Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.131/18-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 08-11-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.65 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Un semnal de alarmă pentru procesul de restructurare a sectorului energetic românesc";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Un semnal de alarmă pentru procesul de restructurare a sectorului energetic românesc"

România deține resursele și are capacitatea pentru a deveni unul dintre stâlpii politicii energetice europene în viitorul apropiat. Pe de o parte, dimensiunea pieței și politica fiscală fac sectorul energetic românesc atractiv pentru investitorii străini, pe de altă parte, lipsa de transparență și de eficiență în producție îl fac vulnerabil în fața altor jucători de pe piață.

Liberalizarea pieței de energie și investițiile străine prin privatizarea unor pachete deținute de companiile de stat sunt singurele căi prin care sectorul energetic românesc poate fi revigorat, retehnologizat și rentabilizat. De aceste investiții străine avem mare nevoie, în prezent, atât pentru dezvoltarea capacității de producție - prin crearea de noi unități de generare a energiei - și creșterea eficienței în producție, cât și pentru conformarea noilor companii la standardele de mediu ale UE. Vorbim de un necesar de investiții în domeniul energiei care se ridică la zeci de miliarde de euro, pe care România nu le poate obține decât prin încurajarea parteneriatelor statului cu investitori regionali privați din sectorul energiei.

Așa cum a declarat și Jeffrey Franks zilele trecute, "investițiile vor veni în România numai atunci când prețurile la energie vor fi cele corecte, când competiția va fi onestă și când climatul de afaceri va deveni favorabil", cu alte cuvinte, numai atunci când vom putea vorbi de o producție de electricitate restructurată și eficientă în România și când vom avea contracte bilaterale transparente care să susțină producția în acest sector.

Planul de reorganizare a producătorilor de stat de electricitate în două companii energetice noi, Oltenia și Hunedoara, are ca termen de finalizare convenit cu instituțiile financiare sfârșitul lunii iunie 2012. Scrisoarea de intenție convenită de Guvern cu FMI la finalul misiunii de evaluare din iulie-august, aprobată de Executiv la jumătatea lunii septembrie, prevede că până la sfârșitul acestui an va fi înființatănouacompanie energetică prin fuziunea Societății Naționale a Lignitului Oltenia (SNLO) cu termocentralele Craiova, Turceni și Rovinari și că această companie va fi privatizată până la sfârșitul lunii iunie 2012. Procedura de privatizare va fi lansată și în cazul celei de-a doua companii, Complexul energetic Hunedoara, care va rezulta din fuziunea minelor viabile ale Companiei Naționale a Huilei cu termocentralele Paroșeni și Mintia, termenul stabilit pentru finalizarea privatizării fiind și în acest caz sfârșitul lunii iunie 2012.

Cu toate acestea, avem deja la ora actuală o întârziere în calendarul procesului de privatizare, aspect semnalat și de reprezentanții FMI în vizita din România desfășurată săptămâna trecută. Aceeași întârziere o avem și în ceea ce privește managementul privat în companiile de stat, termenul-limită prevăzut pentru unele companii fiind sfârșitul acestui an.

Să nu uităm că România poate deveni, în următorii ani, un exportator de energie și un jucător-cheie în regiune în domeniul furnizării de electricitate. Însă pentru aceasta este necesară restructurarea producției în sectorul energetic și transparentizarea politicilor energetice, inclusiv prin depolitizarea conducerii acestor societăți și atragerea unui management performant.

Reforma în sectorul energetic este un proces greoi, cu mize mari, nimeni cu contestă acest lucru. Cu toate acestea, nu ne mai putem permitem întârzieri. Guvernul trebuie, de acum, să meargă în linie dreaptă și să-și continue angajamentele pe linia privatizării și a îmbunătățirii capacității manageriale în acest sector-cheie. Odată constatată încetinirea procesului de reformă, trebuie luate măsuri rapide pentru redresarea situației: rediscutarea termenelor-limită, restabilirea direcțiilor de acțiune prioritare, luarea în considerare a noilor indicatori macroeconomici și a poziției României la nivelul Uniunii Europene etc. Nu mai este suficient angajamentul și dorința de a progresa în această direcție, ci este nevoie de acțiune și de rezultate în programul de reforme structurale.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 14:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro