Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.131/18-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 08-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea OUG nr.80/2010 pentru completarea art.11 din OUG nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar (PL-x 410/2011). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 410/2011

 

După pauză.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă rog să luați loc, înainte de a începe votul final, mai avem două proiecte pe ordinea de zi.

Primul este Proiectul privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar și cel de-al doilea vizează Arhivele Naționale.

Pentru primul proiect este procedură de urgență.

Domnule Mircea Dușa, vă rog. Vă rog, pe procedură.

Domnul Mircea Dușa:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Încercați din nou ca un act normativ, cum este acest proiect de lege, în mod șmecheresc, să-l aduceți în plenul Camerei și mă scuzați pentru expresia pe care o folosesc, probabil trebuia una chiar mai urâtă, fără a respecta procedurile parlamentare. Uitând că acest proiect de lege, și așa raportul a fost întocmit tot șmecherește, pe o ordonanță care se referea la un alt subiect și, de fapt, el a fost completat cu amendamente care n-au trecut prin Senat și se referă la salarizarea pe anul 2012, deși dumneavoastră afirmați ieri că veți majora salariile.

Sigur, o să spun la dezbateri generale, sunt pe procedură acum, dar este un act foarte important care afectează bugetul anului viitor și viața românilor în 2012 și nu acceptăm să fie dezbătut pe sub ușă în plenul Camerei Parlamentului, când este vorba de drepturilor românilor și de viața românilor în 2012.

De aceea, conform regulamentului, raportul a fost distribuit în acest moment, să acordați acel termen de 3 zile pentru ca deputații să poată să studieze și să-și însușească raportul comisiei.

Dumneavoastră știți că există această prevedere în regulament, rapoartele se distribuie cu 3 zile înainte de a fi supuse dezbaterii plenului și vă rog să respectați prevederile regulamentului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Plenul a aprobat dezbaterea astăzi.

Domnul Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Intervenția mea este tot pe procedură, doamnă președinte.

Și am să mă adresez direct dumneavoastră, pentru că, nu-i așa, dumneavoastră ocupați acel scaun de președinte al Camerei.

Vreau să vă aduc aminte că cel mai vechi Parlament din lume este Parlamentul englez. Acolo cel care conduce ședințele se numește speaker. El nu este angajat politic și Parlamentul englez face acest lucru tocmai pentru ca cel care conduce ședințele să fie cât mai imparțial și ca probitatea lui să nu fie pusă la îndoială. Cred că ar putea fi un bun exemplu și pentru dumneavoastră și pentru funcția pe care o ocupați.

Tot acolo grupurile parlamentare stau față în față și există două linii roșii pe care nu au voie să le depășească, pentru că era din vremea când, nu-i așa, parlamentarii veneau înarmați și este distanța dintre două săbii, dar ei au trecut de mult de această etapă și dumneavoastră vreți să ne aduceți în această etapă în care, probabil, va trebui să venim cu săbii la noi ca să ne putem rezolva problemele, pentru că pe cale parlamentară nu le mai putem rezolva.

Și vreau să vă spun, apropo de faptul că în România există un model de republică pe care dumneavoastră cu onoare îl reprezentanți și mă refer la Republica de la Ploiești, care a fost condusă de maiorul de la acea vreme Candiano Popescu, dar care și-a revenit și a devenit după aia erou al Războiului de Independență...

Doamna Roberta Alma Anastase:

E intervenție pe procedură, nu-i așa, domnule Calimente? Vreau să faceți referire la procedură.

Domnul Mihăiță Calimente:

Pe procedură, vreau să vă spun că ceea ce faceți dumneavoastră seamănă cu Republica de la Ploiești și citiți-l pe Caragiale, vă recomand "D-ale carnavalului" și "Conu Leonida față cu reacțiunea". Acolo așa se conduce Parlamentul, cum faceți dumneavoastră.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun.

Domnule deputat Eugen Nicolăescu, vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă deputat Roberta Anastase, președinte al Camerei Deputaților,

Tot o problemă de procedură, pe lângă cele ridicate de colegii mei. Și anume, în conformitate cu Legea responsabilității fiscale, odată cu aprobarea strategiei fiscale, trebuie adoptați și indicatorii macroeconomici ai României. Numai în baza acestor două documente aprobate de Parlament putem noi mai departe să discutăm și să adoptăm acte normative legislative care să corespundă întru totul acestor două documente fundamentale.

Vă aduc aminte că proiectul de Lege privind indicatorii macroeconomici ai României nu s-a discutat în plenul Parlamentului. Ca atare, nu avem cadrul legal pe baza căruia putem să construim orice altă invenție pe care majoritatea parlamentară dorește să o realizeze.

În acest moment, dacă dumneavoastră acceptați să dezbatem un asemenea proiect de lege, ne scoateți în afara legii, iar eu cred că dumneavoastră, în calitate de președinte al Camerei Deputaților, trebuie să dispuneți aplicarea regulamentului. Drept pentru care returnarea la comisie a acestui raport până când vom discuta indicatorii macroeconomici și vom avea legea aprobată și numai după aceea, sigur, se poate veni cu orice altă propunere pe temă fiscală.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc și eu.

Intrăm în procedură, punctul de vedere al Guvernului? (Vociferări.)

A, scuze, supun la vot întâi, nu, a fost scăparea mea..., vă rog să pregătiți cartelele de vot.

Am să supun la vot propunerea făcută în numele Grupului parlamentar al PNL de domnul deputat Eugen Nicolăescu pentru retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege.

Votul este deschis, vă rog să votați.

86 de voturi pentru, 123 împotrivă, 2 abțineri. Propunerea a fost respinsă de plen.

Intrăm în dezbatere, punctul de vedere al Guvernului?

Vă rog.

Domnul Gheorghe Gherghina (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar reglementează, pe de o parte, un mecanism de finanțare a autorității locale, precum și alte măsuri în domeniul bugetar, precum cele din domeniul salarizării.

Guvernul, prin Ministerul Finanțelor Publice, susține amendamentele prezentate în raportul comisiei de specialitate și adresează rugămintea ca proiectul de lege, așa cum este el prezentat de către comisia de specialitate, să fie aprobat.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu mulțumesc.

Doamna președinte Barna.

Vă rog, vă rog, sigur.

Domnul Mircea Dușa:

Doamnă președinte, atunci când un reprezentant al Guvernului vine să susțină un proiect de lege, trebuie s-o facă explicând plenului ce e prevăzut în acel proiect de lege.

Domnul secretar de stat a fost foarte superficial și nu ne spune că e vorba de tăierea dreptului la viață al românilor în 2012 și de plafonarea salariilor și veniturilor românilor și, în principal, ale bugetarilor. Asta să ne explicați, domnule secretar de stat.

Ordonanța de care ne vorbiți se referă la împrumuturi, numai că ați profitat de acest proiect de lege și ați făcut 50 de amendamente care vizează plafonarea salariilor în 2012.

Să ne explicați asta și atunci vom face dezbaterile în cunoștință de cauză.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Asta cuprinde raportul comisiei.

Doamna președinte Barna, vă rog.

Doamna Maria Eugenia Barna:

Doamnă președinte,

Domnilor colegi deputați și doamnelor colege deputate,

Raport asupra proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar.

Biroul permanent a sesizat comisia, în procedură de urgență, pentru examinare și avizare în fond pentru acest proiect de lege.

La întocmirea raportului am avut în vedere avizul Consiliului Legislativ, Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul de lege a fost adoptat de către Senat în data de 15 iunie 2011 și este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

La lucrările comisiei, care s-au desfășurat ieri, și-au înregistrat prezența un număr de 28 de deputați din totalul de 33 de membri ai comisiei.

La dezbaterea proiectului de lege a participat, în conformitate cu prevederile art.54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților domnul Gherghina, secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice.

Raportul prezent a fost adoptat cu unanimitatea membrilor prezenți la dezbatere.

În urma dezbaterii proiectului de lege, care a avut loc în data 7.11.2011, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, cu amendamentele admise și respinse prezentate în anexă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Intervenții în cadrul dezbaterilor generale?

Domnul deputat Mircea Dușa și după aceea domnul Eugen Nicolăescu.

Vă rog.

Domnul Mircea Dușa:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Încă o dată revin la chestiunile de procedură. Sigur, nu ați respectat cele 3 zile pentru prezentarea raportului deputaților, nu ați respectat decizia Curții Constituționale legată de textul raportului, în sensul că există o ordonanță, care, sigur, în limitele decenței, reglementa modul în care se iau împrumuturile și cuantumul în care se pot face acestea.

Ați profitat de această ocazie și ați venit cu 30 de prevederi noi, 30 de articole, care nu fac altceva decât taie dreptul la viață al românilor. Și sigur că aș putea să le enumăr pe toate, dar vă amintesc câteva prevederi din acest raport.

Salariile de bază și salariile tarifare se plafonează la nivelul anului 2011 - decembrie. Sigur că expresia pe care o folosiți este alta, că remunerarea, salarizarea în anul 2012 vor fi la nivelul lunii decembrie din 2011. Asta înseamnă, de fapt, plafonare, deși ieri cineva spunea sus și tare că după ce se va vedea evoluția economică pe primul trimestru, se vor putea face majorări de venituri. Or, prin acest act normativ care, de fapt, vreți să-l adoptați în Parlament, faceți plafonarea salariilor și a veniturilor.

Și acest lucru este enumerat pe toate categoriile pe bugetari, începând de la poliție, armată, continuând cu învățământul, continuând cu cei din sectorul administrației locale, continuând cu revoluționarii, continuând cu drepturile revoluționarilor și reducându-le tichetele de călătorie și multe, multe alte prevederi care nu fac altceva decât să plafoneze veniturilor românilor pe anul 2012. Și, sigur că după aceea veți spune, domnule, noi am vrut să mărim salariile în 2012, dar Parlamentul prin lege ne-a fixat niște limite, în așa fel încât să nu le putem mări.

De asemenea, o serie de acte normative în vigoare pe care dumneavoastră le-ați adoptat și unele chiar prin angajarea răspunderii Guvernului, nu doriți să le respectați și prorogați termenele de aplicare a acestora până la sfârșitul anului 2012.

În concluzie, Grupul parlamentar al PSD nu va vota acest proiect de lege.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Eugen Nicolăescu, vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă deputat Roberta Anastase, președinte al Camerei Deputaților,

Stimați colegi,

Suntem în situația în care avem de dezbătut un proiect de lege care, din punctul nostru de vedere, nu întrunește condițiile legale.

În primul rând, acest proiect de lege, așa cum este el prezentat astăzi, este neconstituțional și declar astăzi că dacă majoritatea parlamentară va reuși să voteze acest proiect de lege, îl vom contesta imediat la Curtea Constituțională.

Motivație: Un proiect de lege se dezbate întâi în prima Cameră sesizată și după aceea în a doua Cameră sesizată. În situația în care într-una din Camere, în speță, Cameră decizională, se introduc capitole noi care n-au de-a face cu textul inițial, proiectul de lege trebuie să se întoarcă la prima Cameră sesizată, să se ia cunoștință, să se exprime asupra acestor propuneri și după aceea se întoarce la a doua Cameră, care este Camera decizională.

În situația noastră nu s-a întâmplat așa. Senatul a adoptat Ordonanța de urgență a Guvernului, a venit la noi, la Camera decizională și noi am introdus un noian de amendamente care n-au nicio legătură cu ordonanța de bază. Sunt referiri de la cu totul alte acte normative. Deci, motiv de neconstituționalitate există și vom face uz de acest drept pe care legea ni-l permite.

În al doilea rând, așa cum v-am spus în prima intervenție, crezând că cineva va încerca să devină înțelept și n-am găsit, din păcate, o asemenea atitudine, acest proiect de lege nu poate fi adoptat înaintea proiectului de lege privind aprobarea indicatorilor macroeconomici ai României. Al doilea motiv care ne face să credem că proiectul de care astăzi discutăm este supus dezbaterii și adoptării în mod nelegal.

Și al treilea lucru pe care vreau să-l spun, vorbim de probleme de etică. Sigur că unora le este străină etica. Le este străin faptul că atunci când promiți ceva, trebuie să te ții și de cuvânt. Și am să vă dau câteva exemple din proiectul de lege.

La art.4 la alin.(1) se spune: "Valoarea de referință se menține și în anul 2012 la 600 de lei", iar la alin.(2): "În anul 2012 nu se aplică valoarea de referință și coeficienții de realizare corespunzători claselor de salarizare prevăzuți în anexele la legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice".

Ce trebuie să înțelegem din asta? Că, deși se anunță pe foarte multe canale în mod demagogic și diversionist, că este posibil ca în 2012 să se majoreze salariile, după cum vedeți în textul de lege scrie negru pe alb, că nu se vor majora salariile și că se vor menține la nivelul din anul 2011.

Un alt text de lege... domnule ministru, bine că ați venit să ne spuneți aici, că până acum ați spus numai lucruri neadevărate cetățenilor, în legătură cu faptul că o să le dați salarii majorate, dar în textul de lege spuneți că nu le dați salarii.

Art.9: "În anul 2012 nu se acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizațiile la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă". Mai e ceva de comentat?

Și art.16: "Termenul prevăzut la alin.(2) al art.193..." și așa mai departe "...din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice se prorogă până la data de 1 ianuarie 2013". Ce înțelegem din acest text? Înțelegem că pensiile nu vor fi indexate și că, de fapt, Legea pensiilor se amână ca intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2012 la 1 ianuarie 2013. Despre această etică discutăm.

Nu-i mai lăsați pe reprezentanții dumneavoastră, stimați membri ai grupului majoritar din Cameră, să vă mai mintă pe dumneavoastră și pe cetățeni. Că dumnealor, prin amendamentele făcute doresc să nu se modifice pensiile, să nu se modifice salariile și, ca atare, românii să trăiască tot mai prost.

Și o ultimă constatare de ordin procedural: dacă vă uitați pe raport, toate amendamentele admise n-au niciun inițiator. Nimeni nu-și însușește aceste amendamente. În schimb, la anexa cu amendamente respinse, sunt prevăzuți inițiatorii care au făcut amendamente, dar sigur, Comisia pentru buget, dominată de majoritatea parlamentară, le-a refuzat. Cu alte cuvinte, ori le-a fost frică să-și asume aceste texte, ori dacă vreți să fim foarte sinceri, e făcut pe picior azi-noapte în grabă și nimeni n-a mai avut grijă și răbdare să respecte regulamentul.

Ca atare, Grupul parlamentar al PNL nu are decât o singură soluție: să vă trimită acest raport înapoi la comisie sau, dacă nu, să voteze împotrivă. Dar eu cred că în acest moment, după toate câte vi le-am spus, este motiv important de retrimitere a raportului la comisie și vă rog, doamnă președinte, să treceți la vot pe această propunere.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Tot dumneavoastră ați făcut propunerea, am și supus la vot, asta e.

Domnule Dobre, este procedură. Pe procedură? Vă rog.

Domnul Victor Paul Dobre:

Doamnă președinte,

Dacă eram într-o procedură obișnuită, un asemenea act normativ nu ar fi putut să ajungă în dezbaterea plenului Camerei decât dacă, cel puțin, prealabil, trecerea pe la Comisia pentru muncă și protecție socială pentru aviz de fond. De ce?

Din toată acea Lege nr.263 pe care sunt convins că n-o s-o uitați niciodată, toată bătălia, dezbaterea, plecarea noastră, votul dumneavoastră ilegal s-a datorat problemei calculului pensiilor. Modalitatea de indexare a pensiilor este cheia întregii legi. Acest mod de calcul, această prevedere se prorogă pe sub ușă de o manieră incalificabilă, fără să fie discutată, e Legea pensiilor, în comisia de fond, ceea ce încă o dată vă întreb, până când o să ne batem joc de Camera Deputaților, de instituțiile democratice, de regulament. Și chiar vă rog să veniți la microfon să-mi dați un răspuns, doamnă președinte.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Pe procedură, vă rog.

Domnul Viorel Ștefan:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Este o chestiune chiar de procedură. O procedură care vizează respectarea Constituției. Ce faceți dumneavoastră, încălcați cu nonșalanță Constituția acum. Pentru că Parlamentul României a fost sesizat pentru modificarea art.11 din Ordonanța nr.37/2008.

Și dumneavoastră ați adăugat o nouă lege acestei sesizări, noi stăm în afara cadrului de sesizare. E neconstituțional, vă rog să mă credeți. Deci noi vom ataca la Curtea Constituțională această lege și în mod cert nu vă va folosi la elaborarea proiectului de buget pentru 2012, așa cum ați motivat dumneavoastră urgența, deși nu înțeleg, că avem o scrisoare de la primul-ministru al României care ne promitea că proiectul de buget ajunge în Parlament pe 20 octombrie. A dat în scris această chestiune, acum văd că ne spune verbal că e pe 26 noiembrie, s-ar putea, în sfârșit, până la 1 decembrie, sper să veniți.

Și chiar nu înțeleg de ce ați ales varianta să încălcați Constituția și toate regulamentele și bunul-simț, în ultimă instanță, în condițiile în care Parlamentul României a fost sesizat din luna iunie cu proiectul de lege de aprobare a indicatorilor macroeconomici și a plafoanelor de cheltuieli pentru 2012, care în partea a doua în acest proiect, care a parcurs toate etapele procedurale, constituționale și este în regulă din punctul acesta de vedere, are exact conținutul acestor amendamente pe care vreți să le introduceți dumneavoastră pe ușa din dos. Chiar nu înțeleg de ce.

Domnule Gherghina, nu vă folosește acest artificiu, nu-i mai împingeți să încalce Constituția și legile că toate au o limită. Noi vom ataca la Curtea Constituțională pe acest argument și cu siguranță Curtea Constituțională va admite contestația noastră, iar dumneavoastră n-o să aveți temei legal pentru proiecția bugetară la care lucrați văd, de atâta timp și nu reușiți s-o mai terminați.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare. Intrăm în dezbaterea amendamentelor admise.

La titlul legii: Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

La punctul 2. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 3. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 4. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 5. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 6. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Proiectul rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 2 aprilie 2020, 23:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro