Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of November 9, 2011
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.133/18-09-2011

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-06-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2011 > 09-11-2011 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 9, 2011

36. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea lit.a) a alin.(1) al art.5 din Legea nr.56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național (Pl-x 748/2010). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 748/2010

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

80. Revenim la poziția 80 - Propunerea legislativă pentru modificarea lit.a) a alin. (1) al art.5 din Legea nr.56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național.

Dacă, din partea inițiatorului dorește cineva să ia cuvântul? Nu dorește nimeni.

Din partea Guvernului? Un punct de vedere? Domnul secretar de stat Cristian Apostol. Vă rog.

Domnul Cristian Apostol (secretar de stat, Ministerul Mediului și Pădurilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul susține această inițiativă legislativă și cu amendamentele adoptate în comisie.

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog să observați interesul Guvernului față de o inițiativă a opoziției.

Da. Domnul Tinel Gheorghe, din partea comisiei sesizate în fond.

Vă rog să așteptați să vină reprezentantul comisiei. Mă gândeam că doriți în numele comisiei. Domnul deputat Ghiveciu. Domnule președinte, astăzi sunteți de serviciu, vă ascultăm cu maxim interes.

Domnul Marian Ghiveciu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Propunerea legislativă pentru modificarea lit.a) a alin.(1) al art.5 din Legea nr.56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național.

La întocmirea raportului, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere al Guvernului, de susținere a propunerii legislative, cu condiția preluării propunerii prevăzute la pct.2 din acesta.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art.5 alin.(1) lit.a) din Legea nr.56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național, în sensul că fondul de accesibilizare a pădurilor se constituie dintr-o cotă procentuală din valoarea masei lemnoase vândute și încasate, în condițiile legii, provenite din produse principale și accidentale I, aprobată prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi în ședința din 17 mai 2011.

Propunerea legislativă este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii, comisia propune admiterea cu modificări a propunerii legislative.

Domnul Ioan Oltean:

Da, mulțumesc, domnule vicepreședinte.

La dezbateri generale, domnul Tinel Gheorghe, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Domnule coleg, aveți cuvântul. O să vă rog să fiți foarte scurt și concis.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Voi fi foarte scurt. Legea nr.56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național a plecat de la o necesitate - necesitatea de a constitui acel fond de accesibilizare, în vederea punerii în practică a infrastructurii de drumuri. Avem, la nivel național, poate cea mai mică rețea din punct de vedere al densității, la nivel european, de drumuri forestiere.

Reprezentantul Guvernului știe că acesta a fost motivul pentru care am elaborat Legea nr.56 și am introdus acel procent de 10%, pentru a constitui acel fond de accesibilizare din valoarea masei lemnoase valorificate din produsele principale și accidentale I.

La un an de zile, venim și modificăm legea și spunem că, datorită crizei - o inițiativă a unui coleg de-al nostru, foarte bună, datorită crizei, Regia Națională are probleme în a constitui fondul de accesibilizare, proprietarii - unitățile administrative, cele care administrează păduri, au probleme și ele, privații au și ei probleme. Și, atunci, Guvernul, prin punctul de vedere pe care l-a inițiat, la propunerea legislativă, a venit și a spus: regia, prin consiliul de administrație, să stabilească acel procent de 10%, iar consiliile locale pentru unitățile administrativ teritoriale, să stabilească procentul pentru fondul de accesibilizare.

Eu sper, sper ca prin acest act normativ, sumele alocate pentru fondul de accesibilizare să nu se reducă drastic, în așa fel încât să existe o presiune suplimentară pentru exploatarea și valorificarea masei lemnoase din arboretele care sunt deja accesibile. Aici este pericolul mare, prin această modificare. Dacă lucrurile nu vor decurge așa, atunci, într-adevăr, este un balon de oxigen pentru cei care gestionează fondul forestier național.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat. Doamna deputat Aura Vasile, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat. Vă ascultăm cu mare interes.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am ascultat ce a spus ministerul, am ascultat ce a spus colegul nostru din partea Grupului Partidului Democrat Liberal și amândoi au spus că pe partidul meu și grupul meu parlamentar îl interesează ce se întâmplă în această țară, interesează că - așa cum spune Guvernul Boc - suntem într-o criză profundă și de fiecare dată atunci când facem inițiative legislative plecăm de la realitățile zilei de astăzi, din zona economică, socială sau culturală.

Cu toate că suntem acuzați că suntem populiști sau că nu ne interesează soarta acestei țări, că, teoretic, numai Boc e cel care este interesat și rostogolește permanent restructurarea țării, restructurarea României, restructurarea economiei, agriculturii, a navelor cosmice și ce mai spune Domnia Sa, putem constata că multe din inițiativele făcute de către parlamentarii opoziției poate, atunci când cu mai multă răbdare, în condițiile în care nu se uită la culoarea noastră politică și la carnetul nostru de partid, ar putea să se ajute, în condițiile în care nu ținem neapărat la paternitate, cum am demonstrat și altă dată, ci pur și simplu dorim să ajutăm.

Ceea ce colegul meu, Ion Dumitru, inițiatorul acestui proiectul de lege propune prin inițiativa legislativă într-adevăr este un lucru bun pentru Guvern, este un lucru care vine în ajutorul tuturor. Ceea ce colegul nostru, domnul deputat Tinel, a spus este just, în condițiile în care ar trebui poate nu numai în această zonă, ci și în alte zone de activitate, așa cum este "Romsilva", să se poată găsi măsuri care să fie convenabile pentru toate părțile, în condițiile în care și aici, prin fondul de accesibilitate, care teoretic trebuie să existe, reducerile și ceea ce se acordă, posibilitatea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură să stabilească pe moment, prin ordin, ceea ce se poate întâmpla. Cred că este un lucru just.

Probabil că dacă actuala putere nu ar fi întrerupt orice dialog cu opoziția, problemele ar fi putut fi mai ușor rezolvate, nu numai pe acest capitol. Dar mă gândesc acum la capitolul muncă, protecție socială, pensionare, agricultură și multe, multe altele, în condițiile în care ne respingeți proiectele de lege fără să vă aplecați cu atenție asupra lor.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul deputat Mihăiță Calimente.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Mihăiță Calimente:

Stimați colegi,

Domnule președinte,

De data asta am să vorbesc din partea mea, nu din partea grupului parlamentar.

Sigur, pădurile și materialul lemnos și punerea lor în valoare reprezintă o activitate care, de multe ori, este aducătoare de sume mari pentru cei care o practică.

Dar, din toate rapoartele pe care eu le-am citit - nu sunt de specialitate -, rezultă că România mai are 28% din suprafață acoperită de păduri, față de media europeană, care ar fi de peste 30%, 30 și ceva la sută.

Aceste drumuri forestiere înseamnă accesibilitate către ce? Către cele 280 de mii de hectare de pădure virgină, pe care România, spre deosebire de alte țări europene, le mai are.

Știți că există o inițiativă privată în a proteja aceste arii de păduri virgine, cele 280 de mii de hectare. Și eu sunt întru totul de acord că aici aceste zone trebuie protejate și mă gândesc că tocmai în aceste zone, aceste drumuri forestiere nu ar trebui să fie construite și nici încurajată construcția lor.

Pentru că tocmai în aceste zone avem 60% din urșii bruni din Europa și cred că ceilalți 40% sunt în Carpații care trec dincolo de hotarele României. Cred că aici avem populațiile de lupi, de râși, poate și de capră neagră și atunci când prințul Charles a lăudat România, a lăudat-o tocmai pentru aceste lucruri și nu cred că pentru producția de cherestea. Cred că atunci când vrem să facem aceste lucruri, sigur, și industria forestieră trebuie să-și facă treaba, dar cred că această arie de 280 de mii de hectare de pădure virgină ar trebui protejate cu orice preț, pentru că este o bogăție care ne va aduce mult mai mulți turiști în România decât indiferent câte pârtii de schi vom construi, pentru că acolo nu-i vom bate de austrieci niciodată.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Dumitru și după aceea domnul deputat Márton Árpád.

Vă rog.

Domnul Ion Dumitru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Intervenția mea va fi foarte scurtă.

În primul rând, apreciez sprijinul pe care mi l-au acordat ceilalți colegi din partea partidelor aflate la putere, sprijinul pe care-l acordă secretarul de stat prezent aici și aș vrea să fac câteva clarificări, mai ales pentru antevorbitorul meu, apreciindu-i poziția în ceea ce privește protecția celor 280 de mii de hectare virgine existente în fondul forestier național românesc.

Aș vrea în schimb să spun următorul lucru, că, practic, este eronat a gândi că aceste drumuri forestiere asigură accesibilitatea fondului forestier numai pentru exploatările forestiere. Drumurile forestiere au destinație pentru protecția contra incendiilor și observăm astăzi ce se întâmplă atunci când nu sunt aceste drumuri forestiere și câte eforturi și cu ce riscuri putem proteja fondul forestier împotriva incendiilor. Nu în ultimul rând va trebui să avem o rețea de drumuri forestiere pentru gospodărirea intensivă a fondului forestier pentru a putea interveni atunci când avem de-a face cu doborâturile de vând, când avem de-a face cu lucrări de igienizare și nu în ultimul rând cu lucrări care să optimizeze producția fondului forestier.

În rest, sunt întru totul de acord cu părerea Domniei Sale.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnul deputat Márton Árpád, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnule coleg, aveți și dumneavoastră cuvântul.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Am intervenit la acest microfon tocmai din cauză că se pare că avem viziuni diferite despre aceste drumuri.

În primul rând, aceste drumuri, care, într-adevăr, trebuie să fie reparate, sunt distruse tocmai pentru că acolo deja s-a lucrat, deci nu duc către zone virgine.

În al doilea rând, este adevărat că avem un vânat foarte bogat în România, dar trebuie să vă spun că, după cunoștințele mele, cel puțin în Carpații de curbură, sunt atât de mulți urși, încât doar dacă ar locui în zonele despre care vorbiți dumneavoastră nu ar putea supraviețui. Ca atare, se regăsesc în ograda țăranului din Carpații de curbură, după cum știm cu toții, stau la marginea orașelor mari, cum sunt Brașovul, Sinaia. De acolo își procură alimentele.

Ca atare, această lege nu are nicio legătură cu pădurile virgine.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, continuăm dezbaterea noastră pe marginea raportului întocmit de către comisia sesizată în fond.

Vă rog să urmăriți cu toții amendamentele admise și să interveniți dacă apreciați că se impune.

La poziția nr.1 din raport dacă sunt observații? Nu avem. Este adoptat.

Poziția nr.2 din raport, dacă sunt intervenții? Nu avem. Și această poziție a fost adoptată.

Raportul comisiei a fost adoptat.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 4 june 2020, 5:52
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro