Dumitru Chiriță
Dumitru Chiriță
Ședința Camerei Deputaților din 22 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.139/02-12-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 22-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 noiembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.55 Dumitru Chiriță - declarație politică având tema "Infrastructura de transporturi, între dezastru și panglicile regimului Băsescu-Boc";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Dumitru Chiriță:

"Infrastructura de transporturi, între dezastru și panglicile regimului Băsescu-Boc"

Partidul Social Democrat este preocupat de modul în care infrastructura de transport, energie și agricultura evoluează în România, plecând de la considerentul că cele 3 domenii sunt singurele care pot contribui decisiv la dezvoltarea economiei și la creșterea competitivității țării noastre în raport cu celelalte țări membre ale Uniunii Europene.

În timpul guvernării Năstase, România a reușit să adere la NATO și să finalizeze principalele dosare de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeană, iar Guvernul Tăriceanu a condus România în Uniune și a finalizat negocierile pentru finanțări din fonduri structurale, în exercițiul bugetar 2007-2013, de 19,7 miliarde de euro, din care 5,7 miliarde de euro sunt rezervate domeniului transporturilor.

În schimb, regimul Băsescu-Boc nu este capabil să cheltuiască fondurile nerambursabile alocate României de către UE, doar pentru simplul motiv că se reduce semnificativ posibilitatea de fraudă și de acordare, în sistem clientelar, a contractelor finanțate din aceste fonduri, ca urmare a controalelor efectuate de autoritățile europene.

Atunci când Comisia Europeană a constatat nereguli în acordarea contractelor și în utilizarea fondurilor europene, a intervenit prompt, suspendând plățile și amenințând România cu blocarea finanțărilor, acest lucru având consecințe dramatice în utilizarea fondurilor în actualul exercițiu financiar și punând în pericol negocierile României cu Uniunea Europeană pentru obținerea de fonduri nerambursabile din bugetul UE pentru perioada 2014-2020.

Miniștrii transporturilor din acești ultimi 3 ani au continuat politica dezastruoasă a PDL-ului în acest domeniu vital, axându-se pe 4 direcții:

- nu au reușit să cheltuiască fondurile nerambursabile avute la dispoziție decât în limita a 3%;

- au alocat în mod preferențial contractele clientelei PDL-iste;

- au majorat în mod nejustificat valoarea contractelor, în ideea de a crește corespunzător și partea de șpagă care trebuie să ajungă la clientela "portocalie";

- reglarea de conturi în stil mafiot între actualul ministru, Anca Boagiu, și fostul ministru, Radu Berceanu, justificată doar de dorința de mulțumire a "conducătorului iubit".

Pentru că nu erau suficiente neregulile din domeniul infrastructurii de transport, miniștrii și Guvernul Boc au reușit să genereze și un blocaj financiar fără precedent, determinat de neplata facturilor la energie electrică de către instituțiile din subordinea Ministerului Transportului și Infrastructurii, facturi care se ridică la peste 250 de milioane de euro, creând astfel perspectiva falimentării Sistemului Energetic Național.

În condițiile în care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu a avut politici de dezvoltare a infrastructurii, în ultimii 3 ani au fost desființate aproape 20.000 de locuri de muncă, reducându-se în același timp și veniturile salariaților din cadrul societăților subordonate acestui minister.

Situația dezastruoasă a societăților din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pune în pericol viața și sănătatea călătorilor, precum și securitatea mărfurilor transportate, iar salariații din acest sector lucrează în condiții de muncă foarte grele, fără a le fi asigurate măsurile de securitate și sănătate la locul de muncă.

Este evident că pentru regimul Băsescu-Boc, singurele politici urmărite și aplicate sunt jaful și satisfacerea propriei clientele, dublate de lipsa unei strategii coerente, fapt care afectează, pe de o parte, pe cei care beneficiază de infrastructura de transporturi și pe cei care lucrează în societățile din acest domeniu, și, pe de altă parte, relația României cu partenerii europeni, toate acestea având consecințe directe asupra creșterii economice și competitivității țării noastre.

În aceste condiții, ținând cont și de problemele concrete la care face referire textul moțiunii simple la adresa ministrului transporturilor și infrastructurii dezbătute în Camera Deputaților în data de 21.11.2011, apreciez că singura consecință a acestui demers al Uniunii Social-Liberale ar trebui să fie demisia întregului Guvern și organizarea de alegeri anticipate, care să schimbe în mod radical politicile din domeniul transporturilor, cu beneficii majore pentru toți cetățenii României.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 3 aprilie 2020, 15:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro