelor normative.

Ordonanța nr.21, așa cum era ea aprobată în 2004, era un act normativ bun și răspundea necesităților obiective ale realităților, să știți. Faptul că în Apuseni au murit niște oameni din vina celor care trebuiau să gestioneze acea situație de urgență, să știți că asta nu înseamnă că trebuie să modificăm legea ca autoritățile respective să-și facă treaba. E o lipsă totală de management al acestor instituții și nu o îndreptăm prin modificarea legii.

Și noi susținem reîntoarcerea la comisie a acestui proiect de act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai dorește cineva? Nu.

Supun votului dumneavoastră propunerea celor două grupuri parlamentare reunite de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege.

Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS Cu 31 de voturi pentru, 63 de voturi împotrivă, propunerea nu a fost adoptată.

Nefiind alte amendamente, proiectul de ordonanță trece la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 4 iunie 2020, 5:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro