Ioan Axente
Ioan Axente
Ședința Camerei Deputaților din 12 martie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.30/21-03-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 12-03-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 martie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Ioan Axente - intervenție cu titlul: "15 martie 2013 - Acum! Justiție pentru consumatori";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Domnul Ioan Axente:

"15 martie 2013 - «Acum! Justiție pentru consumatori»"

La data de 15 martie 1962, J.F.Kennedy, președintele SUA, rostea către Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susținând existența a patru drepturi fundamentale ale acestora:

  1. dreptul la securitate;
  2. dreptul la informare;
  3. dreptul de a fi ascultat;
  4. dreptul de a alege produse și servicii.

    Momentul 15 martie 1962 a fost considerat un moment istoric, al nașterii mișcării consumatoriste mondiale. Mai târziu Organizația Internațională a Uniunilor de Consumatori a declarat ziua de 15 martie - Ziua mondială a drepturilor consumatorilor.

    Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost extinse de Organizația Internațională a Consumatorilor la opt drepturi, la cele patru adăugându-se:

  5. dreptul la despăgubire;
  6. dreptul la un mediu înconjurător sănătos;
  7. dreptul la asigurarea necesităților și nevoilor vitale;
  8. dreptul la educare.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost prima dată marcată în 1983 și a devenit de atunci o ocazie importantă pentru mobilizarea cetățenilor.

Realizând importanța recunoașterii și garantării drepturilor consumatorilor, ONU a adoptat, în anul 1985, prin Rezoluția nr.39/248/1985: "Principiile directoare pentru protecția consumatorilor".

În conformitate cu acest document internațional, fiecare guvern trebuie să stabilească prioritățile lui proprii pentru protecția consumatorilor, potrivit condițiilor economice și sociale ale țărilor și cu nevoile populației, fără însă a uita de costurile și beneficiile măsurilor propuse.

ONU consideră că principiile directoare privind protecția consumatorului au următoarele obiective:

  1. să ajute țările la realizarea și menținerea unei protecții corespunzătoare a consumatorului;
  2. să faciliteze producerea și distribuirea de produse corespunzătoare nevoilor și cererilor consumatorilor;
  3. să încurajeze niveluri ridicate ale eticii celor angajați în producerea și distribuția produselor și serviciilor către consumatori;
  4. să ajute la ținerea sub control a practicilor abuzive;
  5. să promoveze cooperarea internațională în domeniul protecției consumatorilor;
  6. să asigure dezvoltarea pieței produselor și serviciilor, care să asigure consumatorilor acces la o gamă variată de produse și servicii.

Pornind de la aceste realități și necesități, impuse de legile și mecanismele economiei de piață, România a adoptat, în august 1992, legea de bază în domeniul protecției consumatorilor - Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu, care consacră și drepturile de bază. Problematica drepturilor de bază ale consumatorilor este reglementată în România prin Ordonanța Guvernului nr.21/1992 privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare.

În România sunt recunoscute următoarele drepturi de bază ale consumatorilor:

  1. dreptul la protecția vieții, sănătății, securității;
  2. dreptul la protecția intereselor economice;
  3. dreptul la informare;
  4. dreptul la educare;
  5. dreptul de acces neîngrădit la piețele de produse și servicii;
  6. dreptul la despăgubire;
  7. dreptul la reprezentare.

Deși nu este reglementat expres în O.G. nr. 21/1992 ca drept principal al consumatorilor, considerăm că, în România, este recunoscut ca drept de bază, prin art.35 din Constituția României, și dreptul la un mediu înconjurător sănătos.

În fiecare an, Consumers International, ca organizație internațională a asociațiilor de consumatori, este preocupată ca "15 Martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor" să aibă ca dezbatere o temă globală unică, de actualitate pentru consumatori.

În acest an, interesul deosebit al consumatorilor este legat de justiție, de gradul de acoperire a pieței prin legislația adoptată în domeniul protecției consumatorilor, de problemele cu care consumatorii se pot confrunta, cât și de accesul la justiție al acestora. Astfel, tema propusă de Consumers International pentru marcarea evenimentului este: "Acum! Justiție pentru consumatori".

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 20 septembrie 2020, 14:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro