Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 octombrie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/24-10-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 15-10-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 octombrie 2012

13. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.7/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul (PL-x 187/2011).
 
consultă fișa PL nr. 187/2011

 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

  ................................................

Ne întoarcem la ordinea de zi, la punctul 5.

Este vorba despre procedura de urgență a PL-x 187/2011.

Este Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.7/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, trimis comisiei pentru reexaminare pe fond.

Din partea inițiatorului? Vă rog, domnule Manda ...Matache.

Domnul Iulian Matache (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prezentul act normativ își propune să coreleze, să precizeze sau să clarifice, după caz, următoarele: corelarea cu Legea administrației publice în privința atribuțiilor autorităților administrației publice privind domeniul urbanismului; consolidarea procesului de planificare teritorială strategică și integrată; clarificări privind responsabilitățile instituțiilor administrației publice și ale altor organisme implicate în procesul de avizare și aprobare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism; clarificări privind activitatea și atribuțiile arhitectului șef și ale structurii de specialitate conduse de acesta; reducerea drastică a posibilităților privind modificarea documentațiilor care trebuie aprobate prin transformarea planului urbanistic zonal în instrument de acțiune al autorităților publice; introducerea explicită a tematicii protecției peisajelor naturale și culturale pentru domeniile amenajării teritoriului și urbanismului; precizări privind posibilitatea asigurării furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană și teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire pentru comunele care nu-și pot asigura organizarea structurilor de specialitate în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului.

În Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului a propus câteva amendamente care au fost preluate în raportul comisiei, în sensul în care vă propunem aprobarea prezentului act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic are cuvântul domnul deputat Călin.

Domnul Ion Călin:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a fost sesizată în procedură de urgență cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.7/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul.

Proiectul de ordonanță are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare, în vederea corectării deficiențelor pe care le prezintă reglementarea actuală, precum și a corelării cu legislația europeană.

Prin această inițiativă legislativă se clarifică responsabilitățile din instituțiile administrației publice și altor organisme implicate în procesul de avizare și aprobare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic propune adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise și sunt prezentate și cele respinse în anexa la prezentul raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu. Vă rog să propuneți și timpii de dezbatere.

Domnul Ion Călin:

3 minute, domnule președinte.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Înainte, dezbateri generale. Vă rog, domnule Árpad.

Domnul Márton Árpad-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Rog să observați, acum am primit, 5 minute, acest raport, are un număr de 73 de pagini. 3 minute nu vi se pare cam puțin?

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Faceți propunere, vă rog.

Domnul Márton Árpad-Francisc:

Jumătate de oră.

Și mai avem o propunere, tot procedurală. Înainte de votarea acestuia, de retrimitere la comisie, pentru că sunt câteva probleme care credem că ar trebui să fie rediscutate.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog, domnule Călian. Dezbateri generale sau procedură?

Procedură și dezbateri generale, pe urmă.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte, o problemă de natură tehnică, pe procedură. Am primit raportul în urmă cu 10 minute. Nu avem timpul necesar să analizăm tot acest raport, deoarece el include foarte, foarte multe amendamente, fapt pentru care considerăm că nu putem sub nicio formă să-l adoptăm astăzi.

Să vedem ce rezultă și după dezbaterea pe fond a proiectului.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog. Doamna Barbu.

Doamna Sulfina Barbu:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Aș vrea, la dezbateri generale, să fac câteva precizări referitoare la modificarea Ordonanței nr.7.

Prin această modificare, majoritatea din Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a aprobat ca planurile urbanistice zonale să fie realizate pe parcele, și nu pe toată unitatea teritorială de referință. Ce înseamnă aceasta? Că se va crea un haos urbanistic, având în vedere că aceste planuri urbanistice zonale pot fi realizate pe parcele foarte mici și derogările care sunt introduse de planurile urbanistice generale pot să fie făcute pe aceste parcele, astfel încât la nivelul unității teritoriale de referință vom avea derogări foarte multe.

Mai mult, se slăbește puterea de gestiune a autorității publice locale. Și mă refer la gestiunea teritoriului, pentru că era invocată aici autoritatea locală. Prin această modificare, va avea mai puțină putere autoritatea publică locală.

Nu se asigură o dezvoltare coerentă și echitabilă a unei întregi porțiuni dintr-un oraș, pentru că asta reprezintă unitatea teritorială de referință.

Consider - și aici avem și susținerea punctului de vedere al Ordinului Arhitecților din România și Partidul Democrat Liberal, în Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, a susținut toate amendamentele, noi spunem că decizia majorității din comisie va avea un efect și un impact negativ asupra orașelor, mai cu seamă a zonelor care au o calitate arhitecturală crescută.

În cele din urmă, haosul care va fi creat va duce la scăderea valorii respectivului teren, a respectivei parcele sau a respectivului imobil, pentru că, prin modificarea coeficientului de utilizare a terenului, practic, pe fragmente, prin planuri urbanistice zonale multe, va putea fi modificat succesiv acest coeficient.

O altă propunere care a fost făcută de noi, susținută de Ordinul Arhitecților și respinsă în comisie - definirea planurilor urbanistice de detaliu, și anume, prin planurile urbanistice de detaliu s-a introdus modificarea ca fiind un instrument urbanistic prin care procentul de ocupare a terenului să fie modificat succesiv.

Sunt și alte modificări care vor duce la haos urbanistic și, din acest motiv, noi cerem retrimiterea la comisie a acestui raport.

Mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnul Martin.

Domnul Eduard-Stelian Martin:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Vreau să vă spun că, în cadrul raportului pe care-l avem cu toții, nu există nicio prevedere în care se interzice elaborarea planului de urbanism pentru întreaga unitate teritorială de referință. Se permite și pentru zone ale UTR-ului, ale unității teritoriale de referință.

De asemenea, aș vrea să specific faptul că, în esență, noi am schimbat, prin amendamentele noastre aprobate de comisie, modalitatea de finanțare a planurilor urbanistice zonale.

Noi nu am schimbat, sub nicio formă, suveranitatea autorității locale în ceea ce privește aprobarea acestor planuri urbanistice și n-am minimalizat sub nicio formă rolul arhitectului-șef și al structurii specializate din subordinea arhitectului-șef.

De aceea, noi credem - în urma consultărilor avute cu societatea civilă, cu ONG-uri, în urma lungilor dezbateri vizavi de acest proiect de lege -, susținem și eu cred că legea are o formă corectă, care va permite dezvoltarea urbanistică a României.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnul Ganț și se pregătește domnul Gherasim.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Domnule președinte, vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Noi nu am primit raportul și nu l-am văzut. Se pare că această chestiune suscită un interes maxim. Mai avem zece minute până la epuizarea programului, de aceea vă cer o foarte scurtă pauză de consultări între liderii de grup, pentru că nu am primit acest raport.

Dați-ne, vă rog, cinci minute pauză de consultări.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Cinci minute pauză de consultări.

 

După pauză

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Rog liderii de grup să prezinte concluzia.

Domnul Borbély, vă rog.

Domnul Borbély László:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Este vorba de o problemă foarte serioasă și nu trebuie să o trecem prin vot în două minute.

Eu am fost, printre altele, ministrul dezvoltării și înainte ministrul lucrărilor publice în acea perioadă în care îmi aduc aminte cât de greu a fost să lămurim Parlamentul că această Ordonanță nr.7 este o ordonanță care poate fi utilizată de autoritățile locale dacă își dau seama, în sfârșit, după 23 de ani, aceste autorități locale că prima problemă pe care trebuia s-o rezolve din '90 e de vină și legislația care a fost la vremea respectivă - puneau la punct PUG-urile, PUZ-urile și altfel arăta și Bucureștiul, și celelalte orașe mari.

Acum, după ce avem Ordonanța nr.7, care a pus ordine și care... să nu cheltuiască bani pentru altceva, pentru focuri de artificii și altceva, să pună mâna, mai ales la orașe mai mari, care au de unde, și trebuia de mult să finalizeze... Nu-i adevărat că nu se poate face nicio dezvoltare imobiliară dacă aplici Ordonanța nr.7.

Prin această modificare - m-am uitat destul de atent - prin această modificare, prin aceste portițe mai mici sau mai mari, prin derogări mai mici sau mai mari ajungem în situația în care să nu putem să punem ordine în ceea ce privește legislația privind dezvoltarea urbanistică a orașelor.

Deci, vă rog foarte mult, gândiți-o de trei ori. Nu întâmplător sunt aceste asociații care, la unison, spun că nu este bine să modifici legea. Haideți s-o mai analizăm. Eu știu că s-a discutat foarte mult în comisie. Eu știu că sunt... evident, normal, fiecare oraș vrea să se dezvolte, dar nu oricum, nu vă supărați, nu în detrimentul zonelor verzi, care noi după ce de cinci ani de zile sau de patru ani de zile avem o legislație în ceea ce privește zonele verzi n-o aplicăm nici pe asta, numai cum dorim noi!

Deci eu aș propune să retrimitem la comisie, să mai analizeze comisia, pentru că ne legăm la cap. Ne legăm la cap și noi, Parlamentul, și autoritățile locale și după aceea va renaște acel haos care a fost într-o perioadă când nu era legislația destul de clară.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnul Gherasim, vă rog. Da, vă rog, domnul Călian.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru a ne încadra în timpul programului stabilit de conducerea Camerei Deputaților, vă rog să supuneți la vot propunerea Grupului PDL de retrimitere la comisie a acestui act normativ.

Mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Are cuvântul domnul Gherasim. Vă rog.

Domnul Vasile Gherasim:

Pentru a mă încadra în timp, vreau să vă spun că am participat la dezbateri la sediul Organizației arhitecților și toți au fost împotrivă, în unanimitate, la această hotărâre.

În București s-au dat PUZ-uri pe 190 de mp.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Cine mai dorește? Vă rog, domnule Martin.

Domnul Eduard-Stelian Martin:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să subliniez faptul că, la dezbaterile în cadrul comisiei, au participat - și am spus și mai înainte lucrul acesta, aș vrea să dau mai multe detalii - au participat foarte multe asociații profesionale, atât Ordinul Arhitecților din România, cât și Registrul Urbaniștilor din România, dar și asociații ale investitorilor din România.

Toată dezbaterea a fost extrem de transparentă, deoarece presa a fost prezentă în nenumărate rânduri la dezbaterile comisiei noastre. Această ordonanță este în dezbaterea Parlamentului României de peste un an de zile.

Amendamentele pe care noi le-am adus acestei ordonanțe au fost, în mare parte, discutate și chiar eu personal am preluat de la Ordinul Arhitecților din România, deci discutate cu Ordinul Arhitecților și am preluat de la Ordinul Arhitecților din România amendamente, cum ar fi:

Am prevăzut printr-un amendament - făcut de mine - limitarea cu maximum 20% a depășirii indicatorilor urbanistici dintr-o zonă deja reglementată, maximum 20%. Asta înseamnă protecție.

Am prevăzut, de asemenea, protejarea zonelor construite protejate - tot prin limitare cu maximum 20% în ceea ce privește depășirea indicatorilor urbanistici reglementați în zona respectivă.

Vreau, de asemenea, să menționez faptul că toate avizele ministerelor prevăzute în Anexa nr.1 au rămas acolo. Tot ce se face, orice reglementare urbanistică se va face într-o anumite zonă, fie că vorbim de zonă protejată, fie că vorbim de zonă costieră, se va face cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, cu avizul Ministerului Culturii sau al Mediului ș.a.m.d.

Nu excludem pe nimeni, în urma amendamentelor noastre, din circuitul aprobărilor.

Mai important decât orice este că niciun investitor, chiar dacă-și finanțează acest plan de urbanism zonal, nu are cum să și-l aprobe singur. Doar îl finanțează în limitele legii și în limitele date de arhitectul-șef și de structura specializată din subordinea arhitectului-șef.

Aceste planuri urbanistice nu scapă de votul consiliului local, care votează în cunoștință de cauză, consiliul local fiind autoritatea aleasă de locuitorii localității respective.

Deci singurul...

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnule Martin,

Constat că ședința s-a întrerupt, conform programului aprobat.

Domnul Eduard-Stelian Martin:

Da, vreau să închei. În zece secunde închei, domnule președinte.

Repet, s-a schimbat numai modalitatea de finanțare și atât, modalitatea de finanțare. Dacă până astăzi se puteau finanța doar de către autorități locale, începând după aprobarea acestei legi se vor putea finanța și de către investitori privați, repet, cu aprobarea consiliului local.

Mulțumesc mult.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Ședința s-a terminat astăzi.

Vă mulțumesc pentru participare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 noiembrie 2019, 18:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro