Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.131/18-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 08-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011

13. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (PL-x 68/2011) și Propunerii legislative privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107 din 6 decembrie 2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (Pl-x 444/2011).
 
consultă fișa PL nr. 68/2011 444/2011

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

23. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107 din 2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.95 din 2006 privind reforma în domeniul sănătății și Propunerea legislativă privind modificarea Ordonanței Guvernului nr.107 din 2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.95 din 2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Procedură de urgență.

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Cristian-Anton Irimie:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimate doamne și domni deputați,

Guvernul susține adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107/2010, în forma promovată și, în consecință, susține respingerea Propunerii legislative privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107 nr. PL-x nr.444/2011.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Raportul comisiei. Doamna președinte Nassar.

Doamna Rodica Nassar:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

În temeiul art.70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și Propunerea legislativă privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107 din 6 decembrie 2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății au fost retrimise Comisiei pentru muncă și protecție socială și Comisiei pentru sănătate și familie, în vederea reexaminării și întocmirii unui raport suplimentar.

În urma rediscutării în ședința comună din 18 octombrie 2011, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi, menținerea soluțiilor inițiale exprimate în raportul depus cu nr.28/209, respectiv 27/418 din 26 septembrie 2011, astfel: adoptarea proiectului de lege, cu amendamente, în sensul respingerii Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107/2010, precum și respingerea propunerii legislative.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.75 din Constituția României și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, iar aceste două inițiative legislative fac parte din categoria legilor ordinare, conform prevederilor art.73 din Constituția României, republicată.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții în cadrul dezbaterilor generale? Vă rog. Domnul Călian.

Domnul Petru Călian:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al PDL solicită retrimiterea la comisie a acestui act normativ, pe chestiuni de procedură, pentru că în comisie se stipulează faptul că au fost prezenți 15 deputați, fiind date 9 voturi.

Asta am înțeles eu din materialul pe care-l dețin. Dacă greșesc, îmi cer scuze. Oricum, pentru clarificare, solicităm să supuneți la vot retrimiterea la comisie.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Horia Cristian:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Ca să nu fie niciun mister, vă spun eu. Această ordonanță prevede instituirea contribuției pe pensie, contribuție la fondul de sănătate pe pensii. Cei 5,5% pentru fiecare pensie care depășește 740 de lei.

Ordonanța a fost de două ori respinsă. Este a doua oară când această ordonanță este respinsă și invocarea unor măsuri sau a unor cauze procedurale este ca și aceea cu pachetul care vine de la Comisia Europeană, pe care a invocat-o domnul Toader săptămâna trecută.

Cred că este cazul să ne abținem să mai facem asemenea retrimiteri repetate la comisie, când comisia a stabilit deja de două ori că acest proiect de lege este neavenit și că el trebuie respins.

Nu vreau să vorbesc doar despre aspectul social al problemei, respectiv despre faptul că o categorie prizonieră, care sunt pensionarii, sunt taxați și impozitați la liberul plac al Guvernului, ci vorbim de faptul că acest proiect de lege vrea să modifice Legea nr.95 și să rupă legătura existentă între impozitul care se aplică pensiilor, respectiv care era mai mare de o mie de lei, și contribuția care se aplică pe pensii.

Deci acest proiect de lege vrea să facă o inechitate, în sensul în care sunt impozitate numai pensiile peste o mie de lei, dar contribuțiile se pun de la pensiile de peste 740 de lei.

Și vreau să mai subliniez încă un fapt. Dacă ați fi vrut să faceți, într-adevăr, o ordonanță care să fie corectă, ar fi trebuit să stabiliți contribuție și pentru veniturile făcute din alte activități decât cele salariale sau din pensii, cum sunt, de exemplu, din activitățile financiare, din câștigurile făcute la bursă, din câștigurile făcute în bănci, din câștigurile făcute pe închiriere. Or, acest lucru nu l-ați făcut.

De aceea, consider că această ordonanță trebuie respinsă și vă rog să votați împotriva retrimiterii la comisie a acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Aura Vasile. Vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Am să vorbesc în numele Comisiei pentru muncă și protecție socială, cel puțin din partea Grupului parlamentar al PSD și al Grupului parlamentar al PNL.

Domnule deputat Călian, nu ați fost la acea ședință. Nu puteți să știți că am fost 9 sau câți ați spus dumneavoastră, pot să spun, nu știu, eu pot să spun ce a fost și cum a fost, în condițiile în care, de două ori au fost discutate separat în fiecare comisie, după care s-a solicitat ședință comună, a avut raport de respingere ordonanța, s-a retrimis la comisie, din nou au avut raport de respingere, în condițiile în care au fost la acea comisie și reprezentanți ai ministerului și alți demnitari, directori din cadrul ministerului.

Dumneavoastră ați solicitat acest lucru, ce au vorbit antivorbitorii mei este corect. Încercați să treceți această ordonanță care își face efectele, în condițiile în care doriți transformarea ei în lege, pe spinarea acestor oameni care, așa cum știm, de-abia își duc zilele, în condițiile în care, cu toate impozitele care se iau pentru acest capitol, din zi în zi, sănătatea intră în vrie, din zi în zi, se închid spitale, vedem medici, vedem tot felul de oameni din sistemul sanitar care declară că închid unitățile spitalicești, se închid secții în spitale din cauza lipsurilor care sunt pe acest capitol.

S-a vorbit de reformă, dar reformă care să ducă la decesul cetățenilor, în condițiile în care personalul medical părăsește țara, în condițiile în care partidul PDL a spus acestor oameni, prin gura premierului și a președintelui țării, că trebuie să plece din țară, dacă sunt nemulțumiți.

În condițiile date, așa cum spun statisticile, în curând nu o să mai avem personal medical la niciun nivel. Iar față de marile personalități ale lumii medicale din România, care au programe de cercetare în derulare sau intervenții deosebite, cred eu că nu este corect, în condițiile în care ar fi putut să meargă oriunde în lume, dar naționalismul i-a făcut să rămână în acest loc.

Deci vom vota împotriva retrimiterii la comisie.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád. Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor,

În primul rând, când avem un raport de la o comisie, acest raport conține niște elemente legate de modul de adoptare a raportului.

Există situații când raportul conține un enunț scurt că s-a adoptat cu unanimitatea celor prezenți.

Evident, dacă atât s-a scris, avem o prezență, se consideră că este vorba despre așa ceva.

În alte ipostaze, este menționat numărul de voturi date în momentul adoptării.

În aceste situații, elementele scrise acolo ne duc către analiza dacă exista cvorum sau nu în momentul luării hotărârii în comisie, privind adoptarea raportului, care este obligatoriu să fie realizat în cvorum.

Deci analiza textului ne poate duce la ideea că a existat sau nu acest cvorum.

Referitor la două enunțuri ale ante, și nu antivorbitorilor mei, chiar dacă eu o să fiu antivorbitor (Râsete; aplauze.), trebuie să accentuez două lucruri: pe de o parte, poate nu cunoașteți legislația existentă, evident, adoptată de alte guvernări, dar, din punctul meu de vedere, din păcate, și pentru închirieri se plătește această taxă, domnule deputat, și pentru închirieri este obligatorie această taxă. Verificați!

Pe de altă parte, atunci când este vorba despre o ordonanță care mărește, deci are tendința de a mări fondurile din care să se plătească salariile pentru cercetători, pentru medici și alții asemenea, și doriți să respingeți această ordonanță, a vorbi despre necesitatea măririi acestor salarii mi se pare deplasat. Adică sunteți la o altă lege, stimată colegă, pentru că această lege vorbește despre modul în care, eventual, fondul pentru asigurările de sănătate ar avea niște surse suplimentare față de cele care, până în momentul adoptării ordonanței respective, au existat.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Drept la replică doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Dezbaterile generale nu obligă întotdeauna să faci referire strict la ceea ce este, iar expunerea pe care am făcut-o am făcut-o ca o introducere pe tot ce înseamnă sistemul sanitar.

Am luat raportul unde, la pagina 2/2, spune așa: "În urma rediscutării în ședința comună din 18 octombrie, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi (17 voturi împotrivă)"; deci arcul guvernamental PDL, UDMR, UNPR, minorități, au fost în număr de 17 și au fost împotrivă, de la cele două comisii. Spune mai departe, raportul menține soluțiile inițiale exprimate în raportul depus. Deci, 17 voturi împotrivă, nu sunt puse cele care au fost majoritare, așa că ați fost prezenți și știți foarte bine cum a decurs votul în acel moment.

A se încerca denigrarea celor două comisii că și-ar fi desfășurat activitatea în lipsă de cvorum, în momentul în care au fost prezenți colegii, cei 17 deci 17, din arcul guvernamental, care au votat împotriva menținerii soluțiilor inițiale de respingere a acestei ordonanțe.

Deci, am rugămintea, atunci când se vorbește, să se spună adevărul și să nu se încerce a se arunca cu acuze asupra membrilor comisiei, mai ales a celor care au desfășurat activitatea și au condus acea comisie, președinții celor două, cel de la sănătate și cel de la muncă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád, drept la replică.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Vă mulțumesc pentru precizarea. Dacă precizarea spusă de dumneavoastră este corectă, știm doar câți au fost împotrivă, nu și câți au fost pentru. Ați citit-o dumneavoastră.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vă rog.

Domnul Horia Cristian:

Pentru domnul deputat, îi spun eu: au fost 18 pentru, 17 împotrivă.

Tot pentru domnul deputat, ca să-i fac așa, un crash course în finanțarea sistemelor de sănătate, vreau să vă spun că România este singura țară din lume în care se constituie excepții la contribuții la fondul de sănătate.

Peste tot în lume contribuțiile se fac indiferent de natura venitului, numai în România cei care sunt aleși sunt mai aleși decât cei care nu sunt aleși. Și mă refer aici la toți cei care fac venituri altele decât din muncă, pensii, șomaj, venit agricol, care reprezintă jumătate din PIB-ul României.

OK! Și mai vreau să subliniez faptul că această taxare a pensiilor nu aduce o creștere semnificativă a bugetului fondului de asigurări sociale de sănătate. Deficitul la ora actuală este 1,3 miliarde de euro, deficit pe care Guvernul are datoria morală și legală să-l acopere, așa cum se întâmplă în toate țările din lume, domnule deputat.

Contribuția medie din bugetul de stat la asigurările de sănătate este în medie, în lume, subliniez, medie în lume, de 10% din buget. Or, în România este de 0,8% din buget pentru a acoperi deficitul în sănătate.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun.

Am avut o discuție cu liderii de grup și au fost de acord să sistăm discuțiile pe acest proiect acum și să le reluăm mâine-dimineață la ora 10,00.

Până atunci, există și o consultare între lideri cu privire la ceea ce avem de făcut cu acest proiect de lege.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 29 februarie 2020, 15:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro