Viorel Hrebenciuc
Viorel Hrebenciuc
Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.135/25-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 15-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.93 Viorel Hrebenciuc - despre "Logica partizană a comasării alegerilor în 2012".  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

"Logica partizană a comasării alegerilor în 2012"

În țările Uniunii Europene regula este aceea de a diferența alegerile locale de cele naționale, subiectele și responsabilitățile implicate de cele două tipuri de alegeri fiind, evident, diferite. Argumentele invocate în sprijinul comasării sunt relative: economisirea unor resurse - nu s-a făcut nici un calcul prealabil, cifrele avansate și preluate de media reprezentând estimări subiective ale unor politicieni; blocajul administrației în perioada campaniilor electorale reprezintă o altă explicație oferită - și aceasta având la bază argumente politice și nu o analiză obiectivă, cu privire la funcționarea administrațiilor locale în perioada campaniilor electorale precedente. Argumentul "economiei" nu funcționează: democrația costă, pentru că alegerile libere, cu tot ceea ce înseamnă acestea, presupun costuri. Argumentul "blocajului administrativ" funcționează parțial, doar acolo unde administrațiile au fost excesiv politizate, funcționarii administrativi devenind în primul rând funcționari politici - însă, la acest punct, Guvernul și coaliția de la putere au propria lor responsabilitate.

Dintre argumentele în defavoarea comasării putem enumera: lipsa unor studii de impact prealabile; limitarea competiției electorale; dificultatea votanților în a gestiona un număr mai mare de buletine de vot; confuzia între tipurile de mesaje ale candidaților (la nivel local alegerile se vor transforma în proporție de 80-90% în "alegeri locale"); politizarea votului în dezavantajul prezentării proiectelor locale ale candidaților; transferarea votului local spre candidații parlamentari, funcție de anumite interese pe termen scurt (între care repartizarea subsidiilor și negocierea unor poziții vor reprezenta puncte de interes). Și lista sintetică cu acest tip de considerente poate continua, indicând fragilitatea argumentelor celor care s-au pronunțat necondiționat pentru susținerea comasării alegerilor.

Nu în ultimul rând, această idee a comasării reflectă criza raportului partidelor de la putere cu electoratul și cu societatea civilă, o sleire a legăturilor lor cu grupurile sociale specifice, pe baza cărora și-au construit identitatea electorală, dar și o slăbire a legitimității și a capacității lor de mobilizare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 14:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro