Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.131/18-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 08-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.67 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Modernizarea politicilor UE în domeniul achizițiilor publice - un îndemn la simplificarea și eficientizarea procesului de achiziție publică la nivel național";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Modernizarea politicilor UE în domeniul achizițiilor publice - un îndemn la simplificarea și eficientizarea procesului de achiziție publică la nivel național"

Parlamentul European a adoptat săptămâna trecută, în cadrul ședinței plenare de la Strasbourg, Raportul referitor la modernizarea politicii UE în domeniul achizițiilor publice. Importanța acestui raport este dată de faptul că urmărirea liniilor de acțiune trasate de Parlamentul European va sta la temelia viitorului achizițiilor publice. La nivelul construcției europene, achizițiile publice reprezintă un segment strategic al pieței unice europene și, de asemenea, un element-cheie pentru îndeplinirea obiectivelor de creștere economică fixate de UE.

Consider importantă concentrarea atenției noastre asupra acestui subiect, deoarece achizițiile publice în România s-au dovedit a fi un domeniu anevoios care ne-a creat multe piedici în absorbția fondurilor europene. Cadrul legislativ european, reprezentat de directivele UE ce trebuie transpuse în legislația națională, influențează în mod direct funcționarea sistemului național de achiziții publice. Conform constatărilor raportului, revizuirea directivelor UE privind achizițiile publice în 2004 a avut un rol benefic, conducând la o dezvoltare suplimentară și utilă a pieței unice pentru achizițiile publice la nivel european. Cu toate acestea, la nivelul statelor membre au apărut anumite deficiențe ulterior transpunerii Directivelor 2004/17 și 2004/18 în legislațiile naționale. Așadar, deși există o procedură foarte bine detaliată, transpusă în practică, aceasta se dovedește a fi o procedură complexă, dar greoaie. De aceea, este necesară o revizuire a acesteia. În acest sens, au fost formulate câteva aspecte esențiale ale acestui raport, pe care aș vrea să le punctez.

Una din liniile de acțiune trasate de Parlamentul European este simplificarea normelor și promovarea unor proceduri mai flexibile în domeniul achizițiilor publice.

Având în vedere că politica în domeniul achizițiilor publice trebuie să asigure în primul rând utilizarea eficientă a fondurilor publice de către statele membre și să obțină rezultate optime cu achizițiile publice, raportul solicită explicit elaborarea unor proceduri mai clare, transparente și flexibile.

O bună măsură în ce privește flexibilitatea, pe care acest raport o recomandă, este aplicarea unor versiuni accelerate ale procedurilor de atribuire, în special în cazul proiectelor publice majore, autoritățile locale și regionale fiind încurajate să aplice aceste proceduri pentru a nu periclita soarta proiectelor. Cred că această măsură va fi de real ajutor și pentru sistemul românesc al achizițiilor publice, în condițiile în care, în momentul de față, timpul necesar finalizării procesului de achiziție publică, precum și unele acțiuni în justiție, sub forma unor proceduri de apel îndelungate, blochează de multe ori proiectele cu finanțare europeană. Aplicarea unor versiuni accelerate ale procedurilor de atribuire propusă de Parlamentul European este o soluție viabilă pentru stoparea acestor blocaje.

O altă linie de acțiune trasată de acest raport este îmbunătățirea accesului pentru IMM-uri la achizițiile publice. Raportul subliniază că un bun acces al IMM-urilor la achizițiile publice, ca motor al economiei europene, este esențial în vederea ocupării forței de muncă, dar și pentru garantarea dezvoltării durabile, a inovării și a creșterii economice. Așa cum am susținut și în intervențiile anterioare, sectorul IMM se înscrie printre preocupările guvernării actualei coaliții conduse de PDL. În general, IMM-urile nu dispun de capacități administrative specializate semnificative și, de aceea, este necesară reducerea la minimum a cerințelor administrative impuse acestora sau a criteriilor de selecție privind situația financiară în cadrul procesului de achiziție publică. Totodată, raportul subliniază că autoritățile contractante ar trebui să utilizeze în mai mare măsură posibilitatea de a distribui contractele de achiziții publice pe loturi, ceea ce ar oferi IMM-urilor mai multe șanse de a participa la achizițiile publice în termeni calitativi și cantitativi, crescând în acest fel și concurența.

acestea sunt doar câteva dintre măsurile prevăzute în Raportul privind modernizarea politicilor UE în domeniul achizițiilor publice, adoptat de Parlamentul European. Consider că aceste măsuri ce privesc sistemul de achiziții publice trebuie susținute ferm de reprezentanții României în instituțiile europene abilitate să elaboreze acte legislative. În același timp, consider că transpunerea acestor măsuri în legislația națională, trebuie să constituie încă de pe acum o componentă a activității noastre legislative.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 3 aprilie 2020, 15:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro