Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.7/13-02-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 04-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 februarie 2014

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecțiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislația din domeniul achizițiilor publice (PL-x 403/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 403/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

13. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecțiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislația din domeniul achizițiilor publice.

Acest proiect de lege are caracter ordinar; are un amendament respins și trei amendamente admise.

O să rog inițiatorul, Guvernul României, să ia cuvântul.

Vă rog frumos să vă spuneți numele și prenumele și funcția. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Irimia (secretar de stat la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sunt Horia Irimia, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

Acest act normativ este menit a face dreptate autorităților locale, iar, pe de altă parte, să accelereze procesul de absorbție a fondurilor europene prin proiectele derulate prin Programul Operațional Regional, program prin care Ministerul Dezvoltării susține autoritățile locale.

În urmă cu câțiva ani, autoritățile locale, în procedurile de achiziții publice, au respectat legea și au obținut avizele de la auroritățile guvernamentale din acea vreme. Ulterior, s-au aplicat niște corecții financiare, corecții pe care autoritățile locale nu pot să le suporte din bugetele proprii, astfel derularea, implementarea proiectelor fiind în situația de a fi mult întârziată.

Prin acest act normativ, suportăm, de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului nostru, aceste corecții financiare.

Suntem de acord cu raportul comisiei și cu amendamentele propuse.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Din partea Comisiei pentru buget, finanțe și bănci. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai-Aurel Donțu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată pentru dezbatere în fond cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2013.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 21 octombrie 2013.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri pentru asigurarea creșterii gradului de absorbție a fondurilor structurale alocate României în perioada 2007-2013, în sensul creării cadrului legislativ care să permită suportarea de la bugetul de stat a creanțelor bugetare rezultate din corecțiile financiare aplicate pentru neregulile constatate în desfășurarea procedurilor de achiziție publică.

Din totalul de 33 de membri ai Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au fost prezenți la dezbateri 29 de deputați.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege, cu amendamentele admise.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale?

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal. Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Erland Cocei:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Acest act normativ creează cadrul legislativ care să permită suportarea de la bugetul statului a creanțelor bugetare rezultate din corecțiile financiare aplicate pentru neregulile constatate în desfășurarea procedurilor de achiziții publice.

Neadoptarea acestor măsuri poate conduce la imposibilitatea asigurării finanțării proiectelor, cu efecte asupra procesului de absorbție a fondurilor europene și mai ales asupra creșterii riscului de dezangajare automată a acestor fonduri.

Având în vedere că textul ordonanței urmărește asigurarea unei implementări corespunzătoare a proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă și implicit creșterea gradului de absorbție a fondurilor structurale, Grupul parlamentar al PNL din Camera Deputaților susține și va vota acest act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu.

Alte luări de cuvânt la dezbateri generale nu mai sunt.

Domnul deputat Alexandru Nazare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Alexandru Nazare:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Cred că un lucru foarte important de remarcat la acest proiect de lege este faptul că acești bani despre care discutăm în această ordonanță, care sunt undeva la 760 de milioane de lei, deci nici pe departe miliardele de euro despre care discuta domnul Teodorovici nu demult, sunt niște bani care se pierd. Și nu se pierd pentru că reprezintă corecție. Se pierd pentru că Guvernul pe care-l conduce Ponta acum nu a fost în stare, timp de peste 20 de luni, să vină cu alte proiecte și să le introducă în circuitul de proiecte, astfel încât acești bani să nu se piardă. Dacă Guvernul Ponta ar fi venit cu proiecte din lista de rezervă, acești bani nu s-ar fi pierdut.

În al doilea rând, cred că, din punctul meu de vedere, este complet discriminatoriu să vorbim de corecții doar pentru Ministerul Dezvoltării și Programul Operațional Regional. Înțeleg că domnul Dragnea este important și că trebuie să acoperim niște bani la Teleorman, dar, totuși, dacă tot discutăm despre corecții și dacă vrem să acoperim corecțiile, trebuie să le acoperim pentru toată lumea, inclusiv pentru alte ministere sau alte agenții, sau, eu știu, alți primari, dar nu doar pentru domnul Dragnea. Nu trebuie să facem ordonanță specială pentru domnul Dragnea.

După aceea, credem că este restrictiv, inclusiv calendaristic vorbind, acest proiect de lege. Nu înțelegem de ce între anumite luni se exceptează anumite proiecte de la aceste reguli. Nu știm cum s-a făcut acel calendar.

La fel, credem că rolul UCVAP-ului în acest proiect de lege este cumva dimensionat complet aiuristic, atât timp cât Teodorovici consideră că nu mai are nevoie de UCVAP, noi punem UCVAP-ul în acest proiect de lege pe un piedestal. Nu înțelegem de ce se întâmplă astfel de lucruri în acest proiect de ordonanță și credem că Guvernul USL, chiar dacă a vrut să repare și chiar dacă a vrut să întindă o mână autorităților locale prin acest proiect de lege, nu a înțeles cum trebuie să o facă. Și, din aceste cauze, noi nu susținem acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Marian Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc.

Multe neînțelegeri. Primul lucru de neînțeles, probabil pentru colegii noștri, este faptul că toate aceste corecții sunt aplicate unor proiecte depuse în perioada în care Domniile lor se aflau la guvernare, deci, se referă la proiecte depuse până... și corecțiile sunt făcute pentru lucruri în general realizate înainte de anul 2009; este primul lucru.

Al doilea, discutam de alte ministere. Dacă îmi aduc aminte bine și cred că memoria nu mă înșală, am aprobat un proiect legislativ similar și care a devenit lege referitor la corecțiile financiare pentru fondul de mediu. Și asta s-a întâmplat cred că la începutul lunii decembrie. Dar, mă rog, memoria este scurtă și selectivă atunci când doar asta te privește sau doar asta te interesează.

În al treilea rând: faptul că autorități publice și, să mă iertați, indiferent de culoarea politică, pentru că dacă acum vin colegii noștri și ne spun că în intervalul acela de timp în care dumnealor s-au aflat la guvernare, cea mai mare parte a proiectelor finanțate din astfel de fonduri au mers la primăriile sau autoritățile locale conduse de PSD sau de PNL, aia e pură demagogie, ca să nu spun că e minciună de-a binelea. Deci, faptul că ne interesează ca autoritățile locale să poată să-și ducă la bun sfârșit proiectele, fie că sunt PDL, fie că sunt PSD, sau sunt PNL, să poată să asigure partea de cofinanțare care altcumva ar fi fost retrasă, lucrul acesta este de condamnat și de înfierat de la această tribună. Iarăși mi se pare un lucru în neregulă.

Încă o dată. Este vorba de 740 de milioane. Mulți, puțini, eu zic să sunt destui, că este important și mai ales pentru faptul că la aceste categorii de proiecte cota de finanțare este minimă, cam între 2 și 20%. Cele 740 de milioane asigură mulți bani și pot pune în operă o mulțime de alte proiecte care ar fi făcut altcumva ca autoritățile locale să fie blocate.

Este cel puțin condamnabil să vii la acest microfon și de fiecare dată ... eu înțeleg rolul opoziției, până la urmă, să te opui și când se dau bani și când se încearcă să se acopere niște lucruri care au fost făcute prost și când se reglementează niște lucruri care vor face bine în continuare, în condițiile în care nu cu foarte multă vreme în urmă aceiași oameni nu veneau la acest microfon să remarce faptul că se taie pensii, că se taie salarii, că se taie drepturi ale oamenilor, că discutăm numai și exclusiv de austeritate.

Acum, din puținele resurse financiare pe care Guvernul le are, încearcă să rezolve o panoplie cât mai largă de probleme și opoziția, bineînțeles că, până la un punct, pot să înțeleg lucrul acesta, nu face decât să conteste. Poate că sunt lucruri asupra cărora ar trebui să ne gândim cu mai multă aplecare și nu cred că este necesar ca de fiecare dată să ne lăsăm mânați de tendințele astea populiste și demagogice de a ne opune numai de dragul de a ne opune.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Îmi cer scuze, a luat cuvântul cineva de la dumneavoastră. (Se adresează domnului deputat Paul Victor Dobre, care solicită să ia cuvântul.)

Nu pot. Îmi pare rău. Modificăm regulamentul și codul. Ce să fac? Mi-ar face plăcere să fie o dezbatere mai consistentă, dar, din păcate, acestea sunt prevederile regulamentare.

Nu mai sunt alte luări de cuvânt.

Mergem la amendamentele admise și respinse.

Primul amendament admis.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Al doilea amendament admis.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Al treilea amendament admis.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final. Am precizat de la început că are un caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 23 aprilie 2021, 2:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro