Gigel-Sorinel Știrbu
Gigel-Sorinel Știrbu
Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.135/25-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 15-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.35 Gigel-Sorinel Știrbu - declarație politică cu referire la "Comasarea alegerilor - un atentat la democrație";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

"Comasarea alegerilor - un atentat la democrație"

Ziua de luni, 14 noiembrie 2011, poate deveni - dacă deciziile luate de coaliția aflată la guvernare vor fi puse în practică - o zi neagră pentru democrația din România.

A decide comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare reprezintă un atentat la democrație. În nicio țară din Uniunea Europeană - dar și în țările civilizate din afara acesteia - alegerile locale nu se desfășoară în paralel cu alegerile parlamentare, pentru simplul motiv că există diferențe mari între administrația locală și legislativul național.

În rândul electoratului se va instaura o stare de haos, va fi distorsionat mesajul politic, nu se va mai face - de către electorat - diferența între ce trebuie să știe și să se aștepte de la candidații pentru administrația locală și candidații pentru legislativ. Va fi un haos în toată regula, starea de confuzie va persista atât în perioada de campanie electorală, cât și în ziua scrutinului, se va vota, în numeroase situații, mai ales în mediul rural, în necunoștință de cauză, se vor înregistra numeroase erori. Într-un cuvânt, alegerile vor fi viciate natural.

Liderii PDL susțin că motivul comasării alegerilor îl reprezintă economisirea a 30 de milioane de euro. Trec peste faptul că atunci când este vorba de respectarea și întărirea principiilor democrației nu este bine să se recurgă la economii. Dar - și nu sunt singurul care susține acest lucru - s-au făcut simulări, calcule și rezultă că prin comasarea alegerilor nu se face de fapt nicio economie. Este posibil să existe totuși o economie: este vorba de sumele de bani și produsele pe care PDL și UNPR le va oferi electoratului pentru a obține voturi. Da, aici se face o economie. PDL și UNPR nu vor mai fi obligate să acorde atenții (ca să fiu elegant, utilizez acest termen) în două tranșe. Totul se va rezolva într-o singură tranșă. Și dacă ne gândim la efortul financiar depus de PDL cu ocazia parțialelor din județul Neamț - atenție, când nu era vorba de un vot care să asigure victoria în alegeri, ci de un vot de imagine pentru principalul partid de guvernământ! - atunci ne dăm seama cât ar costa PDL ținerea alegerilor la termen.

Legat de acest subiect ar mai fi două probleme care conduc tot spre derapaje grave de la principiile democrației. Am înțeles că PDL intenționează să pună în practică comasarea celor două tipuri de alegeri și noua Lege electorală prin angajarea răspunderii Guvernului. Acest lucru este inadmisibil! Legi de o importanță capitală pentru toți românii și implicit pentru viitorul României nu trebuie adoptate prin angajarea răspunderii.

Niciodată, în perioada postdecembristă, o lege electorală nu a fost adoptată prin angajarea răspunderii Guvernului. Prin ordonanță de urgență, se știe, este interzis de Constituție. Dar ce este angajarea răspunderii Guvernului decât tot un tip - chiar mai pervers - de ordonanță de urgență. Guvernanții pot spune că angajarea răspunderii poate fi atacată prin moțiune de cenzură. Este adevărat. Dar în condițiile în care reprezentanții puterii aleg tactica noncombatului pentru a nu risca voturi negative în rândul propriilor parlamentari, din start o moțiune de cenzură își pierde sensul.

Știu, actualii guvernanți vor invoca, mai mult ca sigur, criza de timp. Nimic mai fals. Nu suntem în fața niciunei crize de timp. Legea electorală aflată în vigoare a fost lucrată în comisia special creată - de o astfel de comisie nici măcar nu am auzit pomenindu-se acum - și dezbătută în plenul Camerei între 4 februarie și 4 martie 2008. Deci totul într-o singură lună și totul s-a petrecut în anul alegerilor. Iar dacă ținem cont de faptul că în premieră s-au trasat și colegiile uninominale - deci o muncă în plus față de textele clasice de lege - atunci se poate spune că acum nu există o presiune a factorului timp.

Ținând cont de toate aceste aspecte, solicit actualilor guvernanți să renunțe la ideea comasării alegerilor locale cu cele parlamentare.

Solicit ca noua lege electorală să nu fie adoptată prin angajarea răspunderii Guvernului, ci să se urmeze modelul de lucru din 2008.

Dacă actualii guvernanți vor persista însă în acțiunile antidemocratice, ei vor fi răspunzători pentru consecințele actelor pe care le vor impune.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 30 martie 2020, 11:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro