Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.50/25-04-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 16-04-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2013

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte măsuri financiare, precum și pentru modificarea unor acte normative (PL-x 87/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 87/2013

   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Începem dezbaterea de astăzi cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte măsuri financiare, precum și pentru modificarea unor acte normative.

Dau cuvântul inițiatorului. Guvernul.

Domnule secretar de stat, vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Enache Jiru (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.3/2013, am urmărit următoarele: unitățile administrativ-teritoriale care înregistrează arierate la data de 31 ianuarie 2013 sunt obligate să diminueze volumul acestora cu cel puțin 85% până la 31 martie a.c., unitățile administrativ-teritoriale să poată contracta de la Ministerul Finanțelor Publice, până la 31 martie 2013, împrumuturi din vărsăminte din privatizare pentru achitarea arieratelor către furnizorii de bunuri, servicii și lucrări înregistrate la data de 31 ianuarie 2013 și neachitate până în prezent.

De asemenea, ordonanța permite contractarea de către Compania Națională Unifarm a unui împrumut în sumă de 3,6 miliarde de lei, echivalentul a 800 de mii de euro, necesar pentru achiziționarea unor medicamente.

De asemenea, ordonanța reglementează și modificarea termenului de virare de la Ministerul Finanțelor Publice, în contul general al Trezoreriei Statului, ca vărsăminte din privatizare, în cazul "Ford", a sumei din rezerva de restructurare rămasă în contul dedicat după încheierea procesului de restructurare și certificarea costurilor totale ale restructurării și aprobarea acestora de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, în sensul majorării acestuia la 180 de zile de la data preluării de către AVAS a pachetului de acțiuni la noua societate.

Împrumuturile pentru unități administrativ-teritoriale se acordă de către Trezoreria Statului pe o perioadă de maxim 5 ani, cu o rată a dobânzii situată la nivelul ratei de dobânzi de politică monetară practicată de BNR, respectiv, 5,25% pe an.

Prin aceasta s-a urmărit asigurarea unui flux de numerar necesar deblocării circuitului financiar dintre unitățile administrativ-teritoriale și furnizorii de bunuri, servicii și lucrări, deblocarea astfel a activității unor furnizori de bunuri și servicii, evitarea, în cazul Unifarm, a asigurării cu discontinuitate a unor medicamente și finalizarea procesului de privatizare privind Ford.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnul Tinel, o intervenție pe procedură.

Domnule deputat Tinel.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Cu tot respectul, dar eu înțeleg urgența, necesitatea dezbaterii acestui act normativ, dar raportul l-am primit acum. Acum două minute, domnul secretar Mircovici mi l-a înmânat. Ce să dezbatem? Lăsați-ne un timp să facem o analiză pe raport. Altfel, dacă tot veniți și spuneți "Domnule, este o urgență" și haideți... la data când domnul lider Neacșu a solicitat introducerea pe ordinea de zi, n-aveam raport.

Încă o dată vă spun: eu înțeleg urgența și necesitatea, dar bănuiesc că respectarea regulamentului este mai importantă decât urgența aceasta.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnul deputat Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă bucur foarte tare că domnul Tinel, colegul meu, are memorie extrem de recent. Nu-și aduce aminte de trecuta legislatură în care dezbăteam proiecte legislative fără raport, le primeam pe genunchi cu două minute, așa cum spune domnia sa, în sală. Lucru care de data asta nu s-a întâmplat, și-mi pare tare rău că trebuie să-l contrazic. Din câte cunosc eu, și lucrul acesta poate fi probat, Comisia pentru administrație și Comisia pentru buget, finanțe, au pus și au ridicat pe site-ul Camerei Deputaților acest raport încă din seara zilei de ieri. Eu cel puțin atunci am luat cunoștință despre el.

Faptul că trebuie să primim hârtii și să ne îngropăm în ele aici, nu justifică necunoașterea sau neluarea la cunoștință în timp util a proiectelor care ar trebui să ne intereseze. Nu cred că problema aceasta este cea care este determinantă în momentul ăsta, că raportul a ajuns la domnul Tine acum zece minute. Probabil că la colegii mei care au fost interesați de problemă, el a ajuns mai de multă vreme, așa încât nu cred că subzistă afirmațiile domniei sale și vă propun, domnule președinte, să continuăm dezbaterea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Vreau să fac o precizare, și anume: domnul secretar Mircovici a coborât în sală și a mai dat al doilea rând de rapoarte, ca un gest de bunăvoință din partea domniei sale, gândindu-se că poate nu ați verificat cutiile... o secundă, domnule Tinel.

În orice caz, eu am să întrerup aici discuția pe această procedură, ea avea rost înainte de momentul în care reprezentantul Guvernului a prezentat punctul de vedere. Din moment ce în secunda în care s-a votat punerea pe ordinea de zi n-ați avut nici un fel de obiecție, consider această obiecție tardivă și mergem mai departe.

Vă mulțumesc.

Un drept la replică. Vă rog.

Dar, vă rog, nu mai intrați pe procedură. Discuția pe procedură era valabilă înainte de începerea discutării raportului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu înțeleg of-ul domnului lider PSD, dar îi aduc aminte că acum un an pe timpul acesta erați în grevă parlamentară de lux pentru că puterea de la acea dată nu respectă Regulamentul Camerei, umilește opoziția pe chestii procedurale. O chestiune procedurală era și modul cum analizam noi și dezbăteam proiectele de acte normative. Și ne-ați reproșat atunci... cred că nu vă doriți să intrăm într-o grevă parlamentară ca și dumneavoastră ca să facem un circ inutil. Dar noi vă reamintim că pentru acest lucru ați stat în grevă și ne-ați acuzat un an de zile că nu respectăm regulamentul, și nu vrem altceva decât să puneți în practică ceea ce clamați în acea perioadă, să respectați regulamentul. Asta v-am cerut.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Sigur, mi-aduc aminte altceva, mi-aduc aminte o legătură între ceva aritmetică și greva respectivă, dar indiferent de acest lucru, vreau să precizez că aș fi considerat absolut normală și binevenită discuția pe procedură - dacă să introducem sau nu pe ordinea de zi, înaintea votului. După vot, mi se pare absolut inutilă.

Domnul deputat Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Sunt de acord cu cele spuse de dumneavoastră, adică această problemă de procedură ar fi trebuit să fie ridicată atunci, înainte de a se da votul. Corect!

Cu o singură problemă nu sunt de acord. Stimați colegi, primul-ministru al României, în momentul instalării la prima guvernare, după alegerile din 2012, la fel a enunțat că de acum încolo vor fi alte vremuri. Parlamentul va fi stimat, nu vom mai utiliza aceleași proceduri pe care le-au utilizat alții.

Și acum dumneavoastră, mă bucur, ați enunțat că veți utiliza aceleași proceduri. Ceea ce s-a și întâmplat. Deci, e o recunoaștere corectă a faptului că poate și mai mult ca în legislaturile anterioare, Parlamentul este de prisos.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Nu sunt de acord cu punctul dumneavoastră de vedere. Dacă ați fi ridicată problema înainte de supunerea la vot, ați fi putut să mă acuzați că nu respect regulamentul. Din momentul ce nu ați ridicat-o înainte, nu pot să întorc votul dat.

De aceea, mergem mai departe, și dau cuvântul reprezentantului comisiilor raportoare, Comisia pentru administrație și Comisia pentru buget, pentru prezentarea raportului comun.

Domnule deputat Rușanu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a aprobat proiectul de lege în ședința din 12 martie. Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul și ordonanța de urgență. Consiliul Concurenței a avizat favorabil proiectul de lege. Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a avizat favorabil, cu un amendament admis. Comisia pentru sănătate, de asemenea, a avizat favorabil. Comisia pentru buget, finanțe și Comisia pentru administrație, care au fost sesizate pe fond, au avizat cu amendamente admise și respinse prezentul proiect de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Fiind în procedură de urgență, solicit un minut pentru dezbateri și 3 minute pentru amendamentele admise și respinse.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Árpád, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Propunerile trebuie să fie măcar raționale, și evident și regulamentare, în primul rând.

La dezbaterile generale, conform regulamentului, chiar și în procedură de urgență, avem fiecare grup parlamentar cinci minute. Deci pentru asta nu se propune timp. Dar a propune timp de dezbatere a întregii legi un minut și trei pe fiecare amendament, din punct de vedere matematic, este cel puțin interesant. Eu altfel am învățat, mă rog, matematică pe la clasa a III-a, aritmetică, dar asta este o matematică superioară.

Deci, dacă ați propus trei minute pe amendamente, puneți acolo măcar 15 minute, având în vedere că măcar la amendamente respinse sunt 4 poziții. Tot în același timp finalizat, dar măcar să existe o rațiune aritmetică a propunerilor dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule coleg.

Domnul președinte, vă rog, refaceți propunerile sau...

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule coleg, cu toată stima și prietenia pe care v-o port, aș vrea să vă amintesc că aritmetica și politica nu sunt compatibile și niciodată în politică nu s-a aplicat aritmetica, lucru dovedit de ultimele sondaje de opinie, sondajul a arătat într-un fel, și votul politic a arătat în alt fel.

Vizavi de dezbaterile generale, vă pot spune și vă pot reaminti că dezbaterile de obicei au loc în comisiile de specialitate, iar în plen numai în cazuri deosebite mai sunt și alte luări de poziție și de cuvânt.

Eu îmi mențin în continuare propunerea pentru un minut dezbateri generale și trei minute pentru fiecare amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da. Domnul deputat Ialomițianu are cuvântul.

Dar am să vă dau cuvântul la toți colegii.

Domnul deputat Ialomițianu.

   

Domnul Gheorghe Ialomițianu (din sală):

Doresc să iau cuvântul la dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

A! Nu. Deci, discutăm la procedură.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Kerekes Károly:

Deputat Kerekes.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Domnul președinte al comisiei a dat citire raportului, dar numai parțial, cine a avizat, cine a fost de acord, câți au fost și câți au votat. Dar care este obiectul propunerii legislative sau al proiectului de lege? Pentru că în raport figurează descrierea asta despre obiectul proiectului de lege. Vă rog frumos să prezentați care este obiectul acestei propuneri legislative.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule deputat Kerekes,

Dați-mi voie să vă spun că acest lucru a fost prezentat de reprezentantul Guvernului, inițiator. Domnul secretar de stat Jiru a prezentat și acest lucru, ce conține proiectul de lege.

Domnul deputat Pambuccian, vă rog, aveți cuvântul pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Nu legat neapărat de proiectul despre care este vorba, dar legat de ceea ce s-a spus aici și cred că este important să nu rămână spus așa. Compatibilitatea oricărei acțiuni umane cu logica, pentru că despre asta este vorba când vorbim de matematică sau de ruda ei mai săracă, aritmetica, e aproape drept la replică ce cer acum, n-a existat în unele perioade ale istoriei, e adevărat, dar au fost perioade proaste.

În momentul în care lucrurile nu sunt logice, sau nu sunt compatibile cu lucruri logice, societatea umană n-are cum să meargă înainte într-un mod coerent și folositor sieși. Așa că aș vrea ca fraze de genul acesta "Matematica nu e compatibilă cu politica" să nu le-aud de la tribuna Parlamentului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnul deputat Márton Árpád, procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Conform regulamentului, vă anunț că discut despre art.118 din Regulamentul Camerei Deputaților, care se află la Secțiunea a 4-a, "Procedura de urgență". Permiteți-mi, stimate doamne și stimați domni, să dau citire alineatului (1) și (2): "Alin.(1). În faza dezbaterii generale, fiecare grup parlamentar poate interveni o singură dată, - așa cum am spus -, iar durata luării de cuvânt a reprezentantului nu poate depăși 5 minute.

Alin. (2). După epuizarea dezbaterilor generale, președintele Camerei va solicita președintelui comisiei sesizate în fond sau raportorului acesteia, după caz, propuneri cu privire la timpul necesar dezbaterii raportului. Durata propusă se va supune aprobării plenului Camerei și se va trece la dezbateri pe articole."

Deci, prima dată, conform regulamentului, dezbateri generale, fiecare grup o singură intervenție, maxim 5 minute, după acestea se propune de către comisie dezbaterea întregii legi, timp pe întreaga lege, respectiv pe articole.

Asta este procedura regulamentară. Cele spuse de dumneavoastră nici cu o logică elementară, nici cu vot, nici cu voința populară, cu nimic n-au nicio legătură. Și cu bunul-simț mai puțin.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule deputat, aș fi foarte recunoscător și dumneavoastră și celorlalți colegi dacă ne-am păstra calmul și am vorbi cu mult mai mult respect față de colegii noștri. Bănuiesc că nu la mine v-ați referit că nu am aplicat regulamentul, pentru că eu doar v-am dat voie să vorbiți pe procedură. Sigur, ați constatat și dumneavoastră un lucru pe care regulamentul îl spune, discuția mai târziu trebuia să aibă loc, nu acum, dar asta este Camera Deputaților, deci vom trece la dezbaterile generale. Fiecare grup parlamentar, conform regulamentului, are dreptul la o intervenție de maxim 5 minute.

Dezbateri generale.

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, domnul deputat Ialomițianu.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Să știți că este un act normativ foarte important și cu consecințe grave, având consecințe grave asupra autorităților teritoriale, asupra primăriilor în primul rând, pentru că prin acest act normativ, de fapt, blocați conturile primăriilor, acelor primării care au datorii la buget.

Sigur că invocați acordul cu Fondul Monetar, acolo unde este scris căderea arieratelor. Sigur, reducerea arieratelor reprezintă un lucru important, pentru că mulți agenți economici au de încasat de la primării, și sigur că acolo sunt locuri de muncă, trebuie plătite și impozitele. Dar modul cum reglementați este groaznic. Pentru că de fapt blocați activitatea primăriilor, blocați salariile funcționarilor din primării, pentru că știm foarte bine că, o dată cu aprobarea bugetului, ați redus foarte mult alocațiile către primării, iar acestea, multe primării trăiesc numai din cote defalcate și sume defalcate din unele impozite.

Iar dumneavoastră, prin actul normativ, ce faceți? Dacă nu se plătesc aceste arierate, de fapt, blocați conturile primăriei. Mulți primari nu pot să-și plătească salariile funcționarilor, mai ales că ne apropiem și de sărbători, de Sfintele Paști, și o să lăsați funcționarii fără salarii.

Ce să mai vorbim de alte cheltuieli cu funcționarea primăriei și de fapt loviți în cetățeni, pentru că primăriile nu mai pot să-și desfășoare activitatea, nu mai pot furniza servicii către populație. O să mergeți în colegiile dumneavoastră, stimați colegi, și n-o să mai găsiți pe nimeni pe la primării, pentru că o să pună lacătul.

Dacă modul acesta de a rezolva problema arieratelor este normal, eu cred că așa ceva nu s-a mai întâmplat în viața unităților teritoriale. Și pe timpul Guvernului Boc am avut sarcină să reducem arierate, dar am găsit alte soluții, chiar și printr-o măsură, pe care dumneavoastră ați criticat-o, când am alocat din fondul de rezervă. Am alocat pentru plata arieratelor, iar când dumneavoastră ați venit la guvernare, ați blocat sumele respective. Și acum vă întrebați de ce aveți arierate la nivelul autorităților locale?!

Mai erau alte metode, metoda compensării, cu datoriile agenților economici, dar ați găsit cea mai proastă soluție. Și să știți că vor fi mulți cetățeni care o să vă reproșeze că le-ați luat primăriile, pentru că, de fapt, fără bani aceste primării nu mai pot funcționa.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule deputat Cseke, din partea Grupului parlamentar al UDMR, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor,

Stimați colegi,

Eu la această dezbatere generală nu doresc să vorbesc despre un anumit guvern. Eu doresc să vorbesc despre fenomenul pe care eu îl numesc Ministerul Finanțelor. Eu refuz să privesc primarii și autoritățile locale așa cum îi privește Ministerul Finanțelor. Pentru că acest act normativ arată că aceste autorități locale sunt privite ca un fel de dușmani ai țării care își fac arierate și ne creează nouă probleme în discuțiile cu organismele internaționale.

Trebuie să înțelegem că aceste autorități locale nu sunt ale unui om, nu sunt ale unui primar sau ale unui conducător ales. Și atunci când noi impunem măsuri pentru aceste autorități locale, impunem măsuri pentru comunitatea care își alege un primar sau își alege un consiliu local sau județean. Când îi amenințați cu tăierea cotelor și sumelor defalcate, nu faceți decât să-i amenințați și să loviți în oameni și să loviți în comunitățile locale, indiferent de primar și de culoarea politică a acestuia.

Eu înțeleg că suntem în criză și că nu putem să facem ceea ce poate au reușit alți, în alte țări, unde a preluat statul din aceste arierate, dar, totuși, metoda găsită mi se pare puțin deplasată. Haideți să vedem ce s-a întâmplat. Deci, s-a dat Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/30 ianuarie, prin care autoritățile locale au fost obligate să-și reducă arieratele cu 85%, cu termen 31 martie 2013; ați dat posibilitatea de contractare de împrumut de la Trezoreria statului, cu cerere depusă până la termen de 29 martie 2013, în limita unei sume de 800 milioane lei.

Peste exact cinci săptămâni, prin Ordonanța nr.12/6 martie ați modificat această limită de 800 de milioane și ați redus-o la 500. Acum, în comisiile reunite sau în cele două comisii separat, ne-ați adus niște amendamente prin care limita de 500 milioane o ridicați până la 680. Reamintesc, limita inițială era de 800. Și ați modificat și termenul de depunere, adică pot fi depuse noi cereri până în 15 mai.

De ce vă jucați așa cu autoritățile locale? De ce vă jucați așa cu ei? Stabiliți 800, reduceți la 500, acum ridicați la 680. Parcă ni se spunea că arieratele la autoritățile locale sunt foarte mari și că trebuie să le rezolvăm. Inițial, ne-ați vorbit de 800 milioane de reduceri la arierate, acum ne ajung și 500, ne ajung și 680, nu mai avem o problemă așa de mare.

Aveți solicitări, conform celor spuse de domnul secretar de stat în comisie, solicitări pentru valoarea de 310 milioane lei. Păi, dumneavoastră propuneți o limită de 680 milioane, ați consumat deja 500 și aveți solicitări pentru 310. 500 cu 310 este 810. Ce se întâmplă cu autoritățile locale de la 680 până la 810 milioane? Veți avea primari, autorități locale și, încă o dată, oameni, comunități locale care nu vor putea lua împrumut de la Trezorerie, pentru că ați redus limita de la 800 la 500, inițial, și acum la 680.

Doi: trebuia să modificați termenul prevăzut în art.1 alin. (1), acela din 29 martie, pentru că el este corelat cu termenul de depunere a cererilor, care era inițial 29 martie. Ați modificat termenul de depunere a cererilor la 15 mai, dar termenul din 31 martie a rămas la fel, adică: eu sunt autoritatea locală, mi-am depus cererea, dumneavoastră ați redus limita la 500, drept pentru care, deocamdată, nu mi s-a aprobat, dar termenul de 31 martie, până la care eu eram obligat să-mi reduc arieratele, s-a împlinit. Eu nu am nicio vină. Am depus cererea, dumneavoastră ați redus limita generală și nu mi-ați putut aproba cererea.

De ce mă sancționați pe mine? Cu ce sunt eu vinovat că dumneavoastră v-ați răzgândit și de la 800 ați redus la 500? Ați respins și amendamentul colegului - domnului deputat Motreanu - care, sigur nu schimba filozofia acestei legi, dar dădea o posibilitate autorităților locale, o posibilitate de mișcare, aceea de a nu fi obligate să ramburseze lunar împrumutul luat, ci trimestrial. Era un ajutor mic, dar era un ajutor pentru autoritățile locale. Nici măcar cu asta nu ați vrut să fiți de acord, deși dumneavoastră și statul își ia banii înapoi și dacă primește lunar, și dacă primește trimestrial. Nu ați acceptat nicio modificare de îmbunătățire, care era pentru primar, pentru autorități locale și pentru comunități locale.

Concluzia, din punctul nostru de vedere, este că Ministerul Finanțelor și-a rezolvat problemele, dar problemele autorităților locale și ale comunităților locale, din păcate, nu s-au rezolvat.

În aceste condiții, Uniunea Democrată Maghiară nu va susține acest proiect de act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, domnul deputat Rușanu.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt de acord cu colegii mei care spun că este o lege foarte importantă, dar, cu toate acestea, o să încerc să mă înscriu într-un minut.

Deci, pe fond, problema acestei legi este aceea a arieratelor, care au fost acumulate, au fost făcute în proporție de 97,3% în perioada 2009-2012, în cei 4 ani de zile, începând cu anul 2009, când la guvernare au fost colegii noștri care astăzi critică această lege.

Fenomenul economic este foarte cunoscut: promisiuni politice în 2009-2010-2011 vizavi de primari și cetățeni din teritoriu, prin care au fost încurajați să înceapă anumite investiții și care, ulterior, nu au mai fost finanțate. Nu au mai fost finanțate ori din lipsă de resurse, ori din motive politice.

Astăzi, dumneavoastră veniți și ne susțineți aici că aceste arierate sunt o mare problemă, și recunoaștem, dar problema nu este a acestui guvern, ci este a guvernului care a făcut și a încurajat arieratele în perioada 2009-2012, și ne solicitați nouă, astăzi, să achităm aceste arierate pentru investițiile, în marea majoritate, pe care dumneavoastră le-ați încurajat să le înceapă primarii în teritoriu și pe care ulterior nu le-ați mai finanțat.

Nu putem să acceptăm acest lucru și repet, uitați-vă puțin înapoi și vedeți cui aparțin aceste arierate? Guvernării de astăzi? Nu. Guvernării din perioada 2009-2012, în proporție de 97,3%.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu mulțumesc, domnule deputat.

Din partea grupurilor parlamentare, doar o singură intervenție.

Domnule deputat, îmi pare rău.

Dacă la dezbateri generale, alt grup parlamentar, dintre cele care nu au luat cuvântul, vrea să intervină? Înțeleg că nu.

În acest caz, trecem la aprobarea timpilor pentru procedura de urgență.

După discuții cu comisia, vă propun 3 minute pentru fiecare articol, 15 minute pentru dezbaterile generale.

Cine este de acord cu timpii propuși?

Vă rog să votați. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

139 voturi pentru, două împotrivă și o abținere.

Timpii au fost adoptați.

Trecem la dezbaterea pe articole a proiectului de lege.

În raport există amendamente admise și amendamente respinse. Le vom lua pe rând.

La nr.crt.1 din raport, textul legii, nu sunt propuse amendamente.

Există intervenții? Nu sunt.

La nr.crt.2 există amendament admis de către comisie.

Există intervenții? Nu. Îl considerăm adoptat.

Art.3 - nemodificat. Nu există intervenții. Este adoptat.

La art.4 alin. (3), după ce art.1 alin. (1) și (2) sunt nemodificate, la art.3 există un amendament acceptat de către comisie.

Există intervenții? Nu. Este adoptat.

Art.3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 - nemodificate. Deci, restul art.3 rămâne nemodificat - art.1 - rămâne nemodificat.

Deci, dacă nu există intervenții, se consideră adoptat.

Art.2 alin. (1) și partea introductivă a alin. (4) se modifică conform textului propus de comisie.

Dacă există intervenții? Nu sunt intervenții.

Se consideră adoptat.

Restul alineatelor art.2 nu au modificări.

Dacă nu sunt intervenții, se consideră adoptate.

La art.6 există un amendament respins.

Comisia îl propune nemodificat ...

Acum, dați-mi voie să anunț, că la art.3 alin. (1) există un amendament respins, al domnului Ștefan Motreanu.

O secundă, domnule deputat Motreanu, se pare că am făcut eu o scăpare: la art.1 alin. (2) comisia ...

Vă rog, luați cuvântul. Aveți amendament respins, mă iertați!

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am depus un amendament la art.1 alin. (2). Prin acest alineat se propune blocarea conturilor autorităților administrative teritoriale, a primăriilor, și amendamentul constă în adăugarea la acest alineat "cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente, atunci când nu pot fi asigurate din venituri propriii. În mod concret, Ministerul de Finanțe, prin acest alineat, blochează conturile primăriilor, iar amendamentul vine să ofere oxigen pentru primărie, primăria să aibă posibilitatea să plătească salariile, pentru că din venituri proprii sumele sunt insuficiente.

Eu cred că nu putem să lăsăm salariați de la primării fără salarii. Nu cred că doriți să aveți șomeri și la primării. Iar legat de ceea ce a spus domnul Rușanu - domnule Rușanu, la sfârșitul lui 2008 erau 4 miliarde arierate, iar la sfârșitul lui 2011 au fost la nivel de 800 milioane.

Cred că decizia politică greșită a fost în altă parte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnul deputat Neacșu.

Vă dau cuvântul imediat, la comisie, să comentați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Regret partea finală a discursului domnului Ialomițianu, nu-și avea rostul. Lucrurile s-au spus la vremea lor. Dar, în principiu, observația domniei sale referitoare la amendament, nouă ni se pare corectă. Bănuiesc că și colegilor din grupul liberal.

Noi, - Grupul Partidului Social Democrat - vom susține acest amendament, pentru că, în principiu, mi se pare corect ca în primărie oamenii să nu rămână fără salarii, chiar și atunci când nu pot să-și asigure din venituri proprii aceste cheltuieli, din sumele defalcate pot să fie blocate și este corectă abordarea Ministerului de Finanțe Publice, dar, în opinia noastră, cu excepția plăților legate de salarii și de contribuțiile aferente acestora.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Victor Dobre, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Și Grupul parlamentar al PNL este de acord cu această modificare, dar vrem să subliniem și de această dată, totuși, fiecare să-și asume ceea ce a făcut în guvernare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Dacă mai există intervenții din partea colegilor? Nu mai sunt.

Domnule președinte al comisiei, domnule deputat Rușanu, aveți cuvântul, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cunoaștem cu toții că Guvernul Boc a fost un guvern performant, lucru dovedit și la alegerile din decembrie 2012, când s-a votat pentru această performanță.

Vizavi de amendament, într-adevăr, drepturile salariale și contribuțiile aferente, mai ales, ale personalului unităților din primării nu pot fi blocate - am susținut acest lucru în comisie - dar majoritatea a votat altfel. Și, într-adevăr, pe fond, dacă stăm să ne gândim, alocăm niște sume pentru deblocarea unor arierate, dar în același timp, prin blocarea salariilor și a contribuțiilor, venim și generăm alte arierate din salarii și contribuții la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și celelalte.

Și comisia susține adoptarea acestui amendament și roagă Ministerul de Finanțe să realizeze faptul că nu putem, pe de o parte să deblocăm arierate, și pe de altă parte, cu aceeași măsură să creăm alte arierate.

Rugămintea comisiei ar fi ca Ministerul de Finanțe să-și însușească acest amendament.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Ministerul de Finanțe, - domnul secretar de stat Jiru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Enache Jiru:

Domnule președinte, susținem adoptarea acestui amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul respins în comisie, dar susținut de toată lumea astăzi, la art.1 alin. (2).

Cine este pentru?

Vă rog să votați. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Cu 146 de voturi pentru și cu un vot împotrivă, amendamentul a fost admis.

Deci, art.1 a fost adoptat, cu alin. (1) nemodificat, și alin. (2) conform votului dat acum; alin. (3), conform modificării propuse de comisie, iar restul alineatelor nemodificate.

Procedură, domnule deputat?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da, domnule vicepreședinte.

Ați anunțat nu pe puncte, ci pe articole, și ați anunțat cum că art.1 n-ar avea amendamente admise. Or, alin. (3) are amendament admis, un amendament destul de important, pentru că, dacă inițial era vorba de plata până la nivelul sumelor solicitate pentru plata arieratelor, în comisie s-a inclus în limita sumelor alocate. Or, Convenția Europeană a autonomiei locale, la art.9, prevede clar că resursele financiare ale autorităților administrației publice locale trebuie să fie proporționate cu competențele prevăzute de Constituție sau de lege.

Deci, trebuie să fie proporționate. Dacă doresc să plătească întregul arierat, atunci trebuie să-i dau bani pentru întregul arierat și nu doar cât vreau eu sau cât am eu. Deci, s-a introdus la comisie un amendament care limitează posibilitatea de a defalca sume pentru plata acestor arierate.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da, domnule deputat, am întrebat mai devreme dacă are cineva ceva de intervenit la alin. (3) de la art.1. Am fost ușor defazați amândoi. Nu sunt probleme importante, că ați fi intervenit.

Deci, domnul deputat Márton Árpád intervine la amendamentul admis de către comisie și solicită, în numele domniei sale și a grupului, ca el să fie respins. Da, domnule Árpád ?

Supun votului dumneavoastră forma propusă de către comisie pentru alin. (3) de la ... Deci, forma propusă de comisie.

Conform Regulamentul Camerei, în primul rând, supunem votului amendamentele admise de către comisie.

Deci, ca să fie foarte clar ce votăm repet: supun votului dumneavoastră amendamentul admis de către comisie la alin. (3) art.1.

Vă rog să votați. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Cu 110 voturi pentru, 34 împotrivă și șase abțineri, amendamentul comisiei a fost admis.

La alin. (4), (5), (6), (7) și (8), precum și la alin. (9) de la art.1 nu există amendamente.

Dacă nu există amendamente, nu există intervenții, sunt adoptate.

Nr.crt.5 - art.2 alin. (1) și partea introductivă a alin. (4) se modifică așa cum avem în raport. Restul celorlalte alineate rămân nemodificate.

Dacă la art.2 - amendamente admise de către comisie - există intervenții? Nu sunt. Le considerăm adoptate.

Nr.crt.6 - unde avem un amendament respins la art.3 alin. (1). Există un amendament respins al domnului Dan-Ștefan Motreanu.

Domnule deputat, vă rog să vă susțineți amendamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Propun reformularea acestui articol, în sensul următor: "rambursarea împrumutului se efectuează în tranșe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestuia."

Am făcut acest amendament la solicitarea Administrației Publice Locale, pentru că foarte mulți primari ne-au spus că gradul de încasare a impozitelor și taxelor locale nu este constant. Există vârfuri la început de an și pot fi situații în care ei să nu-și poată plăti acest împrumut lunar, astfel încât să se ajungă din nou la penalități, și până la urmă, sensul ordonanței să fie deturnat.

De aceea, vă rog să susțineți acest amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Domnul Victor Paul Dobre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Amendamentul colegului nostru este corect, vine în sprijinul autorităților locale și solicit tuturor colegilor să-l sprijine împreună cu noi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnul deputat Marian Neacșu.

Dumneavoastră contați la vot, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Îi mulțumesc și colegului meu pentru faptul că mi-a dat posibilitatea să vorbesc înaintea domniei sale, dar sunt convins că și eu, și domnia sa, o să spunem cam aceleași lucruri, de data asta.

Și, noi, Grupul parlamentar al Partidul Social Democrat, susținem punctul de vedere al colegului Motreanu, pentru că, într-adevăr, ar facilita un flux financiar mai corect și mai sănătos pentru autoritățile locale. Mai mult decât atât, am văzut motivația pentru care a fost respins acest amendament, și n-aș vrea s-o reproduc aici.

Deci, dacă noi nu ne-am pus problema trei-patru ani de zile să deblocăm aceste arierate și plățile agenților economici, care au sold creditor la autoritățile locale, acum cred că trei luni de zile nu o să moară nici agenții economici - care vor primi totuși banii în urma acestor proceduri - în așa fel încât autoritățile locale să poată primi sumele alocate prin această ordonanță, să poată să facă plățile de rigoare, să realizeze și deblocarea financiară pe care o așteptăm cu toții.

Apreciem că este utilă și oportună inițiativa colegului nostru și vom vota și vom susține acest amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Ialomițianu. Aveți microfonul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și Grupul PDL susține amendamentul acesta, mai ales că, și din punct de vedere legal, numai din luna decembrie a anului curent împrumutul ar intra la datoria publică.

Deci, și Ministerul de Finanțe ar trebui să accepte, pentru că nu-i afectează nici datoria, nu intră nici pe deficit. Eu cred că ar trebui ministerul să fie de acord, pentru că este un ajutor pentru autoritățile locale.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Ministerului de Finanțe - domnul secretar de stat Jiru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Enache Jiru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Noi nu susținem adoptarea acestui amendament.

Aș dori să precizez că rambursarea lunară față de cea trimestrială asigură o mai bună lichiditate a contului general al trezoreriei statului și reconstituirea resurselor din privatizare, ceea ce înseamnă că ele pot fi folosite mai rapid pentru, potrivit Legii bugetului, prin hotărâre de guvern, pentru acordarea altor împrumuturi din trezorerie. Lunar, se încasează din rambursare, din cele 500 milioane acordate până acum, circa 12 milioane de lei.

Trimestrial, ar însemna 38 milioane de lei, ceea ce înseamnă că fluxurile de intrare în trezorerie ar fi mai rare și ar împinge niște costuri suplimentare privind finanțarea datoriei publice în bugetul de stat.

Doresc, de asemenea, să precizez că aceste fonduri se vor folosi pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Ministerul Fondurilor Europene pentru prefinanțarea fondurilor structurale.

Și în discuția cu Fondul Monetar Internațional a fost adoptată această formă de rambursare, menționând și că întărește disciplina financiară, având fluxuri lunare, față de cele trimestriale.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Președintele comisiei? Punctul de vedere al comisiei după aceste discuții.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Comisia nu susține amendamentul. Susține punctul de vedere al Ministerului de Finanțe. Plățile trebuiesc făcute lunar, întrucât sunt luate împrumuturi din trezorerie și returnarea împrumuturilor din trezorerie trebuie făcută lunar.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Domnule deputat Máté.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

dacă chiar vreți să vă ajutăm, haideți să acordați o pauză de consultări, dacă solicită majoritatea, să discute cu Guvernul și cu Ministerul de Finanțe, până la urmă, care este opinia, ca să știm ce facem, că așa, nu știm ce să facem până la urmă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Grupul parlamentar al UDMR a cerut o pauză de consultări.

Nu, nu ați cerut? Dacă n-ați cerut, n-am ce ... era doar o idee ... N-am cum să supun la vot o pauză care nu a fost cerută.

În aceste condiții, amendamentul respins de către comisie, nesprijinit de Ministerul de Finanțe, sprijinit de majoritatea grupurilor parlamentare - mă refer la amendamentul respins al domnului deputat Dan-Ștefan Motreanu - la art.3 alin. (1), îl supun votului dumneavoastră, așa cum este în raportul de amendamente respinse.

Cine este pentru?

Vă rog să votați. Vă mulțumesc.

Pentru amendament, stimate domn. Nu pot să supun alt vot.

Neavând amendament admis, supun la vot amendamentul respins.

151 voturi pentru, patru voturi împotrivă și două abțineri.

Amendamentul a fost adoptat.

Trecem la alin.(2) și (3) de la art.3, care nu sunt modificate.

Urmează alin.(4), alineat la care avem un amendament respins.

Domnule deputat Ialomițianu, aveți amendament respins.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă mulțumesc pentru votul dat la amendamentul legat de deblocarea salariilor, în cazul în care se blochează conturile și la art.3 alin.(4) se prevede iar blocarea conturilor, atunci când nu se rambursează împrumutul și nu se lasă posibilitatea să se plătească salariile, iar amendamentul este pentru deblocare.

Și spune amendamentul: "Cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii."

Sper că o să fiți de acord și cu acest amendament, pentru că, de fapt, lăsăm ca primăriile să poată plăti salariile.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă există alte intervenții din sală? De fapt amendamentul merge în linia unui amendament care mai devreme a fost adoptat. Înțeleg că și Ministerul de Finanțe este de acord cu amendamentul și comisia este de acord cu amendamentul.

Supun votului dumneavoastră amendamentul respins de la numărul curent 3 din lista amendamentelor respinse, de fapt alin.(4), rescris conform amendamentului.

Cine este pentru?

Video in format Flash/IOS

153 de voturi pentru, un vot împotrivă, două abțineri.

Amendamentul a fost adoptat.

Trecem la nr. crt. 7 din raport.

Art.4 este nemodificat. Nu are nici amendamente admise, nici respinse.

Dacă are cineva vreo intervenție? Nu există.

Mergem mai departe.

Art.5, nr.crt.8. Nu există amendamente la acest articol. Nu există intervenții, deci este admis.

Nr.crt.9. La art.6 alin.(1) și (2) există amendamente admise de către comisie.

Dacă există intervenții? Nu există. Sunt adoptate.

La alin.(3) și (4) nu există modificări, nu există amendamente nici admise, nici respinse, le considerăm adoptate.

La alin.(5) există un amendament respins al domnului deputat Cseke.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Așa cum este în forma înaintată de către Guvern, finanțările rambursabile, care pot fi contractate de către autorități locale, se limitează la patru domenii: la apă, canalizare și epurarea apelor uzate, infrastructura rutieră, infrastructura în școli și infrastructura sanitară.

Am propus extinderea acestor patru domenii cu încă trei -infrastructură în unități culturale, infrastructură în unități sportive și infrastructură în centre de afaceri - pentru ca autoritatea locală să aibă posibilitatea de a solicita împrumuturi și pe aceste domenii.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă există intervenții? Nu există.

Vă reamintesc că amendamentul este un amendament respins.

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului deputat Cseke.

Cine este pentru? Vă rog votați.

Video in format Flash/IOS

53 de voturi pentru, șase abțineri, 97 de voturi împotrivă.

Amendamentul fost respins.

Alin.(7) și (8) nemodificate de la art.6, deci nu avem intervenții.

Art.7 se propune în raport să fie adoptat nemodificat. Nu există niciun amendament.

Dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Nr.crt.12: "Art.9 se modifică și va avea următorul cuprins: ..." Există amendament admis de comisiile de specialitate.

Dacă există intervenții? Nu sunt. Amendamentul a fost adoptat.

Art.10 nu are amendamente nici admise, nici respinse. Nu există intervenții.

Se consideră adoptat.

Raportul s-a finalizat.

Proiectul de lege merge la votul final de la ora 12,30.

Noi trecem la următorul punct de pe ordinea de zi.

Am înțeles că liderii de grup ați convenit proceduri urgente privind respingerile, și anume să mergem cu rapiditate mai mare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 4 aprilie 2020, 23:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro