Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 octombrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.122/22-10-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 14-10-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 octombrie 2013

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.61/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale (PL-x 284/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 284/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Următorul proiect, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.

Guvernul României.

Domnule ministru, aveți cuvântul. Vă ascultă cu multă atenție domnul președinte al Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare.

Domnul Grama este de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci. De aceea, este foarte atent. Rolul politicii din Harghita și Covasna. Am înțeles.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicușor Marian Buică (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Bună ziua, doamnelor și domnilor.

Nicu Buică, de la Ministerul Transporturilor.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale are ca scop reducerea arieratelor către bugetul general consolidat. Este una dintre țintele convenite prin Scrisoarea de intenție și Memorandumul tehnic de înțelegere din Aranjamentul stand-by de tip preventiv dintre România și Fondul Monetar Internațional.

Conform celor transmise de către Consiliul Concurenței, având în vedere că statul se comportă ca un investitor privat prudent, care dorește să-și maximizeze veniturile pe care le va obține, precum și răspunsului Comisiei Europene prin care i se comunică că forul comunitar a luat cunoștință de poziția autorităților române cum că această conversie nu reprezintă ajutor de stat, Consiliul Concurenței consideră că nu sunt implicate elemente susceptibile a constitui ajutor de stat, fiind o decizie comercială și, deci, sunt îndeplinite condițiile pentru ca această conversie să fie realizată.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu foarte mult.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci sau Comisia pentru industrii și servicii.

Domnul președinte al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, în numele celor două comisii, pentru prezentarea raportului comun.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Dragomir:

Vă mulțumesc.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate în fond cu dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.61/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, transmis cu PL-x 284 din 2013 din 17 septembrie 2013 și înregistrat la comisii din 18 septembrie 2013.

Conform dispozițiilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională pentru acest proiect de lege.

Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și Comisia juridică, de disciplină și imunități au avizat favorabil acest proiect de lege.

Proiectul de lege este avizat favorabil de Consiliul Legislativ și a fost adoptat, de asemenea, de către Senat.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare reducerea arieratelor către bugetul general consolidat, ca una dintre țintele convenite prin Scrisoarea de intenție și Memorandumul tehnic de înțelegere din Aranjamentul stand-by de tip preventiv dintre România și Fondul Monetar Internațional.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei pentru industrii și servicii și cei ai Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.61/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în forma adoptată de Senat.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, vă mulțumesc foarte mult.

Din partea grupurilor politice parlamentare, domnule deputat, aveți cuvântul.

După care se pregătește și domnul deputat Nazare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Emil Niță:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

E adevărat că promovarea măsurilor propuse prin prezentul act normativ reprezintă una din țintele convenite prin Scrisoarea de intenție și Memorandumul tehnic de înțelegere din Aranjamentul stand-by de tip preventiv dintre România și Fondul Monetar Internațional.

Aici trebuie să mai precizăm că cele două societăți care se află în aceste tranzacții, fiind societăți cu capital integral de stat, iar ANAF-ul este o instituție publică, a fost nevoie de acordul Guvernului, fapt ce a generat Ordonanța de urgență a Guvernului nr.32/2013.

Scopul actului normativ este acela de a realiza echilibrarea economico-financiară a societății în vederea creșterii atractivității la privatizare.

De asemenea, adoptarea prezentului act normativ este absolut necesară pentru realizarea conversiei datoriilor către ANAF în acțiuni deținute de statul român, prin intermediul Ministerului Transporturilor. Și eu cred că este un act normativ pe care trebuie să-l votăm, indiferent de discuțiile care sunt pe privatizarea Societății CFR Marfă în aceste zile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu foarte mult, domnule deputat Niță.

Domnul deputat Nazare, Grupul parlamentar al PDL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Alexandru Nazare:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Trebuie să înțelegem mai bine ce votăm. Cu mâna stângă ștergem 119 milioane, printr-o ordonanță, tot anul acesta; tot cu mâna stângă, 127 de milioane, prin această ordonanță, cu condiția, bineînțeles, compania să fie rentabilizată sau privatizabilă. Nu e nici rentabilizată, nici privatizabilă, pentru că cu mâna dreaptă, pe partea cealaltă, compania are pierderi la 6 luni de 158 de milioane și arierate de 1476 de milioane. Deci asta nu înțelegem, că obiectul acestei ordonanțe exact... fix despre obiectul ordonanței nu discutăm. Se compensează aceste datorii, ele se șterg în condițiile în care această companie e privatizată, dar această companie nu ajunge să fie privatizată.

De fapt, acesta este subiectul, iar toată discuția despre privatizarea CFR Marfă de astăzi este un manual despre cum să nu faci o privatizare.

Ce se întâmplă, domnule ministru, că sunteți aici, prezent, în cazul în care această privatizare eșuează, ce se întâmplă cu aceste ștergeri de datorii?

Consiliul Concurenței și scrisoarea de intenție și toată lumea prevăd că aceste datorii se șterg numai dacă această companie se privatizează, dar noi vedem cu toții că ea nu se privatizează și, așa cum ne povestea un clasic, nu de mult timp, a ieșit fumul alb. S-a semnat contractul, fumul alb a ieșit. S-a ales praful de această companie, nu fumul alb! Acum e numai praf și pulbere și, după ce s-a dus fumul alb, de fapt acum trebuie să vedem cum gestionăm eșecul privatizării și a rămas acest eșec care e cumva în cârca PNL-ului, pentru că e mutat de la doamna Mănescu la domnul Ghibu, de la domnul Ghibu înapoi, și domnul Ponta bineînțeles că s-a spălat pe mâini de eșecul privatizării și o să vină aici, peste 6 luni, peste 8 luni, și o să zică, ingenuu, așa, cum îl cunoaștem: "Păi, colegii de la PNL s-au ocupat de privatizare, ei sunt vinovați, păi, eu nu am făcut nimic, ei s-au ocupat, ei au făcut, acolo, comisia, cu domnul Ghibu, cu toată lumea, e treaba lor, ei decontează".

Deci dumneavoastră, dragi colegi de la PNL, veți deconta eșecul acestei privatizări care, astăzi, se dovedește că se duce pe apa sâmbetei.

Și, în plus, această ordonanță despre care discutăm astăzi este o ordonanță care l-a favorizat clar pe operatorul economic care acum, astăzi, trebuie să facă plata, chiar astăzi. Și l-a favorizat pentru că în strategia de privatizare - și, domnule ministru, poate ne explicați - a admis posibilitatea ștergerii acestor datorii, nu a fost o certitudine, a fost o posibilitate. Marile companii feroviare din Europa și operatorii serioși nu vin pe probabilități, ci vin pe certitudini. Normal că l-ați favorizat pe acest operator economic care astăzi nu vine cu banii!

Repet, Ministerul Transporturilor trebuie să răspundă, nu secretarul de stat, că are delegare de la ministru. Ministrul să răspundă: ce se întâmplă cu aceste datorii, în cazul în care compania eșuează? Până când aveți de gând să prelungiți această privatizare? Pentru că sunt oameni, cel puțin 2000 de oameni, care vor pleca acasă și dumneavoastră nu spuneți asta. Iar această companie face și arierate, și pierdere. Și o să vi se întoarcă în cap aceste datorii, dragi colegi care conduceți Ministerul Transporturilor acum, și e vina dumneavoastră! Noi suntem împotrivă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc. Acum, domnule deputat, știți că nu putem să răspundem pe viitoare prezumții. Să terminăm cu adevărul. Eu nu aș vrea să cobor la microfon să vorbesc despre CFR Marfă, și nu v-ar avantaja nici pe dumneavoastră să vorbesc eu despre cifre mari. Așa că mai bine stau aici, e mult mai bine.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai-Aurel Donțu:

Vă mulțumesc.

Onorat prezidiu,

Stimați colegi,

Aveam notate alte gânduri, dar trebuie să vorbesc referitor la ce a spus antevorbitorul meu, anume faptul că acest fum alb și acest praf care se alege, ar fi spus dânsul, de Societatea CFR Marfă se datorează guvernării PDL. La intrarea la guvernare a PDL-ului era o societate profitabilă, avea profit, iar când au ieșit la guvernare a ajuns, într-adevăr, praf și pulbere. Și-i aduc aminte colegului nostru că de 4 luni deja există profit la această societate.

În ceea ce privește esența acestui proiect de lege, prin aceasta se dorește diminuarea datoriilor CFR Marfă către CFR SA și ale CFR SA către ANAF pentru care este nevoie de acordul Guvernului, având în vedere că cele două societăți sunt societăți de stat, cu capital integral de stat, iar ANAF-ul este o instituție publică.

Partidul Național Liberal susține acest lucru și cred că, prin acest lucru, în afară de modalitatea convenită cu FMI, de stingere a acestor arierate, se află și o posibilitate de continuare a procesului de restructurare și privatizare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult. Nu v-a pronunțat nimeni numele. Cu mare plăcere, dar după ce toți colegii...

Dacă mai există vreun grup parlamentar care dorește intervenții la dezbateri generale?

Domnul deputat Nazare. O intervenție scurtă, de un minut, o să vă rog frumos. Că numai eu v-am pronunțat acum numele. Așa că...

Video in format Flash/IOS

Domnul Alexandru Nazare:

Cred că ne amintim cu toții, la sfârșitul anului 2008, rezultatul financiar al acestei companii era o pierdere de 169 de milioane. Și știți foarte bine cine era ministru în acel an și știți că venea de la PNL. Dar nu vreau să mai vorbim despre aceste lucruri, pentru că este un eșec pe care trebuie să vi-l asumați. Această privatizare a fost gestionată cap-coadă de dumneavoastră, de oameni de la partidul dumneavoastră și de aceea v-am spus că vi se va întoarce în cap ca un bumerang. Eșecul acestei privatizări vă aparține și nu discutăm pe prezumții. Azi trebuia făcută plata și nu a fost făcută plata și trebuie să le dați un răspuns acelor mii de ceferiști care așteaptă de la dumneavoastră o rezolvare a situației. Și, de fapt, nu răspundeți, pentru că nu aveți o soluție.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu sunt.

Dragi colegi, conform art.106 din regulament, nu sunt amendamente admise sau respinse.

Merge la votul final. Vă reamintesc că are caracter organic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 iunie 2020, 16:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro