Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 aprilie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.47/14-04-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-07-2020
13-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 14-04-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 aprilie 2014

9. Reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea fucționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului ori a ministerelor, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.55 din 5 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.136 din 25.02.2014 (PL-x 245/2013/2014) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 245/2013

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

La punctul 11 avem Reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului ori a ministerelor, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.55 din 5 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.136 din 25 februarie 2014.

Din partea inițiatorului, din partea Guvernului, are cuvântul domnul Manolescu. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Manolescu (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor, domnilor deputați,

Prin Ordonanța Guvernului nr.77/2013 au fost instituite o serie de măsuri privind asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice.

Urmare a deciziei Curții Constituționale, prevederile acestei ordonanțe au fost declarate neconstituționale.

Prin urmare, susținem raportul de respingere întocmit de către comisiile parlamentare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Din partea Comisiei juridice, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Ionescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art.34 alin.(1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate spre dezbatere cu cererea de reexaminare a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2013 privind stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului ori a ministerelor, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.55 din 5 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.136 din 25 februarie 2014.

Cu ocazia dezbaterilor și pe baza opiniilor exprimate, s-a constatat că, așa cum s-a mai statuat prin jurisprudența Curții Constituționale, spre exemplu prin Decizia nr.421/2007, viciul de neconstituționalitate al unei ordonanțe de urgență emise de Guvern nu poate fi acoperit prin aprobarea de către Parlament a ordonanței respective. În consecință, legea care aprobă o ordonanță de urgență neconstituțională este ea însăși neconstituțională.

În acest sens, din discuțiile purtate în comisii, s-a constatat că au fost încălcate prevederile art.115 alin.(4) și (6) din Constituția României, republicată.

În urma dezbaterii, membrii comisiilor au hotărât cu unanimitate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Legii privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului ori a ministerelor, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.55 din 5 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.136 din 25 februarie 2014, cu amendamentele admise, redactate în anexă la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, prezentul proiect de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul Tinel Gheorghe, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Iarăși pentru stenogramă să spun sau vă reamintesc că astă-iarnă am contestat la Curtea Constituțională Legea de aprobare a Ordonanței nr.77. Curtea Constituțională ne-a dat dreptate.

Ce facem noi astăzi, acum, restabilim adevărul. Ne întoarcem în perioada anterioară aprobării de către dumneavoastră, de către puterea PSD și PNL, a Ordonanței nr.77.

Este un lucru bun și, poate, în perspectivă, în viitor, mai ascultați și de pozițiile noastre, că nu toate sunt politice și demagogice.

Acum este o problemă ce veți face cu cei 4%, ce veți face cu cei care și-au pierdut locurile de muncă și cum veți reveni la poziția anterioară admiterii sau punerii în practică a Ordonanței nr.77 și poate aici Guvernul ne dă și o soluție, ne precizează ce se întâmplă cu cei care și-au pierdut în perioada asta locurile de muncă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Cine mai dorește? Domnul Cseke Attila, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Avem totuși aici o problemă.

Curtea Constituțională ne spune, cu privire la această ordonanță care a introdus regula un post vacant, un post ocupat, ne spune două lucruri principale. Este neconstituțională ordonanța pentru că consiliile locale, județene și autoritățile administrației publice centrale sunt considerate instituții fundamentale ale statului și nu se poate reglementa cu privire la ele prin ordonanță de urgență.

Și doi, încalcă principiul autonomiei locale faptul că autoritățile locale trebuia, totuși, prin notă inițiată în Guvern, să primească o avizare din partea Guvernului pentru a ocupa un post vacant.

Totodată, așa cum s-a spus și în comisie și reiese din raport, o eventuală lege de aprobare a acestei ordonanțe nu acoperă viciul de neconstituționalitate. Deci este evident că Parlamentul nu poate să facă altceva decât să respingă această lege.

Avem, în schimb, prevederile Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă, care ne spun singura excepție când abrogarea abrogării reînvie. Suntem exact în aceeași situație, și anume o lege prin care se respinge o ordonanță a Guvernului care și-a produs efectele reînvie articolul abrogat prin ordonanță. Este vorba despre articolul care, în 2009, a introdus acea procedură de șapte posturi vacante, care trebuiau să devină vacante pentru a ocupa un post.

Deci, din punctul nostru de vedere, este o problemă și juridică. Noi n-avem ce să facem astăzi, este în mod evident, și Grupul UDMR va vota raportul comisiilor reunite, este un raport de respingere a ordonanței, dar trebuie s-o reglementăm.

Și, în acest sens, vă invit... Grupul UDMR are o propunere legislativă înregistrată în Cameră în 18 martie, care, pe baza deciziei Curții Constituționale, prevede foarte simplu acest proces de un post vacant - un post ocupat și respectă acel principiu al autonomiei locale fără niciun fel de avize din partea Guvernului și a autorităților centrale.

Deci vom vota raportul și vă invităm ca acea propunere legislativă să fie adoptată cât mai repede, ca să evităm orice fel de interpretări juridice că ar reînvia fosta reglementare 7 cu 1.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Cine mai dorește? Vă rog, domnul Dobre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Nu aș fi intervenit, dar totuși sunt niște de clarificat.

În primul rând, această practică abuzivă a tuturor guvernelor, și vreau să-i aduc aminte domnului Tinel guvernele Boc care au pierdut ordonanță după ordonanță la Curtea Constituțională, această practică abuzivă de a pune într-o ordonanță tot felul de reglementări, și pentru administrația centrală, și pentru consiliul județean, și pentru consiliul local, cred că această situație ar trebui să fie o învățătură de minte pentru noi toți de a evita acest tip de reglementare. Probabil că dacă era un proiect de lege lucrurile s-ar fi rezolvat de mult.

Acum, suntem în această situație, bineînțeles că vom vota și noi pentru respingere. Bineînțeles că va trebui să găsim soluții, așa cum propuneau și colegii de la UDMR, pentru rezolvarea unor serii de prevederi de acolo. Dar cred că, o dată pentru totdeauna, Parlamentul ar trebui să impună Guvernului - indiferent care guvern - să înceteze cu această practică de ordonanțe ca borșul rusesc, cu toate legumele.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Indiscutabil intru în aceeași logică de discurs ca și antevorbitorii mei. Fiind vorba de un proiect care a fost respins ca fiind neconstituțional în totalitate, nu mai sunt foarte multe lucruri de spus referitor la proiect.

Dar, lucrul pe care l-am remarcat cumva la fiecare dintre cei care au vorbit de aici și țin să reliefez și eu, evident, în numele Grupului PSD, dacă este să alegi principial între sistemul 7 la 1 și 1 la 1, bănuiesc că autoritățile publice locale și noi toți care cunoaștem situația de la nivelul fiecărei localități din colegiile noastre vom adopta un principiu de 1 la 1, așa cum este corect și cum este normal.

Din perspectiva aceasta, salutăm existența inițiativei anunțate de colegul nostru de la UDMR. O să facem toate demersurile pentru a putea să ieșim cu ea cât mai degrabă în dezbatere aici, în Parlament, și eventual să meargă la promulgare, pentru că penuria de posturi din administrația publică este o realitate de care nu avem cum să nu ținem seama. Sunt o mulțime de primării - cel puțin cele din mediul rural sau cu preponderență cele din mediul rural - care au un număr extrem de mic de oameni, care sunt nevoiți să facă toate muncile acolo, pentru că acel principiu, pleacă șapte ca să pot să angajez unul, i-au decimat, pur și simplu.

Nu putem să le tot punem în cârcă oamenilor de acolo o grămadă de atribuții în condițiile în care primarii nu pot să își desfășoare activitate, nu au cu cine, iar despre salarizare la autoritățile publice locale, ce să mai vorbim.

Deci trebuie să ne aplecăm cu multă grijă toți asupra acelui proiect normativ care se află pe circuit, nu are niciun rost să mai inventăm acum altele, și acela să fie unul bun și acceptat de toată lumea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Din partea Comisiei juridice? Ați vorbit.

Nefiind amendamente, proiectul trece la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 15 iulie 2020, 5:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro