Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/18-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 09-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 noiembrie 2011

5. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii gazelor nr.351/2004 (Pl-x 174/2010). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 174/2010

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

48. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii gazelor nr.351/2004.

Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul? Nu.

Raportul comisiei... Punctul de vedere al Guvernului. Scuze!

Domnul Claudiu Constantin Stafie:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Guvernul nu susține inițiativa legislativă pentru simplul motiv că încalcă Regulamentul Comisiei Europene nr.73/2009.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu.

Vă rog, domnul președinte Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată pentru dezbaterea în fond cu această propunere legislativă.

Există aviz favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, al Consiliului Legislativ.

Propunerea are ca obiect de reglementare, în fapt, modificarea Legii gazelor, adresându-se în mod special securității în aprovizionare cu gaze naturale a României. Respectiv, scopul principal este utilizarea eficientă a resurselor proprii de materie primă energetică a României în scopul reducerii importului de gaze naturale, ținând seama de prețurile în continuă creștere, mai ales după liberalizarea pieței.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi să adopte proiectul de lege cu amendamente admise.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă sunt intervenții în cadrul dezbaterilor generale? Vă rog, domnule Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Și propunerea, inițiativa anterioară și această propunere le-am făcut cu un singur scop: siguranța în aprovizionare cu materie primă energetică a României și, în mod special, cu gaze naturale.

Acum este limpede, deși inițiativa are, iată, una dintre ele - cea referitoare la modificarea definiției consumatorului - mai bine de patru ani traseu procedural parcurs prin cele două Camere, iar aceasta mai bine de un an de zile. Acum, când vedem nivelul prețurilor gazelor naturale din import la cote fără precedent, care ar fi putut - după prognoză - să fie atinse doar în anul 2017, abia acum cred că înțelegem cu toții de ce sunt absolut necesare cele două propuneri legislative.

Prima propunere se adresează modificării definiției consumatorului. De ce modificării definiției consumatorului? Pentru că, în textul legii, așa cum este definit astăzi consumatorul, o cantitate de mai bine de un miliard de metri cubi din producția de gaze a țării nu ajunge în coșul de consum al României.

A doua propunere legislativă se adresează în mod special interzicerii exportului de gaze naturale.

Acum este limpede. Dacă în România prețul gazelor naturale este 160 de dolari, iar din import prețul gazelor naturale este de 545 de dolari, înlocuirea unui metru cub din producția internă se face cu un preț de trei ori mai mare dacă l-am lua din import.

Or, acest lucru se duce direct în nivelul de trai al românului, se duce direct în buzunarul fiecărui consumator din România și mai ales în competitivitatea economiei românești acum, în dorința ei de a relansa motoarele creșterii economice.

De aceea, chiar dacă Guvernul României se consideră aici într-o situație oarecum delicată, are suficiente argumente în fața Comisiei Europene, ținând seama de situația extraordinară de criză în care se află întreaga Europă, nu numai România, să argumenteze de ce nu este bine să scoatem gazele naturale din producția internă, ca să ne ducem la cineva din afara Europei, respectiv în Rusia, să le luăm la de trei ori mai mare prețul actual.

Cred că este de înțeles pentru oricine din Uniunea Europeană că, până la diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale, România trebuie să-și valorifice doar pe cuprinsul ei propria producție de gaze naturale.

Aceasta este rațiunea celor două propuneri legislative și sper că, în condițiile actuale, să fie mult, mult mai ușor de înțeles pentru noi toți de ce este atât de important pentru siguranța și securitatea României.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc și eu.

Domnul Mircea Toader, vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Grupul nostru susține această inițiativă legislativă nu numai în contextul general privind consumul de gaze și energetic la nivel european, ci și faptul că - știți foarte bine - s-a stabilit prin ordonanță, tot în Legea gazelor, existența a două coșuri. Un coș de gaze utilizat pentru populație, care asigură consumul propriu și încălzirea centralizată și cel pentru consumul industrial.

În momentul când nu există o astfel de prevedere, există riscul, categoric, dacă nu e risc, este sigur și intenție, ca aceste gaze pe care le extrag cei care au această posibilitate, din producția internă, să poată fi utilizate aceste gaze sub o mască a utilizării economice într-un export indirect. Gândiți-vă că aceste gaze pot fi utilizate în centralele de producere a energiei electrice. E diferență de gaz de producție internă și import, este foarte mare, așa că această prevedere nu face altceva decât stabilește niște condiții corecte pentru România, care are încă un avantaj major că are în subsolul său gaze naturale.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt alte intervenții? Nu sunt.

Atunci intrăm în dezbaterea amendamentelor admise.

La punctul 1 - Lege pentru modificarea art.4 alin.(2) lit.b) din Legea gazelor.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

La punctul 2 dacă sunt observații? Nu sunt.

Urmează votul final și pentru acest proiect.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 3:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro